Skrevet av Emne: 'Panzer' Patricks XJ '90 Limited  (Lest 6431 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #15 på: Fr., 2,November,2012,14,01 »
Ja, slik det er nå driter jeg i om det blir upent. Svart benga er uansett bedre enn solbleket metallic grå. Er nesten ikke lakk igjen på panseret og alle andre flater som er rettet mot sola. Kan alltids slipe det ned igjen senere og gjøre en skikkelig jobb når studentøkonomien er erstattet med noe som er et par hakk mer stabilt og innbringende.

Haha, snakker du av erfaring? :p
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #16 på: Fr., 2,November,2012,21,42 »
Bruk ovatrol som gruning bland så 20% ovatrol i bengalakken varer mye lengere.  :)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #17 på: Lø., 3,November,2012,11,45 »


Haha, snakker du av erfaring? :p

Det med å ikke rulle maling rett på rent metall har jeg lært av en gammel matros! :)

Grunnen er at man rett og slett ikke får malingen/ grunningen jobbet godt nok inn i "metall-porene" ved bruk av rull. Det kan føre til at malingen ikke hefter godt nok. Det igjen kan føre til av-flassing eller bobler.



TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #18 på: On., 7,November,2012,13,54 »
Takk for tips angående benga.

Har nå fått bestilt nye pakninger til hjulet som kvitrer i motoren, da disse var helt morkne. Bestilte også en ny ventil til varmeapparatet - håper dette fikser biffen slik at jeg slipper skrape mer is på innsiden enn utsiden.. I tillegg anbefalte verkstedet at jeg bytter ut den ene demperen bak, da den var ganske sliten.

Når disse tingene er byttet er det kun én ting som gjenstår; benga! Det elektriske (stereo, setene) får vente til jeg finner noen som har lyst til å jævles med det.

Det nærmer seg, det nærmer seg.
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #19 på: Fr.,28,Desember,2012,00,44 »
Romjulsoppdatering 2012[/u]

Har endelig varme i bilen! Tro det eller ei, det var ikke vanskeligere enn å bytte termostat og hive på noen liter vann/kjølevæske for å kompensere for det som rant (rettelse: flommet) ut da jeg åpnet termostathuset. Jeg må flushe hele systemet igjen snart, men det blir utsatt inntil jeg finner ut hvor bunnpluggen i radiatoren, samt radiatorlokket er. Jeg har en teori om at jeg ikke har radiatorlokk, da det ikke er å oppspore noe sted i front, derfor brukte jeg like gjerne ekspansjonstanken som fyllepunkt etter termostaten var byttet og pakningen sjekket for lekkasje. Tips mottas med takk.

Note to self: send noen skikkelig gufne forbannelser til gutta på verkstedet, som insisterte på at flushing av kjølesystemet ikke bare ville gjøre meg 1300kr fattigere, men også til en varm sjåfør. Pfft.

Godt å ha én mindre major sak på sjekklista. Ellers har motoren fått en overhaling til vinteren - ny olje og filter, denslags. Neste hovedpunkt er nye lys, dvs. nye lyspærer i fronten. Tips til gode lyspærer mottas med takk. Minner om at jeg har stock lykter og at pærene må passe. I januar blir det, som seg hør og bør, forhåpentligvis en aldri så liten rack på taket med KC-lys.
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Godt nyttår, alle!

Årets desidert kjipeste nyttårsgave ble overrekket undertegnede natt til 31. desember 2012: innbrudd i bilen og forsøk på å stikke av med hele kjerra. Takk til den j*ævla ***en som så sitt snitt til å stappe skrujernet sitt langt inn i tenningslåsen og ødelegge hele greia.  Amatørtjuv 1 - 0 XJ.. Heldigvis måtte skrujernet gi tapt mot amerikansk tenningslås á panservogn, hah. Amatørtjuv 1 - 1 Panzer-XJ!

Det positive er at nå slipper jeg å risikere parkeringsbot, da bilen står bom stille; automatgir med 4WD Part Time aktivert og rattlåsen på. Da jeg ikke får nøkkelen inn i tenninga, får jeg hverken til å låse opp det ene eller det andre, så parkeringsselskapet må bare finne seg i at XJ-en står der frem til jeg får ordnet med henting i løpet av uken. Har sendt forespørsel til det lokale verkstedet (Vinjes i Trondheim) og venter på svar angående pris. Er mer enn villig til å gjøre hele jobben selv, men det avhenger av hvor mye Vinjes skal ha for å gjøre det. Slik jeg har forstått det, tar det ikke lang tid å bytte tenningslås og dørlås. Det som kanskje blir litt kjedelig er å måtte gå rundt med flere sett nøkler til XJ-en, men det dukker sikkert opp en løsning på dette.

Ny tenningslås koster ikke all verden fra over dammen, men jeg er usikker på om det holder å bare bytte denne - noen som har erfaring fra lignende hendelser?
Disse er det jeg har funnet til nå;
4WD
Quadratec

Regner med det er ganske grei skuring å skru istykker rattstammen og bytte denne. Skal få inn noen bilder av ondskapens verk før helga. Skal også få lagt inn bilder av prosessen med å bytte dørlås og tenningslås, med mindre Vinjes gjør det for en billig penge.

For øvrig har jeg bestemt å døpe om maskinen til Panzer, siden den tydeligvis tåler det aller meste. Hurra!  ;D
« Siste redigering: On., 2,Januar,2013,00,16 av Patrick »
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget MortenAP

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: 'Panzer' Patricks XJ '90 Limited
« Svar #21 på: On., 2,Januar,2013,10,35 »
Hei -

Hadde samme opplevelse for en måneds tid siden. Den ene bakruta var knust og de hadde desikert hele rattstammen. Heldigvis fikk de ikke med seg bilen, og jeg kunne sette meg inn å skru om tenningen og kjøre hjem.
Nå er bilen på verksted, stått der en måned! deler fra høggern til bilen er ikke å oppdrive...
En høgger har 15 XJ stående, alle mangler rattstamme og tenningslås.

Utrolig irriterende greier, jeg har hatt bilen i en måned... så blir den stående på verkstedet i halvannen måned.

Er det en stor rød rattlås som er tingen her? Hva kan man gjøre for å unngå innpåslitne tjuver?

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: 'Panzer' Patricks XJ '90 Limited
« Svar #22 på: On., 2,Januar,2013,11,30 »
Da ser det ut til at jeg må bestille ny tenningslås og noen plastdeler til rattstammen fra USA. Kommer også til å sette opp en liten, rød diode i dashboardet eller oppi frontrutekarmen en plass, samt lure meg til et aldri så lite klistremerke fra en alarmleverandør, slik at det ser ut som bilen har alarm.
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!