Skrevet av Emne: Oljesprut fra bakaksling Dana 44  (Lest 1566 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Oljesprut fra bakaksling Dana 44
« på: Ma.,30,April,2007,14,23 »
Har en 7'er med Dana 44 bakaksling.  Har akkurat gjennomført en 70 mil lang tur med bilen, der er lenge siden jeg har kjørt så lenge i et strekk med bilen.  Noen korte p-pauser blir det jo, og da kikker jeg selvsagt etter noe som kan være galt.  Etter endel timers kjøring observerer jeg plutselig olje utenpå bakakslingen med en god duft av varm hypoid.  Det ser ut som om oljen kommer ut mellom diffhus og akselrør, men det var smurt utover slik at det ikke var så lett å oppdage hvor oljen egentlig kom fra.  Men det var på begge sider og det hadde kommet små oljeflekker bak på bilen også i "dragsuget".  Fordi pinjonen er løftet litt opp med kiler har jeg overfyllt diffhus med olje slik at jeg er sikker på at pinjonglager for olje.  Dette har jeg kjørt med i flere år uten å oppdage noe tilsvarende.

Min lille teori er at all oljen har blitt varm og skummer.  Så blir det trykk i akslingen fordi luftingen av en eller annen grunn er tett.  Og så pipler det olje fram på de rareste steder. 

Nå lurer jeg på om det er andre som har tilsvarende erfaringer og hva årsaken var da.  Det er ingen ulyd i akslingen og det er fortsatt olje som renner ut av påfyllingshullet når jeg skrur opp.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Oljesprut fra bakaksling Dana 44
« Svar #1 på: On.,16,Mai,2007,08,47 »
Det var da noen som har lest innlegget, men ingen som har opplevd noe tilsvarende, tydeligvis, siden jeg ikke har fått noen 'gode råd på veien' i sakens anledning.  Da fortsetter jeg å tro på min egen teori om tett ventilasjon fra bakakslingen.  Det går en slange som ventilerer ut der bak.  Men hvor blir slangen av??  Den forsvinner over bensintanken et sted og blir liksom bare borte.  Noen som vet hvor den blir av?  Regner med at det sitter en sånn liten "hatt" i enden av slangen og mistenker denne for å ha tatt "kvelden" i lukket stilling.  Håper jeg slipper å ta ned hele tanken bare for en slik liten filleting og vil gjerne høre om det er noen der ute i Jeep-verden som har fulgt den lille slangen hele veien til der den slutter.  Foreløpig er dette et lite mysterium for meg.

En "oppdagelse" som jeg også har gjort.  I mitt enfold trodde jeg at akselrørene var helsveist til diffklumpen.  Men det er de ikke, de er bare presset inn og "rosettsveist" på et par steder.  Så det er faktisk mulig å få (tynn) olje ut den veien (mellom diffklump og akselrør), regner derfor med at det må ha vært temmelig varmt i bakakslingen min dagen jeg fikk lekkasje.  Kjørt da ikke så hardt?!?!  Men kan olje komme ut så kan vel vann komme inn?  Noen som vader mye som har erfaring?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Oljesprut fra bakaksling Dana 44
« Svar #2 på: On.,16,Mai,2007,17,24 »
Vet ikke helt sikkert med den 7'eren, men jeg har vert borti lufte slangen på flere tj'er, og en yj, her har denne slangen bare vert prest opp over tanken, så ligger den der, på to av bilene var denne slangen presset videre opp mot påfyllingsrøret til bensinen, felles for de alle er at ingen av slangene har vert skrudd fast.... Ja og det sitter en slik en-veis ventil i enden...
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600