Skrevet av Emne: Blitt Voksen.... :-(  (Lest 3842 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Turbo.TJ

  • Gjest
Blitt Voksen.... :-(
« på: Fr.,18,Mai,2012,20,53 »
Alderen og fornuften tar meg igjen, så jeg begyner å leke litt med tanken på å "senke" 7eren til høsten.
Senke som i å gå fra 4" til 2,5" eller der omkring.Da for og å gå ned til 33" hjul...!!
Tenker  da med YJ fjærer foran (og bak selvsagt) for å få komfort og samtidig bedre stabilitet sideveis på fjærene.
Noen som har gjort lignende på en 7er, og eventuelle erfaringer/synspunkt på dette. og om, hva som ble brukt og
gjort...
Tips og innspill tas imot med takk... ;)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #1 på: Fr.,18,Mai,2012,22,00 »
Har gikta tatt deg...?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #2 på: Fr.,18,Mai,2012,23,24 »
Uffda... slått deg HARDT i hodet nå da ?   :-\
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #3 på: Lø.,19,Mai,2012,00,08 »
Hei

Jeg kjører med YJ fjærer. Bak passer de rett på. Fjærene fremme passer i det bakerste fjærfeste. Det aller fremste fjærfestet må byttes til YJ fester. Du trenger også nye sjakler fremme.  Plata under fjærpakka som U-boltene er festet i må også byttes på framfjærene.

Fjærene er litt lengere. Det fremmere festet må flyttes litt fram. Det fører til at det må kappes eller modifiseres litt i støtfangerfestene.

Så er det en ting til; YJ fjærene har lavere festeøyer enn CJ fjærene. Og det kan føre til vibrasjoner.  Det kan være at du må kompansere for dette med bruk av lengere sjakler og/eller gradekiler.


Løp og bytt  8)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Turbo.TJ

  • Gjest
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #4 på: Lø.,19,Mai,2012,09,55 »
"slått meg i hodet" ja, man kan jo lure.... ;D
Legger ned 100vis av timer og 1000vis av dollars, for å så bruke det samme for å bygge tilbake.....????
Man kan jo lure av og til hva som skjer i toppen, men det er vel dette som kan kalles entusiasme og interesse for hobbyen.....!!!
Dette er litt av en stor plan som går på det å gjøre bilen til det den en gang var i 1993 når jeg kjøpte den. Har liggende orginal dekor som skal på orginal fargen, og da må jeg kjøpe nye skjermsider bak samt nye skjermer foran.
Bushwakerne skal byttes ut i 5" Xenon flares.... det passer best med 33" hjul. ;)
Men tilbake til YJ fjører. M.O.R.E har alt som trengs for å konvertere til YJ fjører, men har Forstått slik at 2,5 på YJ er ikke samme som 2,5 på CJ da det er mere "bue" i CJ fjørerne, og at da muligens 4" til YJ blir mindre på CJ....??
Og er da Old Man Emu et alternativ til "behagelig" fjæring. :)

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #5 på: Lø.,19,Mai,2012,10,05 »
Største utfordringen din er og få godkjent OME på CJ...

Selv har jo jeg kjørt i "alle" år med Procomp 2.5" dog en del mods og 35". Og jeg må bare si de fjærene har levert hele veien!
Så og si ikke sæget en mm på 10-14 år. Procomp får mye tyn pga stive fjærer, det tynet får 4" sette ta. Synes 2.5" fjærene er topp! Flexer bra og sitter godt på vei.
Vil jo heller ikke kjøre ei gummiku... Procomp får man som kjent med Tüv papirer til CJ.



« Siste redigering: Lø.,19,Mai,2012,10,08 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #6 på: Lø.,19,Mai,2012,10,13 »
Men tilbake til YJ fjører. M.O.R.E har alt som trengs for å konvertere til YJ fjører, men har Forstått slik at 2,5 på YJ er ikke samme som 2,5 på CJ da det er mere "bue" i CJ fjørerne, og at da muligens 4" til YJ blir mindre på CJ....??
Og er da Old Man Emu et alternativ til "behagelig" fjæring. :)

Ja det er riktig en Yj fjær hever mindre enn en Cj fjær. Det er ikke fordi selve buen er ulik men fordi festeøyene i hver ende av fjæra er lavere.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #7 på: Lø.,19,Mai,2012,15,42 »
Vil jo heller ikke kjøre ei gummiku... Procomp får man som kjent med Tüv papirer til CJ.


Tüv til procomp har kun 1200 kg på bakaksel og vil ikke bli godkjent. Jeg måtte bytte mitt procomp sett til Trailmaster pga dette. Trailmaster har 1300kg på bakakselvekt.....
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #8 på: Lø.,19,Mai,2012,16,52 »
Vil jo heller ikke kjøre ei gummiku... Procomp får man som kjent med Tüv papirer til CJ.


Tüv til procomp har kun 1200 kg på bakaksel og vil ikke bli godkjent. Jeg måtte bytte mitt procomp sett til Trailmaster pga dette. Trailmaster har 1300kg på bakakselvekt.....

Dette kommer an på hva bilen er registrert med i vognkortet..... Jeg fikk Procomp settet godkjent i høst.... MED bodylift.
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #9 på: Ma.,21,Mai,2012,13,03 »
Har gikta tatt deg...?
Tror nok heller det er det at han var vært med meg og kjørt i SOA.
Jeg kjører jo med 32" ;D. Ser kansje ikke så tøft ut, men jeg kjørte de samme stedene som Tarje  8)
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Turbo.TJ

  • Gjest
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #10 på: Ti.,22,Mai,2012,00,54 »
Joda Tor, det er nå litt i det du sier og. Av alle Jeepene som kjørte soa i fjor, så var det bare et par stykker som kjørte større enn 32/33. Så det er fullt mulig
å kjøre tøfft, uten å se tøff ut..... ;D

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #11 på: Ti.,22,Mai,2012,07,23 »
Hemmeligheten er å ha en høy Jeep som er lav. Min er høyere i år enn i fjor, men like lav :o
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #12 på: Ti.,22,Mai,2012,10,30 »
Low is the new High !
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Blitt Voksen.... :-(
« Svar #13 på: Ti.,22,Mai,2012,11,55 »
Clocking & belly up eller på godt Norsk inn med magan.

Har også stilt "klokka" og dratt inn "magan" på 7ern. Nå er`n så & si helt flush med ramma underkant  8)
Dette med tanke på å gå ned til 33" men og ha bedre klaring oppunder en før med 35"... Nu vell.
« Siste redigering: Ti.,22,Mai,2012,11,58 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen