Skrevet av Emne: Ny Jeep eier  (Lest 5760 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Ny Jeep eier
« på: Fr.,11,Mai,2012,20,50 »
helt ny og blodfersk Jeep eier her.

Slo til på kollegas 1995 Cherokee 4,0HO idag. Hatt bøttevis med 4x4 biler, men ALDRI sitti bak rattet på en Jeep.
Bilen skal brukes, vi drar tilbake til Island sommeren 2013, og planlegger bruke denne bilen over.

Mye igjen å lære, det får vi ta etterhvert.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Ny Jeep eier
« Svar #1 på: Ti.,15,Mai,2012,12,44 »
Hei og velkommen til JCN forumet.
Alltid hyggelig med nye brukere som presenterer seg.
Klikk og tast i vei på forumet. Lykke til.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Re: Ny Jeep eier
« Svar #2 på: Fr.,27,Juli,2012,10,49 »
Har hatt bilen i snart 2mnd, men ikke kjørt mer enn 15 mil. Litt grunnet ferie i utlandet, 4 uker.
I tillegg har jeg to andre "hverdagsbiler" som brukes.

Men - nå skal det bygges litt tur/treff og offroadbil igjen. Første post på agendaen er nye dekk. Jeg vil at bilen skal se tøff ut, men den MÅ være kjørbar. Ønsker også å trekke campingvogna litt når vi drar på turer til fjells og andre steder, mao bør ikke giringen ødelegges totalt. I tillegg bor og kjører jeg i sentrale strøk, og er blitt for gammal til å krangle med politi og tilsyn hele tida. :)

Har sett meg ut 235/75-15 som et greit kompromiss. Litt større, men ikke helt way off.
Valget står nok for alle praktiske hensyn mellom BFG MT2 eller BFG AT. Prisen er den samme. MT dekka er jo mye tøffere, men jeg lurer på om de er litt i overkant grove ( støy... ) Jeepen går jo silkemykt med sin bensinmotor, ift de forrige bilene mine; Mercedes GW. Der dura og bråka det MYE mer...

Til sist etpar bilder, bilen er ikke gjort noe som helst med, etter ha vært brukt som familiebil av en familie i Bærum i 12-13 år eller deromkring




Prioriteringslista ser ca sånn ut:
Full vanlig service
Dekk
Gjennomgang og bytte av deler i forstilling da den er litt slarkete der
Mørke vinduer fra B stolpen
Nye dempere, spesielt foran
Takgrind
Rockerser
Annet

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Ny Jeep eier
« Svar #3 på: Fr.,27,Juli,2012,11,31 »
Hei, og velkommen.
Gratulerer som ny jeepeier. Alltid hyggelig med nye som presenterer seg og legger ut litt info.  :) Skal du fortsette med info om din Jeep XJ, er det kanskje best å forflytte seg til "XJ,MJ". Der er du i "bås" med andre med samme type Jeep. På "generelt" er det generelle(Jeep) saker og ting som er av allmen interresse som postes. Dette for å holde litt "orden". Lykke til!  ;)
« Siste redigering: Fr.,27,Juli,2012,11,36 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Re: Ny Jeep eier
« Svar #4 på: Fr.,27,Juli,2012,14,09 »
Kanskje noen med utvidede rettigheter flyttet topic`en til rett kategori ?

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #5 på: Fr., 3,August,2012,16,18 »
Forsøkte i dag å trekke vogna med Cherokeen, og det var en gedigen skuffelse. Den veier bare 1450kg, og således skal den være easy match for en bil som skal kunne trekke 3350kg. Så ikke. Automaten ble varm, og det lukutet svidde lameller rundt hele bygda når jeg svingte inn i gården. Det syns jeg var ufattelig dårlig, er det ikke automatkjøler på disse bilene ? Det sitter da en oljekjøler på førersiden foran ved radiatoren, jeg tok for gitt at dette var automatkjøler, nå er jeg i tvil.

« Siste redigering: Lø., 4,August,2012,14,53 av Initium »

Utlogget Joop

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #6 på: Lø., 4,August,2012,00,04 »
Les denne ang. trekking av henger! http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9312.0.html
Men med 1450kg burde det gå sånn noenlunde bra, hva slags vekt på kula hadde du?

31" bf mud km2, 4.10 giring, større ojekjøler og litt mindre fart i nedoverbakke med vogna på kroken så har du både ett fantastisk leketøy og en stillegående og solid bruksbil!
90 MJ 4.0L kommende bruksbil??
86 MJ eks 2.8 nå 4.0L restaureringsprosjekt
86 MJ 2.1tdi biltrialprosjekt

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #7 på: Lø., 4,August,2012,08,32 »
XXX
« Siste redigering: Lø., 4,August,2012,14,54 av Initium »

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #8 på: On.,25,September,2013,21,35 »
Da er vi tilbake, med ny Jeep
Denne gangen en 2,5l bensin, 1998 modell.
Bilen har vært eid av " pengefolk " fra ny, den har to eiere, og ALLE servicer på merkeverksteder , Land Og Sjøfritid og et sted til, i Valdres

Bilen var tilnærmet helt dønn strøken inni, og noen få småbulker utvendig.
Det varer neppe lenge. Første mod ble nye dekk, og for å kunne bruke de, må jeg nok SAGE litt i karosseriet. Spesielt siden jeg er litt lite interessert i å heve altfor mye. Å sage i en dønn strøken, urørt bil for første gang, blir interessant.

Uansett; noen bilder må til:

Forrige eier på første Jeepen var ODD-fantast.
Med ODD merke i bakruta, ble bilen av kompis simpelthen døpt " ODD "


Siden nye bilen har litt mindre motor, ble den raskt dømt " Kjipe-Odd " og også omtalt som " Late-Odd", "Dølle-Odd" osv
Forståelig, den ser litt kjip ut:


Så fikk jeg montert dekka jeg fikk fatt på i går, 31" GY MT/R, mine desiderte favoritter av gromme dekk. Hadde det på ene Mercedesen min, fabelaktig gode dekk:

Dermed ble Dølle-Odd sporenstreks omdøpt til "BØLLE-ODD " den ble seende skikkelig badass ut syns jeg selv i alle fall....


Neste mod nå, blir antagelig Cutouts, og litt spacere for å flytte Rockcrawler felgene litt ut. Medmindre noen har noen skikkelig glupe forslag hvordan unngå det ?

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #9 på: To.,26,September,2013,09,21 »
Gratulerer med fin bil, planlegger selv en tur til island med min jeep i 2014 så hadde vært hyggelig med flere biler på tur :)

Utlogget Terje77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #10 på: Ma.,30,September,2013,10,52 »
Det gjør så sykt mye å få på tøffe hjul. Kjempe løft av utseende med ny hjula.
It's a JEEP thing.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #11 på: Sø.,27,Oktober,2013,14,10 »
Ja, som de fleste kanskje så på FB; var dette oppskriften om en varslet katastrofe. Dvs. dekka tar litt.... godt borti karosseriet. Jeg TRODDE bilen var løftet bra, ettersom det ble opplyst av forrige eier, og den SER ganske høy ut. Mulig de bare har slengt i et ekstra blad i pakka bak ( ett blad ser annerledes ut enn de andre ) samt satt på noe diverse fjører foran....

SÅ; da vurderer jeg å sette på et SKIKKELIG hevesett på bilen. Hva kan anbefales egentlig ? Ser at det fins sikkert 20 forskjellige sett bare på Quadratec, og det er noen forskjeller mellom kvaliteten antar jeg.

OME er vel best, men også dyrest. Andre sett er vel egentlig umulig få godkjent, men det gjør egentlig ikke så innmari mye.......
Ønsker et 1,5-2" sett, håper det er tilstrekkelig...

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #12 på: Sø.,27,Oktober,2013,23,58 »
Ta kontakt med kolak i USA. Handla og monterte et 2" ome sett med bilstein dempere og alt som skulle til på min onkels cherokee. Landa på rundt 6-7 lapper når alt var montert.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #13 på: Ma.,28,Oktober,2013,10,20 »
Etter nok en runde med kutting, denne gangen med Dewalt vinkelkutter, bajonettsag og platesaks, subber dekka så lite at jeg lar det være. Ble ganske fin, skal se om jeg får til et bilde eller 5.....

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ny Jeep eier
« Svar #14 på: To.,31,Oktober,2013,19,32 »
Etter litt banning, måling, leting på nettet, mer banning, fundering og fintenking, og ikke minst gruing over å gå løs på den strøkne bilen, var det etterhvert bare å hoppe i salaten.
XJ`en ble rulla inn i garasjen, noen guidlines ble dratt på støtfangeren foran og voila:


Ved hjelp av bajonettsag, vinkelkutter, platesaks til innerskjermene, som er i en slags gummiblanding, og en borremaskin + en bunke strips, så ble det til slutt seende sånn ut:


Det subber fortsatt bittelitt ved helt max komprimert fjør, jeg skal ta en cm foran til ( bak i hjulhjuset ) og en cm bak, ( bak i hjulhuset på bakakslingen )

Bilen ble dundergod å kjøre på, og akkurat etter mine ønsker: lav og bred. Litt lat på 5 giret, men ikke værre enn at det går seg til.

Til uka starter jeg snekre sammen litt body armour. Sveiseapparatet står klart, jeg gleder meg. Men først er det kjøring, er invitert med på treff lørdag, og det blir stas...