Skrevet av Emne: vi med feilcoder på vår commander (diagnosetesting)  (Lest 6571 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bmw750i

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
vi med feilcoder på vår commander (diagnosetesting)
« på: Sø., 4,Mars,2012,11,24 »
vilket system har disse 2006 mod, obd I  el II?   tenkte det hadde vert greit og ha dette utstyret selv da det sikkert kommer behov for å få sjekket bilen selv med tanke på alt el som er på disse, noen som har kjøpsråd å komme med? vurderer en commander med 150000km på telleren som står hos forhandler,
« Siste redigering: Lø.,17,Mars,2012,10,30 av bmw750i »

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
ObdII siden 1996 eller når det var :)
Så de fleste skannere skulle man tro funker til å hente ut koder.
Selv har jeg veldig lyst på en med blåtann sånn at man kan bruke telefonen under kjøring og få med seg hva som skjer.
Programmet Torque fra market på telefonen og Plx Kiwi fra ebay skal være en bra kombinasjon.
Eller så har http://www.autoenginuity.com/index.html utstyr som visstnok skal hente ut Chrysler spesifike koder og gi deg mer info enn ren obd.


På en bil som har gått 150 så er det sikkert smart å sjekke alt.
Service skal være hver 20.000 eller en gang i året hvis jeg ikke husker feil.
Har oljeskift vært gjort privat så sjekk at prosedyren er fulgt. Det går på 10 liter og noen av de skal i hullet til oljefilteret og
ikke i påfyllingshullet.

Sjekk ellers at:
1. Pakningen inn til turbo er byttet. Ta av motordekselet og sjekk at det er tørt for olje der innsugsslangen møter turbo.
2. Pakningen inn til turbo er byttet. Ta av motordekselet og sjekk at det er tørt for olje der innsugsslangen møter turbo.
3. Pakningen inn til turbo er byttet. Ta av motordekselet og sjekk at det er tørt for olje der innsugsslangen møter turbo.
   Det sitter en elmotor rett under som ikke liker olje - ryker den så blir det dyrt.
   Google crd swirl motor.
4. Klonking fra stabstaget forran er vanlig, men foringene er enkle og billige å bytte.
5. Hvis knappene i midtkonsollet ikke lyser så må hele modulene skiftes. Det "går ikke" å skifte bare pærene. Er du stødig med loddebolten så går det
likevel, men hvorfor ikke få forhandler til å ta det hvis du handler der. Selger tenker sikkert at det er snakk om 3,50 i pærer :)
6. Setetrekket er helt. Høy bil gjør at det blir mer slitt når man går ut/inn.
7. At du får med alle setene.

Sikkert noe jeg har glemt og andre mener sikkert noen annet :)
Lykke til!

« Siste redigering: Sø., 4,Mars,2012,15,54 av eivind_m »

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget bmw750i

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
takker  :)   fint å få delt felles erfaring fra dere. hvor anbefaler dere å kjøpe slitedeler i fra foruten org forhandler?,  noen som har erfaring med dtk chip 272hk?
noen som har erfaring vedr programere kjørekomputeren, så man slipper å trykke enter hver gang man starter bilen, ser man kan oppgradere til touch skjerm, noen som har gjort det?

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Rock auto er supre på deler til nyere jeep også. Så lenge delene er det samme som til bensin så finner du det meste.
En ting som burde være med på lista over feil er dekktrykksensorene. De originale er i alu og etter noen år i norsk vintersalt så ryker de bare du se på dem. Sjekke lufttrykk f.eks er nok. Høytrykksvasker er også skummelt. Gjett hvordan jeg vet :)  Forhandler her i Moss var i hvertfall klar over problemet.
Pris hos forhandler feb 2011 var 570kr. Nå i vinter etter at rsa har blitt importør så koset den samme delen 1007 spenn. Prisen hos Rock auto er 22$ pluss frakt. 
Deler til selve dieselmaskinisten er det vel bare forhandler som har, men det går jo å rusle opp til nærmeste Mercedes-forhandler å krysssjekke priser.

Har ikke noen erfaring med chip, men kanskje greit å velge noen som gir deg mulighet til å omgå dieselpartikkelfilteret utover bare mer hk.
http://www.jeepforum.com/forum/f67/crd-dpf-delete-possible-new-info-1059251

Touch screen - hva med telefon eller nettbrett med google navigation? Og hiver du på et aux in kit fra ebay så har du spotify/wimp i bilen i samme slengen :)



Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget bmw750i

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
ok, takker,
da er commander'n på plass. hærlige biler må jeg si, kjøpte den med noen utfordringer  ???  3 stk feilmeldinger fra girboksen,  den girer å fungerer 100% helt til den går i nødmodus, ca 2 gang om dagen. noen som vet hvor vi kan finne feilcode oversikt til jeep?
har bestilt blutooth obd leser og skal laste ned app til iphon'n  nå så blir det spennende å se hva som dukker opp.

jeg ser at det er lite traffik/innlegg vedr commander på forumsidene. er det pga at det ikke er så mange solgte enda at vi er i fåtall med disse bilene tru.

må avslutte med å si at disse bilene er hærlige biler, men at vi som kjøper godt brukt bør kansje være over middels interisert i elektronik og feilsøking selv da det fort koster mange 1000 lapper å sette bilen inn på verksted hver gang d skjer noe.

Chryslercrap

  • Gjest
Side med litt info om Commander http://www.xkjeeps.com/, står litt om 3.0 CRD også, samt oversikt over TSB`er (technical service bulletins)

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
ok, takker,
da er commander'n på plass. hærlige biler må jeg si, kjøpte den med noen utfordringer  ???  3 stk feilmeldinger fra girboksen,  den girer å fungerer 100% helt til den går i nødmodus, ca 2 gang om dagen. noen som vet hvor vi kan finne feilcode oversikt til jeep?
har bestilt blutooth obd leser og skal laste ned app til iphon'n  nå så blir det spennende å se hva som dukker opp.
Grattis med god vogn!
Hva slags obd leser? Og er det UConnect blåtannsettet du har kjøpt?

P.S. Tips ang automaten: Ta vogna til et automat verksted, gjerne et som er spess på Mercedes, og kost på deg en flush av automaten.
Fikk gjort det og kassa girer som bare en Benz kasse kan etterpå...
http://www.bergsauto.no/Om/
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget bmw750i

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
ok, men er denne 5 trinns kassen mb sin da? trudde mb hadde 7 trinns og jeep 5,
men man leser så mye rart på nettet  ???

kjøpte denne:http://www.bsbutikken.no/index.php?main_page=product_info&cPath=33_412&products_id=960562
500kr så jeg velger å prøve den i vertfall. lurer på om det er app'n som avgjør hva og hvor mye jeg får lest av ,

kjørt en del i dag også, den går i nødmodus, dvs den kan låse seg i både 2 og 3 gir, rart, men har noen erfart det samme i forbindelse med kjøring i bløtt vær? virker som det har sammenheng her,
ellers så melder jeg meg på klubben ;  mangler lys i knapper i mittkonsolen  ;D

Utlogget Henning

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
  • Gliset!!
Bare et lite tips! Jeg hadde problem med at girkassa låste seg i 2 gir, det var modulen som sitter under girspaken som var problemet og ifølge forhandler en kjent feil på 2006-2007mod.
Cherokee 4,0HO 1995:-) Commander 3,0CRD 2007:-)

Utlogget bmw750i

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
ok, har vert 3 timer hos forhandler denne uken og diskutert å sjekket hva som kan være feil.
vi ser at denne modulen du snakker er byttet her på garanti. jeg hadde mange feilcoder inne på boksen men jeg konsentrerer meg nå om de aktive feilene som verkstamesteren snakker om, dvs de feilene som kan leses mens bilen går og da lander vi på en feilcode som heter p0717 input speed sensor n2   denne er bestilt og boksen skal åpnes til uka for å byttes.
koster 2700,- og sitter på et kretskort montert på sentralblokken inne i boksen.

jeg fikk litt sjokk når jeg såg alle de feilene som blir utbedret på garantien de første 5 årene. ser ut som mange av oss med commander har samme feilene ja  ::)

noen som har linker til eventuelt americanske sider der vi kan lese oss fram til å forstå feilcoder og andre trubelfixing's tips  ?

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: vi med feilcoder på vår commander (diagnosetesting)
« Svar #10 på: Lø.,17,Mars,2012,18,15 »
Onkel Google hoster opp denne som første treff på p0717 og commander.
http://www.jeepcommander.com/forums/showthread.php?t=16557 Med video til og med  :)

Modulen som Henning nevner finner du litt info på her http://www.cherokeesrt8.com/forums/showthread.php?t=32822



Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget bmw750i

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Re: vi med feilcoder på vår commander (diagnosetesting)
« Svar #11 på: Ti.,10,April,2012,09,47 »
hei folkens.
nå er jeg lykkelig commander eier  ;D

ble noen dager med feilsøking og mekking. jeg demonterte sentralpakken i girbosken og byttet et kretskort med forskjellige sensorer på i samband med feicodescannings resultater, vips så ble bilen 100% grei,

ang chip så har jeg prøvd 2 forskjellige bokser (eksterne) uten hell. begge fungerer dårlig og kan på det sterkeste ikke anbefales. har fått tips om å kjøpe bokser som monteres i obd kontakten for proggramering . noen som har prøvd denne utgaven, dpf problemer?

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: vi med feilcoder på vår commander (diagnosetesting)
« Svar #12 på: On.,11,April,2012,08,56 »
Grattis med fungerende bil.

Så når kommer bildene og write up-en av operasjonen?  ;)

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet