Skrevet av Emne: Jeep CJ7 import fråga.  (Lest 2942 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Jeep CJ7 import fråga.
« på: Ma.,23,Januar,2012,17,33 »
Någon som vet med ett direkt ja eller nej om BT vill godkänna denna?
http://www.collectormotors.com/1980jeepcj7.htm

Se eksosrør på sidan, detta är ej orginal. Vill BT gå med på detta?
Kufanger är dock lätt at ta bort.
Något annat som ett tränat öga vill sätta tummen ned på?

Tacksam för snarlig hjälp då jag är i dialog med bilfirma i USA.  ???

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #1 på: Ti.,24,Januar,2012,06,35 »
Hei, aner ikke noe om eksospottene om BT vil si noe på det.
Men jeg kan se at den ikke har originale sjakler, men tvilsomt om det vil bli lagt merke til hos BT. Ellers er det smal sak å skifte tilbake til originale sjakler.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #2 på: Ti.,24,Januar,2012,07,01 »
Skall det inte vara katalysator och mellandämpare på dessa?
Nu är det fri eksos..

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #3 på: Ti.,24,Januar,2012,11,10 »
Skall det inte vara katalysator och mellandämpare på dessa?
Nu är det fri eksos..

Katalysator er det ikke krav til. Mener min (86) hadde dette, men det var vel ett krav som om til Norge på 90 tallet. Når det gjelder lyddemping så kan du være inne på noe.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #4 på: Ti.,24,Januar,2012,18,20 »
Sikkert mange her som kan detta mye bedre enn meg, men siden importøren sikker ikke gidder å hoste opp et samsvarssertifikat (COC) til deg så er det vel reg. som bevaringsverdig som gjelder (?)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#1-5
Og hva paragraf § 1-9. punkt 2 egentlig betyr kan man lure på :)
"Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk."



Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #5 på: To.,26,Januar,2012,00,07 »
Hvorfor er det ikke lov til å heve og bytte motor på en slik Jeep da?
Det er jo så tidstypisk som det går ann...
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #6 på: Fr.,27,Januar,2012,13,31 »
når det gjelder motor viser vin nummerte vilken motor som er orginal på jeepèn, dette vil nok BT undersøke.
På min jeep i følge vin nummerte er en 4,2L 6syl orginal, jeg byttet til en amc304 V8 ved visning/reg ble jeepèn reg som bevaringsverdig selv om jeg hadde dokumentasjon på at disse bilen kunne leveres med forkjellige motortyper uten at noen form for frosterkinger ble gjort med bremser...fjæroppheng.....

Har planer om å sette tilbake orginal motor, noen som har peiling på om at jeepèn vil da bli reg som vanlig bruksveteran?

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #7 på: Fr.,27,Januar,2012,17,34 »
Tror det magiske året er 1971. For årsmodeller eldre 71 så er det forskriftene fra 42 som gjelder og det meste lar seg gjøre. Etter 71 så det nye forskrifter med krav til e-merking av lys, varmegang på bremser etc som gjør at man enten må ha samsvarsdokumenter/typegodkjenning/papirer fra fabrikk eller drite i hele mølla og få ting regga som bevaringsverdig.
Og det er igjen i teorien, folk har jo fått godkjent mye hårete hos et biltilsyn mens en annen stakkar omtrent har blitt hengt over at sigarettenneren ikke er original.

Hurra for byråkratiet!  ::)


Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #8 på: Fr.,27,Januar,2012,21,09 »
Etter 71 så det nye forskrifter med krav til e-merking av lys,

Har hørt at det holder med DOT-merkede lys nå, men om det gjelder kun nybil eller alle (veteran) er jeg usikker på?...

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #9 på: Fr.,27,Januar,2012,21,34 »
Har hørt at det holder med DOT-merkede lys nå, men om det gjelder kun nybil eller alle (veteran) er jeg usikker på?...

Mulig DOT holder i massevis - uansett så var greia at for de fleste av oss som ikke har masse penger/ressurser, så er livet med en pre 71 mye enklere hvis ønsker å ha en modifisert bil  :) Men for all del, har man lyst så får man til det meste. Er vel nok historier her inn om dekk og heving osv til at man blir grå(ere) i håret ved å bare lese om opplevelsen folk har hatt hos BT.

Noen har jo fått godkjent detta.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32688711

Men nå skal jeg holde kjeft og heller la trådstarter få igjen tråden sin  :)
Har du blitt noe klokere Vikingsson, og blir det noe import?


Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Jeep CJ7 import fråga.
« Svar #10 på: Lø.,28,Januar,2012,10,55 »

Hei jeg har vært gjennom dette og jeg skal gjerne hjelpe deg. Ring meg på tlf 932 34 990 /Morten Strøm - Askim