Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 134387 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #15 på: Ti.,17,April,2007,19,20 »
Firmaet som ikke ville galvanisere min ramme fikk jeg på en link fra en kompis som er aktiv på Land Rover forumet. Dette er nå tre år siden. Jeg skal prøve å lete opp navnet på firmaet.

Forstod at dette firmaet var godt kjent i dette miljøet, men jeg forkastet tanken etter å ha snakket med dem.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #16 på: Ti.,17,April,2007,19,46 »
Nå har jeg tenkt meg litt om, det er ikke så mange galvaniseringsfirmaer som ligger på Østlandet og har store nok bad til en hel ramme. Det er kun ett eller to verksteder. Søker du på "åpen post" på Land Rover Forumet finner du mere om emnet.



CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #17 på: Ti.,17,April,2007,21,02 »
Takker!

Ingen som aner noe om et upholstry firma som selger ny innmat i stolene + evt nye trekk? Må vel til å lete selv.. :)

Tror jeg vil bytte ut tepper. Noen som selger det?

Noen som har tips om hvor jeg kan håpe å finne en YJ-balje?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #18 på: On.,18,April,2007,11,01 »
Når man bygger om til "full-float" bak så vil "trompeten" som da har hjullagrene måtte skrues i flensen som normalt bare er beregnet til et bremseskjold.  Samme flens skal også holde kalliperfestet.  Her blir det store påkjenninger, og det er derfor viktig å sjekke at denne er beregnet for slikt.  Dette er, slik jeg forstår, et av problemene med Dana 44 på de siste modeller av CJ7.  Er det noen som vet hvordan styrken i Scout flensen er?

En annen sak er håndbrekk.  Det er jo kjekt å ha.

Når det gjelder varmgalvanisering av ramme, så er dette med hydrogensprøhet et tema.  Men man har jo et godt alternativ i termisk metallsprøyting.  Burde bli like bra og sikkert billigere.  Mange som tilbyr dette.  Ellers kan man jo også kjøpe seg en ferdig galv. ramme fra USA eller bytte ramme hvert 10 år når den forrige er dårlig.  Det er vel ikke noe motiv i seg selv å ha en ramme som arkeologene skal grave fram om 1000 år like fin  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #19 på: On.,18,April,2007,12,32 »
Etter det jeg forstår så ligger parkbremsen i Cadlilac-calipteret.
Går jo faktisk noen biler med fullfloat og skiver på samme akslingene i Norge. Ikke hørt at de har hatt problemer med akkurat den biten, nei.. Dessuten har jeg en ganske rolig kjørestil i terrenget.. :)

Noen eksempel på hvem som tilbyr "termisk metallsprøyting"? Er dette noe som sprøytes (navnet tyder jo på det) eller er det et bad? Med sprøyting er det vel vanskelig å få stoffet inn over alt i rammen? Om Arkeologene finner ramma like fin om 1000 år er jeg forsåvidt happy over det, men å skifte ramme hvert 10. år er ikke et alternativ. Ikke noe halvveis, nei..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #20 på: To.,19,April,2007,10,04 »
Termisk sprøyting er omtrent som å MIG sveise med 1 meters gnistgap og tråd i zink eller alu.  Tråden smelter i det den forlater munnstykket og blir "blåst" mot arbeidsstykket som har motsat pol koblet på.  Gir veldig flott resultat, men det er vanskelig å komme på innsiden av "boxing".  Men på den annen side så fungerer ikke galvansiering helt som maling.  Galvaniseringen fungerer jo som offeranode slik at rammen blir allikevel motstandsdyktig mot korrosjon, men best er nok full dekning.  Du finner sikkert noen på Gule Sider som driver med dette i nærheten av der du bor.

Kanskje du burde donere vognkortet ditt til riksarkivet slik at arkeologene forstår hva de har funnen når rammen har kommet opp av myra igjen om 1000 år?   ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #21 på: To.,19,April,2007,12,46 »
Ang behandling av ramme har jeg nå tatt et valg.. Har luftet dette på to forum, og snakket med minst 10 firma som driver med diverse former for korrosjonsbehandling.

Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt ren innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp  og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.
« Siste redigering: To.,19,April,2007,15,51 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #22 på: To.,19,April,2007,12,53 »
Hyggelig om du vil dele bilder med oss også. Da blir det en da mere morsomt å følge deg :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #23 på: To.,19,April,2007,13,37 »
Skal prøve på det.. :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #24 på: To.,19,April,2007,15,45 »
Ang behandling av ramme har jeg nå tatt et valg.. Har luftet dette på to forum, og snakket med minst 10 firma som driver med diverse former for korrosjonsbehandling.

Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt renn innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp  og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.

Og skulle den veie 200 kg, så er det forsatt billig...

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #25 på: To.,19,April,2007,22,58 »
Jepp.. Vil tro foreks sandblåsing koster mer, og da tar de kun utsiden.

I kveld har jeg bestilt litt deler fra quadratec.com. En kompis skulle bestille så jeg slengte meg med.

Nytt ledningsnett painless wire m/ 7 ekstra sikringer
Nye frontlys, baklys og parklys
Beskyttelse for baklykter
Nytt speedometer og wire
Nye knotter til bryterne
Daystar 1" BL i rød polyritan
Jeep-klokke neon til garasjen
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #26 på: Fr.,20,April,2007,09,11 »
Jepp.. Vil tro foreks sandblåsing koster mer, og da tar de kun utsiden.

I kveld har jeg bestilt litt deler fra quadratec.com. En kompis skulle bestille så jeg slengte meg med.

Nytt ledningsnett painless wire m/ 7 ekstra sikringer
Nye frontlys, baklys og parklys
Beskyttelse for baklykter
Nytt speedometer og wire
Nye knotter til bryterne
Daystar 1" BL i rød polyritan
Jeep-klokke neon til garasjen

Ehhhh, frontlysa, er de E-merket ?
Hvis de er "sealed-beam", så tror jeg du sliter litt hos BT.

Ja, jeg vet at det er noen endringer på gang her, men jeg har sålangt ikke sett noe på Amcar sine gjemmesider som tilsier at sealed-beam lamper blir godkjent.
Hvis noen kan peke på et dokument fra Bt, som indikerer at sealed-beam er godkjent, så vil jeg gjerne vite om det.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #27 på: Fr.,20,April,2007,12,59 »
Nei, det var ikke sealed beam. De var for halogen pærer. Men dersom de mangler E'en kan jeg bruke de gamle på BT. De er ok, bare litt slitt.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #28 på: Lø., 5,Mai,2007,16,06 »
Når det gjelder dekor kan jeg hjelpe deg.  Men Har du meget dårlig tid?

For jeg har ikke mulighet til å få laget dekor før til høsten.


http://collinsbros.stores.yahoo.net/19rensilaned.html

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/collinsbros_1943_4442630


Denne har en  kompis av meg som driver med dekor orginal målene på og den kan du få i alle farger som du måtte ønske.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #29 på: Ti., 8,Mai,2007,14,45 »
Jeg har god tid, ja. Prøve å få skrudd sammen bilen i løpet av høsten.
Har ikke bestemt meg helt for hvilken dekor/utstyrsutgave jeg går for,
men Renegade eller gullfuglen er pr i dag hovedønsket.

Leverte ramma til syring/luting i dag. Vi var to stk som relativt enkelt lødtet ramma på og av henger, så den er nok under 100 kg.
Firmaet som syrer/luter bekreftet pris på ca kr 6 pr kg ramme når jeg var der, inkludert galvingen. Blir jo veldig billig og holdbart.
Lurer litt på å pulverlakkere den etterpå. Avslutte med tectyl etter at bilen er montert.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten