Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 134341 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Frode sitt CJ7 prosjekt
« på: Sø.,15,April,2007,23,22 »
Hei!

Ser at mye av Jeep ekspertisen er her for tiden, fint forum, selv om jeg mener det er for mange forum på markedet, det er litt pes å måtte følge med på mange..

Jeg har endellig begynt på CJ7'en. Trenger litt hjelp med noen småting jeg lurer på...

Link til prosjektet http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=76348

1.Framsetene er slitt. Finnes det noen steder som selger trekk og polstring?

2.Bilen skal lakkes. Ny dekor blir nødvendig, hvor selger de det? Blir jeg sett nedpå om jeg bruker golden eagle-dekor? Er det da et problem at bilen er sort?

3. Jeg skal bruke ScoutII aksler finnes det kit for skivebremser?  BG sier warn har, men i følge et firma jeg har handlet litt med i usa så finnes ikke det settet lenger. Warn gidder naturligvis ikke svare på mail.

4. Jeg skal lakke motoren. Hva slags lakk brukes? Skal den sandblåses først?

5. Akslingene skal sandblåses og lakkes, men med hva?

6. Ramma skal syrebades. Den må deretter behandles, forslag til med hva? Galvanisering tror jeg ikke at jeg tør, redd for at den vrir seg av varmen.

7. Går for 35" hjul. Hvor mye heving bør jeg ha for å få til det? Hva mye BL kan jeg ha uten at det blir stygt?
« Siste redigering: To., 1,September,2011,12,21 av CJ-7 »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #1 på: Ma.,16,April,2007,07,57 »
5. Jeg blåste min ramme og aksler i vinter. De ble lakket 2 strøk med arcanol og 3 strøk med sort bengalakk. Ble meget bra.

7. Jeg skal ha 35" på min er meningen. Går for 4" fjærløft og 1" på balja. Det blir greit. Hjula fyller litt ut i hjulkassene men samtidig er det plass til pendling. Synes det er finere med en litt "kraftig" bil i forhold til en på stylter.Må jo også ha skjerm utbyggere av den typen der du kutter bort litt stål i kjulkassene.
« Siste redigering: Ma.,16,April,2007,08,52 av Nico »
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #2 på: Ma.,16,April,2007,08,54 »
5. Men siden jeg skal syrebade ramma må jeg få noe stoff inn i den også. Stålet blir jo helt rent, så jeg må være sikker på at den nye behadnlingen dekker bra innvendig også. I forbindelse med montering av spiralfjærer framme må jeg også kunne sveise uten at grunningen tar for mye skade....
« Siste redigering: Ma.,16,April,2007,19,49 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #3 på: Ma.,16,April,2007,10,24 »
Om du sveiser så må du behandle området rundt og spesielt bak etter sveisingen er ferdig uansett. Egenskapene i primer etc forsvinner ved varmt arbeid.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #4 på: Ma.,16,April,2007,11,26 »
Snakket med et lokalt firma.. Ser ut til at jeg luter/syrer ramma først, så sveiser jeg på braketter  og fikser evt rustskader på ramma. Deretter blir det ny runde med syre/lut før de varmgalvaniserer ramma. Jeg har hørt mye om vridninger, men i følge det selskapet har de varmgalvanisert mange veteranbiler før uten problemer..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #5 på: Ma.,16,April,2007,16,30 »

1.Framsetene er slitt. Finnes det noen steder som selger trekk og polstring?

2.Bilen skal lakkes. Ny dekor blir nødvendig, hvor selger de det? Blir jeg sett nedpå om jeg bruker golden eagle-dekor? Er det da et problem at bilen er sort?

3. Jeg skal bruke ScoutII aksler finnes det kit for skivebremser?  BG sier warn har, men i følge et firma jeg har handlet litt med i usa så finnes ikke det settet lenger. Warn gidder naturligvis ikke svare på mail.

4. Jeg skal lakke motoren. Hva slags lakk brukes? Skal den sandblåses først?

5. Akslingene skal sandblåses og lakkes, men med hva?

6. Ramma skal syrebades. Den må deretter behandles, forslag til med hva? Galvanisering tror jeg ikke at jeg tør, redd for at den vrir seg av varmen.

7. Går for 35" hjul. Hvor mye heving bør jeg ha for å få til det? Hva mye BL kan jeg ha uten at det blir stygt?

1. Det finnes flere som kan fiske setene dien her i Gnore, det var ei jente som "reklamerte" på det gamle forumet - sikkert noen som vet kontaktinfo.

2. Colin Bros. har stort sett det du trenger av dekor, bortsett fra pip-pip'en.  Den kan være vanskelig å få tak i, men det kan jo hende at Colin Bros har begynt repro av den også...

4. Trnger vel ikke å sandblåse, men vaske & avfette godt er vel alltids smart.  Det finnes mange fabrikat av motormaling, er det AMC motor, så er vel fagren litt spes. hvis jeg ikke husker helt feil (?).

5/6. Por-15 har vistnok gode produkter, mener at muligens www.gasolin.no skaffet det i Gnore.  Tror det er dyrt...

7. Min 4" færløft og 1"BL.  Når det gjelder BL, så lager Daystar (og andre ?) et 1" BL sett, som er karosseriefeste og 1" BL i et stykke, da slipper du separat feste & BL...

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #6 på: Ma.,16,April,2007,19,19 »
Hei velkommen hit! Det er mange forum, men det er her du finner Jeep miljøet ;)

Morsomt at du restaurerer en CJ-7, her på forumet er det flere som driver med det samme som deg.


Setene kan en salmaker reparere, eller du kan selge de til meg ;)

Ny dekor kan bestilles herfra og herfra. Det gjør ingenting at bilen din er sort, Golden Eagle kom også i sort orginalt. Det at du selv velger en utsyrspakke på jeepen din gjør ingenting. Ingen vil se ned på deg av den grunn. Men hvorfor vil du velge det? Du har jo en Laredo som er gromm modellen i CJ serien.




Jeg har også strippet min ramme . Jeg var inne på tanken å galvanisere den. Tok kontakt med et firma som jeg vet galvaniserer Land Rover rammer. De nektet å galvanisere min ramme. Årsaken er at jeepens ramme har en mye bedre stålkvalitet, nesten som fjærstål. Denne rammen er laget så den kan vri seg. Galvaniseringen kan derfor sprekke var svartet jeg fikk.



Blir spennende å følge deg :)
 
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #7 på: Ma.,16,April,2007,19,47 »
Hva heter det firmaet som ikke ville galve? Jeg gjør litt research på dette, så jeg samler sammen meninger og konfronterer andre med meningen til konkurrenter.. Så får vi se hva blir fasit til slutt..

Jeg skal bruke en stroket 4.0L, så fargenyanse spiller vel egentlig ikke mye rolle. En motor skal vel være rød?

Jeg har pr i dag mest lyst på Golden Eagle dekor, mest pga at jeg synes undulaten er fin.
Deretter klinger Renegade mye bedre i mitt hode enn Laredo... Laredo gir litt Korando-feeling..
Hva er egentlig forskjellen på modellene og hva er rekkefølgen, billig til dyrere?


Kan en salmaker fikse skai setene også? Mine er i svart skai med litt stoff på. Egentlig fine seter. De bak er i god stand. Noen som har vert bort i et upholstry-firma i usa? Kunne tenke meg ny innmat i stolene selv om jeg fikser opp trekket. Jeg kjøpte det på mercedesen, og setene ble veldig mye bedre.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #8 på: Ma.,16,April,2007,21,57 »
Jeg kommer til å skrive litt om de forandringene som ble gjort på CJ-7 og litt historie om CJ-7 her i nær framtid. Problemet mitt er at jeg har litt for mye å gjøre ::)

Flau over Laredoen din fordi navnet minner deg om Korando? Du er søt!!  :)



CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #9 på: Ti.,17,April,2007,00,42 »

 Du er søt!!  :)





Det sier mamma også.. :)

Men: Hva heter det firmaet som ikke ville galve? Jeg gjør litt research på dette, så jeg samler sammen meninger og konfronterer andre med meningen til konkurrenter.. Så får vi se hva blir fasit til slutt..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #10 på: Ti.,17,April,2007,10,57 »
Hva heter det firmaet som ikke ville galve? Jeg gjør litt research på dette, så jeg samler sammen meninger og konfronterer andre med meningen til konkurrenter.. Så får vi se hva blir fasit til slutt..

Jeg skal bruke en stroket 4.0L, så fargenyanse spiller vel egentlig ikke mye rolle. En motor skal vel være rød?

Jeg har pr i dag mest lyst på Golden Eagle dekor, mest pga at jeg synes undulaten er fin.
Deretter klinger Renegade mye bedre i mitt hode enn Laredo... Laredo gir litt Korando-feeling..
Hva er egentlig forskjellen på modellene og hva er rekkefølgen, billig til dyrere?


Kan en salmaker fikse skai setene også? Mine er i svart skai med litt stoff på. Egentlig fine seter. De bak er i god stand. Noen som har vert bort i et upholstry-firma i usa? Kunne tenke meg ny innmat i stolene selv om jeg fikser opp trekket. Jeg kjøpte det på mercedesen, og setene ble veldig mye bedre.

base - renegade - laredo, fra minst dyr til dyrere...
Grovt, så var forskjellene fra base til renegade reservehjul, tepper og noe annet småtteri.
Fra Renegade til Laredo kom vel ST/HT, cruisekontroll, klokke, turteller, a/c, andre felger.

MEEEEEEN:
alt kunne bestilles på tvers av modellene (ivaffal Renegade-Laredo), så det var ikke noe problem å få en Renagde m/klokke & turteller om en ønsket det...
Så sånn sett, så har vel de forskejllige modellene ikke så stor betydning.
Det som betyr noe, er den utskriften som beskriver hva *DIN* bil ble levert med.

Så har du de spes., som Golden Eagle, Golden Hawk + noen andre.
Men her kan noen andre få lov til å uttale seg.

Det eneste jeg vet, er at pip-pip'en kom i 2 utgaver, 2 farget (?) og 3 (eller 4 ?) farget.  Om begge disse faktisk ble levert på 7'er, det er jeg usikker på.  Den 2 fargede blir litt "kjedeligere", det er mer sprut i den andre.
Og finner du en OEM, ubrukt pip-pip, så er den å betrakte som hønsetenner, ta godt vare på den & få et grafisk firma til å lage en repro.  Orginalen henger du i glass & ramme på veggen.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #11 på: Ti.,17,April,2007,11,23 »
Takk..

Men min Laredo har iallefall ikke a/c eller cruise...
Finnes det noe sted der jeg får tak i en slik utstyrsutskrift for min bil?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #12 på: Ti.,17,April,2007,13,20 »
Original cruise tror jeg bare fungerer sammen med forgasser, bruker du 4 liter så har du vel innsprut.  Har selv cruise control på min Renegade, et "must" i skogen  ::)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #13 på: Ti.,17,April,2007,13,31 »
Litt om lakk:
Har lakket motoren utvendig med en blanding av 1/3 owatrol og 2/3 bengalack.  Det ble fint og det holder enda.  Ellers finnes det egen motorlakk å få tak i.

Akslinger har jeg "lakket" med Bodyschutz eller hva det nå heter dette steinsprutPVCplasten.

Ellers:
Scout II framakslinger av type Dana 44 hadde alle skivebremser originalt mener jeg.  Har du fått tak i gamle Scout akslinger av type Dana 27 med tromler så er nok CJ7'ens originale Dana 30 et hakk bedre. Scout hadde også ofte litt feil utveksling  (3.27 og deromkring) som bare blir verre med store hjul.  Scout Dana 44 er imidlertid kongen av originale 44 akslinger, ikke tvil om det! 

Har du Scout Dana 44 med dårlige skivebremser, så mener jeg at visse typer CJ skiver passer, det samme med GM callipere til Blazer/Surb.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #14 på: Ti.,17,April,2007,14,01 »
Bilen står i dag med 4.2 og forgasser. Bilen er orginal, nå.

Jeg skal inn med en stroket 4.0l (4.6L) og AW4 aut.

Scoutakslingene har skive framme og er Dana 44, ja. Men jeg ønsker å bygge om til skiver bak også, samt montere hydroboost.
Amund sier han kan skaffe et kit for ombygging til skiver (calipter fra cadilac og skiver fra scout), men da må jeg også kjøpe warn fullfloat sett. Dewt kombinert med ARB og ny giring så burde det bli et bra aksel sett.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten