Skrevet av Emne: VIN nr CJ7  (Lest 2029 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
VIN nr CJ7
« på: To.,27,Oktober,2011,13,08 »
Hei
Jeg har følgende rammenr/VIN på min 81 mod CJ7:
J0M93HB+serienr. (totalt 13 siffer) Dette får jeg ikke til å stemme. De to "siste" bokstavene HB må være feil!
Modell 1975-1980 er lik 13 siffer. Modell 1980 - 1986 er lik 17 siffer.
Det jeg kan regne med er at bilen er bygd i 1980 og levert/reg i 1981 og VIN forteller da følgende:
Jeep-1980-4 speed- CJ7- ?- ?- seienr. Det vil si at vekt og motor har "feil" benevnelse. Det er ikke noe som heter HB.
Burde vært AH eller AA eller AC i stede for HB. Bilen er importert og registrert som veteran.
Noen som har en forklaring?

Kjellh

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: VIN nr CJ7
« Svar #1 på: To.,27,Oktober,2011,14,08 »
Er det nummeret oppe i ruta du har kikket på? Og dette er ikke likt det som sitter i motorrommet?  Er litt usikker på 80/81 modeller, men på senere modeller er det forskjell på nummeret på dashbordet og nummeret i motorrom.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: VIN nr CJ7
« Svar #2 på: To.,27,Oktober,2011,14,32 »
Det er likt rammerummner hos meg, både på vindu og balja. jeg har 86 mod.

Har du sjekket ut denne? http://www.goldenhawkjeep.com/cj%20identification.html

Jeg tror du mangler ett 1 tall (om den er produsert i US) helt først i rammenummeret. Mener å huske at første siffer betyr produksjonsland.
Slik tror jeg rammenummeret ditt skal være 1J0M93HB+ serienummer
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: VIN nr CJ7
« Svar #3 på: Fr.,28,Oktober,2011,10,36 »
Hei
Blir ikke klok på det. Har ikke VIN i frontruten,  bare på torpdoeveggen. Hvis jeg legger det inn i skjema (http://www.goldenhawkjeep.com/cj%20identification.html) ,så får jeg ikke noe fornuftig ut før jeg bytter  ut HB  med feks AH. Da viser den fornuftig vekt og motor. Det som er forvirrende er de to bokstavene som ikke gir mening. Hadde de som sagt de vært AH eller AA så hadde hele VIN vært "riktig". VIN på plata er svært tydlig. Det er ikke mulig å lese feil!
Det er el et typisk Amerikansk fenomen :-)
Det er et opphold og så fire siffer til etterpå, men selv om jeg bytter til 81-86 mod(17 tall) i skjema  gir det bare feil (n/a) på alle punkter.
Er kanskje ikke meningen å  skjønne noe av det :-)

Spørsmål:
Er det mulig få godkjent byttet fra 4.2l 6L til 304 V8 på en bil som er veteranregistrert.

Kjellh

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: VIN nr CJ7
« Svar #4 på: Sø.,30,Oktober,2011,20,31 »
Om du ønsker å bytte motor fra eksempel 6syl til en V8 motor er dette ikke noe problem bare at du KAN få den registrert som bevarings verdig kjøretøy da kan du få problemer med andre ombyggnings planer.
BT nevner at om jeg fremskaffer TÜV dokumenter vil jeg kunne klare å få vekk typegodkjenning "bevaringsverdig kjøretøy" men dette dokument koster rundt 460euro.

Før jeg byttet motor fra 6syl til 8syl kontaktet jeg amcarclub norge og spurte om råd og erfaringer ved et sånn motor bytte, de sa at de hadde god erfaring med dette og det ville ikke by på noe problem, de hadde ikke hørt om noe problemer enda med BT.
Ok fint motor ble fremskaffet total ombygging måtte til på motor, så bestilte jeg et dokument av amcar club norge som jeg skulle legge ved da jeepèn skulle fremvises til BT. DA kom det frem i brevet at "kjøre tøyet anbefales registrert innen for reglene bevaringsverdig kjøretøy", DENNE informasjon fikk jeg ikke av amcar norge før jeg satte ingang med motorbytte.
Dette dokument viste jeg ikke til BT men, hadde med meg kopier manualer som viste at denne type bil ble levert med 2 typer motorer uten noen form for ombygninger på bremser eller ramme, da svarte BT at dette viser bare hva valg du har for denne type bil ikke noe data på at bilen er bygget for kraftigere motorer, må fremskaffe TÜV dokumenter.

Fikk også lite informasjon på jeep forumet ang. motorbytte bare at jeg ikke må den godkjent som bevaringverdig kjøretøy.................. ??? trodde noen jeep eiere hadde gjort dette før.... :-\
Om jeg skal ha vekk "bevarings verdig heftelsen", må det vist fremskaffes TÜV dokumentet til en høy pris
aage

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: VIN nr CJ7
« Svar #5 på: Sø., 4,Desember,2011,12,51 »
Hei

jeg har en 81' Cj7 258, som ble tatt in ny i Norge gjennom dattidens merkeforhandler i drammen.

* Bilen er reg. i norge som 81 mod, reg mars 1981. Men etter hva jeg forstår , så er bilen en 1980 modell.

* min har J0M93HCxxxxx - tegn nr. 7 betyr 258 motor 2BBD gasser.  mens nr 6. skal indikere vekt, men finner ikke noe sted hva H betyr.  Kan det være at A 'n er dårlig stemplet, og tolket som H ?

Her er noe mer info om id på bil og motor:

http://webspace.webring.com/people/dg/geer_hed/cj_numbers.html
81' CJ7 Renegade 4.2