Skrevet av Emne: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )  (Lest 18819 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« på: Ma., 9,April,2007,23,09 »
Dekk:

Boltsirkelen til en TJ er 5 x 4.5" og er den samme som YJ, XJ og MJ

På en orginal TJ går det med 31 x 10.5 på orginalfelger, 15x7,5 felg. 15 x 8 er en veldig kurant størrelse til disse dekkene. innpresset bør være noe alla orginalt, eventuelt at de bygger noe mer utover. Backspacing ca 3.5" til 3.75" Luft trykk bør ligge mellom 18 og 26 PSI på vei, avhengig av ønsket komfor kontra bensin økonomi. Offroad kjøring på stein og i skog bør det ligge på rundt 8 PSI. Snøkjøring kan man ha helt ned i 5 PSI.

For å få på 33x 12.5" bør man vurdere heving. Enten kan man heve karosseriet ( Bodylift ) eller man kan bytte fjærene og demperne til et hevesett  ( se egen sak lenger ned på siden! ). Man burde som et minimum for asfaltkjøring heve 2" samtidig bør man montere Bump Stop forlenger slik at dekkene ikke subber ved dumper og sving. For å bruke bilen i terrenget burde man heve totalt 4". på 33 x 12.5 så passer både 8" felg og 10" felg. Uansett felg størrelse, så må man bytte ut skjermutbyggerne til større/ bredere utgaver for å dekke hjulene. 33 x 12.5 drar med seg noen usynelige utgifter som man bør ta til etteretning. Feks å bytte girutvekslingen ( drevingen ) i differensialene på akslingene ( se egen sak lenger ned på siden! )  Luft trykk bør ligge mellom 22 og 28 PSI på vei, avhengig av ønsket komfor kontra bensin økonomi. Offroad kjøring på stein og i skog bør det ligge på rundt 8 PSI. Snøkjøring kan man ha helt ned i 4 PSI.


For å få på ytterlige større dekk, bør man vurdere mer heving, minimum 4" samt evnt å forbedre bakakslingen. Her kommer det inn ganske mange usynelige utgifter. Feks å bytte dreving, Slip Yoke eliminator kit ( se egen sak lenger ned på siden! )  Luft trykk bør ligge mellom 22 og 28 PSI på vei, avhengig av ønsket komfor kontra bensin økonomi. Offroad kjøring på stein og i skog bør det ligge på rundt 8 PSI. Snøkjøring kan man ha helt ned i 4 PSI.

Bensinforbruk ved dekkdimmensjoner ( 2.5L ):

                                   Orginal dim:                               31"                                     33"                                  35"
Dreving:

3.73 (org 2.5l)       0,9lang, 1,1 blandet      1,0l lang, 1,15blandet        Drev om til 4.11 / 4.88      Ikke anbefalt!!
4.11                        Ikke anbefalt           1,0l lang, 1,1blandet         1,1l lang, 1,3 blandet       1,2l lang, 1,45 blandet
4.88                         Glem det !!                  Ikke anbefalt!               1,1l lang, 1,35 blandet       1,2l lang, 1,5

Se omregningstabell lengre nede for gir / rpm / dekk omregning!
« Siste redigering: Lø.,24,November,2007,10,53 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« Svar #1 på: Ma., 9,April,2007,23,41 »
Hevesett:

Budget boost:

Denne hevearten har ikke TÜV papirer og kan være vrien å få godkjent. Det som gjøres her er rett og slett å montere en spacer på toppen av fjærene. Her bør man forlenge demperne for å unngå havari av disse! Ikke særlig anbefalt.


Bodylift:

Det finnes mange typer bodylift, men det eneste du får kjøpt her på berget med TÜV papirer som gjør at du kan få godkjent monteringen er Performance Asessories i forbindelse med Procomp hevesett solgt hos BG Nor . Dette settet kommer i 1" og i 2", og koster ca 1800,- Det selges også noen utgaver i Tyskland med TÜV papirer.

Med et bodylift løfter man karosseriet opp fra ramma med noen spacere. Dette er en jobb man kan klare selv, såfremt man ikke teller allt for mange tommeltotter og har et fornuftig sted og stå med litt verktøy. Man trenger stort sett bare en god garasje jekk, pipenøkkel sett, noen fastnøkkler og tålmodighet. Gjerne også et par ekstra hender. 2 personer klarer å montere dette settet på en god lørdag. For uten om å heve selve karosseriet på ramma må man på 2" settet også senke radiatoren i grillen, skjøte bensinslange og lufteslange fra tanken samt senke transferkassa eller montere SYE kit ( se egen sak lenger ned på siden ) . Det som trengs av nye deler for dette medfølger i settet!

Fjær hevesett:

Her finnes det større utvalg. Av de som leveres med TÜV papirer og lar seg godkjenne så har vi Old Man Emu 2", Pro Comp 2" og Pro Comp 4" sett. Old Man EMU koster ca 7.000,-, det samme gjør Pro Comp 2" settet. Procomp sitt 4" sett koster drøye 10.000,- men man er nødt til å tilføre en del ekstra ombygginger og deler for å få full uttelling. Allerede på 2" heving kan man få problemer med vibrasjoner i driv verket pga vinkelen man får på kryssene i mellomakslingen bak. Dette gjelder ikke alle, men mange får dette. Vibrasjonene kan man kvitte seg med ved å gjøre en av følgende 3 alternativer. Montere 1" motor løft, senke transferkassa eller montere Slip Yoke Eliminator kit.

Old Man Emu er et veldig mykt fjærsett. Det er meget bra i terrenget, men kanskje litt for mykt for landevei og på en bruksbil. Men absolutt et bra sett. Settet kommer med allt du trenger av deler for ombyggingen. Det krever litt kunnskap om bil og bare noen få tommeltotter for å få dette sammen. Er man litt vant til å bruke et skrallesett, så burde denne ombyggingen gå greit på en helg, eller med hjelp på en lang og god lørdag.

Pro Comp 2" er et mye stivere fjærsett. Litt stivt i terrenget, men meget bra på vei. Dette er også et absolutt bra sett. Settet er komplett og byr på de samme utfordringene som Old Man Emu settet har ved montering.

Pro Comp 4" er som sin lillebror, men her får du lang vandring på hjulene i høyden. Dette settet krever en god del mer arbeid i tillegg til at man må / bør gjøre en del andre oppgraderinger. Man må ha SYE kit for å ikke bryte i filler mellomakslingen bakover!

Når man først gjør en slik ombygging med fjærene og man ønsker å bruke bilen i terrenget er det en ting som er minst like viktig som selve fjærsettet. Det er Quick Disconnects til Sway baren ( avtagbare stab stag ) . Disse koster fra ca 1800,- for 1 link og 2400,- for 2 link stag. Sway baren er det stålrøret som holder forakslingen og forhjulene i samme høyde og unngår krengning. På innsiden av forhjulene sitter det 1 stag opp til en bøyle som ligger rundt grillen og inn i hjulbuene. Det er de to stagene som knytter forakslingen sammen med det bøyde stålrøret som bør byttes. Ved offroadkjøring kobles disse stagene av akslingen og akslingen får full vandre frihet i høyden.
« Siste redigering: Ma., 9,April,2007,23,44 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« Svar #2 på: Ma., 9,April,2007,23,58 »
Dreving, girutveksling i akslinger:

Når man begynner å sette på større dekk, forsvinner en del av akselerasjonen og styrken i bilen. Jo større dekk, jo daffere blir bilen! Både 2.5L og 4.0L har i utgangspunktet de samme akslingene, type dreving osv. Dog har noen ABS og de fleste har ikke....

På en 2.5L Sport så sitter det orginalt 3.73 dreving i akslene. DVS at mellomakslingen går 3.73 ganger rundt for hver runde hjulet tar. Å bytte dreving koster ca 2200,- pr aksel i deler og er en jobb for en erfaren mekaninker med riktig verktøy. Bækken Offroad Service tar ca 6 - 7.500,- for å gjøre jobben.

Øker man dekk dimensjonen til 31", så er det strengt att ikke så nødvendig å gjøre noe enda. Men øker man til 33" så "forsvinner" bruken av 5. giret og man opplever bilen som dau og treg. 4.10 utveksling er det mest riktige, men jeg ville anbefale 4.88 slik at man får litt mer futt i bilen. 4.88 er den største gir reduksjonen du får til Dana 35C som er bakakselen som sitter på.

På en 4.0L så sitter det som regel 3.07 dreving i akslingen. Priser og jobb er den samme som på 2.5L.

Øker man dekk dimensjonen til 31", så er det strengt tatt ikke så nødvendig å gjøre noe enda. Men øker man til 33" så " oppleves bilen som dau og treg. 3.73 utveksling er det mest riktige, men jeg ville anbefale 4.10 slik at man får litt mer futt i bilen. 4.88 er den største gir reduksjonen du får til Dana 35C som er bakakselen som sitter på.

En annen ting som også bør dreves om i forbindelse med større dekk er speedometeret. Missvisningen ved større dekk er formidabel og i kombinasjon med å dreve om i akslingene, så blir speedometeret helt feil. Et slikt drev får du kjøpt hos merkeforhandler eller Klintberg & Way samt diverse nettbutikker i statene. Drevet er i plast og koster rundt 300,-. Dette drevet sitter montert oppe i bakkant på transferkassa og kan være noe vrient å få ut før du evnt har bodylift på ( mer klaring ).

Se omregningstabell lengre nede for gir / rpm / dekk omregning!
« Siste redigering: Lø.,10,November,2007,07,37 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« Svar #3 på: Ma.,16,April,2007,23,20 »
Slip Yoke Eliminator kit

Noen biler får vibrasjoner allerede ved 2" fjærløft mens andre biler takler dette bra. Ved 2" løft kan man enten montere 1" motorløft eller senke transferkassa 1". Dette gjøres for å "flate" ut vinkelen til kryssene på mellomakslingen bakover. Skal man over 2" fjærløft, så bør man tenke på et Slip Yoke Eliminator kit ( SYE ).

Ved å montere et SYE kit, så bytter man ut utgående aksling i transfer kassa med en aksel som har fixed yoke ( ingen vandring i lengderetning ) og monterer en ny mellomaksling med et dobbeltkryss ( CV ledd ) oppe og vanlig enkelt kryss nede med teleskop funksjon imellom. På denne typen mellomaksling, så er det dobbeltkrysset som skal ta hele vinkelen, mens det nedre krysset skal være for å ta opp de verste vridningene som ved hard akselerasjon. For å få dette til å stemme helt, må yoken/pinjongen på bakakselen peke ca 2 grader nedover enn helt på linje med mellomakslingen. Dette for å fange opp vridningene du får i bakakslingen ved gasspådrag. Da blir geometrien riktig.

Settet koster en 7000 - 8000,-

For enklest å kunne justere og fintune vinkelen på bakakselen, kan man kjøpe justerbare kontrollarmer. De er todelte hvor den ene er skrudd inn i den andre delen med mange fine gjenger. 1 runde = 1mm. I tillegg til at de er enkle å justere vinkelen med, så får du med på kjøpet enda bedre flex. Mer flex får du fordi armene ikke er stive, men vrir seg i takt med flexingen. Disse koster ca 2500,- pr par. Det sitter et øvre og et nedre par både foran og bak. Dog holder det med å bytte kun øvre og nedre bak.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« Svar #4 på: Ma.,25,Juni,2007,02,11 »
Winsj

Det kan være på sin plass for en ekte offroader å kunne være selhjulpen ut av en fastkjøring.... Winsj er veldig greit men det er et par punkter man bør tenke på.

Dynamoen har sin klare begrensning. Den lader inntil 72amp ved 2800rpm og ca 30amp på tomgang. Den fyller ditt orginale 70amp batteri som snart runder 10 år..... Du trenger winsjen i 3 minutter for å komme løs. Winsjen bruker ca 280 amp!!!! ( Litt avhengig av type). Det duskregner og det er kjølig i lufta, så vindusviskerne står på sammen med varmeapperatet. Stereoen pusler og går i bakgrunnen og kjørelys står på.

Etter 3 minutter winsjing så er du nede på ca 10volt, og det er da du brenner elmotoren i winsjen og muligheten for at ting på både bil og winsj kan ryke. Bruk så lite strøm som mulig når du winsjer og sørg for at du har et batteri som tåler jobben ( Deep cycle batteri alla Optima sin rød topp eller gul topp ).

Det kan være en stor fordel å ha to batterier. Enten paralellkoblet eller med skillebryter. Ett batteri for winsjen og ett for motoren. Dynamoen kan også være gunstig å oppgradere hvis du er glad i å winsje i myrer etc!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« Svar #5 på: Lø.,10,November,2007,07,35 »
Dreving / Dekk omregning / Fart/Turtall:

Følgende skjema viser motorens omdreininger ved 60 mph ( 96 km/t ) med de forskjellige kombinasjonene dekk - utveksling. Hvis du ønsker å beregne andre fartshastigheter enn 60 mph, eller en annen kombinasjon enn de dekkene og utvekslingene som er listet under, så er formelen sli:

Mph X utveksling X 336 = Omdreininger
-------------------------------------
          Dekk diameter ( i tommer )


Hvis du vil vite hastigheten ved en gitt antall omdreininger, er formelen slik:

Omdreininger X Dekk diameter ( i tommer ) X 336 = Mph
-----------------------------------------------------
                      Utveksling X 336


I begge tilfellene er tallet 336 konstant for å convertere dekk diameteren til en lineær distanse ( rulleomkretsen ).

Motorens omdreininger ved 60 mph 

Dekk str/   31" tire            32" tire           33" tire            34" tire            35" tire           36" tire     
Utveksling

3.08           2000               1950               1875               1825               1775               1725
3.23           2100               2025               1975               1900               1850               1800
3.31           2150               2075               2025               1975               1900               1850

3.42           2200               2150               2100               2025               1950               1900
3.54           2300               2225               2175               2000               2050               1975
3.78           2425               2375               2300               2200               2150               2100

3.90           2550               2450               2375               2300               2250               2175
4.10           2650               2575               2500               2425               2350               2300
4.27           2775               2700               2600               2525               2450               2400

4.56           2950               2875               2775               2700               2625               2550
4.88           3175               3075               2975               2900               2800               2750
5.12           3325               3225               3125               3050               2950               2875

5.38           3500               3400               3300               3200 
« Siste redigering: Lø.,10,November,2007,07,41 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ ombygging ( Heving, dekk etc )
« Svar #6 på: Fr., 1,Februar,2008,19,43 »
Speedometerdrev:

Når man endrer på enten utvekslingen i akslingene og/eller dekk dimensjonene. Så bør speedometerdrevet som sitter i Transfer kassa oppgraderes for å rette misvisningen.

På oversiden i bakkant av T-Kassa ( på bakre hus ) stikker det en hette ut med to ledninger på. Denne hetta sitter festet med en skrue med "halvmåne-sentreringsskive" med hakk. Skru av skruen og dra hele hetta rett ut ( litt skrått oppover ). I enden av denne sitter det et plastdrev. Bytt dette med en med korrekt antal tenner. Når hetta settes inn igjen, må man vri den slik at tannhjulene treffer hverandre igjen. Dette ser man ikke, men man kjenner at den tar tak. Da skal også den "halvmåne-sentreringsskiva treffe i et nytt hakk i hetta.

         30" 31"  32"  33"  35"
3.73   34   33  32   31   29
4.11   40   38  37   36   34
4.56   43   42  40   39   37
4.88   46   44  43   41   39
5.13   48   46  45   43   41
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!