Skrevet av Emne: Ventil tikking AMC258 motor.  (Lest 2891 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Ventil tikking AMC258 motor.
« på: Fr.,12,August,2011,22,27 »
Hei, min 1980 CJ7, har siden jeg tok over den i 2005, hatt en tikkelyd, som jeg lokaliserer til en ventil/løftemekanismen til ventilen.

Motoren starter og går som den skal, går fint på hele turtallsregisteret og tomgangen er jevn ca 650.
Co er 2.8 og ingen blå eller sort røyk fra eksos, enten ved pådrag eller gass-slepp.

Er det noen som har erfaring med reprasjon av ventiler/topp - kan det være tegn på at det er andre komponenter i motoren som også er slitt/skadet?

* Hvis det er noen som vet om/eller jobber innen dette faget(på østlandet) tar jeg mot tips - evt. send PM
81' CJ7 Renegade 4.2

Turbo.TJ

  • Gjest
Re: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #1 på: Lø.,13,August,2011,10,09 »
Prøv 20/50 olje til "veteran" motor. Utrolig hva det kan gjøre. Og oljen Valvoline,Castriol og Statoil har sånn olje. ;)

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #2 på: Lø.,13,August,2011,21,37 »
Har kjørt med både 15/40 og 20/60 - kun mineralsk olje.

- uten at det utgjør forskjell her. Lyden er veldig mekanisk, og øker i styrke i takt med turtallet.

Vet å ta av toppdeksellokket, så kan jeg se at en av boltene som er en del av ventilløfter ,ikke er like rett som de andre - så antar at det er en mekanisk feil rundt en av ventilene - men for å rette på dette , må topplokket av blokka ? eller kan ventilmekanismene repareres uten å splitte motoren ?
81' CJ7 Renegade 4.2

Turbo.TJ

  • Gjest
Re: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #3 på: Sø.,14,August,2011,20,52 »
For det meste kan allt gjøres fra toppen. ikke helt sikker på om du klarer å fiske opp ventil løfterne, men vippetøy og støtstenger
når du ved å ta av toppdeksel. Jeg ville begynt med å tørne motor rundt for hånd og fått en og en sylinder i topp når begge ventiler "vipper". Dvs. når kompresjon/forbrenning skal  foregå. Det skal ikke være rare åpningen mellom ventil og vippetøy.
Nå er jo det hydrauliliske vipper på denne, men en følekniv på sånn ca o.3-4 mm. burde vel vere trang. Har du "mye" mer enn dette hist og pist, ja så vil dette lage lyder, og øke på når turtall øker...  :-[

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #4 på: Sø.,14,August,2011,21,57 »
Et slikt et er gull verdt for å finne akkurat hvor lyden kommer fra. Den lille pinnen kan du sette rett på hver bolt.

Koster ikkeno på Biltema

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Bjorn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #5 på: Fr., 4,November,2011,16,38 »
Har også litt tikking i min motor - samme type. Hos meg er det en eller flere av de hydrauliske løfterne som re litt tette når motoren er kald. Kjent fenomen. Jeg pleier å ta innvendig motorvask (QMI) av og til og det fixer problemet. Hilsen Bjørn
JCN medlem nr. 97
Jeep CJ-7 1983. Den er rød ja.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #6 på: On.,21,Desember,2011,12,20 »
På min 258 var en slik lyd generert av register faktisk. Totalt 4 hele tenner på det store hjulet i registeret var igjen. Så det var kjedet som var slakt og laget ulyd. Ett sant helvette å justere tenning, men bilen fungerte daglig i ett år slik.

Kanskje en avsporing i denne sammenhengen - men verdt en idè å sjekke ut. Og - som nevnt over her kan 20W50 olje mineralsk gjøre susen. Jeg prøvet også ren 30 olje etter overhaling av motor. Malte som en katt :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Ventil tikking AMC258 motor.
« Svar #7 på: Lø.,25,August,2012,19,12 »
Hei Bjørn.

Jeg pleier å ta innvendig motorvask (QMI).

Kan du forklare gangen i dette ?