Skrevet av Emne: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler  (Lest 4543 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« på: Fr., 1,Juli,2011,20,15 »
Hei
Lurer på å kjøpe denne. Noe tanker rundt denne bilen.
Det virker til å være en særdeles gjennomført bil.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29395728

Siden jeg ikke sitter inne med full oversikt over de forskjellige avvikene som kan være på disse bilene, så Lurer jeg på om det er det noen som kan se eller vite tinge det er verdt å bite seg merke i.
Takker for eventuelle tips og tanker rundt et kjøp som dette.
Bilen er nok kjøpt inn fra USA og restaurert her av selger. Den skal til BT for godkjenning og skilter til uken.
Hilsen Kjellh  :)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #1 på: Fr., 1,Juli,2011,22,30 »
Ser jo kjempe fin ut!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #2 på: Fr., 1,Juli,2011,23,12 »
Løøøøøøp å kjøp  ;D.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #3 på: Lø., 2,Juli,2011,00,55 »
Dette er ikke mye å lure på....

Løp å kjøp---    Glis stort HELE veien hjem  ;D
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #4 på: Lø., 2,Juli,2011,10,46 »
Det høres jo bra ut. Jeg har sagt jeg vil kjøpe bilen med forbeholde om at registreringen går bra. ;)
En ulempe er kansje at den vil bli registrert med den veteranklausulen i vognkortet. Skulle ønske meg bilen med 33" (godkjent i Vognkortet ;D)
Takk for tilbakemeldinger så langt. Styrker min mistanker om at bilen er godt satt sammen.

Kjellh

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #5 på: Lø., 2,Juli,2011,18,16 »

Gjermund vet utvilsomt hva han driver med  ;D

Jeg kjøpte den forrige sjuer'n hans og kan ikke annet enn å anbefale selger. Bilen var som beskrevet og har ikke støtt på noen store overraskelser etter at jeg selv valgte å videreutvikle den med en del nye deler.

Her er det bare å slå til. Med den delehaugen i tillegg så må det være årets deal.

Thomas

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #6 på: Sø., 3,Juli,2011,08,35 »

Gjermund vet utvilsomt hva han driver med  ;D

Jeg kjøpte den forrige sjuer'n hans og kan ikke annet enn å anbefale selger. Bilen var som beskrevet og har ikke støtt på noen store overraskelser etter at jeg selv valgte å videreutvikle den med en del nye deler.

Her er det bare å slå til. Med den delehaugen i tillegg så må det være årets deal.

Thomas

Ser med misunnelse at du har V8  :P. Det var egentlig et av kriteriene på bilen jeg ville ha også. men som sagt ser dette så gjennomført ut at jeg får ta det neste gang.

Kun et par generelle spørsmål.
Hvis en ønsker å sette 304 i en bil som har 4,2l, og som i tilegg har denne veteranklausulen i vognkortet, er det mulig?

Hvis en setter på 33", vil det føre til at en blir stoppet ved en hver anledning her på østlande og få mangellapp?

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #7 på: Sø., 3,Juli,2011,13,25 »

Hei Kjellh

Hvis bilen er importert fra USA (som min var) så blir den registrert som bevaringsverdig kjøretøy. Bilen skal da holdes original og kan ikke modifiseres.
Iom at min bil hadde V8 og automat så fant jeg ut at jeg egentlig kunne leve med denne regelen. Ser jo også at rent ytelsesmessig så kan du jo stroke den 4,2 literen til 4,6 og hente mye mer gamp ut av den uten at dette trenger å vises så mye på en eu-kontroll. Du får sikkert mer effekt ut av det enn med en originalt bygd 304 også...  ::)

Hvis den er importert fra et europeisk land og har vært godkjent der så tror jeg du kan få den registrert som bruktimport i stedet for veteran. Da skal du slippe disse hjemmelen over, men mulig de stiller krav til dokumentasjon hvis de ser deler på bilen som ikke nødvendigvis er originale.

Jeg så faktisk den bilen som Gjermund nå selger da jeg kjøpte min. Den stod demontert ved huset hans under en presenning. Mener å huske at han sa at den var sveitsisk... og at hydroboosten var original. Er den sveistisk så bør det gå an å få skilter på den som bruktimport i stedet - hvis de gamle papirene foreligger. Da står du friere ifm ombygging hvis du ønsker å få alt inn i vognkortet.

Når det gjelder større dekk så er vel det håpløst etter hva jeg har skjønt. BT kjører hardt på 5% regelen når det gjelder rulleomkrets. Andre på forumet vet sikkert mer om dette. Selv har min 32" og den passerte kontrollen hos BT med disse dekkene. Kan ikke si at jeg bryr meg så mye om akkurat dette.

Husk at dette bare er synsing fra min side...

En liten digresjon - når man leser artiklene i amcar om muskelbiler som er nylig importert og oppusset så stusser jeg ofte... Det skrives at bilen har fått ny, større motor og masse customdeler som er langt fra originale. Leser sjelden eller aldri at disse har problemer med BT og reglene rundt bevaringsverdig kjøretøy.  ???  ??? Er det bare vi som har Jeep som må forholde oss til øvrigheta når det gjelder veteranregistrerte biler...  :(

Her kan du lese lovskriften som omhandler bevaringsverdige kjøretøy:

§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
-
kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
-
kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
-
kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
-
kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
 
       Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
 
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
 
       Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
 
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
 
       Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
 
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
 
       Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
 
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:

« Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. »

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:

« Må bare benyttes - ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. »


8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
 
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
 
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
 
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
 
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #8 på: Sø., 3,Juli,2011,14,37 »

 Ser jo også at rent ytelsesmessig så kan du jo stroke den 4,2 literen til 4,6 og hente mye mer gamp ut av den uten at dette trenger å vises så mye på en eu-kontroll. Du får sikkert mer effekt ut av det enn med en originalt bygd 304 også...  ::)

[/i] [/b]

Hei. Takk for tilbakemedingene.
Jeg tror denne motoren alt har noen "finjusterter" hk  ;)
Det er i grunn ikke hk jeg er ute etter, men lyden 8). Jeg har drevet med bil som hobby siden jeg var en liten pjokk og jeg fløy i veien for min en del eldre bror som  holdt på med Amcars.(det er noen år siden  :P). Det er i grunnen lyden fra den gangen som er blodet. I tilegg er det et bilmiljø i gata jeg bor, så det "rommler" biler forbi av typen amcar og biler tilhørende gatebilmiljøet til stadighet. Men som sakt tidligere, det er mange positive ting rundt denne bilen som gjør at den er svært inntresang.
Kjellh
« Siste redigering: Sø., 3,Juli,2011,17,08 av kjellh »

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #9 på: Ma., 4,Juli,2011,22,33 »
Yippiiii. Da var handelen i boks  ;D. Avtale er inngått og håndpenger betalt ;)
Endlig eier av den min første CJ7 (eller snart da, bare den går gjennom BT)
Bare å rydde plass i garasjen til alle delene.
Kjellh

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #10 på: Ma., 4,Juli,2011,22,35 »

Gratulerer Kjell!! ;D

Var det mulig å få den registrert som bruktimport el.l.? Stemte det med at bilen opprinnelig kom fra Sveits?

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #11 på: Ma., 4,Juli,2011,22,57 »
Bilen skal registreres til fredag. Så det blir å leve litt i spenning, men bilen totalt sett var i en slik stand at jeg valgte ta den i alle tilfelle  :D
Kjellh
« Siste redigering: Ti., 5,Juli,2011,12,19 av kjellh »

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #12 på: Ti., 5,Juli,2011,08,35 »
Gratulerer og velkommen i 7'er klubben  :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #13 på: Ti., 5,Juli,2011,08,51 »
Gratulerer med nydelig CJ !!   
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: 81 mod- CJ7 Pluss mye deler
« Svar #14 på: Ti., 5,Juli,2011,15,14 »
Takker så mye  :)
Bare jeg klarer å få betalt medlemskapet i JCN nå (pluss alle "coole" ting). Pay pal var ikke sammarbeidvillig, så jeg tenket at forhåndsbetaling måtte være greit, men hvor er kontonr for innbetaling i mailen! Hmmm. Hva gjorde jeg feil :o.
Kjellh