Skrevet av Emne: Propellue sin '98 TJ  (Lest 2473 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Propellue sin '98 TJ
« på: Ti.,22,Mars,2011,13,11 »
Da har man endelig fått ut fingern og kjøpt seg jeep.
Det er en sort liten sak som har gått 154'km, og den eneste feilen jeg har funnet av feil til nå er at to av skruene til å feste baksetet med har fått hodet skrudd av.
Den har en helt ok 2,5l motor og manuellt gir. Synes faktisk ikke den virker så undermotorisert som noen skal ha det til, selv med 33" dekk.

Noen detaljer om bilen:
- Det er montert et 3" budget boost hevesett. Har hørt at dette ikke er så veldig ideellt med tanke på slitasje på demperne og sånt, men etter det jeg har fått med meg så hjelper det hvis det er montert forlengede bump-stops (noe som er montert på denne bilen).  Kan noen opplyse meg litt mer om dette?

- To sett 33" dekk. Et Pirelli scorpion som er pigget opp til vinterdekk, og et sett med (skal oppdatere med merke her når jeg kommer på det) på 12,5" M/T felger.
   Vinterhjula tar borti støttestagene (control arm ifølge delelista) ved fullt rattutslag. Det er ikke noe stort problem, men selvfølgelig litt ergelig når dekkene er pigget. Se bilder for å se hvordan slitasjen utarter seg.  Dette er visstnok ikke noe problem med sommerhjulene pga. annet innpress på felgene.  Vinterhjula er bygget ut med spacere.

- Den har 7" skjermbreddere.

- Det fulgte med har hardtop og softtop (med de "fabrikkoriginale" slitasjehullene), kufanger, bakseter, en helt ok stereo, halvdører, neopren setetrekk, hengerfeste og litt annet småsnacks.

- Jeg har funnet veldig lite rust. Både i karosseriet og under. Den har noen bobleflekker her og der, men ikke noe som ser direkte sjenerende ut (se bilder). Har likevel planer om å få freshet opp dette på sikt. Tips mottas med takk. :)

Bilder:



Bilen med hardtop og vinterhjul


Interiør med neopren-setetrekkene


Interiøret bak


Sommerhjul




Del av understellet forran


Liten skade på fanger forran


Control armen, nevnt ovenfor






De verste rustboblene


Planer fremover:

- Kontakte vegvesenet for å ha en dialog før jeg begynner noe særlig ombygging. De virker som et sted det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse
- Instalere baksetet. Har allerede satt inn et setebelte, og skal bruke denne uken på å få ordnet det festet der skruehodet er dratt av. (egen tråd på TJ-forumet)
- Få på soft-topen når sommerværet begynner å nærme seg trøndelag. Har tenkt å titte litt på den slitasjeskaden frem til da. Her mottas også tips med stor takk.
- Montere hengerfestet. Har hørt dette kan være litt av et knot å få med tanke på å få koblet det elektriske. Her er det også bare å hyle ut om noen har tips.
- Legge om til sommerhjul
- Oppgradert tire-carrier
- Etter at skolen er ferdig for i vår så har jeg tenkt å montere 2" bodylift, og 2" OME fjærløft. Da blir nok budget boost-settet plukket elegant av.
- Ordne meg en Safari-rack for å øke lastekapasiteten.
- Montere kufangern. (bilde av denne kan jeg ordne snart)
- Bygge om til skivebremser bak. Evt. dana 44

Spørsmål:

- Hva må gjøres for å få ny dekkdimensjon skrevet inn i vognkortet? Fant ikke noe særlig fornuftig svar i FAQ-delen desverre. Må man ha en tüv-godkjent felg? I så fall, finnes det en liste over disse felgene?

- Hvordan er lovverket med tanke på en sånn tak-grind som jeg vurderer? Ser at det står i vognkortet at tillatt taklast er 0, kan dette endres på noen måte?


Kan ellers nevne at jeg er veldig fornøyd jeep-eier, og gleder meg til sola titter frem og bilen virkelig skal komme til sin rett. Jeg er også mer enn mottagelig for tips om hva jeg burde gjøre med bilen, eventuellt ting jeg burde styre unna.
Og jeep-folk i nærområdet (Trondheim) må gjerne ta kontakt. Tror nok at de fleste her inne har mer erfaring med jeep enn meg, og det er alltid hyggelig å bli kjent med likesinnede. :)
« Siste redigering: On.,23,Mars,2011,15,48 av Propellue »
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Re: Propellue sin '98 TJ
« Svar #1 på: Ti.,22,Mars,2011,13,21 »
Hei og velkommen til JCN, fin bil du har fått tak i.
Blir fint å følge med på byggingen din framover (bilder er vi glad i) ,
ennå en Jeep reddet fra original døden  ;)
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Propellue sin '98 TJ
« Svar #2 på: Ti.,22,Mars,2011,13,25 »
Jo, takk takk!

Det blir en langdryg byggeprosess da, bare så dere er advart på forhånd. Studier og studentbudsjett setter visse begrensninger desverre.
Første store greia nå blir baksetet, med setebelter og omregistrering, og å rette litt på en frontfangern som har fått seg en liten trøkk. Skal sørge for å holde dere oppdatert med bilder. ;)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Propellue sin '98 TJ
« Svar #3 på: Ti.,22,Mars,2011,17,42 »
Velkommen!!

Sitat
- Det er montert et 3" budget boost hevesett.

Fjernes hvis du skal godkjenne bilen!

Sitat
Den har 7" skjermbreddere.

Dekker de dekkene mål på ytterste punktet av dekket og i lodd opp ? Hvis ikke må du ha mere bredding.

Sitat
Hva må gjøres for å få ny dekkdimensjon skrevet inn i vognkortet?

En porsjon med flaks og godt forarbeid. Her er det store problemer kommende i nær fremtid !!!! Du bør ha TÜV på felgene. Ikke alle stasjonene krever dette, men har du det, er du et skritt i riktig retning. Anbefalingsbrev med dokumentasjon fra Amcar kan være et godt supplement, men noen av stasjonene bruker Amcra papirer som dasspapir.....

Problemet her er at det er en ny forskrift som er under oppseiling. Den skulle ikke tre i kraft enda ( Sist jeg var borti den  var det en høring og ikke vedtatt, men når jeg sjekket Lovdata sist, så har dem jaggu puttet inn den nye regelen. Og da kan ikke rulleomkretsen diffrensiere mer enn +/-5%, selv om du har papirer fra Tüv, NASA e.l. !!!!!! Men den har ikke tilbakevirkende kraft på felger kjøpt før en dato og det skal visst nok være en overgangsperiode....??? Dette er skrekkelige nyheter!

Sitat
Hvordan er lovverket med tanke på en sånn tak-grind som jeg vurderer?

Dette er jo på en måte ingen takgrind. Men jeg er usikker på hva loven sier her. Dog har jeg prøvd det og solgt det igjen. Fungere helt fint og var godkjent av produsent med opptil 750 lbs. Jeg hadde vel ca 300kg oppå og skulle til fjells, frister ikke til reprise.... Men for å få med en kajakk eller andre lange lette ting, så var denne helt utmerket!!

Lykke til!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Propellue sin '98 TJ
« Svar #4 på: Ti.,22,Mars,2011,22,15 »
Ja, vet at man ikke får godkjent budget boosten. Tenkte bare på hvor krise det er å kjøre med frem til sommern, når jeg får kjøpt meg et skikkelig sett.
Den har visstnok kommet gjennom en eu-kontroll uten at dette ble bemerket, noe forrige eier var like overrasket over som meg.
Og skjermbredderne dekker mer enn nok.

Trodde den +/- regelen var igang allerede jeg. Og at det er sånn at hvis du skal ha mer enn 5% endring i omkretsen, så må dette skrives inn i vognkortet. Men så lenge du får det skrevet inn så er det greit. Har denne blitt endret slik at det er vanskeligere å få ting skrevet inn også altså?

Og den safari-racken er stort sett bare så jeg kan få med meg litt bagasje hvis jeg har noen med meg i baksetet. Så det er ikke noe problem altså? Stusset bare på det som sto om bilen hadde 0kg tillatt taklast i vognkortet.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Propellue sin '98 TJ
« Svar #5 på: On.,23,Mars,2011,14,13 »
Sitat
Trodde den +/- regelen var igang allerede jeg. Og at det er sånn at hvis du skal ha mer enn 5% endring i omkretsen, så må dette skrives inn i vognkortet. Men så lenge du får det skrevet inn så er det greit. Har denne blitt endret slik at det er vanskeligere å få ting skrevet inn også altså?


Trodde ikke den skulle komme, Var på høring ifjor, men leser du lovdata nå, så er den allerede aktiv !!!  :-\ Lovtekst pr idag tillater ingen endring av diameter ut over 5%. Uansett om du har papirer fra TÜV, Nasa elelr Gud. Jobber med å klarlegge saken....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Propellue sin '98 TJ
« Svar #6 på: To.,31,Mars,2011,11,34 »
Derr var nye skilter bestillt, og Gunn (som hun har blitt døpt) starter sin nye tilværelse som personbil i begynnelsen av neste uke.
Har funnet et setetrekk som matcher de som står på framsetene, og siden dollaren er ganske lav for tida så blir det vel en bestilling om ikke så lenge.

Noen som har forslag til ting som er kjekt å ha til disse bilene (mods, oppgraderinger, hva som helst), når man først drar igang en hel bestilling fra statene (er Morris jeg har tenkt å bestille fra)?
Lista så langt er:
- Soundbar
- Neoprentrekk til baksetene
- Hi-lift
- Hi-lift feste til panseret
- Haynes-manual

Er det noen i Trondheimsområdet som vil være med på bestillinga forresten?  Er bare å si ifra så får vi sikkert til noe. :)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."