Skrevet av Emne: Stein-K`s garasje, TJ  (Lest 112628 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #15 på: Fr.,13,Oktober,2006,17,46 »
Fant ut at det ikke hjalp med doble Optima batterier, når strømforsyningen ikke er noe å skryte av... Den orginale dynamoen skal gi 72 amp ved 3600rpm. Jeg målte den til 56  amp  og på tomgang ga den hele 24 amp. Med tanke på at lysene stod på, vindusviskerne gikk og varmevifta stod på middels, så ga det en ressurs på vannvittige 4amp i forhold til forbruk. Så hvis du vinsjet i 5 minutter, så ville dynamoen bruke bortimot 140 timer å lade opp det du brukte på 5min!!

Valget var enkelt! Det ble en Mean Green dynamo som lader 200amp på 2800rpm og 100amp på tomgang. Denne ble kjøpt via 4wd.com og de mente dette var bolt-on! Jaja tenkte jeg, da slipper jeg forhåpentligvis å sveise og bare tilpasse litt fester osv. Men dæven hadde dem ikke rett!! Når jeg endelig fikk svingt den inn på plassen der den skulle sitte, så passet alle fester og reima og hele pakka! Så glad jeg ble ;D



Selv om jeg har giret om akslene til 4.88, så har jeg siden jeg puttet på 36" synes at det har gått for fort i lavserien.

Tenkte mye frem og tilbake på problemet og hadde såre lyst på en Atlas II T-kasse, men den er ikke billig! Det som er gromt med den er at du har  2H bak - 2L bak - 2L foran - 4H - 4L samt valgfritt 4:1, 5:1, 6:1, 7:1 eller 8:1, men prislappen var på ca 17000,- + mva.... Etter en rådslagning med lommeboka, ble vi enige om Teraflex sitt ombyggingsett med 4:1. Orginalt er giringen 2,73:1 så en pen gevinst blir det!

Igjen var det ut med T-kassa og splitte den til minste detalj...











Og inn med den igjen. Jeg brukte 3,5 timer på å få den av bilen takket være at jeg fikk den understellsbehandlet og Tectylert i sommer og skruene mellom T-kasse og girkassa bare er 25mm og adkomsten til skruene gjør det slik at du tar et tak, vrir, snur fastnøkkelen og tar et nytt tak osv osv.... Simon tok turen oppom og vi splittet kassa, byttet deler og monterte sammen igjen og heiv den på bilen iløpet av en vanlig kveld!!

Det ble drastiske endringer i farten nå. Den gjør ca 30m i minuttet på tomgang!
« Siste redigering: Fr.,13,Oktober,2006,17,55 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #16 på: Lø.,14,Oktober,2006,11,51 »
Det var en fin historie om din Jeep.

Pekka
Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #17 på: To.,19,Oktober,2006,11,06 »
Hentet noen søte pakker fra BG Nor og samlet de sammen med noen andre søte pakker fra 4wd.com.

Pakker fra BG Nor:


Inneholder 2 stk 6" Warn Spredere, 1 stk IPF ledningsnett med releers 1200W for 4 ekstra lys og snorkel. 2 stk Teraflex justerbare nedre kontrol armer bak.

Pakker fra 4WD.com


Inneholder 1 stk Mean Green Dual Battery brakett, HiLift Stand, HiLift clamp, Tune up kit for 2.5L og Pettersens Suspension Handbook
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #18 på: To.,19,Oktober,2006,17,39 »
Skal si at du hat kostet på den Jeepèn der noen kroner ja ;)

Men hva skal du gjøre når du er ferdig ;) ;)
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #19 på: To.,19,Oktober,2006,21,00 »
Sitat
Men hva skal du gjøre når du er ferdig 

Den blir aldri ferdig....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #20 på: To.,19,Oktober,2006,21,11 »
Jeg er imponert og innmari misunnelig på den Safari snorkel forundringspakken din, gleder meg til å se den montert :D
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #21 på: To.,19,Oktober,2006,21,59 »
Kjipt å være fattig student når en ser slikt...

Men man rekker virkelig å fundere på alt man skal gjøre når studietiden er over og konton' begynner å fylles...:)

Flott bil det der Stein! Kjekt å se at noen får det til med Wrangler i Norge også!
-97 TJ

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #22 på: Fr.,20,Oktober,2006,11,32 »
Du har virkelig gjort dette seriøst, og ikke minst underholdende og lærerikt for oss andre!
Setter stor pris på arbeidet du legger ned for å dokumentere hva du gjør med Jeep'en din!
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #23 på: Fr.,20,Oktober,2006,19,24 »
Takk takk, gutter og jenter :-[ Varmer med litt ros :D

Sitat
Jeg er imponert og innmari misunnelig på den Safari snorkel forundringspakken din, gleder meg til å se den montert

Var det det eneste du var missunnelig på ??? Ingen andre ting på bilen som kunne vært ålreit...? Bare snorkelen :o
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #24 på: Fr.,20,Oktober,2006,22,40 »
Neeeeeeeei(blondie), jeg sa jo jeg var imponert men jeg la ekstra godt merke til snorkelen, det er den jeg vil ha ;D
Venter i spenning på fortsettelsen....
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #25 på: Fr.,27,Oktober,2006,20,08 »
Gleder meg.... :) Ryggen er oppe og går og kjeften begynner å stabilisere seg etter en tur til tannkirurgen for fjærning av Visdomstann med dobbel krok og feil vinkel  :P Satan og vondt det gjorde når bedøvelsen gikk ut.... Men men, Smerte er DEILIG !!![/u]

Så imorgen blir det storkos med Jeepen i garasjen! Rense IAC`en, montere ny dobbel optima holder og snorkel, Teraflex justerbare nedre kontrollarmer, mere lys og skikkelig lysstyring!! Hvis dagen er lang nok da.... Hadde planer om å bytte foringer i forstillingen også, men BG Nor hadde ikke nye foringer på lager, så det får vente.


Stay tuned....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #26 på: Lø.,28,Oktober,2006,17,51 »
7 timer i garasjen hjelper på sjela  ;D

Byttet olje på diffen bak, montert snorkelen (90% ferdig), montert Mean Green dobbel Optima holder, nye gulvmatter og såvidt begynt å bytte de nedre kontrollarmene bak... Får vel kjøre på noen timer til imorgen!

Litt mer verktøy kommer godt med:


Delene som skal monteres i første omgang:


Sage ut hull til snorkel:




Bunnplata til Mean Green:


Ferdig montert Mean Green holder:


Så får vi se hva morgendagen bringer!!!

Selvom det er gøy å montere nytt snadder, så er det litt kjedelig å drive i garasjen aleine  :-\
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #27 på: Lø.,28,Oktober,2006,17,52 »
Snorkelen ferdig på bilen:
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #28 på: Sø.,29,Oktober,2006,12,59 »
Hmmm, disse gamleforingene har sitti på bilen siden mai ifjor... Og de ser ikke akkurat helt nye og fine ut :-X







Men nå er de erstatett med Teraflex justerbare kontrollarmer! Og de er gjenget på midten, hvilket vil si at brytningene i selve foringene blir drastisk forminsket!! I tillegg flexer de bedre pga av dette  ;D




Så nå må jeg bare få kjøpt nye foringer til forakselen... De ser vel like "bra" ut tenker jeg!

Er det noen som husker eller vet momentet på boltene til til disse armene ? Har dratt til "2,5 passe", men husker ikke helt nøyaktig....?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #29 på: Ma.,30,Oktober,2006,22,25 »
Fikk gjort ferdig flyttingen av Vakum-reserve tanken, ekstra sikringene for lys, sperrer, stereo, CD-radio etc Og lagd nye fester til sikring/relee boksen oppå skjermen. Sistnevnte kolliderte med batteriene..

Skulle egentlig foliert hele bilen i RAL 9006 - Hvit alu natur idag, men leverandøren av folien hadde ikke fått den med på lasset og neste levering er først om 14 dager. Hadde tenkt å stille med ny farge på bilen til Sladden førstkommende helg..... Så får se om jeg gidder da??

Nå mangler det bare å montere de ekstra ekstra lysene med det nye ledningsettet og rense IAC`en, montere TBS, bytte motorolje og olja på T-Kassa, luftfilter, hardtoppen med ståldører skal på før Sladden med ny soting av bakluka og et par småjusteringer til. Uff, hvor blir det av tiden? Rekker jo ikke allt....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!