Skrevet av Emne: Stein-K`s garasje, TJ  (Lest 112644 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #450 på: Fr., 7,Januar,2011,11,23 »
Da hadde jeg en tur til Biltilsynet idag for etterkontroll av vekt, chassinr og kjøpskvittering på motor. Det var disse tre tingene som gjenstår for godkjenning av åtter.

Bilen skulle ha vært EU godkjent i Juni. Den ble forevist EU kontroll med mangel på at V8 ikke var innskrevet vognkort. Og nå kommer dilemmaet!!

Biltilsynet ville ikke godkjenne en bil som er begjært avskiltet pga mangel på EU kontrollen. De som utfører EU kontroll vil ikke godkjenne bilen fordi den ikke er godkjent av Biltilsynet........

Jeg skulle mer enn gjerne ha vist biltilsynet bilen før den ble begjært avskiltet, men Biltilsynet har brukt 19 måneder på behandling av motorskiftet og det er først nå i år at jeg har fått allt i orden for etterkontroll.

Så nå har "jeg" et problem at bilen må godkjennes 2 forskjellige steder/instanser, men ingen av de godkjenner noe før den andre har gjort det............. ::)

For et fantastisk land vi bor i!!!!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #451 på: Fr., 7,Januar,2011,11,44 »
Er det ikke bare å levere skiltene, få godkjent åtter, og ta etterkontroll hos BT i samme slengen?

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #452 på: Fr., 7,Januar,2011,16,24 »
Enkelte ganger så skal ting gjøres så inn i helvete vanskelig,   hvorfor er det ikke mulig å være litt fleksibel,   husker jeg skulle omregistrere TJ til personbil,  jeg hadde tatt med meg del 2 av vognkortet,  som viste seg å være en eldre utgave fordi jeg hadde fått duplikat,   jeg ble beordret hjem igjen for å lete etter riktig del,   da jeg sluk øret dukket opp igjen og kunne meddele at jeg desverre ikke fant det,  sa skranke ansvarlig,  nei men da må du fylle ut tapsmelding og så lager vi nytt,  som vi fyller ut.   Kunne ikke dette vært gjort med en gang tro,  så jeg slapp å bruke absolutt hele dagen. :P Byråkratiets labyrint,  føler med deg i frustrasjonen........
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #453 på: Fr., 7,Januar,2011,19,50 »
Uff da Stein   :(  :(  :(

Men er det ikke sånn at alt på bilen må være godkjent av Biltilsynet først, som deretter
går inn å oppdattererer den formasjonen i Autosys, hvorpå du får en utrskrift av dette som du tar med deg til et kvalifisert EU-verksted. Når bilen er EU-godkjent, sender verkstedet bekreftelsen til Biltilsynet som deretter sender deg et oppdattert vognkort i posten.
Hvis alt ved bilen din var godkjent med motorbytte osv før EU godkjenningen gikk ut i juni, så skulle ikke dette være et problem. Slik var det i hvertfall med Chrokeen til Rikard, som gikk igjennom akkurat samme mølla som deg, selv om det i hans tilfelle handlet om hevesett og ikke motorbytte.

Alt går til slutt. Det er bare litt mer komplisert i Norge enn ellers i verden.


Kath





Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #454 på: Fr., 7,Januar,2011,21,19 »
hvorfor er det ikke mulig å være litt fleksibel,

For at det skal skremme flest mulig fra å gå utenom den slagne landevei.  Det er et politisk mål å redusere bilbruken her i landet, og det er spesielt et politisk mål å redusere bruken av interessante biler.  Nokså enkel logikk.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #455 på: Ma.,10,Januar,2011,10,27 »
Kath....som Stein skriver tok det 19 mnd å håndtere hans papirer og sak. I mellomtiden går tiden med innkalling til EU og alt det der.

Så tregheter i systemet - har skutt Stein i foten. :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #456 på: Ma.,10,Januar,2011,19,12 »
Ja Ronny, jeg skjønner.
Kun tiden vil vise hvor dette ender.


Kath
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #457 på: Ma.,10,Januar,2011,19,18 »
Hadde en posistive epost samtale med saksbehandleren idag. Han skjønte ikke hva problemet til kontrolløren var, så han skulle ta en prat med han imorgen.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #458 på: Ma.,10,Januar,2011,20,51 »

Dette burde ikke være så komplisert. Når jeg drev verksted hadde vi flere biler på EU kontroll som var avskiltet pga. manglende utført EU kontroll. Manglende reg. skilt er 2er feil og et slikt tilfelle skulle da kunne føre til denne "closed loop" situasjonen som du beskriver her. Det som er løsninger er legge inn en ny kontrollseddel med alle feil rettet bortsett fra 2er feilen på skiltet. Kunden tok med seg den kontrollen til Trafikkstasjonen og fikk utlevert skiltet.
Når det gjelder din bil så kan jeg ikke helt skjønne hva det er et verksted ikke skal godkjenne i forhold til PKK veilledningen. Eneste punktet jeg kan se er en mulighet er punkt 8 og 8.2 som er støy og avgass. Forutsatt at motorbyttet er gjort på en ryddig måte så skulle ikke disse punktene være noe problem for å godkjenne bilen i en PKK kontroll. Rent teoretisk har ikke verkstedet noe med hva du har av motor i bilen bare den tilfredstiller støy og avgass, og disse kravene er jo svært overkommelig med en motor med treveis katalysator. Mao. er bilen innenfor disse kravene skal bilen godkjennes på en PKK.
Hvis det er forhold med bilen som verkstedet ikke finner dekning for i kontrollveiledningen så har de mulighet til å gi en 2er feil under punkt 9, og bilen skal da kontrolleres av Trafikkstasjonen.
Vil ikke verkstedet godkjenne bilen så må du bare be de om å gi deg en 2er feil under punkt 9 og da er det Trafikkstasjonen som har ansvaret. Lykke til og hold oss oppdatert.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Regelverk/_attachment/105817?_ts=1222b378e28

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #459 på: Ma.,10,Januar,2011,23,23 »
Avgass er kontrollert og innenfor grensene, støy tror ikke jeg de har målt...?? Kontrollseddelen ligger på jobben, skal skrive inn ordrett mangelen på motoren som står spesifisert imorgen.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #460 på: To.,13,Januar,2011,08,37 »
Men uansett herlig når det meste med Statens Vegvesen går som på skinner :-)


(ja dette er ironi)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #461 på: On.,21,Desember,2011,22,10 »
;-)

2 dagers prøveskilt og det må nytes!!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #462 på: On.,21,Desember,2011,23,44 »
 :D

Julegave til deg selv!
Håper du får igjen litt av iveren igjen da.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #463 på: To.,22,Desember,2011,19,28 »
Det varmet med noen gode mil i jeepe! Men det blir nok ikke skilter på den før kanskje sommeren.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #464 på: To.,19,April,2012,22,02 »
I kjent stil starter forberedelsene til årets første jeeptreff i god tid før avreise imorgen tidlig.... Og den vil jo ikke starte for første gang i sitt liv! Batteriet var flatt. To timer med 18A lading og kan enkelt konstatere at rød toppens liv er over... R.I.P lille Optima!

Koblet til hjelpestarteren og pøste på med strøm, mer enn nok, har brukt den på lastebilen tidligere, så det det burde funke! Men neida, bare "hakk hakk hakk hakk" men alt av lys virket. Kan det være noe med starteren? Den er jo ikke mye i bruk. Startet sist i februar, januar, desember osv..
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!