Skrevet av Emne: Stein-K`s garasje, TJ  (Lest 112702 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #360 på: To.,23,April,2009,22,42 »
Spruten under panseret var ene og alene servo olje. Regner med at den jobbet på høygir søndagen.....

Motoren er kjøpt brukt i Norge. Den ble overhalt stort sett av et firma. Men det er snart 4 år siden. så jeg tviler sterkt på garanti ansvar der. Men jeg får finne ut hva som er skjedd / gått dundass før jeg kan vurdere om det er noe jeg kan prøve meg på garantmessig!

Skal se om jeg får tatt bilder av bitene imorgen før jeg spinner opp på hytta. Måtte lade kameraet....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #361 på: To.,23,April,2009,22,43 »
Nå har hele bunnen vært av motoren og allt som kan inspiseres er inspisert. I bunnpanna fant jeg litt bitte- bitte små korn og 3 ca 10mm "splinter" som jeg antar ikke burde ha vært der, men tilhørt bevegelige deler oppover i systemet et sted.

Så da er det bare å starte full nedplukking og overhale den driten en gang til ( ca 8000km siden den ble overhalt av forrige eier.... ) Det lukter vel litt at dette ikke ble gjort skikkelig....

Tok du av innsuget ?  Fikk du sjekket akslen ned til pumpa ?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #362 på: To.,23,April,2009,22,54 »
Nei, Tok bare fra bunn...Akselen til pumpa var hel og den spyttet ut olje som bare rakkeren når jeg testet den. Men hvor blir det av oljen hvis jeg ikke har trykk da...? Den bruker ikke og lekker ikke....??????????????????
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #363 på: Fr.,24,April,2009,00,08 »
Nei, Tok bare fra bunn...Akselen til pumpa var hel og den spyttet ut olje som bare rakkeren når jeg testet den. Men hvor blir det av oljen hvis jeg ikke har trykk da...? Den bruker ikke og lekker ikke....??????????????????

Har du sjekket kjølevannet...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #364 på: Fr.,24,April,2009,08,08 »
Var hvor blir det av oljetrykket jeg mente... Olja er jo i motoren! Dog bruker motoren litt, mem veldig lite!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #365 på: Fr.,24,April,2009,14,10 »

Stein, kjør på forrige eier.
Spiller ingen rolle når motoren ble overhalt, du har kjøpt den i nyere tid.

Kath
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #366 på: Fr.,24,April,2009,14,30 »
Neppe.  En brukt motor er et risikoobjekt uansett.   Enhver nyoverhalt motor KAN skjære seg hvis ulykka er ute.   
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #367 på: Fr.,24,April,2009,15,44 »
Var hvor blir det av oljetrykket jeg mente... Olja er jo i motoren! Dog bruker motoren litt, mem veldig lite!

hmmmmm, du har ikke vært nedi med bunnpanna ?
Ta og sjekk / mål avstanden fra undersiden av inntaket til oljepumpa og opp til der hvor bunnpanna ligger an mot blokka.  Så måler du innvendig i bunnpanna og trekker i fra.
Du skal ha litt klaring imellom...
Røret fra inntaket og opp til pumpa, er det sveiset fast til pumpa med et par punktsveiser ?
Det er velkjent at det røret kan løsne litt...
Er det hull i det røret, OVER det normale nivået på olja i bunnpanna ?

Hvis pumpa er i orden, så er det enten en blokkering eller lekkasje et eller annet sted i motor'n, eller en (luft)lekkasje fra inntaket i bunnpanna og opp til pumpa.

Men synd er det uansett...

Hvordan greide du å dreie oljempumpa underifra - ved å snurre motor'n ?
Og hvordan fikk du olje i pumpa - ei bøtte eller no' som du holdt oppunder inntaket på pumpa ?


Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #368 på: Fr.,24,April,2009,16,53 »
Neppe.  En brukt motor er et risikoobjekt uansett.   Enhver nyoverhalt motor KAN skjære seg hvis ulykka er ute.   

Både enig og uenig.. Først må han finne ut hva som er skjedd. Dersom det er en ny del som har gitt seg og ført til følgeskader så er jo Norsk kjøpslov en redning. Forutsatt at delen er kjøpt i Norge...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #369 på: Ma.,27,April,2009,23,18 »
Da er omsider vrakgodset på henger og klar for turen opp til EB imorgen etter jobb. Fikk lånt meg en skikkelig henger og bilen til fatters får duge som trekkbil.

Håper jeg får tid og gjort unna en del demontering allerede i morgen kveld, så får vi bare se ann tiden...

PS! Har muligens en grei riskoker på hånden, men den befinner seg på andre siden av verden. Nærmere bestemt på vestlandet. Så hvis det skulle bli noe av dette og noen har lyst på en gratis tur fra Ørsta & Omegn, så si ifra.... Da får jeg meg en backup bil som kan gjøre nytten noen uker!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #370 på: Ma.,27,April,2009,23,23 »
Sitat
Røret fra inntaket og opp til pumpa, er det sveiset fast til pumpa med et par punktsveiser ?
Det er velkjent at det røret kan løsne litt...
Er det hull i det røret, OVER det normale nivået på olja i bunnpanna ?

Røret fra pumpa og ned til sila var som den skulle. Demonterte pumpa og akselen. Satte den i bøtta med spillolja og freste rundt akslingen. Olja spruta opp av riktig hull i pumpa. Så den virker som lever. Dog, så skal den jo gå relativt mye fortere enn jeg klarte for hånd, men den virket og kjentes tight ut!!!

Kan nesten se ut som om bunnen av pumpa er så langt nede at den faktisk ligger litt nedi olja ( ved riktig mengde ) og jeg så ikke etter hull, men så ei heller noe mistenkelig.....

Og det er ca 4 år siden motoren ble overhalt. 1 sommer med bruk på forrige eier, nesten 2,5 års lagring hos meg og 3 måneder bruk av meg. Så de fleste garantier vil jeg anta er utløpt på dette kjøpet....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #371 på: Ti.,28,April,2009,00,32 »
Sitat
Røret fra inntaket og opp til pumpa, er det sveiset fast til pumpa med et par punktsveiser ?
Det er velkjent at det røret kan løsne litt...
Er det hull i det røret, OVER det normale nivået på olja i bunnpanna ?

Røret fra pumpa og ned til sila var som den skulle. Demonterte pumpa og akselen. Satte den i bøtta med spillolja og freste rundt akslingen. Olja spruta opp av riktig hull i pumpa. Så den virker som lever. Dog, så skal den jo gå relativt mye fortere enn jeg klarte for hånd, men den virket og kjentes tight ut!!!

Det betyr at du har ikke fått sjekket hvordan det ser ut ovenifra, dvs. fra kammen og ned ?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #372 på: Ti.,28,April,2009,08,03 »
Det er korrekt!

Men jeg tok akselen ut fra pumpa og dyttet den opp i toppen. Vridde litt på den slik at den gikk i låse hakket sitt og da klarte jeg ikke å vri mere på den. Antar da at det ikke er ryki noe i den enden med veiva eller kammen eller hvor i svarte den sittr mot....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #373 på: Ti.,28,April,2009,08,37 »
Var da Kjiipt dette Stein. Blir vel en 350 nå, så er du ferdig med det...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #374 på: Ti.,28,April,2009,10,30 »
Det er korrekt!

Men jeg tok akselen ut fra pumpa og dyttet den opp i toppen. Vridde litt på den slik at den gikk i låse hakket sitt og da klarte jeg ikke å vri mere på den. Antar da at det ikke er ryki noe i den enden med veiva eller kammen eller hvor i svarte den sittr mot....

Bra at Pony og jeg kunne bidra med å trekke det to tonn tunge Jeepdråget ditt opp på hengeren!
Good luck with it!
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360