Skrevet av Emne: Stein-K`s garasje, TJ  (Lest 114198 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #345 på: Ti.,21,April,2009,21,23 »
Huff og huff Stein!

En hører jo fra tid til annen at transplantasjoner ikke lykkes og at det transplanterte organet frastøtes, men jeg trodde ikke det gjaldt så mye i bilverdenen!
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #346 på: Ti.,21,April,2009,21,25 »
Dette var da trist....... :'(
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #347 på: Ti.,21,April,2009,22,19 »
Veldig synd, stein.

Blir det tur til doktoren i morgen?

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #348 på: Ti.,21,April,2009,22,26 »
Doktoren svarer ikke på telefon eller sms. Lommeboka er relativt tom og utsiktene er heller dårlig....

Noen forslag på hvorfor oljetrykket bare forsvant og ikke kommer tilbake? Var litt lite olje på motoren, men det var nok til at det lå rundt minimum på peilepinnen... Det høres forøvrig ut som om det bare er en sylinder som har trøbbel. Hvor sitter oljepumpa på en LT1 ? Kan den ha ryki?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #349 på: Ti.,21,April,2009,22,53 »
Scheise !
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #350 på: Ti.,21,April,2009,22,56 »
Doktoren svarer ikke på telefon eller sms. Lommeboka er relativt tom og utsiktene er heller dårlig....

Noen forslag på hvorfor oljetrykket bare forsvant og ikke kommer tilbake? Var litt lite olje på motoren, men det var nok til at det lå rundt minimum på peilepinnen... Det høres forøvrig ut som om det bare er en sylinder som har trøbbel. Hvor sitter oljepumpa på en LT1 ? Kan den ha ryki?

Oljepumpa sitter der den alltid har sitti.  Under veiva i bakkant av motor'n.  Det skal være en egen aksel fra kammen og ned til oljepumpa, den som før var en del av fordeler akselen.  Tenk deg ca. 1/2 parten så lang som fordelerakselen...
Du skal se oljepumpa hvis du tar ned bunnpanna, bare å følge pick-up røret oppover til den "dingsen" som sitter boltet fast i blokka.

Men det du kan gjøre først, er å sjekke om du har et lite deksel ca. mitt i innsuget, bak throttle bodyen.  Der hvor fordeleren skulle ha vært.  Har du det, så kan du ta av dette, og ta en titt nedi der.
Ser det normalt ut ? er drevet på kammen ok ?  Er drevet på akselen nedover ok ?

Det neste du kan gjøre, er å ta opp denne akselen, ser den grei ut i enden som passer nedi oljepumpa ?
Er det noe som er løst / brukket / slitt ?

Mellom den akselen du tok ut og selve oljepumpa skal det være en sekskantet aksel, er den der ?  Sitter den som den skal i oljepumpa ?

Hvis denne sekskantede akslen er på plass, ta av et ventildeksel, tape fast en passende pipe på en lang 3/8" forlenger (du har vel 3/8" pipesett).  Bruke en adapter av noe slag slik at du kan skru fast den forlengeren i drillen og snurr rundt.  Får du da en en oljestrøm ut av løfterne, så virker oljepumpa.  Sjekk gjerne på begge sidene av motor'n.

Dette er det du kan gjøre for å sjekke at alt er som det skal med drevingen av, og selve oljepumpa.
Og du slipper å starte motor'n for å sjekke dette.

Forøvig, google er din venn ==>> "lt1 oil pump"

Uansett, dette var triste saker...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #351 på: Ti.,21,April,2009,23,09 »
Ouch! Dette var kjipe greier å lese. Håper det ordner seg raskt, enkelt og billig...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #352 på: Ti.,21,April,2009,23,14 »
Dette var ikke noe moro lesing, håper det løser seg kjapt.
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #353 på: On.,22,April,2009,09,09 »
Detta var bånnsurt ???. Men det er ikke alltid så gæærnt som det kan høres, jeg krysser fingre.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #354 på: On.,22,April,2009,18,42 »
Oljetrykk plutselig borte:

Alt. 1) Drive til oljepumpe av en eller annen grunn gåen (brukne låsepinner, drev, etc.).

Alt. 2) Twistdott, fille, plastplugg eller lignende som har blitt igjen på feil sted når motoren ble satt sammen.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #355 på: To.,23,April,2009,11,22 »

Stein, dette var noe dritt og 100% ufortjent.
Ville vel gått på de som har solgt deg motoren.
Så får EB brette opp ermene og hjelpe deg å bytte kam og godis for å få det i orden igjen.
(Eller du gir f i hele prosjektet og setter i en 350 du selv overhaller)

Hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med, så sier du i fra.

Kath
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #356 på: To.,23,April,2009,13,27 »
Som evig optimist, så har jeg et bittelite håp om at det er sugerøret eom har detti av eller evnt oljepumpa som skal 6 fot under bakken.....

Sjekket ventilene og støtstengene igår. Fyllte opp litt olje der og prøvefyra motoren. 80% av lyden ble borte. Hadde fortsatt 0,0 i oljetrykk. Så tok jeg av ventildekslene igjen og det var tørt i toppen...... Får jo bare håpe at det er noe i eller rundt pumpa og at det ikke er blitt langvarige skader....

Uansett, så går bunnpanna av idag og full inspeksjon av olje, oljepumpe og sugerør blir gjennomgått ikveld!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #357 på: To.,23,April,2009,21,01 »
Nå har hele bunnen vært av motoren og allt som kan inspiseres er inspisert. I bunnpanna fant jeg litt bitte- bitte små korn og 3 ca 10mm "splinter" som jeg antar ikke burde ha vært der, men tilhørt bevegelige deler oppover i systemet et sted.

Så da er det bare å starte full nedplukking og overhale den driten en gang til ( ca 8000km siden den ble overhalt av forrige eier.... ) Det lukter vel litt at dette ikke ble gjort skikkelig....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #358 på: To.,23,April,2009,21,39 »
Bilder av bitene?

Kjøpte du motoren i Norge?
Var det forrige eier eller et firma som overhalte?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Stein-K`s garasje, TJ
« Svar #359 på: To.,23,April,2009,22,07 »
Uff og uff, Stein. Så oljespruten under panseret på Gol hadde sin årsak. :( Lykke til...
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8