Skrevet av Emne: Innsugsrør  (Lest 3182 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Innsugsrør
« på: Lø.,26,Februar,2011,16,29 »
Hei folkens
Tenkte jeg skulle være litt flink og dokumentere jobben jeg gjorde med å skifte innsugsslange på commanderen. Veldig enkelt.

Dette er vel den meste vanlige feilen på mercedes maskinisten.
Gassene fra veihusventilasjonen lekker ut ved turboen og du får litt oljesøl.
Ikke noe big deal i seg selv, men rett under sitter el-motoren som styrer flappene i innsuget, og denne tåler ikke olje i lengden. Når den pakker sammen så må innsuget m.m ut og da flyr fort tusenlappene.

Ny innsugsslange har delenummer 53013672AE og koster ca 1800 fra forhandler eller ca 1000 fra justforjeeps.com (ink frakt, mva og gebyr)
Den gamle pakningen er oransje, den nye svart.

Sorry for ræva mobilbilder.

1.

2. Problemet i all sin herlighet


3. Ny slange med delenummer 53013672AE


4. Svart pakning og ikke oransje.


5.  Kontakten til varmeelementet må av


6.  Ikke noe vakkert syn. Den svarte plasten under innsuget er deler av el-motoren som ryker


7.





Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Henning

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
  • Gliset!!
Re: Innsugsrør
« Svar #1 på: Ma.,28,Februar,2011,17,39 »
Hei.

Takk igjen for tipset!!! Da har jeg sjekket hvordan ståa var på min innslugsslange og det var vel ikke noe særlig annet å gjøre en å bestille ny slange fort som bare f...
Ikke like mye olje som det så ut til at du hadde, men hvis man kan unngå å bytte el motor til flappene i innsuget er jo dette noe alle bør sjekke hvis ikke det allerede er gjordt.

Jeg har hatt mange lange samtaler rundt Commanderen med mitt merkeverksted og stusser litt over at dette aldri har blitt nevnt. De har på ingen måte prøvd å holde tilbake innfo om andre kjente svakheter ved denne bilen.
Men da er det jo suverent at vi har et forum som dette!!! Nok engang takk for tipset.

Henning
Cherokee 4,0HO 1995:-) Commander 3,0CRD 2007:-)

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: Innsugsrør
« Svar #2 på: Ma.,28,Februar,2011,19,48 »
Hvor langt har din gått?
Min har rulla 66000.

Det virker som det stort sett skjer med "alle" uansett km. På den annen side så baserer jeg "alle" på det jeg har funnet på andre forum og at mitt verksted mumlet noe i skjegget om at de hadde byttet opptil flere.

Litt linker for de som har lyst:
http://www.jeepforum.com/forum/f67/crd-modified-intake-oil-leak-863459/
http://www.jeepforum.com/forum/f67/wk-crd-swirl-motor-question-experts-981037/
http://www.300cforums.com/forums/australia-forum/65626-dreaded-swirl-port-got-me-2.html

Det morsomste er at Mercedes brukte kr 1.50 mer på slangen og har ikke disse problemene.

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Henning

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
  • Gliset!!
Re: Innsugsrør
« Svar #3 på: On., 2,Mars,2011,08,23 »
Min har gått 54000km. Byttet slangen igår og det kunne jo ikke vært noe særlig enklere så da er ihvertfall  det ute av verden.... ::)
Cherokee 4,0HO 1995:-) Commander 3,0CRD 2007:-)

Utlogget Funkyfreddie

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Innsugsrør
« Svar #4 på: On., 4,Juni,2014,10,39 »
Skulle gjerne sett bildene i denne posten. Er det mulig på noe vis?

Eller har noen en trinnvis guide på hvordan denne byttes?

Utlogget Julebrus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
Sv: Innsugsrør
« Svar #5 på: Lø.,14,Juni,2014,22,14 »
innsugsslangen min er helt fin etter 320.00km...hmm
Dodge Durango 5,9L 1999- Jeep commander 2008