Skrevet av Emne: eksos/lyd demper  (Lest 2739 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
eksos/lyd demper
« på: Ma.,21,Februar,2011,14,03 »
hei
skal montere nytt eksos anlegg på cj7èn med motor 304 v8
Tenkte å bygge et selv har vært innom bilxtra der selger de merket SIMONS har noen brukt denne type på en v8 motor, vil dette annlegget dempe lyden godt nok, (2" x 420mm lengde).........for godkjenning av BT,
Tenker å lage 2 eksos anlegg, bruker de orginale manufoilene og 51mm rør.
aage

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: eksos/lyd demper
« Svar #1 på: Ma.,21,Februar,2011,14,52 »
Om det er de svarte pottene som du kan se rett igjennom så tviler jeg på at det går greit hos BT.  Fin lyd javel, men nok litt i meste laget.

Du bygger vel det som populært kalles for dobbelt 2" anlegg.  Det vil sannsynligvis gi en ganske dyp tone, og med åpne potter så synger det flott i mine ører, men kanskje ikke hos øvrigheta.  Lager du en overgang mellom begge anleggene i området rundt transferkassa så blir det litt mindre (og enda bedre??) lyd.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: eksos/lyd demper
« Svar #2 på: Ma.,21,Februar,2011,21,15 »
hei
joda det er nok de sorte pottene jeg tenker å montere, må få til noe eksosanlegg som blir godkjent da cjèn skal godkjennes for første gang i norge til våren.
Om jeg kobler røren sammen ved transferen vil dette dempe lyden nok?
aage

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: eksos/lyd demper
« Svar #3 på: Ma.,21,Februar,2011,21,32 »
Min erfaring med de eksospottene fra Simons er at de har en fin dyp lyd,helt til jeg passerte 3000-3500 rpm,da ble det en skarpere flerrende lyd og jeg hadde tverrgående rør ved gearkassa,da var det ikke golyd,bare bråkete.Bytta til noe som het Cherry Bomb som jeg kjøpte på Svensen Eksos.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: eksos/lyd demper
« Svar #4 på: Ti.,22,Februar,2011,00,02 »
Ikke enkelt dette med eksos til disse bilene...

Jeg hadde et Pacesetter kit med headers og dobbelt anlegg hele veien bak (uten tverrør). Ble for heftig for min del. Kjøpt og montert av forrige eier som også fikk bilen godkjent hos biltilsynet med dette anlegget - tror ikke de foretok støymåling... nå ligger kitet bak garasjen.

Har montert originale manifoiler og Svendsen Eksos skal få bygge et anlegg i original dimensjon (2,125") med et utløp ut bak ganske snart.

Et godt tips er å se i Kathrines 7'er garasje  :) Der finner du to alternativer til dobbelt anlegg hele veien.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: eksos/lyd demper
« Svar #5 på: Ti.,22,Februar,2011,08,21 »
Et tips kan være å kjøpe/bygge noe som er tilnærmet originalt og som ikke vekker nevneverdig interesse hos BT ved at det ser og låter originalt.  Da bryr de seg neppe og vil nok ikke kreve måling.  Originalt skal det vel være såkalte crossflow potter, disse gir mye demping (og noe effekttap).

Et alternativ er å se på greiene til Vangbo ( http://www.vangbo.no/index.php ).  Her er det forskjellige løsninger med ting og skiver som man dytter inn i rørene/pottene for å dempe lyden.  Så kan man heller pelle av greiene etterpå om man ønsker mer lyd.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139