Skrevet av Emne: Wrangsters garasje  (Lest 14176 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #30 på: Sø.,21,Februar,2010,21,47 »
Hehe, ja det var det da.  ::) Etter å ha strevd og herja for å få inn åtteren så har jeg kommet frem til at det blir i trangeste laget. Lagde en radiatormal i papp og prøvde med en el vifte jeg har liggende, og jeg kunne vel akkurat klart å få lirka begge deler på plass. Problemet er at det blir så trangt at jeg ikke tror det ville funket særlig bra offroad når alt mulig på bilen tøyer og vrir på seg.
 Egentlig var det vel litt overilt å i det hele tatt prøve å få inn åtter med automat her. Det blir både for tungt, for langt, for trangt og sikkert også i sprekeste laget for en bil med akselavstand på 2 meter. Det er nok denne motoren jeg skulle begynt med, jeg var bare så gira på V8 at det tok en stund å slå seg til ro med å sette inn en 6'er.
 Den er såkalt odd-fire da, noe merkelige greier med forskjellige avstander mellom polene på fordeleren. Så det skal visst være gansk tøff lyd i denne og. Litt morsomt er det jo at denne motoren er på en måte original den og, Jeep CJ-5 kom originalt med Buick 225 Dauntless som var forgjengeren til 231.
 Det som blir litt spennende igjen nå er jo om jeg klarer å få dette ferdig til sommeren, eller om jeg må gå løs på¨4. året.  ;D
 Idag har vi koblet på radiator på 304'n og kjørt den i et kvarters tid så den ble god og varm. Fikk den til å gå ganske pent etterhvert både på tomgang og ved litt rusing. Syns det var greit å få bekreftet at den er i orden før jeg skrur den ut, regner med at den skal selges hvis jeg ikke sparer den til neste prosjekt :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #31 på: Ma.,22,Februar,2010,23,05 »
Jaja, etter nesten 2 år med å prøve å få knota den inn så er den ute igjen på 3,5 timer! Vet ikke om medhjelperen min prøvde å si meg et eller annet ved å sette søppelkassa der.  :o



Er egentlig litt deilig å få den ut, nå skal alt bli litt greiere å få til. (Håper jeg)  8)
Her er'n, klar for sitt neste liv....i et eller annet prosjekt.  :)



Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Wrangsters garasje
« Svar #32 på: Ti.,23,Februar,2010,07,59 »
Artig at du satser på Oddfire-motor Wrangster.
Fikk du tak i en 231 Oddfire her  på berget eller har du hentet den i USA?
Hvilken girkasse skal du sette bak? Boltmønsteret er jo litt sært på denne.

Har en Dauntless på lur til neste prosjekt selv og gleder meg til å se nærmere på denne motoren.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #33 på: Ti.,23,Februar,2010,15,47 »
Ja, det er litt moro med sjeldne greier. Flere på Earlycj5-forumet skryter veldig av denne motoren og det skal visst være morsom lyd i den, så jeg gleder meg.  :) Var heldig og fant den på finn.no. Kikka egentlig etter en Chevy 4,3, men denne dukka opp istedet så da klinka jeg til. Det fulgte med TH350 kasse til den, den er til 2wd så jeg må bytte utgående aksel i den og finne meg et adapter til Dana300. Håper den er såpass mye kortere enn AMC V8 at jeg får både litt lenger mellomaksel og litt bedre plass til radiator og vifte. Du får sveive igang Dauntless'en så kan vi starte en odd-fire-gjeng. :D
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Wrangsters garasje
« Svar #34 på: Ti.,23,Februar,2010,17,15 »
Odd og Even, ja.  To kjente karer fra dataverdenen også...
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #35 på: On.,24,Februar,2010,01,24 »
ja......eller Aud og Eva :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #36 på: Sø.,28,Mars,2010,04,05 »
Da har jeg kommet litt lenger igjen, har fått adapter fra Novak. Det kom med en annen utgående aksel i TH350'en med 23 splines så den passer i Dana300. Måtte få noen til å montere den for meg da jeg ikke føler meg trygg på å åpne en aut.kasse. Fikk samtidig byttet noen clutcher han sa var utslitte og reparert noe til kick-down inni kassa.







Fikk satt kassene sammen med litt knoting, men det dukka opp et problem jeg ikke har vært borti før. Når jeg strammet boltene som holder motor og kasse sammen så klarte jeg plutselig ikke å tørne motoren lenger. Hvis jeg slakker alle boltene litt så klarer jeg lett å tørne, men når jeg strammer igjen så sitter motoren bom fast . Motor og kasse kommer så vidt jeg vet fra samme bil så jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt. Begynner  å lure på om det skal være en plate som lager litt avstand mellom der, mener å ha sett det på noen motorer. Får ringe han jeg kjøpte den av i morra å høre om han vet.
« Siste redigering: Sø.,28,Mars,2010,04,11 av Wrangster »
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #37 på: Ma.,29,Mars,2010,09,52 »
Det løste seg med converteren, det var visst jeg som hadde satt den inn feil.  :o Tok alt fra hverandre og satt det sammen i riktig rekkefølge så ble alt så maget bedre.
Nå må jeg skaffe en startmotor da festeørene på den som satt på motoren var knekt av. Når den er i boks så er det klart for å løfte inn motoren og begynne å tilpasse motorfester. Har et lite håp om å få AMC-festene til å passe med litt modifikasjoner.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #38 på: Fr., 2,April,2010,03,21 »
Idag var en litt dårlig dag i garasjen. Hadde montert ny starter siden den gamle var blitt ødelagt av løftestropp eller noe før min tid.
Begynte å dra motoren på starteren og synes den hørtes litt rar ut. Motoren gikk liksom bare jevnt rundt, gikk tregt og laget nesten knirkelyder inni. Sjekket kompressjonen med en sånn biltema komp-måler og kom frem til: 0?!? i komp på de to midterste syl. ca 2 på de to fremste og 6 på de to bakerste.
Tok av innsug og topper og fant rustgraut oppå stempelet i flere sylindre, men ingen andre klare tegn til hvorfor jeg fikk bare 0 og 2 i komp. Hvordan det har kommet rustgraut der aner jeg ikke, men det var ikke alt.
Jeg hadde sjekket oljen på den tidligere og syntes det luktet bensin av oljen i tillegg til at den virket litt tynn. Altfor mye olje var det også. Når vi så tømte motoren for olje så kom det først et par liter med noe blankt, altså enten vann eller bensin. Oljen som kom etterpåvar ganske svart og fin(litt grå-aktig kanskje) og det var ikke noe slags spon i bunnpanna.
Tok ut stempler og tok en titt inni sylindrene. Jeg er ingen ekspert, men jeg syntes de så veldig bra ut. Ikke slitekanter i det hele tatt, ingen rust og ingen sprekker ved første øyekast. Eneste å utsette på sylindrene er at de er helt blanke og trenger vel derfor en honing.....? Noen som vet om honing av sylindre er en stor kunst og om honingsverkøyet til Biltema er verdt å prøve?
Sjekket også veiva og jeg har en liten ripe i den. Ripa er dypest i veivlageret og nesten ikke kjennbar på selve veiva så jeg tror jeg tar sjansen på å la den være der å slippe unna sliping av veiv, også setter jeg inn nye lagre.
Klarer ikke å skjønne hva som gjør at jeg hadde så lite komp. Alle stempelringer var løse og fine og ventilene så ut til å tette bra. Kan våt rustgraut oppå stempelet alene sørge for 0 i komp? Ved at det glir nedover veggene å hindrer ringene i å tette helt?
Lurer også på hva det blanke var som kom ut når jeg tappet olje. Ser for meg at hvis det var bensin så ville det blandet seg mer med oljen, vi hadde jo dratt motoren ganske mye på starteren. Når jeg kjøpte motoren hadde den stått et par år under en terrasse med pressenning over seg. Den sto uten luftfilter på under pressenningen, kanskje den rett og slett har fyllt seg med regnvann? Den ene akselen i forgasseren, den som holder spjelene hadde også rustet dønn fast. Det kan jo tyde på at vann har kommet gjennom der.
Den nye starteren jeg hadde montert datt selvfølgelig i bakken da jeg demonterte den og ødela den klumpen på siden, innslaget eller hva det heter. Noen som vet om bare den kan byttes?
Velvel, nå blir det ennå mer stress med å få bilen ferdig til sommeren. Må få handla inn stempelringer, lagere, pakninger og ventiltetninger og det blir vil ikke mulig før påsken er over. Får bruke påsken til en grundig vask og muligens maling av motoren. Også kan jeg jo hone, noe som jeg mer enn gjerne tar imot tips om.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Re: Wrangsters garasje
« Svar #39 på: Lø., 3,April,2010,01,07 »
Det er vel liten tvil om at det er vann du har funnet i motoren når den har stått ute i to år uten luftfilter. Er også ganske sikker på at dårlig komp er et ventil problem (rust) siden du var nede i 0-2, bare slitte stempelringer vil ikke gi så dårlig komp og heller ikke så stor diff fra syl til syl, så lenge det ikke er flere fjærbrudd eller at ringene sitter fast i stemplet. Et tips er å bestandig måle lekasjen, hvis du får dårlig komp, før du demonterer noe. Dersom du ikke har lekasjemåler, kapper du bare en gammel tennplugg og sveiser på en luftkobbling og setter noen bar (2-4) inn gjennom plugghullet på den sylinderen du skal teste med stemplet på top i komp takta. Så er det bare å kjenne/ høre hvor det blåser :) 8)
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #40 på: Lø., 3,April,2010,02,30 »
Er vel mest sannsynlig at det er vann som er kommet inn ja, men da blir spørsmålet hva som får det til å lukte så jæ....! bensin av olja.  ???
Alle ventilene beveget seg da vi dro den på starteren og de så ut til å tette veldig godt i setene da vi hadde demontert, så jeg er litt spent på hva som ga meg så lav komp.
Tror jeg skal opp der i morra, får sjekke litt nøyere da.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Re: Wrangsters garasje
« Svar #41 på: Lø., 3,April,2010,10,00 »
Det skal ikke mye til før det blir bensinlukt på olja, så jeg hadde ikke i utgangspunktet bekymmeret meg så mye for det. Det er ikke lett å se med det blotte øye om ventilene gjør den jobben de skal, men du kan fylle vann i kanalene i toppene for å se om ventilene holder tett. Du kan også bruke bensin men den pentrerer veldig lett så ha det i bakhodet :)
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #42 på: Lø., 3,April,2010,22,15 »
Takker for tips! Skal prøve det vann-trikset på ventilene så får vi se. Idag har vi vasket hele motoren med white sprit, og er ganske klar til å male den. Var for å kjøpe honeutstyr og ventilslipeutstyr, men noe hadde de ikke og noe kjøpte jeg feil så det får bli neste gang. Har funnet ut at motoren er en remanufactured motor, det står på et lite skilt foran på motoren. Vet ikke når det er gjort da, så det er vel ikke så viktig info egentlig. Kommer tilbake når jeg har noe mer lurt å si :)



« Siste redigering: Ma., 5,April,2010,21,56 av Wrangster »
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Wrangsters garasje
« Svar #43 på: Lø., 3,April,2010,23,55 »
Pågangsmot, pågangsmot, her skal du motgang finne......
Og om du ikke vil sveise en plugg... fins denne.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Luftnippel-for-tennplugghull/
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Re: Wrangsters garasje
« Svar #44 på: Sø., 4,April,2010,00,52 »
Utrolig hva de har fått på Biltema :). Jeg har alltid vært skeptisk til Biltema, men må innrømme at det har fått en del verktøy som har grei kvalitet. Leste akkurat at du skulle kjøpe ventilslipe utstyr, ville bare nevne at slipepasta ikke er for å slipe setet i noen større grad, det er kun for å glatte over og eventuellt fjerne skarpe grader etter fresing av ventilsetene. Hvis du sliper mye ender du bare opp med en grop etter sete i ventiltallerkenen, og et ventilsete som blir altfor breit. Det er jo lett å tenke seg hva som vil skje hvis du har slipet et spor i ventilene når alt er kaldt og når da ventilsetene og ventilene utvider seg forskjellig ved varme. Samt at breie ventilseter gir dårlig tetting, soting og tilslutt brente ventiler. Moralen med dette var bare at du ikke må forsøke å reparere dårige setet og ventiler med pasta, da
må setene freses og ventilene byttes, lykke til og spennende å høre hva du finner ut :)
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995