Skrevet av Emne: Større dekkdimmensjon CJ7  (Lest 6111 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #15 på: Fr.,29,Oktober,2010,11,14 »
Ja, dere har rett i en ting. Det er ikke lett å få noe nytt godkjent i dag. >:(

Jeg har sjekket ut muligheten for å få godkjent 33" på en CJ7 som ligger ute til salgs på nette.
Den har godkjent 75mm heving på fjærer og 75mm bodylift.(ikke TUV) Det har blitt byttet til nytt TUV-godkjent 100mm Trailmaster hevesett i ettertid. Ringte BGnor, men de hadde bare felger som hadde TUV-godkjenning til 1200kg akseltrykk.
Det viste seg at denne bilen har 1215kg akseltrykk bak.(1225kg vanligst på denne type bil!) Etter en tlf til BT, viser det seg (som jeg har lest om tidligere), at det er ikke snakk om noe slingringsmål her i gården.
Det betyr at jeg må tenke meg godt om før en evenuell handel. Å gå til krig mot BT er det allerede andre som har forsøkt.
+ BT sa at de måtte være sammenheng mellom TUV på både hevesett og felger. Det vil si at hevesette og felger måtte være testet og godkjent sammen.
Finnes det en løsning på dette, eller stopper det her :'(
Det hadde jo vært gøy å få oppgradert en bil selv. Ikke bare kjøpe en ferdig. Den bilen det er snakk om her har mange andre gode egenskaper som kunne være kjekt å bygge videre på.
Måtte bare få ut litt frustrasjon. Det er vel sannsynelig at det stopper her med den bilen, og at det er bare å vente på en ny mulighet.

Hilsen Kjellh
Horten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #16 på: Fr.,29,Oktober,2010,13,14 »
Mener det finnes veier rundt dette:
1.  Meg bekjent er det ikke krav om styrkemessig dokumentasjon av stålfelger.  Kan man finne papirer på en alufelg med samme innpress, bredde og diameter samt en dekkstørrelse som er OK, så burde det være mulig å argumentere seg gjennom med stålfelg.  Ikke helt enkelt, men mulig.

2. Finne andre som har fått godkjent på eksakt samme bil og (med deres samtykke) argumentere med likhet for loven
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #17 på: Fr.,29,Oktober,2010,13,22 »
Skjønner at fler og fler dropper dette med godkjenning.
Det ser nå ut til at alt  som har med dekk/felg evt heving må klages hele veien til veidirekoratet... Min klage havnet vistt der i dag.

Det er akkutat 1år etter jeg sendte inn den skriftelige forhånsdsøknaden det...  ::)



AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #18 på: Fr.,29,Oktober,2010,14,54 »
Mener det finnes veier rundt dette:
1.  Meg bekjent er det ikke krav om styrkemessig dokumentasjon av stålfelger.  Kan man finne papirer på en alufelg med samme innpress, bredde og diameter samt en dekkstørrelse som er OK, så burde det være mulig å argumentere seg gjennom med stålfelg.  Ikke helt enkelt, men mulig.

2. Finne andre som har fått godkjent på eksakt samme bil og (med deres samtykke) argumentere med likhet for loven

Argumentasjon fra BT var at reglene var strammet inn f.o.m 2010. Det vil si at de nå velger å følge reglene til punkt og prikke. Det var ikke gjort i en del tilfeller tidligere.
De sa også at det i noen tilfeller ville være at de kom til å se på tidligere godkjente bygg som i utgangspunkte ikke var bygget innenfor reglene, men godkjent.
Usikkerheten rundt dette gjør at jeg tror ikke jeg tar sjansen på denne bilen, men hvis noen har flere konkrete løsninger så fyr i vei.
Det hadde vært greit om det var slik at det måtte være TUV-godkjent, OG det fantes sett som var godkjente, OG det var greit å bruke fornuften litt. Når det er slik at manglen mellom TUV- godkjenningen og akseltrykk på bilen er 15kg, burde det være mulig å feks

1. godkjenne det.
2. skrive ned lasteevnen på bilen.
3.?
Det selvfølgelig slik at noe alltid vil komme opp i et grensetilfelle, så da velger de vel å være helt konsekvente.
Dette er i hvertfall ikke lett  ???
Gode forslag mottas ;)

kjellh

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #19 på: Fr.,29,Oktober,2010,15,12 »
Problemet som faktisk er størst:  akselvekter

Her firer de ikke mere enn +/- 5 kg, alt annet er bare å glemme.

MEN du skriver at bilen er godkjent med hevesett. Da hadde jeg ikke vært et sekund i tvil: KJØP TVERT !
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #20 på: Fr.,29,Oktober,2010,16,30 »

MEN du skriver at bilen er godkjent med hevesett. Da hadde jeg ikke vært et sekund i tvil: KJØP TVERT !


Hva hjelper det at bilen er godkjent hevet! Det vil bare si at jeg har lov til å kjøre en 6" hevet bil med 215-75-15 dekk. Tøft :o

Bilen er tatt inn som flyttegods i 1991. Det ble sannsynelig vis satt i vognkortet det som var på bilen i øyeblikket, uten henvisning til eventuell TUV.
Det er i det siste satt på 100mm Trailmaster hevesett. Dette er ikke i vognkortet. Det beyr bare at BT har en ting til å "plukke på".
Når jeg nevnte for biltilsynet at bilen hadde TUV godkjent hevesett, men godkjent med orginale hjul, sa han at dette kunne være et problem hvis hevesette refererte til at det kun var godkjent i sammenheng med større hjul osv.

Dette viser vel bare at de har ammunisjon i massevis hvis de ønsker å "følge lover å regler"

Føler fremdeles at dette virker "umulig".
Kjellh

Utlogget Thunderbolt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #21 på: Sø.,31,Oktober,2010,21,34 »
Står det flyttegods notert i vognkortet?  I så fall gjelder ikke de samme kravene som på andre biler - blandt annet så skal de ikke bry seg om hevesett og slikt, men dekkdimensjonen er et tema.

Flyttegodsbiler skal i praksis følge vegtrafikkloven anno 1942....

Dvs har bilen DIGRE hjul og 800 hk når den ble importert og dette var godkjent i landet den kom fra så måtte det bli godkjent her også (forutsatt skjermbreddere og slikt da)

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #22 på: Sø.,31,Oktober,2010,22,04 »
Det står flyttegods i vognkortet, men det hjelper vel ikke stort når dekkdimmensjon er 215-75-15.

Det står følgende:
Flyttegods.
Godkjent hevet 7,5 cm med skifting av fjærer. Karroseri hevet med 7,5cm.(30.06.2006)

Det er trolig ikke lett å argumentere med at de har "glemt" å skrive inn de store dekkene :P
Hva ville eventuelt bli argumentasjon her?
Kjellh

Utlogget Thunderbolt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #23 på: Ma., 1,November,2010,22,20 »
Nei, dekkene er litt tricky...men alle andre modifikasjoner er ganske "åpne".
Skal ikke være behov for å skrive inn hevesett i vognkortet en gang når det er flyttegods for bilen skal godkjennes slik den ville ha blitt i 1942.  Biler med "flyttegods" i vognkortet er som du skjønner litt gull.

Jeg har flyttegodsimportert 1979 CJ7 med V8 og 33" innskrevet i vognkortet.  Hevingen var aldri noe tema den gangen bilen ble godkjent 1. gang i Norge - og det med spiralfjæring......

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #24 på: Ti., 2,November,2010,08,35 »
Du har nok dessverre rett Flintstone, dette har politiske overtoner.  Det er ikke noe ønske om at man skal ha bil som hobby i Norge fra politisk side.  Men siden det ikke finnes noen lov som sier at man ikke kan ha bil som hobby (skulle da bare mangle), så er metoden å stikke kjepper i hjulene (bokstavelig talt) for de som vil utøve sin hobby.  Mens man for offentlige midler bygger fotballbaner, skiløyper osv for de som vil ha det som hobby, så er det helt motsatt for oss med interesse for Jeep.  Det er tydeligvis ikke "høyverdig" nok.  Så kan man bare gi opp eller kjempe.  Anbefaler det siste!  Vi må IKKE gi opp fordi om vi har et offentlig organ som jobber mot oss på et særdeles spinkelt og lite akverdig grunnlag.  Som norske borgere har vi rett til å utøve vår hobby, vi har rett til bygge om biler og vi har rett til å få korrekt rettledning og hjelp av BT.  Jeg har tidlige nevnt (i en annen tråd) at jeg synes det er rart at man får bygge seg et fly og fly dette selv, men å bygge litt på en bil, nei det er fy-fy!

Når det gjelder "hjulsaken", så mener jeg fortsatt at det ikke finnes noen krav til styrkedokumentasjon på stålfelger, og derved faller kravet om felgstyrke vs akselvekt.  Har man samme dimensjoner på en stålfelg som på en TUV godkjent alufelg og samme dekkutrustning, så har man bevist at bilen tåler denne kombinasjonen av dekkstørrelse, offset, felgbredde.  Det styrkemessige kan man la ligge da det ikke er aktuelt for stålfelger.  Selvsagt vil BT klamre seg til argumentasjonen om at papieren bare gjelder for akkurat denne TUV godkjente felgen, men jeg tror de mer fornuftige folkene i Veidirektoratet (etter et par klagerunder) må gi søker rett.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #25 på: Ti., 2,November,2010,09,02 »
[

:+ BT sa at de måtte være sammenheng mellom TUV på både hevesett og felger. Det vil si at hevesette og felger måtte være testet og godkjent sammen.



Her var jeg kanskje litt for rask med skrivemåten.
Han sa vel egentlig at de kunne være sammenheng mellom hevesett og dekk. Jeg forsto det slik at det kunne være et problem hvis det sto i TUV papirene for hevesette at det kun var godkjent i sammenheng med større hjul for eksempel 33” og eventuelt en spes type felg.
I dette tilfelle vet jeg ikke om Trailmaster har dette i TUV-godkjenningen på dette hevesette.
Det vil si at det ville oppstå problemer hvis bile bare var godkjent med orginale hjul, og det var satt på hevesett som var tilpassset stor hjul osv.
Takker for mange gode tilbakemeldinger.

Det er fremdeles slik at jeg føler en viss usikkerhet for dette prosjektet. Det og først investere 100-150.000.- kr, for så å se om dette går bra + en laaaaang  ”slåsskamp” med BTfor å få det godkjent, er nok mer en jeg ønsker meg.
Jeg liker å ha en viss sikkerhet for å få til det jeg begynner på (kall meg pussling  ;)), men det er så mye annet å bekymre seg om her i livet ;D

På den andre siden. Tar man ingen sjanser, så skjer det ikke noe spennende heller. Det er ikke lett å ta en beslutning på dette.
Egentlig er det bare å holde liv i denne tråden til en annen tar mot til seg og kjøper bilen, så kan jeg stå der å lure på om jeg gjorde rett eller galt  ???  ;D

Her har jeg kopiert ut det som er merknadene i vognkortet for å få det litt mer nøyaktig:

edit:
Redigert og fjernet fra red.


Kjellh
« Siste redigering: Ti., 2,November,2010,12,24 av CJ-7 »

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #26 på: Ti., 2,November,2010,22,39 »
Hva er største dimmensjon man kan ha lovlig?
I mitt vognkort mener jeg det står 235x75x15' og det sitter 31x10,5x15 på den (originalt).

Når jeg forhåndssøkte BT om hjulendring sa de at alt utover 20mm i økning av sporbredde måtte dokumteres av feks tuv.

Er det slik at jeg kan sette på 32x11,5x15 å kjøre lovlig uten noe form for visning?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #27 på: On., 3,November,2010,10,53 »
Det er krav om max antall % sporviddeøkning og rulleomkrets.  Men når regelverket praktiseres så ulikt så må en jo anse dette for tøv, spesielt for en biltype som kom med forskjellige sporvidder og rulleomkrets fra fabrikk.  BT har godkjent både 33", 35" og 38" på CJ 7, så da må det være likt for alle i kongeriket Norge.  Vi har et likhetsprinsipp som gjelder når det er forvaltningsvedtak.  Kan man dokumentere like betingelser ved søknad skal likhetsprinsippet gjelde.  D.v.s. har en fått godkjent 35" dekk på slike og slike betingegelser, så skal alle andre som kan oppfylle de samme tekniske betingelsene få godkjent det samme.  Vet bl.a. at noen har fått godkjent 35" fordi de har montert en sterkere Dana 44 aksling forran og lavere utveksling.  Andre som gjør det samme skal da være berettiget samme behandling hos BT.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #28 på: On., 3,November,2010,12,26 »
Det er rart med det. Eier du bukta og begge endene, så gjør du som du vil.  ::)
Var den for dyp! ;)

Ser for meg at dette vil være nærmest nytteløst å få til. Ikke har jeg tålmodighet (eller bil som trenger godkjenning ennå!).
Løsningen blir nok å se om det kommer en bil som er tilpasset ønskene og lommeboka.
Og det er vel like trolig som å få godkjent 35” på en CJ7 i dag  :'(

Kjellh ;D