Skrevet av Emne: Større dekkdimmensjon CJ7  (Lest 6193 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Større dekkdimmensjon CJ7
« på: Fr., 8,Oktober,2010,08,56 »
Hei.
Jeg er på jakt etter en CJ7 (tror jeg)(med 304 og eldre en 1980). ;D
Det som ofte er utfordringen er at de ikke er godkjent men større dekk en orginal  :-[
Spørmålet er da:
Er det mulig å få en slik bil godkjent med feks 31" eller 33" og bredere felger.
Ser at de ofte er godkjent med hevesett og bodylift. Det ville da vært naturlig å få inn større dekk i vognkortet.
Er den tiden forbi, eller:
Er det noen som har noen tips eller triks her. Finnes det papirer eller vognkort en kan henvise til?
Hilsen nytt medlem, som håper på å bli jeepeier en dag. :D
Kjellh
Horten.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #1 på: Fr., 8,Oktober,2010,09,46 »
Siden du ikke har 7'er, så er vel det letteste å kjøpe en med alle moddene du ønsker og papirene i orden?  Er normalt lettere og billigere enn å gå igjennom "mølla" selv.  Det ser ut som om det blir verre og verre med å få godkjent heving og større hjul, så da mener jeg det er lurt å satse på en bil som har dette allerede.  Slike dukker jo opp for salg av og til, men de er ofte dyrere enn originalbiler.  Lett å tro at det skal bli billigere å kjøpe originalt og siden bygge og godkjenne selv.  De fleste som har gjort det har vel en annen oppfatning.

Ellers så har det blitt godkjent dekk opp til 35" basert på papirer som er i omløp, og det finnes også 7'er godkjent med 38" (og mulig enda "verre" saker).  31" burde gå greit, 33" er det også mange som har fått godkjent.  De fleste som sitter på papirer som kan "bevise" at endret dekkdim er OK hos BTS har betalt for å få tak i disse papirene, og man må derfor regne med at man må betale litt for å få låne slike dokumenter.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #2 på: Fr., 8,Oktober,2010,11,58 »
Ja. det er nok lurt å finne en som er godkjent med større dekk, men det er et par ting som er grunn til at det kansje blir uten.
1. Inngangsprisen for en bil blir litt lavere. (Da går det an å ta litt etter hvert)
2. Det er ikke ofte de er til salgs med alt godkjent.
Vi får se hva som kommer først.  ;)
Takk for svaret.
Kjellh

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #3 på: Fr., 8,Oktober,2010,12,41 »
Vær forberedt på at det går med MYE tid og irritasjon hvis du skal bygge opp/ godkjenne slike endringer.

Selv om du får tak i deler med papirer, er det faktisk ikke sikkert du får godkjenning på det alikevel...
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #4 på: Fr., 8,Oktober,2010,13,21 »
En kan jo forstå at en lett velger å ha et sett orginaldekk liggende, for så og vise bilen på nytt når en får mangellapp  :o
En skulle tro at når noen får det til, så burde reglene være like for de neste. Men livet er vel ikke så lett. ;)
Enten så får jeg spare til en ferdig bil, eller så blir det kansje som flertallet. En for komme inn med en bil med latterlig stor avstand mellom hjul og hjulbue  8).
Det er i hvertfall min erfaring at hevesett med TUV er greit å få inn i vognkortet.
Kjellh

Utlogget Thunderbolt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #5 på: Fr., 8,Oktober,2010,21,06 »
Utgangspuktet til BT er vel å være vanskelige og ombygginger er de generelt ikke noe glade i....

Personlig så har jeg valgt å bygge bilene mine og så gi blaffen i godkjenninger for eventuelt å ta problemene den dagen jeg blir stoppa (som ikke har skjedd enda - dvs på 25 år).  Man bør selvsagt ikke strekke strikken for langt, men bygge det tøft og skikkelig uten hjul som stikker utafor eller ser helt malplassert ut og uten motor som gjør at hele bilen rister på tomgang og du ikke kan høre deg selv tenke.....

Min 7'er er godkjent med 33" dekk og 10" felger.  Den har også en mengde andre ombygginger som ikke er skrevet inn, men som var der den gangen jeg importerte den som flyttegods fra USA.  Det var aldri noe spørsmål om slikt fra BT selv om bilen hadde både glassfiberkarosseri, 4x skivebremser og spiralfjæring.  Stikkordet i mitt tilfelle er nok det faktum at den er flyttegods for da måtte de godkjenne bilen slik den var godkjent der den kom fra ;D

Uansett så er faktum at på EU kontroller både nå på verksted eller tidligere hos BT så tenker de ikke på at bilen ikke skal være sånn - det eneste de noensinne har hengt seg opp i er at jeg kjører på 35" istedenfor 33", men selv BT ga seg da jeg tilbød meg å reise hjem for å sette på 33" tommerne for han skjønte at 33" kom bare til å sitte på bilen en times tid ;D ;D ;D

Min konklusjon er at så lenge man gjør ting skikkelig så er det sjelden noe problem.


Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #6 på: Fr., 8,Oktober,2010,22,59 »
Jeg får se hva tiden viser.
Etter at jeg solgte XJ`en, har jeg savnet en bil med litt sjel.
Jeg kunne jo tenkt meg en 7er som er godkjent med både hevesett og dekk, men:
Det er en 7er til salg på Finn nå som jeg kansje tar en tur å ser på. Det ser ikke ut som et helt umulig prosjekt.
Et sted må en begynne. 8)
Noen utfordringrer må en ha. Kansje det går an å få den godkjent med større dekk en gang.
Er det noen som vet om biler som forventes solg, som passer til mitt ønske, er det bare å gi et hint.
Kjenner at nå som jeg delevis har bestemt meg for å handle en slik bil, så blir jeg litt utålmodig.
Det beste er kansje å smøre seg med litt tålmodighet, men har gått litt tom for tålmodighetkrem. ;D
Et lite bilde av XJ`en  :P

kjellh
« Siste redigering: Fr., 8,Oktober,2010,23,01 av kjellh »

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #7 på: Ma.,11,Oktober,2010,09,39 »
Bare et lite varsko:  Ved en ulykke som involverer en annen bil, eller enda verre, et menneske, og det blir etterforskning.  Gjett hvem som ligger tynt an?  Joda, vedkommende som har kjørt bilen som ikke er godkjent teknisk.  Slike ting vil alltid virke negativt inn, og gjett hva forsikringsselskapet gjør da?

Noen har opplevd akkurat dette.  Og når det objektivt sett ikke har noen innvirkning på utfallet av ulykken det som ikke var godkjent på bilen, men samtidig blir "brukt for alt det er verd" av motpartens advokat (mens politiet heier i bakgrunnen), da blir livet surt og veeeldig dyrt.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #8 på: Ma.,11,Oktober,2010,20,54 »
Ja. Det er en av grunnene til ønsket om en godkjent bil. Som sagt, vi får se hva tiden viser.
Det er så alt for sjelden godkjente biler selges. Og da ville prisen trolig bli for høy  :(.
Det som forundrer meg litt, er hvor vansklig det er å få en oppskrift eller hjelp fra de som har fått det godkjent. En skulle tro de ville hjelpe andre å få godkjent bilene sine. I stede føles det som om det er om å gjøre å fortelle hvor umulig det er. Jeg ville tro det var et par måter å gå frem på som er bedre en andre. Personer en kunne kontakte for hjelp ol.
På den andre siden så er det fremdeles noen som får det til, så håpet er lysegrønt hvis det blir en bil uten godkjenning på dekk ol. :D :D
kjellh

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #9 på: Ma.,11,Oktober,2010,22,09 »
...er hvor vansklig det er å få en oppskrift eller hjelp fra de som har fått det godkjent. En skulle tro de ville hjelpe andre å få godkjent bilene sine. I stede føles det som om det er om å gjøre å fortelle hvor umulig det er...


Det er ikke fordi noe prøver å være vanskelige, men fordi det er et sørgelig faktum at 2 like biler, med samme hjul, hevesett og papirer får helt forskjellige behandling og resultat.   

I noen tilfeller sklir det rett igjennomm som det skal, og i andre tilfeller bryter BT forvaltningsloven så det suser.

Det er altså ingen oppskrift som garantert virker, fordi vi ikke har likhet for loven.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #10 på: Ma.,11,Oktober,2010,22,44 »
Det er så alt for sjelden godkjente biler selges. Og da ville prisen trolig bli for høy  :(.

Ja det er riktig. De fleste CJ-7 har havnet hos entusiaster. Men man vet aldri. Jeg har hatt min CJ-7 i over 15 år. Og den gangen lette jeg i jeg i 1 1/2 år før jeg fant en CJ-7 til salgs. Så hadde jeg jo flaks med at det var en 1986 Laredo :)

Jeepene har ikke blitt mere vanlig siden den gang. Så mitt råd er å følge med her og på Finn og andre steder...
Jeg vil tro det kommer flere CJ-7 til Norge når 82 modellene blir 30 år.

Det som forundrer meg litt, er hvor vansklig det er å få en oppskrift eller hjelp fra de som har fått det godkjent. En skulle tro de ville hjelpe andre å få godkjent bilene sine. I stede føles det som om det er om å gjøre å fortelle hvor umulig det er.

Det er på ingen måte sånn at vi som har godkjente jeeper ikke ønsker å hjelpe. Vi ønsker jo et stort miljø rundt vår hobby!! Men du må kjøpe deler med dokumentasjon. Det er dyrt. Det er det ingen som kan hjelpe deg med. Gjør du det etter boka vil jeepen din bli godkjent.

Regner med at du har søkt på forumet og lest denne tråden?

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,414.0.html
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #11 på: Ti.,12,Oktober,2010,09,23 »
Velger man å bli en del av "miljøet", oppfører seg ryddig og greit samt er til å stole på, så vil du nok oppleve å få den hjelpen du behøver.  Imidlertid er det nok litt skepsis sånn i begynnelsen da noen har erfart at bortlånt dokumentasjon og kopi av vognkort har blitt brukt på en useriøs måte hos BT slik at dette slår tilbake på utlåneren og utlånerens godkjenning.  Videre er det noen som ikke har til hensikt å lage seg et koselig hobbykjøretøy, men bare skal ha mest mulig gratis for å kunne selge sitt kjøretøy med høy fortjeneste, og slikt vil de fleste entusiaster ikke være med å sponse, naturlig nok.

Ellers så har vi jo en serviceinnstilt og kunnskapsrik instans i BT, som mer en gjerne guider deg gjennom lovverkets irrganger  ;D  Spøk til side:  De skal hjelpe deg om du spør, men gjør det helst skriftlig!  De er pliktige til å gi gode svar innen rimelig tidsfrist.  Så skjer ikke alltid, men noen har da gode erfaringer med BT også.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Thunderbolt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #12 på: Ti.,12,Oktober,2010,15,42 »
Joda, er enig med dette rundt hva skjer etter en eventuell ulykke men vi som er så glade i Jeep'ene våre kjører vel alltid pent eller ;D

Uansett så er faktum at det blir vanskeligere og vanskeligere å få godkjent ombygginger dessverre.....

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #13 på: Ti.,12,Oktober,2010,20,36 »
 :)
Takker for alle tilbakemeldinger. Håper jeg finner noe som passer meg til slutt. Jeg får bare være tolmodig.
Kommer sterkt tilbake når jeg har funnet en bil som passer lommebok og høyde over bakken  ;D.
En stor del av gleden er jo faktisk å lete etter bilen  8). Jeg får kommemed mer konkrete spørsmål når bilen står i garasjen.
Hilsen Kjellh
Horten.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Større dekkdimmensjon CJ7
« Svar #14 på: On.,13,Oktober,2010,09,36 »
Lykke til!  Synes ikke du skulle tenke så mye på lommeboka, kanskje mer på hva du kan låne i banken.  En CJ7 taper seg nemlig ikke i verdi om den passes godt på, derved har du ikke avskriving på bilen, og du må se på bilkjøpet som sparing (mye gøyere enn å spare i banken).  Flere CJ7 blir ikke bygd og det blir heller ikke flere med norsksolgt identitet.  Biler som er tatt inn som veteranbiler er det svært vanskelig å få godkjent ombygd, så den lille gruppen av norske CJ 7'ere med godkjent heving og store hjul vil neppe øke spesielt mye de neste årene.  Løøøp og kjøøøøp!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139