Skrevet av Emne: motor til cj7  (Lest 2850 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
motor til cj7
« på: Sø.,12,September,2010,17,40 »
hei
min jeep cj7 1979
 Må overhale motoren I følge ramme nummert skal det være en 258 rekke sekser i min jeep, på motoren er  nummert
602 E 26 slått inn,er noe usikker på om dette er en 258 motor, da jeg ikke finner noe data på bokstaven E noen som vet om dette er 258 eller en 232 motor.
Hva er forskjelle på en 258 og en 232 motor, hvilken type er best?

aage

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: motor til cj7
« Svar #1 på: Sø.,12,September,2010,18,09 »
232 cid er merket med E eller F står det på www. offroaders.com,det er en 3.8 liters motor,mens 258`n er en 4.2 liter.Det er slaglengden som er økt.Søkte på amc 258 engines og fant det der.
« Siste redigering: Sø.,12,September,2010,18,44 av xjrebel »
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: motor til cj7
« Svar #2 på: Sø.,12,September,2010,19,08 »
hei
takk for info
I ramme nummerte på jeep`en er siste bokstav A som sier at det skal være en amc 258 orginalt i den.
Hva gjør en nå da......... som nevnt må motoren ha en total service, skal en bruke den en har eller fremskaffe en amc 258 motor.
Vil det være stor forskjell på disse to typene?
Kansje har noen en amc 258 liggende for salg?
aage

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: motor til cj7
« Svar #3 på: Sø.,12,September,2010,21,00 »
Er det ikke en god anledning for å bygge om til V8 da? :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: motor til cj7
« Svar #4 på: Sø.,12,September,2010,21,38 »
hei
tja........ kansje det hadde vært noe men, vil ikke det blit veldig dyrt da og hva med drifts utgiftene........

Utlogget store indianer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 104
Re: motor til cj7
« Svar #5 på: Sø.,12,September,2010,22,17 »
Hvis du vil ha en enkel ombygging av bil og mener v8 bruker for mye så ville jeg sluppet oppi en 4.0 ho. det gjorde jeg med en cj 7 jeg hadde for noen år siden, og den motoren passer rett på girkassa di og motorfestene er også de samme. eneste modifisering du må gjøre gjøre med kassa er å bore et hull til cps- sensoren, og hvis du har automatkasse må du bruke den gamle converteren.
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: motor til cj7
« Svar #6 på: On.,15,September,2010,11,48 »
hei8
tja........ kansje det hadde vært noe men, vil ikke det blit veldig dyrt da og hva med drifts utgiftene........

Hei

Min CJ 7 hadde 6'er og jeg valgte å sette inn v8. Min erfaring er at bensinforbruket er likt.

Benytt anledningen til å sette inn en V8.
Bruker du en AMC V 8 passer den rett i kassa. Motorfester fås kjøpt og er bolt on.  Det du trenger er ny radiator og eksosanlegg. Dette blir nesten billigere enn å overhale den motoren du har, om du er avhengi  av å sette bort jobben.

Det er heller ikke noe problem å få den godkjent med V8. Jeepen din stiger i verdi, du får bedre dreimoment og den blir bedre å kjøre.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: motor til cj7
« Svar #7 på: Sø.,19,September,2010,19,58 »
hei
joda en v8 hade vært bra, har undersøkt litt på det du nevnte ang forbruk, omtrent likt forbruk men, det er nå så at jeg skulle registrere min jeep dette året har ikke hatt tid så jeg ville overhale motor til registrering neste år.
Når jeepèn skal registreres vil  biltilsynet kreve at den orginale motor som er en  258 6IL, er montert før en får den godkjent?, det må også nevnes at jeep er veteran. 
Jeep min er en cj7 1979 impotert i 2009
Noen som har en gjort motorbytte før registreing av import bil tideligere?
aage

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: motor til cj7
« Svar #8 på: Sø.,19,September,2010,21,47 »
Det jeg alltid har hørt er at bilen skal være registrert i 10 år i Norge før endringer kan foretas. Da tenker jeg på bytte motor samt regge om til personbil fra varebil. Dog er det mulig å gjøre det før de 10 årene har gått, men da skal man betale avgifter til staten på lik linje med andre biler som er førstegangsreg. i Norge og under ti år.

Dette er det flere som har sagt til meg at er feil, men det er i hvert fall det jeg ble fortalt av BT da jeg vurderte å importere bil.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: motor til cj7
« Svar #9 på: Ma.,20,September,2010,10,38 »
Siden bilen er nyere en 1970, må du registrere den som bevaringsverdig på §1.15. Da må bilen være orginal ved visning og for all fremtid. Du får ikke heve, bytte motor, bytte farge eller noe som helst... Det er også bruksbegrensinger. Du bør være veldig forsiktig med å pusse opp bilen før du har vist den hos BT, uansett bør du ha en dialog..

Personlig så synes jeg at Jeep er et halvfabrikat som er lite gunstig å ta inn som bevaringsverdig. Men for de som ønsker en orginal Jeep blir det jo en annen sak. For meg vil også en bil som er registrert som bevaringsverdig ha en helt annen bruktverdi en en bil som har vanlig registrering.

For 1984-1986 er det en teoretisk mulighet om du møter BT på en god dag å bruke typegodkjenningen som eksisterte de åra.. Du må da få BT til å akseptere at en bil for det Amerikanske markedet er lik den som var for det Europeiske. Mulig Amcar kan skrive noe overbevisende om det??

Det som Jørn snakker om gjelder ikke for veteran, og uansett kun for biler med vanlig godkjenning. Foreks om man tar inn en Caravelle fra Tyskland og registerer den som vare. Den kan ikke gjøres om til personbil uten å betale det som er igjen av avgiften. Avgiften reduseres hvert år. Etter 10 år er restavgiften redusert til kr 0..


PS... Nå har jeg gått utfra at bilen er importert fra USA. Kommer den fra Europa er det en helt annen sak. Bare pass på at BT ikke lurer  seg til å registrere som bevaringsverdig i såfall.
« Siste redigering: Ma.,20,September,2010,11,03 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: motor til cj7
« Svar #10 på: Ma.,20,September,2010,13,28 »
hei

Cj7 ble impotert fra svergie i 2009. Pratet med amcarclub og BT før henting, det skal ikke være noe problem å registre jeepèn som vanlig veteran, går utfra at det bestemmer jeg selv, Jeepèn var i full av rust og feil så å visen den før resturering var på begynt var ikke i mine tanker.
Har nettopp pratet med BT og amcarclub norge ang skifte av motor til en V8, BT krever en dokumentasjon på at bremser og rammer type er konstruet for en større motor, amcarclub sier at dette har vi dokumenter før og erfaringvis har dette gått greit ved registrering.... :)
da er vel saken klar da bør vel kansje gå får en V8 304 framfor en 6IL motor  :)..
aage

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: motor til cj7
« Svar #11 på: Ma.,20,September,2010,13,35 »
hei
kom til å tenke hvordan vil en 3 trins girkasse fungere på en V8 304 motor

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: motor til cj7
« Svar #12 på: Ma.,20,September,2010,14,03 »
Ok. Fra Sveirge, da blir det en annen sak, ja. Likevel er det lurt å ha en dialog med BT dersom du tenker å skifte motor før registrering..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Mel

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
    • Jeepfabrikken
Re: motor til cj7
« Svar #13 på: To.,23,September,2010,20,36 »
Hepp,

Dersom du er interessert i en 258, har jeg en som gikk usedvanlig pent da den ble tatt ut av jeepen min.  Send meg en PM om du er interessert i den.  Selges rimelig eller byttes i noe noe jeg kanskje kan få bruk for, f.eks til kriger eller 7er.


Atle
1942 MB, 1942 GPW, 1963 M38A1, 1976 CJ-7, 2002 WJ 2,7 CRD