Skrevet av Emne: Restaurering av innertak grand wagoneer  (Lest 3830 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Restaurering av innertak grand wagoneer
« på: Ti.,20,Juli,2010,18,06 »
Har nettopp tatt ned sigent innertak og begynt prosessen med å lage nytt. Bestilte stoff fra BJ's offroad, og idag fant vi perfekte plater, kalt Ranit undertak. Kappet til med de gamle takene som mal, og lagde brett vha  pizzahjul i plast. Kommer tilbake med bilder. Er jævlig glad for en ypperlig løsning.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Restaurering av innertak grand wagoneer
« Svar #1 på: Ti.,20,Juli,2010,19,58 »
Dette vil jeg følge med på,venter på bilder. ;)
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget diccenta

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Restaurering av innertak grand wagoneer
« Svar #2 på: On.,21,Juli,2010,15,06 »
Dette ligger i køen for meg og. Hold oss oppdatert  :)
'87 Grand Wagoneer
360, 727, np229

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Restaurering av innertak grand wagoneer
« Svar #3 på: To.,22,Juli,2010,11,14 »
Her er en kjapp bildeserie og gjennomgang:

Det gamle innertaket oppå en ny Ranit-plate. Platene er 130x2<noe>, man trenger to stk. Vi bestemte oss for å ha den svarte, impregnerte siden opp mot taket, siden det er der kondensen gjerne oppstår. Begge sidene vil nok tåle kondensen, ut fra det jeg hører fra de som har brukt Ranit-plater på hustak. De kan holde flere år ubeskyttet.



Vi skar ut de nye platene med de gamle som mal. Pass på å holde taket godt klemt ned på nyplatene når du tegner opp formen. Vi brukte platesaks for de store kurvede linjene, og tapetkniv og rettholt for de lange rette linjene og for hull til lamper etc.

Her er vi i gang med å lage brett/profil i taket, ved hjelp av rettholt og et pizzahjul i plast. Pizzahjulet er fint for å komprimere materialet der du vil at det skal bøye seg inn. Vi gjør det altså på den siden av platene som skal vende inn. Etter å ha brukt pizzahjulet, bøyde vi plata lett, og var nøye med at bretten kom på linja. Hvis den ikke ser ut til å gjøre det naturlig, er det bare å kjøre i gang med pizzahjulet igjen. Vi bøyde det akkurat  nok til at vi fikk en naturlig brett uten at vi mister spensten i plata. Den fremre plata krever også en sving i bretten, opp mot hullene til solskjermene. Den svingen fikk vi jevnt til ved hjelp av et 10-liters malingsspann som vi kjørte pizzahjulet mot :) Vi bøyde også her forsiktig inn rundt linja, men ikke for mye.




Her prøver vi den bakre plata i bilen, sitter som et skudd!





Neste skritt blir å teste den fremre plata før vi har på stoffet fra BJ's offroad. Vi tenkte også å lime noen gummilister opp i taket, slik at platene har noe mykt å ligge an mot.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget diccenta

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Restaurering av innertak grand wagoneer
« Svar #4 på: Ti.,11,September,2012,17,16 »
Gjorde denne jobben. Bakerste plata ser dessverre ut til å ha krympa av kondensen. Pakningene på takgrinda er vel ikke som nye heller så det kan ha noe med saken å gjøre..

Må komme opp med et annet materiale. Ser at noen av amerikanerne bruker ABS plastikk.
'87 Grand Wagoneer
360, 727, np229

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Sv: Restaurering av innertak grand wagoneer
« Svar #5 på: Sø.,21,Oktober,2012,15,40 »
Brukte du Ranit, altså? Søren. Vi har ikke kommet oss så mye videre, visst. Kompanjongen har aldri tid, og det er greit å være to.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Restaurering av innertak grand wagoneer
« Svar #6 på: Lø.,16,Mars,2013,10,14 »
Har omsider begynt å restaurere bilen innvendig. Ranit-platene og innertakmaterialet fra BJs var godt å jobbe med. Bakre plata ble ørlite grann kort i bredden, men det ble seende greit ut. I tillegg til den impregnerte delen av plata vendende opp for å ta kondensen som kommer fra taket, tapet vi endene slik at det ikke kommer vann inn der. Jeg skjønner ikke helt at platene skal krympe av kondens, som en annen nevner her, ting sveller jo heller av kondens. Kan det være at platene har tørket opp og krympet? Det er i såfall en liten kilde til bekymring, men så langt ser det veldig bra ut.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW