Skrevet av Emne: J-2000 1973  (Lest 3300 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gladiator

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
J-2000 1973
« på: Sø.,20,Januar,2013,03,58 »
Hallo!

Noen som har linker eller annen instruksjon om hvordan man monterer skivebremsekit på Dana 44 framaksel? Kan se for meg litt utfordring med locking hubs (hva det nå heter på norsk)

Dette er kitet jeg tenker å kjøpe: http://www.bjsoffroad.com/prod-967.htm Noen som har erfaring med dette? Koster ca 750$ men over 700$ i frakt. Må man forvente sådan fraktpris eller finnes det alternativer?

Dørhengslene er noe slappe, subber nedi dørstokkene og trenger nye. Forslag på forhandler?

Foringene til bladfjærene er også slappe. Hvor får man enklest tak i foringer og kan man erstatte med noe uten smørenippel?

Mange spm her, håper noen kan forbarme seg over meg med gode svar!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: J-2000 1973
« Svar #1 på: Sø.,20,Januar,2013,23,33 »
Ingen erfaring selv med dette kitet, men det så komplett og fint ut.  Burde være svært enkelt å få montert.  Du kan selv velge om du vil kjøre med frihjulsnav eller original innvendig drivflens og endestykke.  Om du ikke har innvendig frihjulsnav, så er disse til salgs flere steder (Quadratec, 4WD osv)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
J-2000 1973
« Svar #2 på: Lø.,26,Januar,2013,20,58 »
Du kan jo sjekke om frakten blir billigere med sjøfrakt på magnum.no.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Gladiator

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: J-2000 1973
« Svar #3 på: On.,30,Januar,2013,19,18 »
Takk for svar!

Litt grønn på området.. hva er forskjellen på firehjulsnav og drivflens/endestykke? Fordeler ulemper osv
Vil anta  jeg har det orginale...

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: J-2000 1973
« Svar #4 på: On.,30,Januar,2013,20,02 »
Originalt skal det sitte en blank "kopp" i enden av navet (midten av hjulet).  Tar du bort denne "koppen" finner du en drivflens, en "dings" som gjør at den mindre drivakslingen får kontakt med navet, begge har splines.  Du kan ta ut drivflensen og sette inn frihjulsnav i stedet.

Det du oppnår med frihjulsnav, om du har en gearkasse som kan velge mellom 2WD og 4WD (bakhjulstrekk eller fire hjuls trekk), er at du slipper å la forhjulene dra med seg hele innmaten i framakslingen og mellomaksling når du kjører i kun bakhjulstrekk.  Dette gir lavere drivstofforbruk og roligere ratt.  Ulempen er at nå du kjører deg fast så står frihjulsnavene ofte dypt ned i søla og det er lite morro å gå ut av bilen og vri om navene slik at framakslingen kobler inn.  Mange med den erfaringen her på forumet vil jeg tro  ;D

På tross av ulempen (man lærer normalt etter første gang i myra) så velger de fleste å kjøre med frihjulsnav da bilene går mye på veien.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Gladiator

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: J-2000 1973
« Svar #5 på: To.,31,Januar,2013,20,38 »
Hehe.. da har jeg firehjulsnav gitt! ;)

Jeg må demontere dette der når jeg skal montere skivebremsene mine, ser greit ut på Youtube men... Noen erfaringer, tips?

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: J-2000 1973
« Svar #6 på: Fr., 1,Februar,2013,15,24 »
Eneste tipset jeg kommer på er at det ikke nytter å slå hjulboltene inn og ut av navet, da blir garantert noe bøyd.  Man trenger en hydraulisk presse, og har man ikke skudd så mye så har man kanskje ikke en slik.  Da er det lett å finne fram en stor hammer i stedet, men det blir som oftest dyrt etterpå. 
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139