Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26051 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #30 på: Ma., 4,Oktober,2010,20,55 »
Fine ord fra Flintstone.  Jeg oppfatter det han sier som korrekt, men det er lett å feige ut mot øvrigheta.

Tilbake til styresnekka:  Det er bare braketten og "hylsa" for styreakslingen som sitter på innsiden av ramma, resten sitter nesten rett oppå.  Jeg har montert alt forran akslingen, men bak fremre travers (med pitmanarmen under traversen).  Fint som snus!!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #31 på: Ma., 4,Oktober,2010,22,07 »
Mange har store forventninger til de nye ombyggingsreglene som kanskje kommer, men jeg tror det bare er skjerpinger av regelverket vi  har idag.
Regelverket idag er som Flintstone nevner ganske så liberalt. Alt for mye har vært opp til hver enkelt bt mann og de synes det er tryggest å si nei. Ofte har vel beslutningene deres vært basert på kunnskapsløshet.  Desverre er det også gjort endel godkjenningsstunt de siste årene som har ført til at de liberale bt mennen har fått på pukkelen og at ingen nå tør godkjenne noe som helst.

Noe annet er at de mer er Toll- og avgiftsdepartementets løpegutter. De er mer opptatt av at delene ikke er stjålet og passer også på at staten får inn mere avgifter. De tekniske løsningene er ofte mindre viktige.

I møte med disse folkene er jeg av den oppfatning at en kommer lengst ved å være vennlig men bestemt. Her tror jeg ikke angrep er beste forsvar.

Jeg har ifbm denne saken lest kjøretøyforskriftene, forvaltningsloven samt diverse andre skriv og utredninger for å finne ut hva jeg har lov til og ikke.
Essensen i denne saken har vært om ombyggingen har vært så omfattende at det blir å klassifisere som en oppbygging og ikke ombygging. En oppbygget bil blir å anse som en ny bil med alle tilhørende tekniske krav og avgifter. Det sier seg selv at det er uoppnåelige krav å møte for en vanlig dødelig.
Jeg har hele tiden ment at dette er å anse som en ombygging og har fått medhold i det, selv om det har blitt karakterisert som et grensetilfelle.
« Siste redigering: Ma., 4,Oktober,2010,23,28 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #32 på: Ma., 4,Oktober,2010,22,10 »
Fine ord fra Flintstone.  Jeg oppfatter det han sier som korrekt, men det er lett å feige ut mot øvrigheta.

Tilbake til styresnekka:  Det er bare braketten og "hylsa" for styreakslingen som sitter på innsiden av ramma, resten sitter nesten rett oppå.  Jeg har montert alt forran akslingen, men bak fremre travers (med pitmanarmen under traversen).  Fint som snus!!

Jeg tror fortsatt at det blir for trangt mellom motor og ramma, og dessuten vil pitmanarmen nok komme i konflikt med festet til panhardstaget. Har du et par bilder av dette så tar jeg imot med takk....
Har sett at det blir kamp om plassen foran der med paralellstag, panhardstag og styrestag. Om jeg får plass til styredemper gjenstår å se....
« Siste redigering: Ma., 4,Oktober,2010,22,33 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #33 på: Ti., 5,Oktober,2010,08,10 »
Det er nok lurt å ha panhard stag og styrestag samme vei av geometriske årsaker, ellers så kunne jo panhardstaget monteres på ramma på passasjersiden.  Så da blir det nok en del bevegelige stag i samme område, ja.  Men uansett om snekka sitter på utsiden, innsiden, forran eller bak, så bør styrestaget være sånn ca. parallelt med framakslingen (og paralellstaget), og det betyr at tuppen på pitmanarmen må være i nærheten av panhardstaget.   Begge stag har jo lite bevegelse i bilens lengderetning, så det burde være håp!  Har også sett at panhardstaget kan vinkles noe, også en mulighet ved at festet da flyttes lengere fram på rammen, bort fra snekkeområdet.

Rocky snekka har så lang pitman at det er mulig å montere "hjulene rett fram" med pitmarnnarmen i en vinkel mot passasjersiden, det måtte jeg gjøre og det funker fint.  Videre så sitter snekkehuset så nærme innerskjermen at man faktisk må skjære hull i dette for å få plass.  Du har det vel ikke såååå trangt at du må bygge om innerskjerm for å få plass til motoren?   Da får du det litt tøfft med eksosen vil jeg tro.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #34 på: Ti., 5,Oktober,2010,08,26 »
Jeg tror jeg må invitere deg på garasjebesøk snart jeg, tror vi snakker litt forbi hverandre her..   ::)

Pga fjærfeste og panhardstagfeste må jeg ha snekka på rammetuppen med pitman bakover. Etter hva jeg kan se har rockysnekka piman forover.
« Siste redigering: Ti., 5,Oktober,2010,09,40 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #35 på: Ti., 5,Oktober,2010,14,27 »
Det er fullt mulig du er inne på noe der, det er lett å miste orienteringen på dine bilder når du har fjernet hele traversen framme (slemme mannen). For meg virket det som om det er plass mellom festet for panhardstaget og der traversen skulle være (på innsiden), men da får du bare sette over kaffekjelen og vente på besøk!  Regner med at det blir noen turer via Gardermoen ganske snart  ;D ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #36 på: Ti., 5,Oktober,2010,15,06 »
Ny travers skal inn men ikke før motoren og snekka er på plass. Må lage tunell for rattakselen igjennom traversen også..
Skal forsøke å ta et bilde rett ovenifra som belyser problemet.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #37 på: Ti., 5,Oktober,2010,18,20 »
Synd at en nesten må ha juridisk embetseksamen for kunne få godkjent noe som helst.... :-\

Dette prosjektet har modnet i over 20 år, inklusive noen års "roadtest"
Målet er ikke å bygge noe monster men derimot et trafikksikkert og underholdende kjøretøy. Jeg kommer til å ha lagt ned nesten en årslønn og et par årsverk før den er ferdig, betalt med høyt skattede lønningskroner og bygget på deler som jeg har betalt alle mulige avgifter på.

Kommer ikke til å ha noe som helst dårlig samvittighet for at den de få milene vil bli kjørt vil avgi litt over de politisk korrekte antall g/km. Også sett i lys av at mens menigmann kjører bil til hytta eller til og fra skirenn så er jeg hjemme i garasjen isteden..  
Når sluttregnskapet gjøres opp er jeg ikke sikker på hvem som har forurenset mest........
« Siste redigering: On., 6,Oktober,2010,09,55 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #38 på: On., 6,Oktober,2010,12,58 »
Dette når nye, lyriske høyder!   ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #39 på: On., 6,Oktober,2010,13,16 »
En avsporing, men godt å få blåst ut litt frustrasjon.

Nå får vi spore oss tilbake til det tekniske isteden, mye mere moro det................................
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #40 på: On., 6,Oktober,2010,14,38 »
Jeg har ikke bestremt om det blir bensin eller E85 som min skal mates med.
Uansett vil den bli forberedt på E85 mht pakninger og slanger...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #41 på: On., 6,Oktober,2010,20,55 »
Har blitt fortalt at eldre biler i særdeleshet har slanger og tettinger som ikke tåler etanol, nyere biler har mer resistente komponenter.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #42 på: To., 7,Oktober,2010,09,22 »
Mener det er liten vits med E85 i biler som ikke har innsprut og turbo.  Det går selvsagt fint an, men ulempene overskygger morroa!  Med innsprut så har man lambdasonde og da vil systemet, om tunet korrekt, fungere på alt fra E85 til vanlig bensin helt av seg selv.  Morroa begynner imidlertid først med overlading (turbo eller kompressor).  Problemet med mye overlading er bl.a. motorbank.  E85 har vel ca. 104 oktan, "lengere" forbrenning og kaldere flamme.  Derved oppstår det ikke banking før overladingen blir skyhøy.  Resultat:  Mange, stabile hester (med miljøprofil).  Tror imidlertid dette passer best på gatebiler og ikke offroad maskiner som skal "luske" rundt på lavt turtall.

Gass er også en artig alternativ.  Tror oktantallet er ca 115, som gjør det mulig å kjøre med masse komp eller sinnsyk overlading.  Men også her er det såpass mange ulemper at det vel blir for spesielt interesserte.

Hadde satset på god, gammel bensin jeg.  Enkelt og rett fram i en V8 som er beregnet for dette.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #43 på: To., 7,Oktober,2010,10,14 »
Enig med deg HK, men er opptatt av å ikke "male meg inn i et hjørne".
Liker å ha oppgraderingsmuligheter til senere.

Igår begynte jeg å klure ut hvordan gearkassetraversen skal se ut.
Har bare sveisede rør på lager så ei lengde med sømløse er på vei inn.
Venter på ny tverrbjelke til å ha bakerst på ramma slik at karosserifestene kommer på samme sted som før.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #44 på: To., 7,Oktober,2010,11,13 »
Du skal vel ikke ha Dana 18 transfer du vel?  Men om du hadde planer om det, så kunne du jo bare ta av lokket bakpå  transferen senere, sette inn en elektro motor og få verdens første Willys Hybrid!!  Da har du i alle fall åpnet opp for en høy miljøprofil!

Tror jeg har en original gearkassetravers liggende (din gamle?) om interesse, men du skal vel ha noe mer fancy?  Fordelen er at original skidplate passer rett på den originale traversen...
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139