Skrevet av Emne: Bjørn Terje's Garage  (Lest 7747 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Bjørn Terje's Garage
« på: On., 5,Mai,2010,05,19 »
Tenkte jeg fikk lage en liten garasje her jeg også. Ikke veldig god på sånt men vi får se...

Litt om meg selv:
Har alltid hatt interesse for biler og andre ting som durer, liker først og fremst å kjøre og missliker sterkt å måtte skru. Har hatt diverse fine og mindre fine biler oppgjennom, men første Offroader var denne 63 modell CJ6en godkjent med 35" og V8 mener og huske at jeg hadde denne i perioden 2000 til 2002:


Denne ble solgt til en voksen kar som jeg tror kom fra Trøndelagen ett eller annet sted.
Noen som vet noe om denne bilen i dag?

Så var det lenge stille med sånne type biler, helt til det begynte å klø i begynnelsen av 2009...
V8 var noe jeg hadde skikkelig lyst på for det er ingen ting som kan måle seg med den lyden. Etter mye leiting og om og men fant jeg av alle ting en 1987 Hilux som var godkjent med automat og V8 og som i følge eier skulle være utrolig velbygd. Turen gikk til Verdal for å hente denne våren 2009:


Denne viste seg å ikke være så veldig velbygd, noe av poenget var også å ha en bil som kjerringa kunne bruke når jeg trenger den andre bilen. Av en eller annen grunn nektet hun å kjøre denne. Faktisk ville hun ikke engang sitte på hvis jeg skulle kjøre gjennom byen (noen ganger er damer barnslige). Bilen ble solgt før sommerferien og jakten startet igjen...

Jeg hadde nå bestemt meg for Jeep Wrangler, men jeg ville ha TJ og jeg ville jo ha V8, noe jeg jo visste var helt umulig (bortsett fra ett unntak). Andre valget var da 4L men disse er som kjent dyre og vanskelig å få tak i, så kom jeg over denne en dag i Juli 2009:


Dette var selvfølgelig en 2,5L, men den hadde 4,88 utveksling og ARB sperre bak og body lift så jeg anså det som et godt utgangspunkt for å se om dette var noe for meg.

Rett etter kjøpet ble det gjort USA bestilling på snorkel, sperre foran, 35/12,5-15 på bead lock felger, vinsj++++ samt at et 2" heisesett ble kjøpt på BG-Nor. Heisesett og hjul ble satt på men der stoppet det. Jeg likte TJ og ville ha 4 liter og automat og plutselig dukket denne opp i desember 2009:

Bilen ble kjøpt og her er bilde fra da vi hentet den i Oslo. Med fare for å støte enkelte på forumet må jeg si at mørkegrønn med bærsjebrunt interiør og hardtop ikke akkurat er innertier, men skal man ha en sånn bil får man ta det som er tilgjengelig.

Etter min mening ser også bilen helt tragisk ut med original-hjul så før vi kjørte en meter satt jeg på noe 33/12,5 All-Terreain jeg hadde:


Det ser med en gang ut som en helt annen bil spør du meg.

Dette medførte igjen ny bestilling fra USA... Skulle "bare" ha på 35" og sperre i akslene og det har medført ny D44 bakaksel fra vår venn Larry (utveksling blir 4,56) samt 30 Spline stikkaksler til fremaksel++++

Det har tatt tid, men mesteparten av delene har nå kommet og helgen 1. Mai 2010 gikk med til skruing (noe jeg ikke liker, men må mann så må mann). Jeg fikk en kraftig forkjølelse på lørdag og da stod bilen uten bakaksel og den måtte ut, dermed ble akslingen hektet på så snørra skvatt på søndag:


Det ble samtidig satt på 4" fjørløft fra BG-NOR (bare bak så langt) og jeg venter fortsatt på 2" body lift.

Det er status pr. dags dato, venter fortsatt på noen deler, snørra renner fortsatt 2,5l er tilsalgs.
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #1 på: On., 5,Mai,2010,05,48 »
Hei, er en god start på en Jeep garasje dette,blir nok en å følge med på :)
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #2 på: On., 5,Mai,2010,07,57 »
Ja, veldig bra. Fantastisk kul den CJ6'en!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #3 på: On., 5,Mai,2010,08,44 »
Ja tøff til CJ-6 å være... Ikke så mange av dem her til lands.
I følge bilrreg. Så bor den i Stjørdal. Reg som Willys. Trønder folket kjenner sikkert til en sånn sjeldenhet.

edit: Blir ok denne TJ også. Synes da Sahara utgv er fin i farve kombinasjonen.
« Siste redigering: On., 5,Mai,2010,08,50 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #4 på: To., 6,Mai,2010,12,24 »
Fine biler, ja.
Så det var du som kjøpte bilen til Vidar (Verdal)..

Må man ha 4" +2" løft for å ha 35" på en TJ?
Jeg har 4" + 1" på på CJ7'en og kommer til å ta av BL.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #5 på: To., 6,Mai,2010,14,11 »
Det er et godt spørsmål Frode, jeg har 2" procomp + 2" BL på 2,5 litern og det holder ikke når jeg hadde 35" hjul. Planen var å få godkjent med 4" +2" og så kanskje gå ned til 1" BL hvis det holder for å unngå subbing.

Jeg er bekymret for at bilen skal få for høyt tyngdepunkt med så mye løft, så jeg vil egentlig ha minst mulig.

Det er jo moro at bilen fungerer i skogen også, ikke bare ser sånn ut 8)
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #6 på: To., 6,Mai,2010,15,17 »
Det er et godt spørsmål Frode, jeg har 2" procomp + 2" BL på 2,5 litern og det holder ikke når jeg hadde 35" hjul. Planen var å få godkjent med 4" +2" og så kanskje gå ned til 1" BL hvis det holder for å unngå subbing.

Jeg er bekymret for at bilen skal få for høyt tyngdepunkt med så mye løft, så jeg vil egentlig ha minst mulig.

Det er jo moro at bilen fungerer i skogen også, ikke bare ser sånn ut 8)

4" + 2" funker i skogen! ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #7 på: To., 6,Mai,2010,22,38 »
Jeg subbet med Emu 2" og 2" BL med 33" på min TJ. Subbet fortsatt med 4"+" og 36". Og enda litt til når jeg puttet nedi de siste 4 sylinderne ;-)

Men har nå justert bumpstops og svingbegrenseren i takt med de anabole steroidene bilen har fått.. Man kan kjøre 33" på orginalt, men det subber mye, selv bare i fartsdumper...

Fin CJ og fint TJ prosjekt. Er vel litt enig i fargene, men man tar det man kan få!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #8 på: To., 6,Mai,2010,23,01 »
Sahara, moss green/spice, for spesielt intereserte, hehe...

Mitt neste valg er Rød Rubi JK..
« Siste redigering: To., 6,Mai,2010,23,05 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #9 på: Fr.,14,Mai,2010,22,14 »
Jeg skrur og skrur og det går sakte men sikkert fremover....

Byttet radiator rett etter jeg kjøpte bilen og han som satt den inn for meg kappet rørene på slangene fra girkassa til oljekjøleren og tredde en slange på utsiden av røra og smalt på noen slangeklemmer... Det lakk jo selvfølgelig når bilen ble god og varm. Har fått tak i nye slanger på Tess i dag, ikke så lett å få tak i tomme ting her i distrikte så det ble en ny miks. Håper bare ikke det lekker lenger. Den ene slange/rør saken var faktisk ikke mulig å dele og måtte eventuelt hatt ny helt fra girkassa og frem. Plundrete syns jeg...

Status nå:
Skjermbreddere er demontert og rustflekker er flekket over to strøk samt at jeg har malt opp fremre del av ramma.
Hull for snorkel er laget og kanter er flekket to strøk
Nye motorfester samt girkasse feste er montert
Bakaksel med alle stag samt nye skivebremsene bak er koblet til (ikke fylt med bremseveske enda så vi får se om det er tett)
SYE kit og ny mellomaksel er montert
Monterte nye justerbare øvre kontrollarmer og justerte disse 11mm lenger enn origanalstagene for å få vinkel på bakerste ledd ~0 (har fortsatt en liten vinkel når bilen står på fjærene, har lest et sted at det skal være det siden akselen vrir seg litt ved pådrag)
Nye håndbrekks wire er montert men ikke justert

Saharaen var også utstyrt med noen slags "kanalbeskyttere" i plast (se bilde over). Disse måtte jeg ta av i forbindelse med montering av snorkel... Fikk da en del kjekke hull bortetter sia på bilen (under døra) noen som har forslag til hva jeg gjør med disse?
Tenkte kanskje å rett og slett bare sett i pop-nagler men er da redd bilen skal se ut som en Land Rover og det vil vi jo ikke hehe.

Nå er det konfirmasjoner, bursdager og nasjonaldager resten av helga så vi får se hvor mye mer jeg får gjort i løpet av helga...
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #10 på: Lø.,15,Mai,2010,21,26 »
Saharaen var også utstyrt med noen slags "kanalbeskyttere" i plast (se bilde over). Disse måtte jeg ta av i forbindelse med montering av snorkel... Fikk da en del kjekke hull bortetter sia på bilen (under døra) noen som har forslag til hva jeg gjør med disse?
Tenkte kanskje å rett og slett bare sett i pop-nagler men er da redd bilen skal se ut som en Land Rover og det vil vi jo ikke hehe.

Rocksliders?

Hvordan gikk det med de u-boltene (eller hva de heter igjen) til mellomaksling - yoke? Fikk du ordna det?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #11 på: Lø.,15,Mai,2010,22,22 »
Ja kanskje "Rock sliders" hadde vært noe... får se hva som finnes og hvor langt opp på sia hullene er (har ikke målt enda).
Noen forslag til noen bra noen forresten?

U-boltene var ikke å finne så jeg ringte Powertrain i Oslo, han puttet ett sett i en konvolutt samme dag og jeg hadde dem dagen etter. Veldig bra service hos dem syns jeg.
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #12 på: Sø.,16,Mai,2010,00,09 »
De fleste går vel oppunder døra, sånn som mine fra Warn:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #13 på: Sø.,16,Mai,2010,21,29 »
Fine biler, ja.
Så det var du som kjøpte bilen til Vidar (Verdal)..

Må man ha 4" +2" løft for å ha 35" på en TJ?
Jeg har 4" + 1" på på CJ7'en og kommer til å ta av BL.
Prøvde ut fleksen på bilen min i dag med 4" Trailmaster uten BL. Det subber med 35" framme da litegranne.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Re: Bjørn Terje's Garage
« Svar #14 på: Sø.,16,Mai,2010,23,46 »
Takk for bildet Jan-Erik, jeg må se på dem når vi kommer til Rena (bryllup kan du gå i ei annen helg ::)) hehe. Har også tenkt på at det hadde gått an å fått vannskjært og bokka noen dørkplater i aluminium og hatt der (sånne med stjernemønster vettu). Får kikke å tenke litt på det, prøve å begrense handlinga littegranne de nærmeste månedene...

Dagens innsats på skrufronten:
Montert nytt eksosanlegg fra grenrør og bak.
Justert håndbrekk
Lufta bremsene bak
Satt på nye 7" Ruged Ridge skjermbreddere bak (det var en som lurte på åssen disse var tidligere, og jeg må si at passformen var ikke perfekt og man må ha større skiver enn de som følger med, ellers så var de helt greie selv om jeg tipper Warn hadde vært mye bedre)
Det betyr at bilen er klar bak, da er det fremaksel som står for tur...

I morgen er det 17.Mai og da blir det kort skrudag før vi skal ut på restaurant å spise død ku...
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)