Skrevet av Emne: Vurderer Commander  (Lest 14204 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sfinx

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Vurderer Commander
« på: On.,28,April,2010,15,24 »
Hei,

Skal kjøpe ny bil ila noen måneder, og vurderer sterkt Commander.
Synes rett og slett den ser tøff ut først og fremst, sterk motor med meget bra ytelser.
Godt utstyrt +++.

Nå har jo Commanderen rukket å bli noen år, og derfor lurer jeg på om dere har noen erfaring med den?
Er det noe dere har bitt dere merke, svakheter og lignende?

Noe jeg bør styre unna ved kjøp osv? Hvordan opplever dere kvaliteten?
Har sett på et par biler at skinnsetene har sprukket på sidene (spesielt førersiden), er det en gjenganger på disse setene? Mulig de bare har blitt hardt brukt av tidligere eiere.

Andre ting som bør sjekkes? Hvordan er det med rust på disse bilene, og hva med beskyttelse i understellet?

Takker for alle svar :)

Utlogget sfinx

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Vurderer Commander
« Svar #1 på: Ma., 3,Mai,2010,21,28 »
Ingen som har noen erfaringer? :)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Vurderer Commander
« Svar #2 på: Ti., 4,Mai,2010,12,48 »
OK, da.  Jeg hadde en  Commander som leiebil et par uker og kjørte fra Colorado til Los Angelos, via Moan, Utah.    En nydelig bil, helt super på veien og slett ikke dårlig utenfor veien heller, bortsett fra den er svært lav under.   Vi satt 5 mann i den, og hadde det relativt komfortabelt.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Re: Vurderer Commander
« Svar #3 på: Ti., 4,Mai,2010,20,58 »
To uker og et sted mellom 4500-5000 km i Jeep Comander leiebil fra Denver via div. omveier til San Francisco gjør at jeg IKKE kommer til å kjøpe Comander.
Den er ok å kjøre, men i forhold til Cherokee og Grand Cherokee så er dette en dårligere bil i mine øyne. En person på 180 cm har problemer med å se ut når man sitter i baksete. Stolper og tak dominerer så selv fra førerplassen er utsikten begrenset. Blindsonene er også rimelig store.
Container`n vi fikk tildelt var syvseter så bagasjeplassen var mindre en i en Suzuki Baleno! Ikke ideelt med tre herrer på tur med en shopping liste lang som et vondt år.

Terningkast 2.
JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Vurderer Commander
« Svar #4 på: On., 5,Mai,2010,12,58 »
Men hva om dere hadde hatt Cherokee eller Grand... enda dårligere plass.
Så langt er den vell den raskest opp slalombakken i Gol, nok en nyttig måle enhet... Vannvittig bra 4x4 oppsett til slik bil å være, det funker!!
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Vurderer Commander
« Svar #5 på: On., 5,Mai,2010,14,19 »
Ja..., Commander er vel ingen dum bil! Skulle gjærne bytta ut XJn med en slikleis doning! hvis jeg hadde hatt noen flere nuller bak sifrene på kontoen :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Re: Vurderer Commander
« Svar #6 på: On., 5,Mai,2010,19,29 »
Men hva om dere hadde hatt Cherokee eller Grand... enda dårligere plass.

Comander med 7 seter har dårligere plass i lasterommet enn Cherokee! Med bakerste sete oppslått så har den mindre plass enn Ford Fiesta..... ::)
JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Re: Vurderer Commander
« Svar #7 på: On., 5,Mai,2010,20,40 »
Comander med 7 seter har dårligere plass i lasterommet enn Cherokee! Med bakerste sete oppslått så har den mindre plass enn Ford Fiesta..... ::)

men nesten 4 ganger mere enn en wrangler!

Utlogget sfinx

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Vurderer Commander
« Svar #8 på: On.,19,Mai,2010,14,03 »
Nå er ikke jeg så veldig interessert i plass for 7 personer.
Jeg har egentlig bare brukt for en 2-seters varebil og da er jo plassen enorm for min del.

Tenker litt mer på kvalitetsfølelse og holdbarhet. Er det en brukbar bil som kommer til å holde lenge?
Hvordan fungerer bilen sånn ellers?

Ser at flere kommenterer at den er litt lav til å være en fullblods 4x4. Men er det andre aspekter ved bilen? Seter - sittekomfort. Motorstøy. Elektriske finesser som er bra / dårlige..

Utlogget Henning

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
  • Gliset!!
Re: Vurderer Commander
« Svar #9 på: Sø.,30,Mai,2010,10,26 »
Nå er ikke jeg så veldig interessert i plass for 7 personer.
Jeg har egentlig bare brukt for en 2-seters varebil og da er jo plassen enorm for min del.

Tenker litt mer på kvalitetsfølelse og holdbarhet. Er det en brukbar bil som kommer til å holde lenge?
Hvordan fungerer bilen sånn ellers?

Ser at flere kommenterer at den er litt lav til å være en fullblods 4x4. Men er det andre aspekter ved bilen? Seter - sittekomfort. Motorstøy. Elektriske finesser som er bra / dårlige..
Jeg har hatt 2 stk Commandere, en varebil og nå en 7 seter. Har vært veldig fornøyd med begge bilene. Kun vært småting som har blitt utbedret. Sprekker i skinnet på sittepute har jeg måttet bytte på begge bilen og lys i brytere/knapper i dashbord er visst en gjenganger. Den første Commanderen jeg hadde måtte jeg også bytte pakkninger i takluke som begynnte å lekke vann hvis det lå våt snø på taket av bilen. Utover dette er den en fantastisk bil hvor støy fra motor, dekk og vind er nesten fraværende. Med tanke på plassen er jeg jo enig at dette kunne vært bedre når bilen er reg. som 7 seter, men grunnen til at jeg kjører Commander er ikke fordi jeg trenger 7 seter eller masse plass, men fordi bilen er rett og slett helt overlegen når det kommer til kjørekomfort, kjøreglede og ikke minst utseende. Du får ihvertfall en bil som ikke halve nabolaget har maken til...
Cherokee 4,0HO 1995:-) Commander 3,0CRD 2007:-)

Utlogget erikbt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Re: Vurderer Commander
« Svar #10 på: Ma.,29,August,2011,22,30 »

Jeg har hatt 2 stk Commandere, en varebil og nå en 7 seter. Har vært veldig fornøyd med begge bilene. Kun vært småting som har blitt utbedret. Sprekker i skinnet på sittepute har jeg måttet bytte på begge bilen og lys i brytere/knapper i dashbord er visst en gjenganger. Den første Commanderen jeg hadde måtte jeg også bytte pakkninger i takluke som begynnte å lekke vann hvis det lå våt snø på taket av bilen. Utover dette er den en fantastisk bil hvor støy fra motor, dekk og vind er nesten fraværende. Med tanke på plassen er jeg jo enig at dette kunne vært bedre når bilen er reg. som 7 seter, men grunnen til at jeg kjører Commander er ikke fordi jeg trenger 7 seter eller masse plass, men fordi bilen er rett og slett helt overlegen når det kommer til kjørekomfort, kjøreglede og ikke minst utseende. Du får ihvertfall en bil som ikke halve nabolaget har maken til...
[/quote]

Du sier lys i knapper/brytere i dashbord/midtkonsoll er en gjenganger at dem går, må man bytte hele bryteren eller er det små pærer inni bryterne man kan bytte? ev i selve midtkonsollen

Utlogget Henning

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
  • Gliset!!
Re: Vurderer Commander
« Svar #11 på: Sø., 4,September,2011,14,38 »
Hele bryter/knappen må byttes. Noen har tidligere prøvd å lodde på nye dioder men dette har vist seg å fungere kun kort tid.
Cherokee 4,0HO 1995:-) Commander 3,0CRD 2007:-)

Utlogget Runet

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Vurderer Commander
« Svar #12 på: On.,16,April,2014,23,17 »
Hei, ny her inne.
Har hatt min bølge med Amcars, da stort sett Chevy G20 og G30 med både bensin og diesel, Caprice og Blazer K5.
Er vel 20 år siden dette.
Har hatt Volvo XC90 og diverse MB, og sist en 2011 MB Viano 3,0cdi.
Tenkte nå å prøve en Commander. På finn.no er det vel 2 biler som blinker til meg. En Limited som er gått 70kkm hos Vognskjulet til 399kkr og en privat Overland i Sogndal (ganske nærme meg) med 142kkm på klokka til 349kkr.
Første "dumme" spørsmål fra meg er vel hva som skiller en Limited fra en Overland?
Bilene begynner å dra på åra, så takker for tips om hva som bør passes på mens jeg pruter. Begge ovennevnte er antirustbehandlet.
Hvordan er lysene på disse? Er litt bortskjemt med Xenon på MB (solgt) og enda bedre Xenon på Alfa Romeo (beholdes)...
Takker for gode råd her :)

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Vurderer Commander
« Svar #13 på: Fr.,18,April,2014,09,34 »
Er vel todelt skinn på overland og vanlig på lim. Er ofte matt grill på overland og blank på lim. Ellers kommer det litt ann på hva kunden har bestilt orginalt. Noen har rygge cam etc. Se ellers etter om taktrekk er byttet ved ombygg til 7 seter hvis det har vært varebil. Isåfall har du rullgardin på takvinduene, en stor fordel. Sjekk etter mulig rust på bakluka rundt crom dekslet over skiltet. Er service utført i følge hefte ? Viktig at 4x4 systemet er vedlikeholdt på disse. Før evt kjøp ville jeg også sjekket at 4lo fungerer. Er ikke alle som har brukt den og litt kjipt hvis man får feilmelding ved aktivering :( sjekk også at den har quadradrive II 4x4 system. Tror de fleste har det, men viktig å sjekke. Lysene er vel ok, men ikke xenon på min. mener de også er oppgradert fra 08 eller 09 på noen biler. Sikkert masse annet man kan se på også.
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Runet

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Vurderer Commander
« Svar #14 på: Fr.,18,April,2014,10,34 »
Takker for god info. Kan jo lite om disse selv, så selv banale ting er viktig å vite :)
Snakket med en veterinær her som kjører Commander, og hun sier det har vært noe småplukk men ikke noe alvorlig.
Vurdere litt andre suv-er også, men lysten på RR og XC90 ble litt kjøligere etter dagens Nettavisenoppslag:
http://www.side3.no/motor/disse-paske-suv-ene-kan-bli-et-mareritt/5430968.html
For så vidt ikke noe nytt, men man kommer litt ned på jorda igjen etter å blitt oppspilt og lysten på finn.no....