Skrevet av Emne: Ny balje til CJ-7? Her er mine erfaringer  (Lest 3191 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Ny balje til CJ-7? Her er mine erfaringer
« på: Ti.,13,Februar,2007,04,58 »
Flere har spurt meg om å dele mine erfaringer og de deler jeg gjerne. Jeg vil først presisere at jeg ikke har gjort denne jobben selv men fått hjelp. Stor takk til Michael for all hjelp jeg har fått!!

Jeg hadde først tenkt til å fikse opp min gamle balje. Så bestemte jeg meg for å bytte balje. Så bare ballet det på seg  ;D Må bare ha...........
Så jeg endte opp med å totalrestaurere hele jeepen. Denne jobben tok 3 år.

Noen kan ha lest dette tidligere da jeg har skrevet dette før, men jeg synes det hører bedre hjemme i dette forumet.


Ny balje:


Om din CJ7 trenger en ny balje er det flere muligheter. Det er flere produsenter av nye baljer til CJ jeeper. De finnes i glassfiber, aluminium og stål.

Jeg ønsket å beholde min Jeep med balje laget av stål fordi jeg liker det best og det er jo engang slik jeepen ble levert. Dette innlegget begrenser seg derfor til å handle om dette valget.

Om du ønsker seg en ny balje av stål finnes det bare en produsent av disse baljene i verden i dag. Og den ligger på Fillipinene. Så du har to valg; enten å finne en balje fra en Wrangler YJ 87- 95 mod. i god stand eller å bestille en ny fra denne fillipinske fabrikken MD Juan. De har forhandlere over hele verden også i Scandinavia. (Sverige og Danmark)




Hvordan tilpasse en Wrangler YJ balje til CJ-7?


Disse modellene har samme balje og passer om hverandre, men det er noen ulikheter.


Varmeapparatet er ikke likt. Her må det tilpasses på toppen av torpedoveggen.



Det letteste er om man kutter ut en stor bit på toppen av torpedoveggen.



Så sveiser inn biten fra den opprinnlige CJ-7 balja.



Tanklokket har en annen plasering. Her må det sveises igjen og lage ny åpning om man ønsker orginal plaseringen.



Og til sist det må lages nye fester for baklemmen.



Dette er den letteste måten å skifte balje på. Wrangler baljen er galvanisert. Men det betyr IKKE at den ikke ruster. Mange Wrangler baljer begynner å bli gamle. Skulle jeg byttet i dag hadde jeg hatt mere is i magen og leita etter en slik balje i god stand.





Ny balje produsert på Fillipinene. Hvor mye jobb er det?


Jeg valgte denne løsningen. Denne baljen må tilpasses for at den kan brukes. Jeg ble lovet at den skulle passe rett på, det viste det seg at den ikke gjorde. Det ble mye prøv og feil. Jeg tok derfor mange bilder som kan hjelpe andre som skal gjøre denne jobben etter meg slik at man ikke trenger å "knote" like mye. Det er "litt" jobb men fordelen er at den er ny. Det går ann å få hjelp med tilpassingene av en som er flink med karosseri.


Her begynner ramma å bli klar.



Sånn ser balja fra MD Juan ut når du får den.



Første steg var å prøvemontere. Her monteres alt på.








Etter at balja var tilpasset valgte jeg å sende den bort til et kjemisk bad for å fjerne all grunning fra fabrikken.
Hele baljen ble senket ned i et bad og det var da bare rent stål som kom opp igjen. Etterpå ble det håndslipt for bedre heft. Dette ble ikke gjort fra Jeep orginalt. Den ble så grunnet på nytt med to komponent epoxy. Dette er samme grunning som brukes på beina på olje plattformer. Alle skjøter og hulrom ble fyllt med tynnstoff. Hele grunnen til at jeg har gjort denne jobben så grundig er at jeg ønsket en 100% rustfri Jeep. Jeg er veldig fornøyd med denne jobben.

Denne jobben ble utført av BS teknikk som holder til på Fornebu.

Firmaet fremstod som litt uryddig. Men resultatet ble bra og det er det som teller.

Sånn ble da resultatet:










Så skal jeg beskrive hva som må gjøres av utbedringer på denne baljen for at den skulle passe og kunne sendes til lakkering.

Det som må tilpasses er utsparingen bak  må fjernes over hjulbuene for å få plass til bakre festene til veltebøyla.



Det må lages hull for bensinfylling og baklys



Det må lages nye fester for kablene til baklemmen



Det må lages utsparing til dørlås pinnene



Det må lages nye fester til støttestagene til grillen



Hullene til varmeapparatett må tilpasses



Dette løses ved prøvemontering og ved å lage en mal



Det må lages en enkel brakett som sveises fast for å kunne montere parkbremsepedalen. Det må sveises fast muttere på insiden av torpedoveggen for å kunne entre vindusboltene. (De man løsner for å legge ned frontvinduet)
(Beklager dårlig bilde men det er det eneste jeg har av disse to detaljene)



Hullet til gearspakene er ikke helt likt.




Torpedoveggen må bygges opp 8 mm for at dører og frontvinduet skal passe skikkelig



Dette er en ganske stor jobb. Men om man er flink med karosseri eller kjenner noen er ikke jobben større enn at det lar seg fikse.



Det finnes et firma i USA som tilbyr denne balja med disse punktene ferdig utbedret.

Willysoverland Men de tar seg godt betalt for jobben.






Sidene må planslipes før lakkering



Siste lakkstrøk



Så er det bare å begynne den nervepirrende monteringen





(Bilder tatt med mobil alt for seint på natta)



Det må også lages hull for skjermbreddere og Jeep logo må felles inn om man ønsker det.





Resultatet ble veldig bra.








Håper dette var av interesse for de som driver med denne jobben og for de som går å har lyst på ny balje til sin CJ-7.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget wagoneer1990

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 96
Sv: Ny balje til CJ-7? Her er mine erfaringer
« Svar #1 på: Ti.,13,Februar,2007,10,51 »
Hei
Meget bra stykke du har skrevet, jeg har som du vet gjort den samme jobben selv, er ennå ikke ferdig.
Dersom du har tenkt til å gjøre denne jobben tenk deg nøye om det er VELDIG mye arbeid selv om du gjør alt selv.
Jeg vet ikke hvilken type maler de bruker der de lager disse karosseriene, men det passer utrolig dårlig.
Jeg pleier å si at en amerikansk presspassning er i tommer,hva slags måle enhet de bruker på disse karosseriene er jeg ikke sikker på.
Det karosseriet jeg kjøpte var til en 1974 mod. CJ-5, dette var en mix av et karosseri fra 72-75 CJ-5 og 76-83 CJ-5.
Dette så jeg når jeg hentet det i danmark hos Midtjydske, de påstod at det skulle passe min 74 CJ-5 for det.
DET VAR IKKE BOLT ON NEI.
Jeg sendte mailer og bilder til Midtjydske i nesten et år, men de kan ikke skjønne problemet, de har aldrig hørt at det er problemer med noe de har solgt. Det sier de tydelig vis til alle som klager.
Så til de som har tenkt til å kjøpe karosserideler fra MIdtjydske, tenk dere om, dere bør kanskje velge en annen leverandør.

Rune L

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Ny balje til CJ-7? Her er mine erfaringer
« Svar #2 på: Ti.,13,Februar,2007,12,33 »
En liten edit ang. Hvordan tilpasse en Wrangler YJ balje til CJ-7?

Noen karoserifester passer ikke med CJ ramme.
De festene på bakre rammebjelke må flyttes noe ut til hver sin side pga. YJ ramme er breiere en CJ. Her etter hva jeg kan se holder det og frese ut alerede eksisterende hull.
Bør sveise igjen delen av hullet som nå blir for stort.
Festene i front av bakhjul må også flyttes, to valg:
1.Festene på ramma, skjære av disse og sveise på igjen festene lenger bak så de stemmer overens med YJ balja.
2. Lettest. Beholde festene som de er på CJ ramma, borre nye hull for så og "slide" inn festemutter i avstiveren.
« Siste redigering: Ti.,13,Februar,2007,13,00 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Ny balje til CJ-7? Her er mine erfaringer
« Svar #3 på: Ti.,13,Februar,2007,14,39 »

Så til de som har tenkt til å kjøpe karosserideler fra MIdtjydske, tenk dere om, dere bør kanskje velge en annen leverandør.

Rune L


Hei Rune

Det er akkurat det som er problemet, om man ønsker stål finnes det ingen andre produsenter. Jeg har her forsøkt å dele mine erfaringer med de som trenger ny balje til CJ-7. Så har jeg tatt bilde av de stedene den nye baljen må tilpasses.

Du gjør jo samme jobben med en CJ-5 og har møtt andre problemer enn meg. Det hadde vært kjempe fint om du beskrev dine problemer i detalje også. På den måten kan jo andre som får lyst til å restaurere en CJ-5 i fremtiden dra nytte av dine erfaringer.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Ny balje til CJ-7? Her er mine erfaringer
« Svar #4 på: Fr.,16,Februar,2007,14,02 »
Flott innlegg Sten Morten
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger