Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 77227 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #30 på: On.,14,April,2010,00,03 »
Særing ;)

Bare husk hvor du så det først. Det er hardt arbeid å ligge i front med nye trender...  :P
Skiltet var forøvrig bursdagsgave til far...  ;D

I løpet av torsdagen kommer pallen med jeepdeler 8)

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Palle
« Svar #31 på: Ma.,19,April,2010,00,32 »

Da ble garasjen full  :o
Nesten 2 kubikk fra USA





"Imponert" over hvor mye luft det kan være i eskene de pakker hos 4wd. Volumet kunne sikkert vært halvert hvis man hadde lagt litt tankekraft bak pakkingen  ::)

Nå har jeg ihvertfall fått nok å gjøre :P


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Bolter til org. eksosmanifoiler - AMC 304
« Svar #32 på: Ma.,19,April,2010,00,38 »

Hei

Er det noen som kjenner til dimensjon på boltene til originale eksosmanifoiler til AMC 304?
Utrolig nok er det forskjellig diameter på hullene i manifoilene.




 
Kom over denne infoen på en tråd hos JF:

Pre-'79 have 3/8-16 holes tapped into the block for the manifolds. Later years have 3/8-16 on the two center holes, and the four outlying holes have 5/16-18. I don't know why they did that, but I've had both, on separate engines, and once on the same engine! I'm guessing someone replaced the drivers side head. All of the manifolds I've seen have 3/8" clearance holes in them. For the 5/16 bolts, you have to use some kind of flange/shoulder bolt.

Vil anta at boler iht beskrivelsen over er greit å få tak i. Hva menes med flange/shoulder bolt? Holder det å bruke et par skiver?

TIps mottaes med takk :-)


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Lakkering av fangere
« Svar #33 på: Ma.,19,April,2010,00,51 »
Poster noen updates fortløpende her...  ::)

Fangere med reservehjulsholder ble lakkert en gang til siden de var blanke og ikke matte som jeg ønsket.

Resultatet ser du her:







Er glad jeg valgte å gjøre dette slik at de ble matte - ser rett og slett bedre ut.

Fikk også en pakning (grease seal) som skal sitte på akslingen til reservehjulsholderen i posten på lørdag. Denne manglet av en eller annen grunn, men ny kom i posten i løpet av 5 dager.  :)





Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Manifoiler mm
« Svar #34 på: To.,22,April,2010,00,28 »

Idag plukket jeg av eksosanlegg (pacesetter) og headers. Kommer til å montere et så godt som originalt anlegg på den med vanlige manifoiler. Som nevnt i en tidligere post så lurte jeg på dette med boltene - det har nå løst seg. En bekjent laget hylser som settes inn og dermed kan jeg bruke 3/8 bolter overalt  :)



Fikk også plukket av den originale viften, kappet boltene og satt reimhjulet på vannpumpa igjen. Monterte samtidig en ny Delco CS130 Series dynamo. Måtte lage en ny støttehylse mellom braketten på toppen av dynamoen og motoren. Litt mer saft i denne enn den originale på 40Ah...  ;D




Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Radiator
« Svar #35 på: Fr.,23,April,2010,00,39 »


Fikk gjort litt i dag også, samt fått et par utfordringer ekstra  >:(

  • Montert oljetrykksgiver og vanntemperatursgiver til originale målere
  • Ny termostat. Den gamle var på 82 grader, den nye på litt over 90
  • Montert grillen og panserlås (sistnevnte har manglet på min bil)
  • Ryddet bort alt av ledninger i motorrommet
  • Prøvemontert radiator

Som nevnt i en tidligere post så ble radiatoren levert inn for montering av en termostat til en elektrisk vifte som hører med.



Bra arbeid  ;D Termostaten er forresten til en Saab/Volvo.

Nedturen kom da jeg skulle sjekke klaringen på el-vifta (16" vifte) og vannpumpa. Der var det bare ca 9 cm klaring og full kræsj selvfølgelig.



Er det noe spesielt med min bil på dette området? Hvor mye plass har dere andre med 304?

Dette betyr at jeg enten må sette 16"-vifta litt offset for vannpumpa, dvs litt til siden for denne, noe som igjen betyr at jeg må lage et nytt vifteskjold i såfall. Alternativt kan kanskje to mindre vifter være bedre - da har man jo litt feiltoleranse hvis den ene skulle ryke. Hva anbefaler dere?




Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #36 på: Fr.,23,April,2010,00,49 »
Hva slags vifte har du kjøpt?
9 cm er vanligvis et hav av plass til en elvifte??
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #37 på: Fr.,23,April,2010,00,59 »
Hei Frode

Den har ingen navn som jeg kan se. Den fulgte med radiatoren.
Det er bilde av den i en av de første postene i garasjen min.

http://www.jerner.no/jeep/DSCF5835(Small).jpg

Det er selve elmotoren som står i senter av vifta som da kommer midt på vannpumpa.

edit: Her er den slik den fremstilles av selger: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/16-inch-2500cfm-Electric-Fan-Core-Mounting-Kit-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2ea692a787QQitemZ200363124615QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Ser faktisk at monteringskitet som følger med vifta gjør det mulig å feste den rett i radiatoren uten å bruke viftedekselet. Da kan jeg fint sette viften litt på siden av radiatoren, men jeg mister da fordelen et vifteskjold gir.

Thomas
« Siste redigering: Fr.,23,April,2010,01,14 av Dr.Plumbo »

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #38 på: Fr.,23,April,2010,03,01 »
Så jo grei ut den, og den er tykkere enn 9 cm?
Hmmm. Jeg kan måle mine, men det er to stk, dvs mindre pr stk
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #39 på: Sø.,25,April,2010,23,07 »
Jaggu Thomas.
Du står på i garasjen for tiden, blir bare bedre å bedre denne CJ`n din, regner med du koser deg fælt med nye deler hær!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #40 på: Ma.,26,April,2010,00,50 »


Frode: Det kan se ut som vifta jeg har bygger mye akkurat der motoren står. Sammenlignet med en annen vifte i helga som var en god del slankere. Tar med meg radiator, kappe og vifte til en blikkenslager imorgen. De skulle ikke ha mye for å knekke til en ny kappe i 3 mm alu.  :)

Yeyeye: Joda, ting skjer nå. Føler at det går litt feil vei for tida.. Strippa ut alt innvendig idag. Ut med seter, midtkonsoll, belter og softtop. Imorra skal dashbordet plukkes av og demonteres...  :o



Fikk montert ferdig sjaklene foran og frontfangeren er nå skrudd godt fast.






Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Demontering av dashbord og ledningsnett
« Svar #41 på: Ti.,27,April,2010,23,47 »


Fikk demontert hele dashbordet på Jeepen nå i kveld.  :)



Årsaken til denne "oppryddingen" er at jeg skal montere en HVAC fra en nyere CJ for å få bedre varmeapparat samt mulighet for å få tak i deler. 76 modellen er litt sær i så måte. For å få på plass dette må torpedoveggen maseres litt, da viftemotoren kommer ut under batterikassa. På min bil er den montert fra innsiden av kupeen. Er noen intr. i slike deler til en pre-77 CJ så si fra. Vet ikke hvor mye av det som er brukandes enda...

Bilde av gammelt ledningsnett:



Benytter anledningen til å montere et nytt ledningsnett når jeg først er i gang:



Fikk også hentet radiatoren med nytt vifteskjold. Nå står vifta litt offset i forhold til vannpumpa på motoren. Gjenstår å montere den for å se hvordan det hele passer.




Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #42 på: On.,28,April,2010,10,00 »
Du har jo startet på full renovering..
Ser ut til at det blir veldig bra.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #43 på: On.,28,April,2010,10,26 »
Ja det var voldsomt til opprydding. Var ikke den bilen din ganske strøken i utgangspunktet.

Men bra blir det i hvert fall.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #44 på: On.,28,April,2010,16,00 »
Er litt skeptisk til vifteoppelgget på radiatoren.  Tror at ca. 1/3 av radiatoren ikke vil virke fordi normalt er det fartsvindens om kjøler.  Tror vinden bare vil "stange" bak dekselet med varmkjøring som følge.  Men det var nå min mening....
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139