Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 79104 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Dr.Plumbo's Asylum
« på: Ma.,15,Mars,2010,22,50 »

"my own little hide-out... where it all makes sense"

                       

Det er vel på tide å åpne døra til asylet…
 
Er eier av en 1976 CJ7 med 304, TH400 automat og BW1339 transferkasse. Selv om bilen i utgangspunktet var veldig bra så greier man ikke la være å klø litt på saker og ting, og man oppdager saker som kunne vært gjort annerledes eller forbedres. Ingen spektakulære ting i så måte, men småtteri som medfører kvalitetstid i garasjen og en slankere lommebok. Ikke minst gjør dette mirakler for ens mentale helse, men dette vet dere jo alt om  ;D



Kommer med planer og gjøremål etterhvert. Trenger sikkert bistand og tips fra dere etterhvert som man møter veggen  ::)

Thomas


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Nye fangere og bakre crossmember
« Svar #1 på: Ma.,15,Mars,2010,23,26 »

Bestemte meg tidlig for å montere en bakfanger på bilen, gjerne med reservehjulsholder og 2" reciever for evt hengerfeste eller liknende. Den originale løsningen synes jeg ble for puslete med grinda festet i karosseriet og problemene det skaper. Bumperettes bak har vel sin misjon, men synes ikke de heller er noe å satse på.

Vurderte lenge noe fra WARN, men endte opp med å bestille fangere fra USA. En som fabrikerer fangere til CJ og YJ. Hadde en lang dialog med ham vedrørende spesialtilpasninger mm. Endte opp med å bestille støtfanger både foran og bak med 2" reciever og 2 stk sjakkelfester. Bak ble det i tillegg et reservehjulsfeste og feste for jerrykanne og hi-lift jekk.

Frontfanger:


Den gamle frontfangeren var sveiset fast på siden av rammevangene. For å få kappet den av så måtte fronten på bilen av. Er noen intr i den gamle fangeren så send meg en pm. Den er SOLID...

Bakfanger med reservehjulsholder:


Alt er bolt on til tross for spesialtilpasninger  ;D

For å få et godt feste til fangeren så bestilte jeg en ny kraftig crossmember bak (5mm tykkelse) fra en på CJ8-forumet i USA. Denne har jeg prøvemontert og tilpasset litt før alt ble sendt til brennlakkering. Måtte ned med tanken for å komme til.



Crossmemberen som stod på bilen har blitt byttet en gang og er forsåvidt som ny. Mangler noen en sånn så send en PM. Har også et tykt vinkeljern som var festet til crossmemberen. Da bilen kom til Norge så var tilhengerfestet skrudd i denne. Dessverre fulgte ikke hengerfestet med bilen da jeg kjøpte den. Se vedlegg.
 
Thomas
« Siste redigering: Ma.,15,Mars,2010,23,41 av Dr.Plumbo »

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Bensintank
« Svar #2 på: Ti.,16,Mars,2010,00,45 »

Ref denne saken og godt svar fra CJ-7: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5722.msg36316.html#msg36316

Oppdaget at jeg mangler liquid check valve som er avbildet under:



Har lest igjennom tråden på JF uten helt å ha konkludert.

Da jeg tok ned tanken ifm montering av crossmember fant jeg ut at de to "vapor vent hoses" bare var bypasset med en liten slange på tanken min. Er det årsaken til at jeg sliter med å få fylt opp tanken? Er dette luftinga på tanken?  Tilbakeslagsventilen i bensinpumpa (den på bensinstasjonen ja) slår fort inn når jeg begynner å fylle hvis jeg ikke lirker og doserer påfyllinga... ganske slitsom egentlig - særlig når man har en motor som skal ha mat ofte ::)

Har noen tips rundt dette?

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #3 på: Ti.,16,Mars,2010,08,14 »
Tror ikke det er der problemet ditt ligger når det gjelder å fylle tanken.
Luftinga på tanken er vel på andre siden. På min er det hvertfall en slange som går paralellt med påfyllingsrøret, slik at luftinga til tanken kommer ut ved tanklokket.

Det systemet på bildet er en del av Emission Control System. Det skal være vakum kobla til en canister i motorrommet. Denne er kobla bakover til systemet på bildet, og skal suge avgasser fra tanken til canisteren og videre til motor for gjenbruk. Jeg plugga mitt nå i vinter...
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #4 på: Ti.,16,Mars,2010,09,28 »

Takk for tilbakemelding  :)

Jeg har den slangen som går parallellt jeg også. Mulig jeg skal forsøke å vri påfyllingsrøret slik at lufteslangen står på toppen av røret- tror ikke det gjør det nå. Videre så er påfyllingsrøret litt anderledes på en 76-modell i forhold til nyere utgaver. Kanskje en ombygging hadde vært på sin plass...

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Ny radiator mm
« Svar #5 på: On.,17,Mars,2010,20,09 »
Siden vifta slo inn i radiatoren i høst så måtte ny radiator bestilles (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5142.0.html).
Fant en som solgte slike i aluminium med skjold og el-vifte. Og det til en pris langt under hva Quadtratec og 4WD skal ha for sine "no-name" radiatorer. Var usikker på kvaliteten men bestilte en uansett. Betalte $385 for den og fikk sendt den med JetCarrier.







Solide sveiser:



Har nettopp levert den inn til en som skal sveise fast holder til termostaten. Han skrøt av kvaliteten. Mente den så veldig bra ut  :)


Har også vært på leting etter en felg til reservehjulet. En som er lik denne:



Fant denne replikaen fra American Racing. Ser helt lik ut bortsett fra at den er lakkert. Grei som bling bak på bilen...  8)


Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #6 på: To.,18,Mars,2010,09,08 »
Der har Dr.Avløpsøpner fått seg garasje ja, du satser seriøst nå Thomas!
Ser veldig bra ut dette, den CJ fikk seg et godt hjem hos deg.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #7 på: To.,18,Mars,2010,23,43 »

Takk, Takk  Arild  ;)

Moro å pusle litt med bil igjen. Mulig nå når man er over den verste etableringsfasen...

I så måte er Jeep helt genialt. Jeg kaller det duplo for voksne, ikke alt for high tech og man greier å gjøre det meste selv  ;D

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Halvdører i Stål
« Svar #8 på: To.,18,Mars,2010,23,55 »

Tidligere i høst kjøpte jeg et sett med halvdører fra USA.
Dørene kommer fra en rød 93 YJ og må følgelig lakkeres.



Ribbet de helt ned for å få lakket dem svart (i dobbel forstand  ;D)

Får en liten utfordring iom at jeg mangler forsterkningen som er innenfor døråpningen på nyere CJ-baljer. Det er der door-strikeren skal sitte... Noe må lages.
Har noen gjort noe liknende?


Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #9 på: Fr.,19,Mars,2010,19,31 »
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #10 på: Lø.,20,Mars,2010,10,02 »

Hei

Jeg har bestilt meg et sett med sånne  :)
Hvis du ser disse bildene jeg har funnet på nett så ser du at min 76 modell mangler den forsterkningen som den delen du refererer til skal skrues fast i.




Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #11 på: Lø.,20,Mars,2010,13,18 »
Ok, da visste du mer enn meg om det. :) Har ikke lagt merke til at det var noen forsterkning der jeg. Da er kanskje disse et alternativ, men det står lite om hvordan de evt. stives av. Sjekk nederst på denne siden:

http://collinsbros.stores.yahoo.net/dolabrki.html
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #12 på: Lø.,20,Mars,2010,16,20 »
Takk for tipset  Wrangster :)

Jeg bestilte faktisk et sånt sett fra Collins før jul, men de svarer ikke på epost etc. Order is on hold får jeg beskjed om når jeg sjekker bestillingsstatus. Har heller ikke funnet noen andre som selger tilsvarende produkt noe annet sted. Det er definitivt et sånt sett jeg skulle hatt. Spm er bare hvor høy belastningen på baljen blir over tid iom at den kun skrues i falsen på baljen (slik jeg har skjønt det). Smeller man igjen døra så er det lite karosseriflate som tar av for støtet.

Trodde forøvrig Collins Brothers var en av de mer seriøse aktørene - kanskje ta en telefon til dem i stedet for da. Har noen handlet med dem? Jeg bestilte delene levert til JetCarrier men la som en note at de kunne sende meg et prisoverslag på å sende dem direkte til meg. Etter det har det vært stille.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Brennlakkering av fangere
« Svar #13 på: Lø.,20,Mars,2010,17,01 »

Fikk tilbake fangere, reservehjulsholder og bakre crossmember på fredag.

Resultatet var veldig bra bortsett fra at de var lakkert svart blank. Ba om å få de mattlakkert. Sendes tilbake på mandag for en ny runde i ovnen - dvs 3 lag med lakk...  ;D





Hva tar seg best ut? Blanke eller matte fangere? 

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #14 på: Lø.,20,Mars,2010,20,44 »
Var noe av det samme som skjedde med balja mi. Jeg ønsket også matt, men den er blank. Dvs, fargen er faktisk Halvblank 15 eller noe, og den er ikke matt, men mattere enn "vanlig" lakk...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt