Skrevet av Emne: Sommerdekk til JK '09 4-door  (Lest 2157 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Reodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sommerdekk til JK '09 4-door
« på: On.,17,Februar,2010,15,06 »
Hei

Jeg er en relativt ny eier av en 4-dørs Wrangler JK 2009 modell.
Nå ønsker jeg å oppgradere standard "helårs" dekkene/felg til noe alla Mickey Thompson Baja Craw Radial /m tilsvarende felg (usikker, alt. svart). Jeg har skjønt at 33" er max hva som er mulig så lenge bilen ikke er hevet (?). Jeg ønsker i første omgang ikke å heve bilen...
Jeg trenger hjelp til hvilken dimensjon jeg kan gå for? Noen anbefalinger?

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #1 på: On.,17,Februar,2010,17,44 »
Det kommer jo ann på hva du skal bruke bilen til. Jeg kjører selv på 35" Baja Claw, er godt fornøyd med de. Dog, min er jo hevet en god del. Husk at når du setter på større dekk uten å heve den så får du mindre flex plass, men det er ikke sikkert det er så viktig for den typen kjøring du skal bedrive.

Gå inn på garasjen min, så ser du i vertfall hvordan dekkene mine ser ut

Når det gjelder felg, så er det slik at du har ikke så mange lovlige valg. Ring Amund på BG Nor, så skaffer han deg TUV godkjente felger som du lovlig kan kjøre rundt med 33" med. Det er forøvrig BG Nor som har levert stort sett det meste av det utstyret som jeg har modda JK´en min med.

Hvor holder du til henn i verden?
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Reodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #2 på: On.,17,Februar,2010,18,05 »
Meget fine bilder og rå utgave av JK'en. Skal vi bytte? :)
Jeg bor i Oslo, og har ikke som utgangspunkt å kjøre slike fjellturer du åpenbart gjør fra tid til annen :)  så flex plass er ikke veldig viktig i første omgang.
Jeg visste ikke at felgene også må være TUV godkjente, jeg får høre med Amund som du henviser til.
Jeg har forhørt meg litt med Quadratec.com ang. størrelse på felg/dekk etc. men de tar ikke hensyn til vårt reglement, men jeg forstod det på han som at 33" skulle gå greit og felg som ikke har mer enn 4,5 backspacing.

Mye jeg gjerne skulle gjort også. Det racket ditt feks. men da kan jeg bare glemme å komme inn i garasjen... Og kufanger er jo helt ekskludert i Norge nå.

Jeg har i hvert fall bestilt Mopars softtop som skal monteres til påsken :)  Og da bør feite dekk være på plass.

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #3 på: On.,17,Februar,2010,23,22 »
Jo da, det er TUV både her og der

Men, det betyr jo også at du kan montere ku-fanger om du finner en som er TUV godkjent. Det finnes, dog, da kalles det lyktebøyle eller noe sånt. Finnes en til JK som ikke er så dum. Ta kontakt med Bentro Bil i Narvik og spør etter Trond. Referer til bilen min, han kjenner meg godt, og så spør du han om Ku-fanger om du ønsker deg en.

Det kan hende at Amund kan skaffe en også. Han skaffer i vertfall TUV godkjente stig-trinn osv.

Takstativ og heving er prisen for å ikke komme inn i garasjen. Men, man skal lide for skjønnheten.

Skulle du ønske å heve bilen din, så skal du vite at jeg har fått det godkjent og dermed er det lettere for andre å få det godkjent, så fremt heve-settet er det samme da.
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Reodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #4 på: To.,18,Februar,2010,14,18 »
Hvordan er Baja Claw'ene på veien, har lest de bråker veldig mye? Vurderer evt. MTZ...

Hvor mye måtte du ut med totalt for løftet, regner med det er samme pris for 2" og 4" etc?

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #5 på: To.,18,Februar,2010,17,20 »
Jeg synes Baja Claw dekkene er suverene. De trekker en del mer drivstoff, ca 0.2 til 0.4 ekstra, men så er de jo ganske mye større enn orginalomkretsen også da. Når det gjelder bråk, så kan jeg ikke si at jeg merker noe. Det jeg derimot merker, er fleksibiliteten i stivheten jeg nå har. Ønsker jeg mykere kjøring, har jeg litt mindre luft. Passer meg fint på dårlige nord-norske veier med mye tele-hiv og annet dritt.

Hevingen min var DYR. Men, det var kun fordi jeg valgte det beste / dyreste hevesettet jeg fant med TUV godkjenning samt at settet er montert på merkeverksted. Selve hevingen kostet vel 38 lapper tenker jeg. Dette kan du nok få meget mye rimeligere om du gjør det selv samt om du ikke kjøper de dyreste delene, dempere osv. Men, FOR ALL DEL, kjøp et TUV godkjent sett. Anbefaler deg å få tak i det i gjennom Amund på BG Nor, han har fått en del erfaringer nå som vi har bygget min JK samt at de fikser ting om noe skulle gå galt. Skal komme med et par eksempler her som gjør at jeg i vertfall synes det er verdt å bruke de ekstra kronene på å kjøpe det i Norge med norsk garanti framfor å importere det selv:

1: Det var problemer med TUV papirene da jeg var på visning for godkjenning. Dette pga at totaltvekten på den norske varebil modellen og bilen som ble TUV godkjent i Tyskland skilte 59 kg. Derfor nektet BT å godkjenne bilen. Dette tok BG Nor, dvs Amund, svært alvorlig og sa at de hadde solgt meg et TUV godkjent produkt, og skulle derfor ta saken til bilen ble godkjent. Bilen er pr i dag godkjent.

2: En av spiralfjerene bak knakk for ett par mnd siden. Det var ingen problem å få ny via norsk garanti hos BG Nor.

Jeg har handlet mye med BG Nor. Mulig de ikke har de laveste prisene, men de har meget god service, og det teller mye for meg.
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Reodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #6 på: To.,18,Februar,2010,19,27 »
Det blir mye mekk som jeg også leser i garasjen din. Du har tatt deg god tid :)

Jeg leste du skaffet disse mickey dekkene til en overkommeligpris, hvordan  løste du det?

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Sommerdekk til JK '09 4-door
« Svar #7 på: To.,18,Februar,2010,19,44 »
Det blir mye mekk som jeg også leser i garasjen din. Du har tatt deg god tid :)

Jeg leste du skaffet disse mickey dekkene til en overkommeligpris, hvordan  løste du det?

Tja, ting tar tid. Skulle vel egentlig bare å importert en ferdig rigga i fra USA, men da spørs det om jeg hadde fått grønne skilter.....

Når det gjelder dekka, så var jeg heldig. Uansett, så er det viktig å spørre litt i rundt. Dekkfirmaene har som regel svært mye å gå på. Du bor jo langt bedre til enn det jeg gjør, så konkurransen er mye større i Oslo omr. Det er også verdt å høre med Amund på BG Nor vedr dekk. Gjør du noen store kjøp, får du sikkert litt rabatter.

Det verste med ombyggningen av JK´en er at den er så nye at det er få som har noe som helst erfaring med den, for det andre så bor jeg på et sted hvor det er håpløst å få skikkelig hjelp. Derfor tar ting ekstra med tid, koster ekstra mye penger og det blir for mye prøv og feil.
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no