Skrevet av Emne: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.  (Lest 24156 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #45 på: Sø., 1,August,2010,04,44 »


Jeg måtte ty til ungdommen og litt oppfinnsomhet for å få på metalldekselet,(som faktisk er tungt)støtdemperbrakkertene og hengerfeste samtidig. :o Å få boltene, som var full av kobberpasta til å entre de fremste mutterne....





De to bakerste mutterne fikk jeg til å entre ved å bruke en lang flexibel magnet.(de punktsveisede mutrene ble ødelagt da jeg fjernet det originale hengerfestet) Så brukte jeg hurtigheten til muttertrekkeren, og til slutt var alle 6 boltene fast. ;D



Jeg fant en avkuttet og tapet strømpe med flere ledninger inni, og jeg mener det er de originale ledningene til bilens towpackage, da der også er en elektronisk boks inni luken bak på venstre side i bilen.



« Siste redigering: Ma., 2,August,2010,12,27 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #46 på: Ma., 2,August,2010,01,45 »
Jeg vet ikke om det er en bra eller dårlig idè å benytte det originale ledningsnettet, men da vi prøvde med prøvelampe, fungerte alt. Jeg gjenkjente også den lyseblå ledningen som jeg fant under dashborden med "electric brake" lapp på. Jeg klippet bort og fjernet de ledningene som var ettermontert til den 7-polte kontakten som var i bruk.





Jeg forlenget ledningene og merket dem. Så monterte jeg metallrammen til bakfangeren, slik at jeg kunne se hvor lange ledningene skulle være. Så fant jeg ut at, hvorfor ikke legge opp til 13-polt kontakt(nye eu normen)mens jeg hadde alt åpent. Som sagt så gjort. Jeg trakk de resterende ledningene i et flexirør på motsatt side. Litt knot med å finne rett mm2 og farge, så noen farger er ikke rett ifht. koblingsskjemaet, men pytt.  :P


Rammen til å feste hengerkontakten på, tok jeg fra originalfestet, og det måtte jeg varme med propan og rette vinkelen slik at det gikk an å skru fast i bakfangeren. Jeg skrudde det der det er hull til clips, og i tillegg ble det borret to ekstra hull slik at jeg fikk festet det med skikkelige skruer. Jeg ville ikke borre i det nye hengerfestet, da det står en lapp at det ikke er tillatt. Så begynte det møysommelige arbeidet med å kutte til,avmantle og montere de 13 ledningene. Heldigvis har jeg koblingsskjema  :)



Kontakten festet jeg med rustfrie/syrefaste skruer og muttere, samt jeg sprayet inn rusthindrende middel bak der ledningene er festet.







Det ble trangt til alle ledningene baki, men jeg tapet alle sammen og skar av gummimansjetten og forseglet det hele med en god del blank TEC7. Tror det skal holde noen år. Jeg syns resultatet ble bra.





Det nye firkanthengerfestet er litt bredere enn det originale, så jeg måtte forflytte eksosen litt ut til høyre da det ellers ville ligge å slå borti. To nye bend og klemmer gjorde susen.





Nå er det klart for bruk av diverse tilbehør. Utvalget til 4kantfeste er jo uendelig. ;D



Jeg syns det ble diskret og bra tilslutt, eller? Nå skal jeg få trukket en minimum 50kvmm. kabel bakover, for tilkobling av vinsj. Arbeidslys bak+ div.annet står for tur. :) Stay tuned. ::)






« Siste redigering: Ma., 2,August,2010,12,36 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #47 på: To., 5,August,2010,11,52 »
Nå er det på plass med et par bilder av hele bilen.. så vi får et helhets intrykk ;)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #48 på: To., 5,August,2010,12,47 »
Skal få tatt noen i ettermiddag.  :) D Samtlige bilder fra og med støtdemperskiftet er tatt med mobiltelefonen da kameraet tok kvelden, men de funker de.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #49 på: To., 5,August,2010,14,08 »
Fin "garasje"-tråd du har laga Åge.
Flink å mekke er du jo å...det vet jeg  ;D
Hva er neste prosjekt nå da?
Mer heving og større dekk???
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #50 på: To., 5,August,2010,15,07 »
Takk for det, Ronny. Litt lærer man jo i løpet av 30 år. Større dekk og mer heving tror jeg ikke det blir. Men noe småknask blir det vel....Er ikke helt aleine å kjøre bilen, vettu. ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #51 på: To., 5,August,2010,21,35 »
Ble pent det der..

Men hvis jeg var deg ville jeg brukt 70 kvmm pluss til vinsjkoblingen. Jeg byttet ut min plusskabel som går mellom det bakre batteriet og det foran fra 50kvmm til 70kvmm. I tillegg byttet jeg ut plusskabalen som går mellom relèboksen på vinsjen og batteriet til 50 kvmm. Det gjorde at vinsjen nå er meget piggere enn før.
Har dratt opp en Ford Excursion fra grøfta om vinteren, i snøen og på enkel line. Og det med en "billigvinsj", en Tabor 9k ;)
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #52 på: Fr., 6,August,2010,02,16 »
Takker for innspill, sivrt. Jeg har vært litt i tenkeboksen vedr. kabelstørrelsen. Nå har jeg allerede byttet 2 kabler på vinsjen, fra 25mm2 (originalt) til 35mm2 som gjorde at det ikke ble varmgang i koblingen på vinsjen. En elektriker jeg snakket med, sa at når vinsjen opprinnelig er koblet med 25mm2, så skal 50mm2 være plenty stort nok å trekke bak. Selv når vinsjen er oppgradert med 35mm2. Kablene jeg bruker er ultramyke, med mange, tynne kordelere. Men, som sagt. Jeg er i tenkeboksen.... ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #53 på: Fr., 6,August,2010,11,03 »
Jeg bruker også sånne ultramyke kabler med mange kordeler. Det gikk jo fint når jeg hadde 50 kvmm kabel bakover også men vinsjen sleit mye fortere da. Nå med 70 kvmm kan den dra mye tyngre og lengre uten å "stalle".
Mindre varmgang blir det også jo større kabel du bruker. En fordel når kabelen blir lagt under teppet ;) Jeg har lagt min i en kabelstrømpe i tillegg da. Du vil ihvertfall merke forskjell mellom 50 og 70 kvmm.. :D
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #54 på: Ma., 9,August,2010,21,12 »


Bilen er merkbar høyere å se på etter monteringen av AIRLIFT 1000, og ikke minst er den supertight med nye dempere. ;D De er bare innstilt på 3 (hardest er 9), og i Airliftene har jeg 20 pund luft i bak, og 15 framme.(50 pund er max). Gleder meg til å prøve med campingvognen... ;D Legger inn noen bilder tatt igår kveld. Hadde vært litt ok med diff.sperrer.



Her skal jeg prøve meg opp en kort, bratt, "knaus". Diagonal vridning.



















Tilslutt ble det såpass mørkt at jeg måtte spe på med litt lys.  ::)
« Siste redigering: Ti.,10,August,2010,08,45 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #55 på: Ma., 9,August,2010,21,19 »
Se på mannen  ;D

Blitt tøff den bilen din nå Åge, det må jeg si ;)
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #56 på: Ma., 9,August,2010,21,24 »
Takk, Ronny.
Jeg må beholde "glansen" i den, samtidig som jeg prøver bit for bit å "bole" den.  Med det mener jeg at den skal være fin samtidig som den skal være hårete.::) :) Er jo en familiebil. :)
« Siste redigering: Ma., 9,August,2010,21,26 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #57 på: Sø.,10,Oktober,2010,22,55 »
Nå.. hvordan fungerer den.. har vært stille her en stund nå :)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #58 på: Ti.,19,Oktober,2010,01,54 »
Har ikke hatt tid. Men nå har jeg mottatt endel stæsj fra "over there", montert noe, tatt noen bilder. Kommer snart.....
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #59 på: Ti., 4,Januar,2011,07,54 »
Lenge siden noe ble skrevet her, men noen bilder er tatt, og noe er gjort......Som skrevet sist, så fikk jeg noen ting fra "junaiten":



Nye, komplette stikkakslinger fremme. Endelig skal det bli slutt på knockelydene. ;D Og Rancho "My ride" kit.



Carrier, til å stikke inn i firkant-hengerfestet når det er litt for liten plass inne i bilen.



Stort, kraftig nett til å feste bagasje med.



Rancho "My ride", kit med kompressor og alt som skal til for å justere støtdemperne med trådløs fjernkontroll inne fra bilen. 8)



Nye motorfester, slik at motoren nå kanskje står stille oppi der. ;D Og 4WD switch, slik at jeg slipper den irriterende pipingen og feilmeldingen i vic displayet.....
"Service 4wd switch".







Jeg monterte sammen carrieren og gjorde klar for avreise til "mekkeplassen", da jeg ikke har garasje, må jeg nok engang benytte meg av velvillighet fra eldste guttungen og hans arbeidsplass. Det medfører 20 min. frakttid, men det er ok.. :)

Inn på bukken og opp med bilen. Genialt med 4 armers bukk. Blir så mye bedre plass under bilen til å mekke....Slik skal jeg også ha meg.......en gang......men først garasje. ::)



Først er det stikkakslingbytte som står på planen.



Av med bremsecalippere.



Henger calippere opp i spiralfjærene med strips slik at de er ute av veien, og ikke bremseslangene blir skadet. Vær forsiktig med ABS føler og ledning.



Etter bremseskiver og skjold er demontert, må hubene (hjullagrene) av. 3 stk. !3 mm bolter med stjerne



Navmutteren fjernes, og så må huben terses av.





Stikkakslingen kommer smertefritt ut. :)



Jeg pusset av med smergelpapir.



Så er det forsiktig inn med den nye.....blank og fin så lenge det varer... ::) Montering i motsatt rekkefølge.

« Siste redigering: Ti., 4,Januar,2011,09,01 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8