Skrevet av Emne: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.  (Lest 24101 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) historie, mekking og fiksing.
« Svar #15 på: Sø., 7,Mars,2010,23,03 »
Jeg legger ved en bildeserie hvor jeg fikk prøve bilen litt offroad. Jeg er imponert over flexen og fremkommeligheten. Sperren er nok inni hodet mitt, og i at den skal brukes som familiebil..... ::)

http://picasaweb.google.com/ages.oljeservice/KJRINGIMODALEN

« Siste redigering: Ma.,22,Mars,2010,01,00 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #16 på: Sø., 7,Mars,2010,23,56 »
Jeg lot meg lure til å kjøpe en dings som skulle gjøre bilen mer bensingjerrig og tilføre flere hestekrefter. What a joke.... ::) Bilen måtte gjøres strømløs, slik at ECUen skulle kjenne igjen chip'en....... Hvis noen har prøvd en som virker, fortell meg om den.. ;D












« Siste redigering: Ma.,15,Mars,2010,10,05 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Åge's ZJ (uten garasje) historie, mekking og fiksing.
« Svar #17 på: Ma., 8,Mars,2010,02,26 »
Jeg legger ved en bildeserie hvor jeg fikk prøve bilen litt offroad. Jeg er imponert over flexen og fremkommeligheten. Sperren er nok inni hodet mitt, og i at den skal brukes som familiebil..... ::)

http://picasaweb.google.com/ages.oljeservice/KJRINGIMODALEN


Jøss, forsvant snøen så kjapt der vest på :)
XJ 4,0 98

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #18 på: Ma., 8,Mars,2010,19,55 »
Hehe, jada....Nei, jeg er ikke kommet til 2010 ennå..... ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #19 på: Ma.,22,Mars,2010,00,59 »
slenger med et par bilder fra "Right on Bergen travpark" 17.8.2008, hvor jeg promoterte JCN, og bare på gøy stilte ut Jeepen for vurdering. Det ble ingen premie, men det var artig. Eneste 4x4 som stilte. ;D













« Siste redigering: Ma.,22,Mars,2010,12,34 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #20 på: Ma.,22,Mars,2010,01,16 »
I Juli 2009 kom endelig de nye Cooper mud dekkene jeg hadde bestilt fra "dekkonline.no", levert på døren. Deilig å få av de sletne BF dekkene.







Ser bra ut også, syns jeg. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #21 på: Ma.,22,Mars,2010,13,53 »
Åge - når jeg ser bilen din får jeg virkelig lyst på jeep MED tak :-)

(nei gutter og jenter ikke kast tomflasker etter meg nå - jeg kjører tysk panzer nå og må nok gradvis tilvennes jeep igjen)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #22 på: Ma.,22,Mars,2010,19,29 »
Takker, Ronny. He he. Selvfølgelig er det kult å kjøre topless i sommervarmen, men med ac på og vinduene lukket kan du brumme rundt med v6 eller v8 og samtidig ha det svalt, samt føre en normal samtale eller høre musikk....Jeg er av og til litt misunnelig på dem som har "liten" Jeep også, men vil ikke selge ZJ'en til fordel for en slik, det måtte bli i tillegg til, men min lommebok sier stopp der, gitt.  ::) Og i vinter, med seipete dekk, snø, is og minus 10 har det bare vært en fryd å kjøre Jeep ZJ.  ;D Sikkert XJ også...Tror ikke noen kaster flasker og ting etter deg for det, men om, så sitter du jo tryggere i bil med tak.. ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #23 på: Sø., 4,April,2010,01,45 »
Jeg har hatt problemer med ujevn tomgang, og har gjort ren "Idle air control motor" to ganger, og regnet med at den var gåen.....Etter byttet, går motoren litt hurtigere på tomgang når den er kald,(vinter og minusgrader) for gradvis å normalisere seg etter et par minutter. Men motoren rister og fusker fremdeles etter et par minutters tomgang, og høres ut som en gammel Volvo med for mye choke. Et lite trykk på gasspedalen, og turtallet fyker opp til 2000 rpm., for så saaakte å redusere seg til normalen ca.500 rpm.
Her finnes IAC,(5,2l v8) bak innsuget. To stk torx skruer. Litt knotete å komme til. Letter arbeidet med liten skralle og bits syns jeg.


Gammel (til hø) og ny. Den gamle var full av beksot sist sommer da jeg rengjorde den.

Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #24 på: Sø., 4,April,2010,05,04 »
I november 08 takket radiatoren for seg, og vannet sprutet ut over parkeringsplassen. Jeg syns kjølingen hadde vært dårlig over lengre tid......
Radiatoren kjøpte jeg fra et firma som heter "Radiatorbarn.com" (radiatorlåven), som Sarpsborg motor fikk adressen til. Da trodde jeg ikke at bilen hadde ekstra automatkjøler.....Heavy duty metallradiator+ aut.kjøler type truck, for kr. 4.100,- levert på døren. Bergheim skulle ha 10.000,- for bare radiatoren!!! :o Jeg byttet radiatoren på brannstasjonen i Åsane, der jeg jobbet, og det gikk ganske "smertefritt".
Først løsne alle mutrene og skruene på toppen.













Så er det nødvendig å demontere dekselet under. 4 bolter, 15mm pipe med forlenger og skralle.







Det var litt knotete å få av dekselet rundt viften, men det gikk. Kanskje lettere hvis jeg hadde demontert viften først? Og...plastdekselet er todelt.



Så er det klart for å løsne kuplingene til aut.oljen.





Til slutt demonterte jeg slangene. Skikkelig worn out radiator.



Dårlig bilde av den nye sorte blanke heavy duty radiatoren.



Så må gummiopphengene flyttes over fra den gamle til den nye. Husk å sette dem riktig vei, med festene for viftedeksel innover.



På den nye radiatoren var den ene av  metalltappene som skal nedi gummiforingene  (en på hver side i bunnen, som radiatoren hviler på) bøyd, så det var litt pes å få bøyd den litt tilbake slik at den passet nedi hullet og foringen, uten å knekke den.





« Siste redigering: Sø., 4,April,2010,20,59 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #25 på: Fr., 4,Juni,2010,01,35 »
I februar var de dags for å bl.a. å montere fronthengerfestet med 2" firkanthull. Jeg skal bruke det til å manøvrere campingvognen, tilhengeren, og  å feste vinsjen i. Festet er bolt-on, så det skulle bli artig å montere det. Det har en trekkapasitet på 9000lb, og tåler en vekt på 600lb. vertikalt. Jeg var heldig å få låne verksted og bukk på arbeidsplassen til guttungen. :)




Bilen var hvit av salt. Bra ZJ ikke ruster så lett. ;D




Først var det å fjerne det massive dekselet under radiatoren. Festet med 4 stk. bolter. Pipe nr.15, skralle med lang forlenger.....








Også nederste bolt på skråstaget på hver side av radiatoren måtte fjernes.






Benyttet også muligheten til å bytte ut hornene som ikke virket. Kjøpte to horn på Biltema, pompøs lyd.. :)


Lett å feste de medfølgende boltene.










Slik ble det. Vedig lite synlig..
« Siste redigering: Fr., 4,Juni,2010,08,44 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #26 på: Fr., 4,Juni,2010,15,43 »
Har du platen under radiatoren enda? intr i å selge den?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #27 på: To., 1,Juli,2010,01,35 »
Sitat
Har du platen under radiatoren enda? intr i å selge den?
Beklager, men jeg tror jeg beholder den, da jeg kanskje vil demontere hengerfestet når jeg en gang kvitter meg med bilen. Den har nok en vesentlig betydning for avstivningen da den er laget av meget tykt jern, og festet til rammen med 4 stk. kraftige bolter.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #28 på: Ti., 6,Juli,2010,03,34 »
Her er t-max vinsjen montert i "krybben" med 4kantfestet.







Koblet kablene til en "truckladekontakt" og fyllte med Tec7 for tetting og forsterkning. Kjøpte også blindlokk til dem for beskyttelse mot sand og skitt.Anbefales!







Jeg kjøpte nytt batteri, og ville legge opplegg til sikring, strømfordeling og bryter til vinsj på motsatt side i motorrommet pga. plass. Ikke akkurat god plass i motorrommet til en ZJ med en V8.  ;D



Jeg la en 50kvmm. kabel rundt motorrommet via torpedoveggen. Kabelen er ekstra myk med ekstra mantel.











Arbeidet ble profft utført med hjelp fra Bergen Truck & Batteriservice som skaffet kabler og deler,samt hadde riktig verktøy.







Jordingskabelen tredde jeg gjennom den hule, store gummipakningen foran toppen på radiatoren. Passet perfekt, og totalt skjult.



Vinsjkontakten ble festet til støtfangeren og ble veldig usynlig og diskrè, også takket være det sorte lokket. Fint hva?  ;D







Sikringholderen, vinsjhovedbryteren og fordelingsboksen ble skrudd fast på innerskjermen. Dette var mulig da jeg har fjernet originalluftfilterboksen. Fordelingsboksen skal brukes til hovedstrøm til alle relèer for ekstralys etc.

















« Siste redigering: On., 7,Juli,2010,03,34 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #29 på: Ti., 6,Juli,2010,03,58 »
Ser jo flott ut.. du får sette den på bilen å knipse noen bilder ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833