Skrevet av Emne: Montering av fjærer på cj3b  (Lest 2433 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jofsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Montering av fjærer på cj3b
« på: Ma.,29,Januar,2007,22,00 »
Hei på dere

Jeg har fått en liten nøtt og knekke når det gjelder montering av heve fjærer på prosjektet mitt.
Det er sikkert ikke så stort for de som kan det men jeg står fast og blir ikke enig med meg selv  :)

http://www.quadratec.com/products/image_zoom.php?img=http://www.quadratec.com/Assets%2FImages%2F27376%2F27376-lg.jpg

Som det kommer fram av dette bildet så er det to fjærbånd på ene siden av senter og ett på andre siden.
Er det noen som kan si meg hvordan disse skal sitte i forhold til akslingene ???

Mvh
Roger Frithjofsen
Willys Jeep CJ-3b  1953

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Montering av fjærer på cj3b
« Svar #1 på: Fr., 2,Februar,2007,11,30 »
Har du en relativt original motor i bilen din (ikke så kraftig akselerasjon) så ville jeg satt fjærene med de to klemmene forover.  Under innbremsing vil fjærene bli presset nedover forran og vil "sprike".  Dette unngår du med klemme nr. 2.  Har du en stor V8 og hinnsides akselerasjon så blir det kanskje litt verre å velge.   Dette var ren tipping fra min side!  Har aldri sett at det er forskjellig antall klemmer forran og bak på fjærene før, jeg, men så er det fortsatt endel biler i verden jeg ikke har vært under og kikket på  ;)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

renegade

  • Gjest
Sv: Montering av fjærer på cj3b
« Svar #2 på: Fr., 2,Februar,2007,12,52 »
Har du en relativt original motor i bilen din (ikke så kraftig akselerasjon) så ville jeg satt fjærene med de to klemmene forover.  Under innbremsing vil fjærene bli presset nedover forran og vil "sprike".  Dette unngår du med klemme nr. 2.  Har du en stor V8 og hinnsides akselerasjon så blir det kanskje litt verre å velge.   Dette var ren tipping fra min side!  Har aldri sett at det er forskjellig antall klemmer forran og bak på fjærene før, jeg, men så er det fortsatt endel biler i verden jeg ikke har vært under og kikket på  ;)

Men er øyne like store ?  På de fjærene jeg har sett, så er det forskjellig dimensjo på øyet foran /bak...
De ser kanskje like store ut, men er de det ?


Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Montering av fjærer på cj3b
« Svar #3 på: Ma., 5,Februar,2007,09,44 »
Hæhmmm.
Hadde visst ikke kikket så mye under min egen bil heller, begynner å bli stiv i ryggen.  Det er et 4" hevesett på min CJ7 hvor det faktisk er dobbelt med klemmer bare på den ene siden.  Nå har jeg ikke montert dette settet selv, så jeg vet ikke hva som står i instruksjonene, men her der det flest klemmer i retning fjærsjakkel (altså forrover forran og bakover bak).  Vet ikke om det var et godt tips?  Ellers så er det jo et vesentlig poeng om fjærøynene er like store slik renegade nevner.....
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jofsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Montering av fjærer på cj3b
« Svar #4 på: Ma., 5,Februar,2007,18,19 »
Hei på dere

Har vært borte en tur i helga så jeg har ikke fått sjekket det dere foreslår, men jeg skal se på det så snart jeg får lurt meg unna snørrete unger  :-\

Jeg har også fått et tips om at det er forskjell på lengden fra senter tapp på forr fjær !
den skal vistnokk være 25" bak senter tapp og 25,5" forrann.

Når det gjalt bak fjær var det vist ikke så nøye !! hvilken vei den ble montert  ???

Jeg kommer tilbake med fasitten  ;D når jeg får målt litt.

Mvh RF
Willys Jeep CJ-3b  1953