Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 57903 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #30 på: On.,18,November,2009,21,28 »
Det vil sprekke opp med tiden, men det gjør alt. Den blandingen er ikke det værste du kan bruke.
Hva slags bil er den andre?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #31 på: On.,18,November,2009,21,39 »
Det vil sprekke opp med tiden, men det gjør alt. Den blandingen er ikke det værste du kan bruke.
Hva slags bil er den andre?

Ok, da bruker jeg det. Skal jo ikke ha de fjærene for alltid.

Den andre bilen min er en Audi A6.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #32 på: On.,18,November,2009,23,37 »
Jævlig kipt med A6`n da Jørn  >:(

Kan høre med kompis om han har mulighet til å se på DKW`n din, trenger ikke å bli så dyrt da...

ang fjærer så har jeg et ekstra framfjørsett, Procomp 2.5" samt noen nye shackler som bare må "moddes ned" til  litt mere normal lengde.
Så med de fjærene i front og litt lengere shackler bak så har du et low budget løft.
Kanskje jeg har noen Procomp dempere til overs også, bare jeg får bytta til Emu dempere jeg har liggende på hylla...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #33 på: To.,19,November,2009,00,10 »
Petter.. Å skifte servopumpe og tannstang på en A6 er ikke billig samme hvem som fikser jobben :)

Jørn.. Gir du meg skiltnr på bilen, så kan jeg se om vi har liggende noe av delene på jobb.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #34 på: To.,19,November,2009,06,56 »
Hei, ja kjipt med A6'n. Forbanna "Gjenstridige" som ikke vil påta seg ansvaret. Men jeg ser at det kan være tvils tilfellet, i og med at slaget mot tannstangstyringen kan jo i følge "Gjenstridige" ha skjedd i forkant eller etterkant av påkjørselen.

Petter: Jeg har allerede bestilt deler fra 4WD, bl.a shackler så det ordner seg. Men fytti rakkern for en fraktpris UPS opererer med. Jeg bestilte kun smådeler og 4WD mener at forsendelsen min veier 122kG (270 pounds) og charger meg $1251 for frakten. Jeg kan egentlig ikke fatte at det skal veie så mye, men uansett Frode tipset meg om jetcarrier så jeg skal ta kontakt med de i dag og høre hva det vil koste med dem.  Nå det gjelder fjærer vil jeg uansett ha TÜV papirer på så jeg venter litt med å heve bilen. Det er ikke så mye jobb å demontere og remontere fjærene så det tar jeg neste vinter. Ellers takk for tilbudet.

Frode:
Takk til deg også, men delene er allerede på vei inn i bilen. Slik at avbestilling nå er for sent. Men jeg er veldig intr. i deleprisen slik at jeg kan få sjekket at verkstedet ikke godter seg på min bekostning. Sender deg reg.nr på PM.
Jeg har også fått reklamasjon på den første servopumpa de satt inn i bilen dvs, dersom jeg tar bilen og setter den på ett annet verksted så vil jeg måtte betale på nytt for en servopumpe. For hele historien er slik:

Jeg fikk som sagt bulken i bilen min, dagen etter skulle jeg opp til Brummendal for å hente første lass av Jeep'n min. På vei nedover hørte jeg en rar lyd fra motor rommet. Men jeg kunne ikke se noe rart så jeg fortsatt turen nedover. Jeg fikk jo panikk med tanke på å sette igjen tilhengeren full av Jeep deler på E6 dersom bilen min hadde havarert på vei nedover.
Jeg kom meg omsider hjem, men i det jeg stopper opp i veien forran garasjen og skal rygge på plass hengern begynner det å ryke fra motorrommet. Da ser jeg at servpumpa har gått til dundas.
Jeg kontakter mitt kjære vennlige hjelpsomme forsikringselskap og de får hentet bilen og kjørt den til NAF. Jeg påpeker at det er følgefeil for gårsdagens påkjørsel, men NAF nekter på dette og tilbyr seg å kjøre bilen min til nærmeste audi verksted.
På Verkstedet skifter de servopumpa og bilen er igjen fin i èn dag. Jeg tar da dagen derpå og reiser opp igjen til Brummendal for å hente resten av Jeep'n. På vei nedover kommer den samme lyden som sist. Denne gangen så ryker den ikke, men den er godt på vei, jeg rekker i hvert fall å få den på verksted før pumpa kapitulerer. På verksted finner de da ut at ett lager i tannstangstyringen min har gått at skogen, de mener at dette er slitefeil og ikke som følge av påkjørselen. De tilbyr seg da å skifte hele skiten, og sier at jeg skal slippe å betale for en ny servopumpe.

Så dersom jeg tar ut bilen og setter den inn hos ett annet verksted så må jeg betale for pumpen, og i og med at de er i gang med bilen min (håper å få den i morgen) så syns jeg det er greit at jeg kun har ett verksted å forholde meg til dersom det skulle oppstå noe mer med styringen den nærmeste tiden.

Så slik er det med den historien, kjip men sann. Faktisk ikke nok med det, mens bilen sto på verksted ble det også innbrudd i den, de knuste ruta og rappa batteriet mitt. Syke greier.

Så tilbake til Jeep'n min.
Jeg vil uansett få en fin Jeep selv om jeg ikke velger å heve samt kjøpe 33" hjul i første omgang. Jeg får trøste meg med at det finnes ikke så mange orginale Jeep'r igjen, så det er jo litt morsomt å kun være en av de får der :-) .

Jørn

« Siste redigering: To.,19,November,2009,07,07 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #35 på: To.,19,November,2009,17,30 »
Nå opplevde jeg noe merkelig fra 4WD. Jeg sendte de en mail i morges om at jeg ville benytte JetCarrier fremfor UPS pga den dyre frakten på delene mine.

Da fikk jeg til svar om at de hadde kontrolert varene mine og funnet ut at de hadde tatt feil. Frakten ble nå halvert til $650. Merkelig sysn jeg, jeg ringte han opp 2 ganger i går og spurte om det virkelig var sant at delene min veide totalt 122kg.

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #36 på: To.,19,November,2009,18,11 »
Selv $650 er jo bra mye frakt. Har du tid ville jeg spurt hva de skal ha for å sende til NJ, og videre sjekke hva Jetcarrier skal ha for frakt med båt eller fly. Husk at Jetcarrier er inkludert alle fortollingsgebyr, og de ordner med mva.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #37 på: To.,19,November,2009,21,19 »
Selv $650 er jo bra mye frakt. Har du tid ville jeg spurt hva de skal ha for å sende til NJ, og videre sjekke hva Jetcarrier skal ha for frakt med båt eller fly. Husk at Jetcarrier er inkludert alle fortollingsgebyr, og de ordner med mva.

Ja jeg har tid. Jeg har bedt dem om det, samt hvor mange esker, volum og vekt på det som skal sendes, slik at jeg får lagt de inn når jeg skal booke sjø frakt. For jeg må vel det?

Når det gjelder 4WD så har jeg har handlet med som het Jim, det var han som tok telefon når jeg ringte. Jeg har litt dårlig intrykk av han nå. Ikke nok med at han rotet med frakten og vekten på den, men han har også endret på polyurethane kittet mitt.
Jeg bestilte ett Prothane sett sammen med noe skiver for bodymountene. Og på orderen har han endret dette til kit fra Daystar, koster riktig nok mindre men allikevel man gjør ikke slikt. Jeg spurte han om hvorfor, og da fortalte han meg at det var det de hadde på lager, samt at han mente det var bedre og mer komplett enn det fra Prothane. Han kunne vel ha spurt først. Nevnte også for han at vi i Jeep klubben fikk 10% avslag, men det mente han ikke var riktig, jeg skulle heller få diverse prosenter på enkelte varer.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #38 på: To.,19,November,2009,22,08 »
Selv $650 er jo bra mye frakt. Har du tid ville jeg spurt hva de skal ha for å sende til NJ, og videre sjekke hva Jetcarrier skal ha for frakt med båt eller fly. Husk at Jetcarrier er inkludert alle fortollingsgebyr, og de ordner med mva.

Ja jeg har tid. Jeg har bedt dem om det, samt hvor mange esker, volum og vekt på det som skal sendes, slik at jeg får lagt de inn når jeg skal booke sjø frakt. For jeg må vel det?

Når det gjelder 4WD så har jeg har handlet med som het Jim, det var han som tok telefon når jeg ringte. Jeg har litt dårlig intrykk av han nå. Ikke nok med at han rotet med frakten og vekten på den, men han har også endret på polyurethane kittet mitt.
Jeg bestilte ett Prothane sett sammen med noe skiver for bodymountene. Og på orderen har han endret dette til kit fra Daystar, koster riktig nok mindre men allikevel man gjør ikke slikt. Jeg spurte han om hvorfor, og da fortalte han meg at det var det de hadde på lager, samt at han mente det var bedre og mer komplett enn det fra Prothane. Han kunne vel ha spurt først. Nevnte også for han at vi i Jeep klubben fikk 10% avslag, men det mente han ikke var riktig, jeg skulle heller få diverse prosenter på enkelte varer.

Jørn

Joda, vi har 10%, men du må legges inn i 4wd systemet. Frode eller Stein, er det ikke dere som ordner dette?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #39 på: To.,19,November,2009,22,49 »
Jan Erik: hei, ja det stemmer at noen fra klubben må si i fra til 4WD. Jeg fikk eposten fra dem nå og de sa at en sentral person måtte si i fra til Kristen i 4WD for å legge meg på 10% avslag lista. Jeg sender Frode en PM å hører om han gidder å gjøre det for meg.

Når du sender med JetCarrier hvordan gjør du det? Jeg prøvde å booke en sjøfrakt, men de ville ha info om volum, vekt og antall pakker. Jeg spurte 4WD om det men det kunne de ikke svare på før de skulle sende ut varene (ikke før om to uker pga de må bestille varer til meg). Alt jeg vet i dag er vekten (125lbs).
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #40 på: Lø.,21,November,2009,08,06 »
I går fikk jeg svar fra biltilsynet ang. ombygging av bilen min (heving på fjærer, større hjul og motorbytte) (sent BT før Audi kræsj).

Ang. motor så måtte jeg sørge for at jeg ikke satt inn en motor med mer hestekrefter enn det bilen er orginal levert med, samt at alle deler jeg benytter til ombyggingen må jeg ha dokumentasjon på. De nevner også noe om at dersom tillatte for/bakaksel vekter eller tillatte totalvekt overskrides, må det fremlegge en ny totalvektsgaranti fra bilens produsent.

Når det gjelder heving så sa de ikke noe annet enn at jeg måtte ha dokumentasjon på hevesettet.

For nye hjul så må jeg fremlegge dokumentasjon på at CJ7 kan benytte hjulstørrelsen jeg har valgt, og de sier også at dersom sporvidden min endrers utover 15mm må jeg fremlegge dokumentasjon fra kompetent uavhengig labratorium på endringen.

Jeg får vel TÜV papirer på både hevesett og felger, men for motorfeste for en V8 får jeg vel ikke tak i. Noen som vet noe om dette?

Jeg har også satt opp i brevet til biltilysnet at jeg vil omregistrere blen min til personbil, da fikk jeg til svar at jeg måtte benytte orginal sete (dette har jeg) samt sikkerhetsbelter som er i henhold til kj.forskriften §16. Noen som vet hvor jeg kan få ta i setebelter, antar at jeg ikke kan kjøpe det fra Statene.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #41 på: Lø.,21,November,2009,09,02 »
V8 er egentlig ikke noe problem siden den tidligere ble levert orginalt på CJ7.
Du kan bruke orginale motorfester for v8, og jeg tviler på at BT vil kommentere om du bruker motorfester fra andre leverandører enn Mopar, dersom du viser frem kvitteringen på at de er produsert for den motoren/bilen.

Setebelter kan du fint slenge på ordren din hos 4wd. Bt godkjenner belter som har FMVSS 209 and 210 approval. Beams sine belter er iallefall merket med dette.
« Siste redigering: Lø.,21,November,2009,17,04 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #42 på: Lø.,21,November,2009,10,24 »
Jørn skrev: Jeg får vel TÜV papirer på både hevesett og felger, men for motorfeste for en V8 får jeg vel ikke tak i. Noen som vet noe om dette?





Når jeg viste Pony var de litt opptatt av hva slags fester jeg hadde brukt på 350'n
siden jeg åpenbart ikke kunne bruke opp igjen de originale fra 4L.
Advance Adapter er seriøs leverandør av alle former for adaptere.
Sjekk ut hjemmesiden. http://www.advanceadapters.com/

Alternativt kan du sjekke ut Moore.
http://www.4wheelerssupply.com/catalog/product_info.php/products_id/1781
Ivan har disse festene, og det ser veldig bra ut!


« Siste redigering: Lø.,21,November,2009,10,52 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #43 på: Sø.,22,November,2009,11,54 »
Takk for alle innspill. Dette er jeg helt avhengig av for å få bilen i stand.

Nå er jeg endelig ferdig med pussing og lakking av forstillingen samt andre deler som trengte en "opp-shining".

Jeg har sett litt på bremserørene som fulgte med. De ser greie ut, men det er mye møkk på dem så rensing er nok tingen. Men jeg har mest  lyst på å kjøpe nytt sett slik at jeg vet at alt er i orden.

Men jeg ser på sidene til Qudratec (som forøvrig har listet opp mer til CJ enn 4WD) at det re to sett som er for 86 CJ. Det ene er for standard disc brae og den andre er for Power disc bra. Jeg antar at jeg skal ha det settet som er for Power disc bra, kn noe bekrefte evt avkrefte dette for meg?

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #44 på: Sø.,22,November,2009,12,24 »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten