Skrevet av Emne: min cj7  (Lest 2148 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
min cj7
« på: Sø.,27,September,2009,21,37 »
heiåhå
javel her min jeep en cj7 1979 mod.
kjørte den hjem fra svergie i helgen helt til stavanger gikk veldig greit men, var litt usikker pga at den hadde stått roligt  i 4-5 år.
dette har selvsagt satt sitt preg på jeepen hadde ikke vented så mye rust men, vurder nå å kjøpe en ny balje. Noen som har en for salg ingen problem med "litt rust"?
en artig ting med min jeep er at panser løftes fram når det skal åpnes en kommer veldig lett til motor usikker om dette er en bra løsning, en ting er sikkert er at rusten uteblir da panser er laget av glassfiber, minus er at lakken kan sprekke lett eller.....
Håper å få den i ok stand og registrert til våren.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: min cj7
« Svar #1 på: Ti.,29,September,2009,00,14 »

Hei

Gratulerer med ny CJ  :D
Ser for meg at du får masse kvalitetstid i garasjen i vinter  ;)

Flippfront i glassfiber tror jeg ikke du får igjennom hvis bilen skal godkjennes som veteran. Da skal den vel være så nære original som mulig. Ha dette i bakhodet før du setter igang med større ting (du vet sikkert dette, men sier det lell).

Thomas

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: min cj7
« Svar #2 på: Ti.,29,September,2009,13,27 »
Send meg en PM om hvor du bor i regnfylket!  Stikker gjerne bortom for en titt.. Har 7'er selv, men flagger værforbehold  :D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: min cj7
« Svar #3 på: Ti.,29,September,2009,23,24 »
heisan
joda, har vært ute å klort litt på jeepen, wellllllllll...., ja mye arbeid, tenkte å sandblåse balja men, er litt redd for at hele balja blåses bort da.....må bare prøve...., jepp under jeepen er det også mye arbeid...
har fått tilbud på en galva balja men, økonomien strekker ikke til akkurat nå.., må bare komme i gang.
takker for tipset når det gjelder flipp fronten må undersøke dette, undrer meg litt da det er mangen andre deler på karross som blir klarert.
aage

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: min cj7
« Svar #4 på: Ti.,29,September,2009,23,38 »



Flippfront i glassfiber tror jeg ikke du får igjennom hvis bilen skal godkjennes som veteran. Da skal den vel være så nære original som mulig. Ha dette i bakhodet før du setter igang med større ting (du vet sikkert dette, men sier det lell).

Thomas

Nja... §1.15, bevaringsverdig er egentlig tenkt for USA. Biler som kommer fra foreks Sverige skal kunne registreres som vanlig bil, evt vanlig veteran. Poenget er at det er svært vanskelig å dokumentere at en bil fra USA stiller til de norske kravene i produksjonsåret. Men foreks Sverige hadde stortsett svært like krav med Norge, og derfor skal BT godta en bil som allerede er blitt godkjent under lignende krav, dvs Sverige..
« Siste redigering: On.,30,September,2009,10,02 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: min cj7
« Svar #5 på: On.,30,September,2009,09,31 »

Okei. Var ikke klar over at reglene spesifikt var spikret for amerkanskregistrerte biler. Uansett så vil jeg vel tro at evt modifikasjoner må være skrevet inn i det svenske vognkortet for at BT skal godkjenne det her?

Spurte BT/Amcarklubben om import av Jeep med glassfiberkaross og det kom jeg aldri til å få godkjent fikk jeg beskjed om. Hverken som veteran eller noe annet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: min cj7
« Svar #6 på: On.,30,September,2009,10,05 »
Å skifte til Glassfiber balje er sikkert ikke helt enkelt å få godkjent, nei.
SFOOR sa i utgangspunktet nei til at jeg kunne montere YJ-balje. De ville ha fabrikkens erklæring på at dette er lik balje, med tilsvarende egenskaper. Å skifte panser/skjermer burde ikke ha samme betydning. Men dette vil jo vise seg ved første beøk på BT.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget xt600

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
Re: min cj7
« Svar #7 på: To., 1,Oktober,2009,20,50 »
hei
joda er nok litt usikker hva jeg skal gjøre men,  tror jeg tar utfordringen å drar til BT til våren før jeg skifter til orginale skjermer og panser. Jeg tok inn en BSA B50SS til norge tror ikke det er så mange av denne type mc i norge hadde alle papirer i orden tok BT 15min å fylle ut papiren så var det registrert, tror ikke dette skal være noe problem men............

Nå skull jeg bar hatt en ny balje til ikk så formang høvdinger, noen so m har en med rust på :-).
aage

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: min cj7
« Svar #8 på: Ti., 6,Oktober,2009,16,23 »

Det florerer nok ikke akkurat med rustfrie sjuerbaljer i landet her,
eller resten av verden for den sakens skyld, så du bør nok heller prøve å skaffe deg en Wranglerbalje.



Hilsen Kath
 
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360