Skrevet av Emne: Hvilke stikkaksler...?  (Lest 2633 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Hvilke stikkaksler...?
« på: To.,28,Mai,2009,01,01 »
Har noe fæle lyder og vibrasjoner ved hardt pådrag fra start.
Etter å ha sjekket kryss på mellomaksel (ser splitter nye ut) har flere smarte Jeephoder konkludert med at det mest sannsynlig er stikkakslingen som drar over. Klarer ikke å finne noe annet galt, så nå er det bare å bestille nye...

Ny til CJ, så de eneste jeg kjenner til er Moser og Superior. Warn lager ikke mere. Noen som har synspunkter på de to? Egentlig noe forskjell?
Og hvor er beste/raskeste stedet å bestille fra?

På 4WD har ikke linken til Superior virket på 2 dager.
Moser settet ser slik ut:

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=13187

Billigere enn jeg hadde fryktet. Nå haster det å få bilen klar til Rena. Har plenty annet å gå igjennom før den tid også.
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #1 på: To.,28,Mai,2009,08,53 »
Moser er jo kjent for og være bra saker det! Sikkert minst like bra som Superior eller same same but diferent...
Løp å kjøp du!

Bedre det en å kødde med den 2-pice akselen du fikk av meg, bruk den som jordspyd eller noe...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #2 på: To.,28,Mai,2009,10,14 »
Har noe fæle lyder og vibrasjoner ved hardt pådrag fra start.

Jeg hadde dette problemet med en Wrangler, viste seg at det var yoke'en som var slitt/sliten (ant.pga.heving) med resultat at krysset kunne vandre ørlite. Symptomene var kraftige hugg og risting i bilen når jeg f.eks skulle først ut av lyskrysset. (dvs. ved hardt pådrag fra start)
Har du tatt ut en stikkaksel og sett at den er slitt/ødelagt?
« Siste redigering: To.,28,Mai,2009,10,31 av Heepeejeep »
CJ7

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #3 på: To.,28,Mai,2009,10,31 »
Symptomene er like, men kryssene er nye og yoken inspisert. Alt virker til å være bra.
I tillegg så ryker splinten på låsemutteren ytterst på akselen. Har åpna der 2 ganger denne uken. Begge gangene så rører mutteren så mye på seg at splinten knekker. Skjedde senest i går, etter å ha kjørt 3 mil (Hørte splinten lå og skranglet i navkoppen når jeg kjørte ned i garasjen).
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget tator

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #4 på: To.,28,Mai,2009,11,26 »
Det som skjer er at du har "klipt" kilen som sitter mellom huben og stikkakselen. Den kilen er på størrrelse med kilen som sitter på svinghjulene på motorsykler.. Hvis du tar av huben så vil du se. Hvis ikke sporet ikke er alt for ødelagt så kan du jo sette inn en ny kile i mellomtiden mens du venter på nye stikkaksler.. Har freset opp nye kilspor og satt inn ny, større kile noen ganger.

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #5 på: To.,28,Mai,2009,11,51 »
Sitat
med resultat at krysset kunne vandre ørlite

Nå ble jeg faktisk litt usikker. Krysset var fint og yoken thight, men om krysset lå helt perfekt sjekket jeg vel egentlig ikke.
Likevel er det en del som tyder på at det er stikkakselen som er gåen, så tenker jeg tar sjansen og bestiller nye. Ser ut som om det blir Moser.

Sitat
Det som skjer er at du har "klipt" kilen

Vi stod og kikka på den på en stikkaksel jeg har lånt av Petter, og kunne ikke helt skjønne hvordan den skulle være til noe hjelp. Uheldigvis hadde vi ikke kraftig nok verktøy til å få dratt av huben. Satt som fy selv med relativt stor avdrager og latmannsarm/trykkluft...
Merker ikke dette ved vanlig kjøring, så satser på at det holder til nye aksler kommer.
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #6 på: Fr.,29,Mai,2009,08,26 »
Da er Moser aksler bestilt fra 4WD. Ser ut som om de er på lager og klare til å shippes.
Er det noen som har gjort dette bytte før?  Blant annet litt bekymra for at jeg ikke har utstyret som kreves for å få presset på Teamken lageret og en press ring som skal sitte innenfor...

http://www.4wd.com/images/catalog/products/large/GME/PDF/H10.pdf

Tips mottas...
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget arve

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #7 på: Fr.,29,Mai,2009,11,20 »
Det er veldig lett, finn en hylse som passer gjerne ett rør,smakk på plass.
Lykke til med arbeid,og ett nytt sett med gromme stikk aksler :) :) :)
cherokee chief 1980 mod
M/T 15x12 clasic weels
M/T 36x15.5x15
6" fjærsett fra Rusty
AMC 401
Jeep Laredo 1981 mod
Amc-401.727 automat a/c
Cherokee Chief 1981
Amc 360 727 Automat

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #8 på: Fr.,29,Mai,2009,12,01 »
OK. Takk.

Så det skal mere dyttes/smekkes på plass?
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #9 på: Fr.,29,Mai,2009,20,54 »
De få gangen jeg har vært nødt til å bytte lager har jeg varmet lageret litt på ei kokeplate,bare så mye at det er vondt å ta i uten hansker,også så har akselen vært så kald som mulig,(legg den i fryseren)da har lageret nærmest falt på plass,greit å ha et rør som er litt lenger enn akselen,helst ikke større enn at du bare slår på innerringen på lagert.greit å ha røret i tilfelle varmen/kulden utlignes for fort.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Turbo.TJ

  • Gjest
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #10 på: Ma., 1,Juni,2009,09,29 »
Med 4 toms heving på en CJ 7 bør du montere på mellomakslingen et dobbelt CV ledd. Jeg har dette på min. Den er totalt vibrasjonsfri. Gunnar har samme 4 toms hevesett som det jeg har. Og der rister herfra til H----e....!! :-[
 Nå har jo vi begge TH 400 og du har manuell T5 og den er ca 4 tommer kortere, men det gjør den neppe så mye mere vibrasjonsfri.
Har ikke opplevd at stikkakslingene kan lage sånne vibrasjoner. De vil jo "låse" seg i prismene ved gasspådrag, men ikke dumt å montere et sett med Moser akslinger allikevel. :)

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #11 på: Ti., 2,Juni,2009,09,02 »
Litt redd for at det kan være en issue. Ser ut som om det er noen gamle skraper på yoken... Men ikke noe ferskt.

For satse på at den ekstra lengden og senka transfer redder meg. Har fått en ørliten vib i 90 (så liten at Ole ikke merker den) etter siste gang jeg skulle finne ut hvor lydenn kom fra, men uten om det er alt helt smooth.

Moser blir nok bra uansett, men dyr måte å feilsøke på :)
Pakka er registrert hos UPS for å bli levert til mandag, så det blir noen hektiske dager med skruing før Rena, med Nor Shipping messe hele uka...
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Turbo.TJ

  • Gjest
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #12 på: Ti., 2,Juni,2009,21,37 »
Går veldig greit å bytte disse stikkakslingene. er du litt dreven så går det på et par timer per side. er du ikke så dreven, ja da går du en tur i kirken på søndag for litt åndelig støtte... ;D

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #13 på: To., 9,Juli,2009,01,04 »
Var nye stikkakslinger løsningen?
CJ7

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Hvilke stikkaksler...?
« Svar #14 på: To., 9,Juli,2009,08,30 »
Absolutt!
Nå er det bare å dra på så mye jeg orker ;)
Fortsatt litt vibrasjoner, men der er mistanken feil justering av vinkelen på bakakselen. Men lydene og den store vibrasjonen forsvant.
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted