Skrevet av Emne: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?  (Lest 2551 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ole Andrè

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« på: Lø.,18,April,2009,18,25 »
Har lest litt her inne at det er flere som har tilpasset YJ karosseriet til en CJ 7 uten alt for mye modifisering. Men jeg sliter med å finne noe særlig informasjon om dette.

Det er en 85 cj 7 35" v8 det er snakk om.

Jeg  har et wranger kaross fra 1990 tilgjengelig.

Hvordan passer festene over ens, karosseri/ramme?

Jeg har også 2 nye forskjermer og ny vindusramme liggende, passer dette da den "nye" YJ wrangler ramma?

Hadde vært kjempe flott med litt informasjon/erfaringer fra noen som har holdt litt på med disse bilene.


Mvh: Ole Andrè

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #1 på: Lø.,18,April,2009,20,43 »
1. Du må skjære ut en bit av CJ balja der varmluften går opp til vindskjermen, skjære ut like mye på YJ-balja og sveise inn det du skar ut fra CJ'en.
2. Karrosserifestene bakerster litt bredere montert på YJ så her må du forandre enten i balja eller ramma. Ramma er sikkert enklest å forandre der.
3. Karrosserifestene foran bakhjula sitter lengre bak på CJ enn på YJ, men der trenger man ikke modifisere noe (annet enn å få lurt inn en mutter) fordi det er et annet hull som passer
4. Bensinpåfyllinga må sveises igjen og lages ny på andre siden
5. Huller etter stigtrinn og større skjermbreddere må sveises igjen.

Hvis det er CJ skjermer du har så vil de passe, vindskjermen passer også :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #2 på: Lø.,18,April,2009,23,02 »
1. Du må skjære ut en bit av CJ balja der varmluften går opp til vindskjermen, skjære ut like mye på YJ-balja og sveise inn det du skar ut fra CJ'en.
2. Karrosserifestene bakerster litt bredere montert på YJ så her må du forandre enten i balja eller ramma. Ramma er sikkert enklest å forandre der.
3. Karrosserifestene foran bakhjula sitter lengre bak på CJ enn på YJ, men der trenger man ikke modifisere noe (annet enn å få lurt inn en mutter) fordi det er et annet hull som passer
4. Bensinpåfyllinga må sveises igjen og lages ny på andre siden
5. Huller etter stigtrinn og større skjermbreddere må sveises igjen.

Hvis det er CJ skjermer du har så vil de passe, vindskjermen passer også :)


1.  Her er det vel bare å skjære opp nye huller i YJ-balja, trenger vel ikke å gjøre en så omfattende operasjon (?).

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #3 på: Lø.,18,April,2009,23,24 »
Tror ikke det går. Yj'en har en "innsøkk" hvor plastkanalen til lufta går mellom dashen og balja, det gjør at du ikke får inn den plast-"trakta" som CJ'en har på undersiden av de to hullene.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #4 på: Sø.,19,April,2009,01,03 »
Man må enten flytte dette fra CJ'en eller lage seg en bit selv.
Evt gjøre som meg å bytte ut hele kanten med en ny.. (sikkert litt mer arbeid..)


Nye hull til baklukehengsler må lages..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #5 på: Sø.,19,April,2009,08,27 »
Tror ikke det går. Yj'en har en "innsøkk" hvor plastkanalen til lufta går mellom dashen og balja, det gjør at du ikke får inn den plast-"trakta" som CJ'en har på undersiden av de to hullene.

Men da kan en vel kanskje bruke den plasttrakta fra YJ'en direkte, så slipper en å gjøre noen modifiseringer i det hele tatt ?
Da må en kanskje bruke YJ ruteramme, og der mener jeg det er en forskjell i.f.m. vindusviskermotor'n / mekanismen.
Nå er det en bedre patent på YJ ruteramma når det gjelder rustangrep, så det er kanskje ikke så dumt å bytte til den uansett ?

renegade

  • Gjest
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #6 på: Sø.,19,April,2009,08,30 »
Nye hull til baklukehengsler må lages..

En må vel åpne i bakkant for å få inn en forsterkning i tillegg, det er vel bare tynne plata der hvor en skal borre boltehullene for baklemmen ?
Ihvertfall, så er det slik på TJ'en...

Mulige en kan få tredd inn et jern fra siden, men jeg tviler, det er ganske trangt der.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #7 på: Sø.,19,April,2009,11,25 »
Jeg skar hull i kanalen fra undersida og la inn jern. Sveiset igjen etterpå.
Har lakket så godt jeg kunne inngjennom skurhulla, og satser på en runde med en seig masse etterpå.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Ole Andrè

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #8 på: Sø.,19,April,2009,19,06 »
Takk for mange gode innspill!

Da begynner jeg å få litt oversikt før evventuellt innkjøp av "ny" balje.

Ja det er orginale CJ skjermer: )

Hvordan er det med bakluke, veltebøyle,sete innfesting, ? er dette bolt on eller må man fikse nye hull ?

Har også bikinitop og hardtop liggende m dører, vil dette passe på en YJ balje`?

Mvh

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #9 på: Sø.,19,April,2009,19,52 »
Bakluka passer, men den må hengsles nede istedenfor på siden som Frode har beskrevet over her. Seter bytta jeg ikke i den balja jeg brukte, men er ganske sikker på at de passer rett inn.  Baksete passer også, her måtte jeg lage nye hull til festene i innerskjermen. Veltebøyla passer rett inn, dører også selvom du sikkert må justere hengslene litt.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Tilpasse en YJ balje til en cJ 7 ramme?
« Svar #10 på: Sø.,19,April,2009,23,04 »
Takk for mange gode innspill!

Da begynner jeg å få litt oversikt før evventuellt innkjøp av "ny" balje.

Ja det er orginale CJ skjermer: )

Hvordan er det med bakluke, veltebøyle,sete innfesting, ? er dette bolt on eller må man fikse nye hull ?

Har også bikinitop og hardtop liggende m dører, vil dette passe på en YJ balje`?

Mvh

Send en PM til medlem # 1, han brukte YJ balje da han restaurerte CJ'en sin.