Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45895 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #180 på: On.,11,Februar,2015,17,52 »
Hvem har hatt bilen før deg tro  :)
Bilde?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pederzn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #181 på: Fr.,13,Februar,2015,10,48 »
Har ingen bilder av bilen på pcen, men hentet den på Stokmarknes i sommer  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #182 på: To.,13,Desember,2018,19,50 »
Da står det og putrer, sirkulerer og "koker" noen timer.. håper det blir skikkelige varme etterpå :-)
3-4 liter vann blandet med 0,5 liter Systemrens.
Kjøpte termostatstyrt kokeplate på Europris, kr 180.
Har satt den på ca 55 grader, det får holde.
Koblet meg på rørene foran ved termostathus og vannpumpe istedenfor bak på motor. Blir litt søl så må ha noen liter ny frostvæske klar etterpå. Rørene er forøvrig 16 mm.
Backflushet med varmtvann fra springen et par minutter først, for å få ut all frostvæske og evt. løst slam.
Testet varmeapparatet litt under flushing, uten motor i gang naturligvis. Det ble faktisk varmere luft med ca 50 graders vann, enn når motor er driftsvarm. Så det er/var rom for forbedring ja.

Edit: "kokingen"  stod på i 6 timer.

https://www.youtube.com/watch?v=kZhfOm4JA_g&feature=youtu.be
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2019,01,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #183 på: Fr.,14,Desember,2018,04,27 »
Varmt ble det iallefall  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #184 på: Ma.,14,Januar,2019,01,48 »
Fortsatt godt og varmt i bilen.. måtte ta en liten kuldetest på Harstads kaldeste sted.
Men ingen antydning til mangel på varme :P

Glemte forøvrig å skrive at renseprosessen (kokingen) stod på i ca 6 timer. Antok at det skulle være nok og det var det.
Neste gang holder det sikkert med 3 timer, hvis man gidder å ta det før det blir altfor grodd.

« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2019,01,54 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #185 på: Ma.,14,Januar,2019,19,35 »
Ikke dårlig  :) Må en rens til her til våren.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #186 på: Ti.,26,November,2019,20,13 »
Flaska ser sånn ut iallefall.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #187 på: Sø., 9,Februar,2020,17,45 »
Hei,
Vet dette er en gammel tråd, men som (3 uker) fersk eier av en 1999 Laredo 3.1 TD har jeg hatt mine skuffelser ang. varme i kupeen.
Og har derfor spesielt sett på hva folk her har skrevet. 

Har flushet varmeregister, men tydeligvis ikke grundig nok, så det må vel repeteres. Temp-målinger med IR-termometer avslører at det er stort temperaturfall bare på veien fra temostathuset og ned til rør inn på varmeregister. Så, opplagt: det går for lite vann den veien - vel og merke når termostaten står åpen.  I hvert fall med litt gjengrodd varmeregister. Er det bare jeg som har tenkt tanken at man burde kunne strupe litt for vannet i "radiatorkretsen" (sette en klemme el. ventil på slange enten tur el. retur på radiator) - og på den måten tvinge (noe) mer vann gjennom varmeregisteret? Så lenge temp. på motoren ikke får overstige 80 grader når termostaten opererer som den skal, kan vel ikke dette være til skade? På sommeren kan man da selvfølgelig droppe denne strupingen og få mest mulig varmt vann til radiatoren ("som vanlig").   

 Siden det tydeligvis er en gjenganger at varmeregisteret på denne modellen gror igjen med avleiringer, og at det er vanlig at det tar "laaang" tid før kupeen blir varm selv med full driftstemp. på motoren/kjølevannet, hadde det vel ikke skadet om man fikk mer vann til å gå via varmeregister. Ekstra sirk-pumpe på rør til varmeregister kan vel ikke få motorens vannpumpe til å levere stort mer totalt, derfor blir jo det bare (med ekstra pumpe) å dra en større andel av vannet den veien (og tilsv. mindre til radiator) - så da burde vel en passelig struping av strømmen gjennom radiator gjøre samme nytte?

???

Thomas

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #188 på: Sø., 9,Februar,2020,21,02 »
Hei, ingen tråd er egentlig for gammel.
Bedre å bruke en gammel tråd enn å lage nye tråder hele tiden. På den måten samles all informasjon i en tråd istedenfor mange.

Jeg kjørte den 6-timers sirkulasjonsrensen i videoen lengre opp her i 2018, og fortsatt er det god varme.
At det ble akkurat ca 6 timer er vel mere tilfeldig (det ble sent på kveld), kunne sikkert like godt ha vært 4 eller 8 timer, eller kanskje 2-3 timer hadde vært tilstrekkelig.

Ikke så bra varme nå som i fjor vinter riktignok, det var jo helt utrolig ekstremt bra varme.
Jeg har problem med at kjølevæsken blir misfarget så har vel en eller annen lekkasje et sted. Muligens oljekjøler, men det er så lite at jeg har ikke gjort noe med det enda. Oppdaget det allerede for ca 5 år siden. Så da blir det nok avleiringer i varmeapparatregisteret etterhvert, med sviktende varmeeffekt.
Men nå som jeg kjenner metoden er det jo fort gjort å ta en ny rens neste høst.

Det er prøvd flere andre løsninger som 88 graders termostat, ekstra sirkulasjonspumpe osv.
Men til syvende og sist er som regel løsningen en skikkelig rens av kun varmeapparatregisteret. Disse bilene er jo ikke produsert med dårlig varme i utgangspunktet.
I 2014 kjørte jeg rens av hele kjølesystemet (kjørte i et par dager med systemrens/vann i systemet), men det hadde ikke samme effekt. Kun kortsiktig noe bedre.

Ellers har jo særlig Limited/Overland utgavene hatt noe trøbbel med de såkalte "blend doors" som regulerer luftstrømmen fra varmeapparatet.
Ligger noen tråder om det også hvis det ikke er beskrevet her.

Her er også en litt eldre tråd men oppdatert tråd om emnet https://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10732.msg81772.html#msg81772
« Siste redigering: Sø., 9,Februar,2020,21,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #189 på: Sø., 9,Februar,2020,23,02 »
Hei teerex,

 Har vel lest opp og ned på de trådene her som gjelder varme i WJ. Men mht. temperaturer jeg måler har jeg bare mitt eget her og nå å gå etter. Dessuten ikke sikker på om det har lurt seg inn noe luft i systemet etter siste operasjoner, som ikke har kommet seg helt ut ennå. For sikkerhets skyld er luftepluggen på radiatoren grundig "sveisa" tett med varmluftpistol e.l. sikkert pga plugg som ikke holdt tett el. hadde skadde plastgjenger, så lufting må gjøres andre steder. (Har kjørt Blazer siste 8 år, med ekstremt velfungerende varmeapparat, og har ikke plundret så mye med denne biten tidligere.) Skjønner at kjølesystem, kjølevæske etc. på denne motoren er noe å følge nøye med på. Selger av bilen hadde overhalt toppakning/topper i fjor, og kjølevæske samt olje ser fin ut.

 Jeg byttet til 16mm slange hele veien fra termostathus til varmeregister og retur (fjernet originale stålrør) i håp om bedre flow, men usikker på effekten der foreløpig.
 
 Men spørsmålet mitt var jo mest om ikke det kanskje uansett burde gått (noe, hvor mye?) mer vann til varmeregisteret etter at termostaten har åpnet, og om det er en idé å justere på dette ved å slippe litt mindre gjennom radiatoren. Det slo meg som en opplagt ting å teste ut, siden det virker å gå mindre vann til varmeregisteret når vannet endelig har nådd max temperatur og termostat står åpen. Men dette er kanskje bare en "case" hvis registeret stadig er "halvtett".

Tror ellers det er smart å kjøre intervaller av stående/sirkulerende surt (og ja, sikkert helst varmt) rensemiddel i registeret som (tror det var) du gjorde for å virkelig få løs avleiringer. Skal få gjort dette mer grundig på en passende fridag. Bilen er jo 21 år og har gått 257000 og ikke vet jeg om noen har gått skikkelig over disse sakene på den ennå.  Blir ikke bedre (vintermorgenstemning) av at den ikke har hverken webasto eller defa-kupevarmer. Bilen blir stående ute her året rundt (uthus fulle av traktorer+"skrot") så jeg skal snart få montert defa kupevarmer, skjønner i grunn ikke at noen orker bil på vinteren i Norge uten. Ihvertfall ikke dieselbil som behøver tid på å bli varm.

 Siden du også har 3.1 Laredo, hvor mye skal det blåse fra dysene ut mot sidevinduene når man velger frontrute-defrost+fotvarme? Hos meg er det bare lite luft som kommer ut der, og alt for lite til å holde dugg unna sidevinduene i skikkelig rått vær (som vi har hatt her i Follo i det siste), selv med full spiker på vifta. AC burde vel også tørke luft på vei inn, men kan hende jeg finner ut at det er tomt for gass der, ikke sjekket dette nøye ennå. Virker som det har lite å si om jeg setter på AC mht. bedre tørk på rutene. Recirc er litt ubrukelig mht dogg på rutene siden det kommer luft alle mulige veier og ikke bare der man vil ha den.

 Er nok ikke ferdig med "klimaproblemene" på denne med det aller første. Men bortsett fra dette, en herlig bil. 


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #190 på: Ma.,10,Februar,2020,00,35 »
Hmm..  den luftepluggen på toppen av radiatoren må jo tas av når man fyller opp systemet ellers får man ikke ut all luften.
Og det er jo negativt for kjølingen av sylindertoppene.

Defa motor og kupevarmer er veldig kjekt ja. Min har nok hatt det omtrent fra den var ny tror jeg.
Bruker det alltid hvis det er minusgrader eller antydning til rim eller is på rutene, og ofte ellers.
Hjelper godt på slitasjen og forbruket til motoren hvis man har mye småkjøring iallefall.

Det kommer ikke så veldig mye luft ut til sidene.
AC-anlegget mitt er forøvrig ganske unikt. Tror aldri det har vært etterfylt noe gass siden bilen var ny. Produsert i januar 2000 og registrert i november.
Jeg kjøpte den i mars 2009 og i fjor var det faktisk fortsatt en viss kjølende effekt.
Får nok fylle opp i vår tenker jeg, men ikke så ofte det er behov for så mye kjøling her i nordnorge da. Men i perioder kan vi jo ha både 20 og 30 grader (altfor korte perioder  :P )

På høsten har jeg pleid å kjøre en natt eller to med 220V luftavfukter i bilen for å få den tørr og god til vintersesongen starter. Det hjelper bra mot dugg og rim på rutene, iallefall en stund.
AC starter forøvrig uansett når du setter bryteren på frontrutedefrost med eller uten fotvarme.
« Siste redigering: Ma.,10,Februar,2020,00,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #191 på: Ma.,10,Februar,2020,11,03 »
Mht. ubrukeliggjort lufteplugg på radiator (hersens plast på feil steder!) så frister det ikke å bytte hele radiatoren (som ellers er bra), så her blir det nødvendig å være litt kreativ og få installert noe annet som reserveløsning. Tenkte jo ellers det burde gå å få ut luft på den lille stussen for den tynne slangen til ekspansjonstanken, den som sitter helt i overkant på radiatoren. For ny påfyll(/lufte?)mulighet ved radiatoren kan man ellers få kjøpt 38mm rør med radiatorlokk:

https://www.ebay.com/itm/Aluminum-Radiator-1-1-2-38MM-Hose-Inline-Filler-Coolant-Hose-Drain-Universal/323873378665?hash=item4b685b9169:g:65QAAOSwvuhbnxF0

 ...som man kunne satt in på tur-rør til radiator nærmest mulig radiatoren, hvis det bare er plass nok under panseret der. (Noen som har kjøpt sånne innenlands?) Kunne kanskje vært noe. Ellers foretrekker jeg selvfølgelig å kunne se ned i radiatoren så man ser hvor høyt vannet står.

Mottagelig for andre gode ideer...

 Har bratt låvebru her og skal snart se om jeg får ut mer luft...kan være det er det viktigste i første omgang.

 Ellers var jeg oppi og kikket litt nå, og AC-kompressor clutcher inn og ut (med korte intervaller, tyder vel på bra med gass?)

Og kjøpte slangetenger på Biltema i morges for videre kjøle/varmesystemarbeid :) Aldri blir det nok verktøy heller.




Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #192 på: Ma.,10,Februar,2020,20,08 »
Litt spesiell den luftepluggen, så det er nok noen som har blitt ødelagt av feil bruk opp igjennom tidene.
Ikke helt vanlige gjenger så litt spesiell vri for å få den ut, må dra og vri samtidig.
Samme type plugg sitter forøvrig nederst på radiatoren for avtapping (men den skal ikke tas helt ut slik som luftepluggen).

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #193 på: Ma.,10,Februar,2020,22,47 »
Hei, ja det ante meg... Hadde du sett hva som er gjort for å "fikse" lekk lufteplugg på radiatoren i min WJ ville du nok innse at den er hinsides reparasjon, den er smeltet tett og deformert med varme på alle kanter.  Må gruble litt videre på den der. Noe nytt må på plass, strengt tatt behøves jo bare en pålitelig, pottetett "skrukork"(/plugg). Skrotnissen skal være på utkikk etter noe aktuelt som kan brukes.  Å få den mekanisk solid og væsketett montert i plasten på toppen av radiatoren blir vel utfordringen her.

T


 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #194 på: Ma.,23,August,2021,02,10 »
Da har det gått snart 3 år og og bilen har blitt kald igjen. Ikke helt uventet.
5 "varme" grader ute og praktisk talt null varme å få. Så da blir det å planlegge ny renseprosess etterhvert.
Burde gå greit når man har oppskrifta og utstyret fra sist.

Ser at temperaturnåla ikke går noe særlig over den midtstreken rundt 70-75 grader, så da får jeg prøve å få tak i ny 82 graders termostat.
Men burde jo ikke være noe galt med den jeg har, den er jo ikke så veldig gammel.
Mulig jeg heller går tilbake til 80 graders termostat, siden jeg ser i manualen at viskosevifta aktiveres ved 82-91 grader (antar det stod 82 inni festemutteren, men husker ikke på sparket).
Da blir det vel bare økt forbruk og vifta kjemper mot termostaten. I festemutteren til den gamle clutchen står det forøvrig 83, antar det er grader.
Ga bort originaltermostaten, men koster vel ikke en formue for en ny.
« Siste redigering: Ma.,23,August,2021,02,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.