Skrevet av Emne: Skjermbreddere  (Lest 7180 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #15 på: Lø.,13,Desember,2008,00,58 »
Bakakslingen min lar seg ikke flytte pga tanken. Mener på å huske at det stod noe i monteringsanvisningen til tanken om at man ikke kan bruke den tanken ved D60 aksling..

Det var omtrent som du beskriver  jeg så  for meg å lage bredderne. De som kan dette sier det tar mye tid, og da tror jeg nok at jeg må innse at tid er et problem..  Håpet blir at det et eller annet sted i verden finnes noen som kan gjøre denne jobben til en pris jeg ikke får altfor dårlig samvittighet av å betale.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #16 på: Ti.,23,Desember,2008,23,16 »
Siste oppdatering i kampen om å få tak i breddere som er brede nok (ca 21 cm).

En kompis av meg har en -63 T-bird til full renovering i Polen. Det er en nordmann som tar seg av kontakten med Polen og organiseringen. Jeg har snakket litt med han og han sier de har kontakt med flere som kan ordne dette. Bestop bredderne mine skal nå til Polen. Han ser for seg to alternativ.

1. Et plastfirma kutter de i to og sveiser inn en bit. Bredderne blir først sendt til det firmaet for vurdering siden det er det rimeligeste alternativet.

2. De bruker Bestop bredderne som mal og lager en ny form, bare bredere. Utfra denne formen kan det støpes enten i et plastmateriale eller med glassfiber. Om det blir denne løsningen får jeg først et anbud så får vi se om det er å leve med..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #17 på: Ti.,17,Februar,2009,21,12 »
Jeg går for alternativ 1. Firmaet i Polen ville starte i morgen.

Jeg har målt litt ekstra, nå. Jeg tror jeg lar bredderne gå ca 1 cm utenfor banen, dvs 18.5cm totalt.
BT vil sikkert ønske at de dekker hele bulen på dekket, men siden det er ca 3cm fra ytterkant bane til bulen på dekksiden vil det se rart ut. Da får jeg heller skru på noen midlertidige utstikkere ved visning.
Viktigeste må vel være at dekkene ikke kaster så mye vann bakover.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Skjermbreddere
« Svar #18 på: Ti.,17,Februar,2009,21,32 »
Viktigeste må vel være at dekkene ikke kaster så mye vann bakover.

Og siden når begynte BT å tenke logisk / se på det som faktisk har noe å si ? ? ? Her er det kosteskaft som gjelder. Alt annet er jo livsfarlig!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #19 på: Ti.,17,Februar,2009,21,48 »
Enten må de overtales til å tenke som meg eller så må jeg skru på noen ekstra greier noen dager.. :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Skjermbreddere
« Svar #20 på: On.,24,Februar,2010,12,41 »
Litt oppdatering..

Etter et år i Polen med mye krangling og styr, så kom bredderene til slutt til Norge.
De er kuttet i to og det er lagt inn en skjøt. De er så sparklet og bearbeidet før lakking.
Ligger bilder i garasjen min, de ser veldig bra ut. Problemet er at de veier mye og at de er utsatte for skader når de er lakket.
Jeg vurderer derfor å sende de med en kompis som er fra Latvia og få laget former av de og støpe nye i ABS plast. Har fått pris på dette i glassfiber og det var ikke avskrekkende. Men har jeg bare løst problemet med vekt, de må fortsatt lakkes eller legge på gelcoat.

Til slutt har jeg nok det produktet jeg ønsker ;D Mye styr, slik er det å ikke bygge std bil..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Skjermbreddere
« Svar #21 på: On.,24,Februar,2010,12,56 »
Kan du bare ikke gjøre finishen på de selv å lage for av de , så støper du de i carbon her hjemme selv. Er ikke så veldig vanskelig det. Da blir de lette å tåler en smekk.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Skjermbreddere
« Svar #22 på: On.,24,Februar,2010,13,09 »
Men gir støping i carbon eller kevlar fin nok finish til at de ikke må lakkes eller behandles?

Uansett så var prisen i Latvia på laging av former og støping i glassfiber så lav at jeg tviler på jeg gidder å prøve meg selv.
men det er selvf mulig det blir dyrere i plast..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Skjermbreddere
« Svar #23 på: On.,24,Februar,2010,13,56 »
Har fått noen alternativer til av ham. Noen som kan uttale seg om de forskjellige materialene, og hva jeg bør velge?

1. ABS-plastikk. Min latviske språkkunnskap er ikke på topp, men jeg leser det til å bli dyrt..

2. Glassfiber med svart gelcoat. Blir ganske så billig.

3. Karbon, ikke fått pris. Kan karbon brukes uten gelcoat eller lignende?

4. Kevlar, ikke fått pris. Kan Kevlar brukes uten gelcoat eller lignende?


JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Skjermbreddere
« Svar #24 på: On.,24,Februar,2010,14,23 »
med så mye styr... så hadde jeg kutta inn aksler så hjula passer innunder der de skulle ha vært...  ::)

eller litt enklere, hvorfor ikke bygge/sveise bredere etter egene mål ala`slike:
Tøft er det Å  8)





http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=52814
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=40307
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Skjermbreddere
« Svar #25 på: On.,24,Februar,2010,14,40 »
Hehe, Petter ..

Jeg har jo lagt mye arbeid i å få bruke så breie akslinger, så det er ikke aktuelt å korte de inn..

Genright kunne lage sine stålbreddere i den bredden jeg ville ha, men jeg synes ikke de er spesielt fine.
God plass til store dekk blir det selvfølgelig..

Har snakket litt med Nico i dag, og vi kom til at karbon med svart gelcoat blir bra. Lette og sterke..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Skjermbreddere
« Svar #26 på: On.,24,Februar,2010,14,50 »

1. ABS-plastikk. Min latviske språkkunnskap er ikke på topp, men jeg leser det til å bli dyrt.. ABS Termoplast = Pioner jolle, funker bra, estetisk....?

2. Glassfiber med svart gelcoat. Blir ganske så billig. Ja, og bra nok, men vil knekke en gang i skogen....

3. Karbon, ikke fått pris. Kan karbon brukes uten gelcoat eller lignende? Ja, men må da klarlakkes med UV-filter. Samme problem som glassfiber...

4. Kevlar, ikke fått pris. Kan Kevlar brukes uten gelcoat eller lignende? Ja, men må da klarlakkes med UV-filter. Samme problem som glassfiber...

Karbon og kevlar med klarlakk hvor veven er lagt pent gir et skikkelig fint inntrykk. Dog vet jeg ikke om det passer seg på en Jeep?? Men det blir dyrt og uten at du får noen vinning kontra glassfiber. ( Bittelitt vektreduksjon mot dobbel pris )
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Skjermbreddere
« Svar #27 på: On.,24,Februar,2010,16,01 »
Hmmm.. Blir klokere for hver dag :)

Jeg har spurt om pris på Carbon med sort  Gelcoat. Om du har rett Stein, så blir de endel dyrere enn glassfiber. og ikke allverdens vektforskjell. Jaja, får bestemme meg når prisen kommer.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Skjermbreddere
« Svar #28 på: On.,24,Februar,2010,22,43 »
Foruten de produkter nevnt over, er kanskje Dyneema noe som er et bedre alteraniv en glassfiber og Kevlar(Ararmid).
Dyneema kjenner noen sikkert fra syntetisk winch tau (Dyneema er varemerke, det samme som Spectra(Amsteel Blue i USA))
MC hjelmer blir i dag produsert av dette materialet.

Tåler UV stråling så UV filtererings lakk er ikke nødvendig. Veier 2/3 av Kevlar/Glassfiber......men koster litt mer :)


Noen nyttige linker
http://www.dsm.com/en_US/html/innovation/recent_innovations.htm?DCSext.src=search
http://www.favonius.com/soaring/materials/material.htm



XJ 4,0 98

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Skjermbreddere
« Svar #29 på: On.,24,Februar,2010,22,43 »
Jeg har et litt annet spørsmål her! Tør du virkelig sende de flotte bredderne ut av landet igjen ;)

Når det gjelder glass,carbon eller kevlar i skogen, så ja de blir såklart litt mere sårbar en f.eks ABS breddere. Men en fordel med disse igjen er jo at de kan fikses litt enklere om skade skal oppstå. De vil uansett bli mange ganger sterkere en de du nå har som er skjøtt og spaklet i alle retninger. Gå for glassfiber, lag de litt tykkere og få laget et reservepar(ikke så tunge shø). Sikkert den billigste løsningen, og glasfiber som har litt profiler er ganske så solid. Skal du flytte skog, da er det jo stål som gjelder uansett. Har da sett endel biler med glassfiberbreddere, og ja de kan ødelegges, men i disse tilfellene tror jeg ikke alltid ABS brederne har blitt så fine etterpå heller.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280