Skrevet av Emne: Skjermbreddere  (Lest 7183 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Skjermbreddere
« på: To.,23,Oktober,2008,13,09 »
Driver å forsker litt på skjermbreddere.

I USA finner jeg ikke noen som er brede nok for min bil. Iallefall ikke i CJ-stil.
Finner heller ikke et egnet materiale for å lage spacere på de Bestop-bredderne jeg har liggende.

Noen som har et tips? Jeg har funnet ut at www.brettakantar.is har to forskjellige. Det minste settet på ca 17 cm kan nok passe og er vistnok i CJ-stil. Men jeg finner ikke bilder av bredderne, iallefall ikke som jeg er helt sikker på er av samme bredderne, og Gunnar som lager de svarer ikke på mail.

Har satt Pål Marius på arctic truck på saken, og håper de kan skaffe bilder. Men om noen andre har bilder eller meninger om de bredderne eller andre fungerende og fine løsninger så tar jeg imot med takk.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #1 på: To.,23,Oktober,2008,21,14 »
I samråd med Ronny kommer vi til at bilen under her har de bredderne som brettakantar lager.

Veldig i tvil om jeg liker de. Mulig det har noe med at bilen de står på er så ufattelig stygg?
Skal prøve å finne et bilde av en bil med de besttop bredderne jeg har liggende.

« Siste redigering: To.,23,Oktober,2008,21,23 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Skjermbreddere
« Svar #2 på: To.,23,Oktober,2008,22,30 »
Jeg hadde sånne Bestop skjermer på min gamle YJ, det er bilde av den her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,153.0.html

Ellers så mener jeg divinycell er det beste å bruke til å lage breddere innenfor originalbredere. Det er nesten som stiv skumgummi og støpes inn i glassfiber og polyester, båtbyggere bruker det i sandwich-konstruksjon. :D
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #3 på: To.,23,Oktober,2008,22,38 »
Jo, det høres ut som en god ide..
Besttop bredderne er de fineste hittil..
Men dette med glassfiber er langt utenfor mitt fagfelt, så jeg må få noen til å gjøre det for meg.
Noen som melder seg?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #4 på: To.,23,Oktober,2008,23,38 »
Da har jeg googlet litt og funnet to firmaer i Norge som ser ut til å kunne lage noe slikt og som også er små nok til å gidde å gjøre jobben. Har sendt de mail, så får vi se..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Skjermbreddere
« Svar #5 på: Fr.,24,Oktober,2008,10,52 »
Jeg hadde sånne Bestop skjermer på min gamle YJ, det er bilde av den her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,153.0.html

Ellers så mener jeg divinycell er det beste å bruke til å lage breddere innenfor originalbredere. Det er nesten som stiv skumgummi og støpes inn i glassfiber og polyester, båtbyggere bruker det i sandwich-konstruksjon. :D

Rent bortsett fra at jeg ville ha brukt glassfiber og epoxy så er jeg enig.
Og det er jo forsåvidt ikke noen heksekunst.  Søk på nettet, mener det ligger beskrivelser på det norske bilbyggerforumet som har gjemmeside ???

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #6 på: Fr.,24,Oktober,2008,11,45 »
Jeg hadde sånne Bestop skjermer på min gamle YJ, det er bilde av den her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,153.0.html

Ellers så mener jeg divinycell er det beste å bruke til å lage breddere innenfor originalbredere. Det er nesten som stiv skumgummi og støpes inn i glassfiber og polyester, båtbyggere bruker det i sandwich-konstruksjon. :D

Rent bortsett fra at jeg ville ha brukt glassfiber og epoxy så er jeg enig.
Og det er jo forsåvidt ikke noen heksekunst.  Søk på nettet, mener det ligger beskrivelser på det norske bilbyggerforumet som har gjemmeside ???


Hmmm.. Jeg oppfattet Wrangster slik at divinycell brukes som form og støpes inn i glassfiber og polyester..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #7 på: Ma.,27,Oktober,2008,09,35 »
Jeg har avtalt at jeg sender bredderne ned til det firmaet jeg fant, så vil de se på hva som er den beste løsningen og evt pris. Dersom de lager komplett nye ville det være en fordel om flere med litt ekstra bred CJ7 også bestilte.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #8 på: To.,11,Desember,2008,00,43 »
Nå sliter jeg litt.. Er det ingen i hele verden som lager eller har en løsning på breddere på ca 22cm (litt over 8")  for CJ7?

Firmaet som jeg sendte Bestop-bredderne til så ingen annen løsning enn å dele de i 2 og lage nye former.
Dvs ca 40.000,- Spacere mente de ikke gikk an. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor, men det må jeg studere når jeg får de hjem igjen. Uansett.... Skal jeg ha spacere skal de lages i nor holdbart, ikke isopor.
Problemet med spacere er uansett at kanten på bredderne som skulle ha ligget an i skjermen da vil komme i hjulhuset og muligens begrense vandringen til dekket.

Har mailet litt med Gunnar på Brettakantar. Han har ikke mer enn 17cm (6.7") til CJ, og anbefalte www.samtak.is. Jeg ringte til de i dag, men de har bare til wrangler. Men de har 20cm.. (7.87")
Bortsett fra at jeg ønsker CJ-breddere så kunne Samtak sine vert et alternativ. Har igjen sendt mail til Gunnar og spurt om han kan hjelpe med andre alternativer.. Island er billig, nå.. De Gunnar lager koster nå i underkant av 47.390 ISKR ( ca 1.500,- ?) + frakt og mva. Mulig jeg kan få ham til å lage komplett nye? Island er jo et økonomisk u-land, nå.. Mener bredderne han lager kostet ca 10.000,- Nkr for et par år siden?


JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Skjermbreddere
« Svar #9 på: To.,11,Desember,2008,08,51 »
Nå sliter jeg litt.. Er det ingen i hele verden som lager eller har en løsning på breddere på ca 22cm (litt over 8")  for CJ7?

Firmaet som jeg sendte Bestop-bredderne til så ingen annen løsning enn å dele de i 2 og lage nye former.
Dvs ca 40.000,- Spacere mente de ikke gikk an. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor, men det må jeg studere når jeg får de hjem igjen. Uansett.... Skal jeg ha spacere skal de lages i nor holdbart, ikke isopor.
Problemet med spacere er uansett at kanten på bredderne som skulle ha ligget an i skjermen da vil komme i hjulhuset og muligens begrense vandringen til dekket.

Har mailet litt med Gunnar på Brettakantar. Han har ikke mer enn 17cm (6.7") til CJ, og anbefalte www.samtak.is. Jeg ringte til de i dag, men de har bare til wrangler. Men de har 20cm.. (7.87")
Bortsett fra at jeg ønsker CJ-breddere så kunne Samtak sine vert et alternativ. Har igjen sendt mail til Gunnar og spurt om han kan hjelpe med andre alternativer.. Island er billig, nå.. De Gunnar lager koster nå i underkant av 47.390 ISKR ( ca 1.500,- ?) + frakt og mva. Mulig jeg kan få ham til å lage komplett nye? Island er jo et økonomisk u-land, nå.. Mener bredderne han lager kostet ca 10.000,- Nkr for et par år siden?

Isopor er så mangt, det finnes noen som er beinharde.
Jeg ville ha brukt det, men gjort en viktig ting i tillegg:
Lagt på noen lag med passende glassfiber og epoxy.

Tenk over følgende: de fleste småbåter er bygd av glassfiber-"isopor"-glassfiber.  Er du bekymret for at de ikke skal holde ...

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #10 på: To.,11,Desember,2008,18,24 »
Joda.. Dersom isoporen blir kledd med noe mer holdbart er det en tanke, men jeg kunne likevel tenke meg en bedre løsning om det finnes..

Han fyren på det firmaet som så på bredderne sier at Epoxy spiser opp isopor, så en måtte i såfall bruke en spesiel maling først..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Skjermbreddere
« Svar #11 på: Fr.,12,Desember,2008,18,14 »
Sitat
Han fyren på det firmaet som så på bredderne sier at Epoxy spiser opp isopor, så en måtte i såfall bruke en spesiel maling først..

Jeg hadde ikke noe problemer med dette!!
medl nr 797

renegade

  • Gjest
Sv: Skjermbreddere
« Svar #12 på: Fr.,12,Desember,2008,22,49 »
Han fyren på det firmaet som så på bredderne sier at Epoxy spiser opp isopor, så en måtte i såfall bruke en spesiel maling først..

Hmmm, jeg har støpt mindre ting med epoxy og forskjellig typer "isopor".  Har ikke opplevde dette noen gang.
Men nå har jeg aldri brukt den vanlig, hvite isoporen.  Jeg har brukt noen hardere plater, muligens grunnplater (?)

Dvs., det er ikke helt sant:  Jeg har bygd noen modelflyvinger med vanlig hvit isopor, og de er kledd med balsa, llimt med epoxy.  Har aldri sett at epoxyen spiser opp isopor på den måten.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Skjermbreddere
« Svar #13 på: Fr.,12,Desember,2008,23,58 »
Som dere sikkert har forstått så blir spacere et alternativ som jeg går for bare dersom jeg ikke finner noe annet.. Men da blir det evt innkapslet i glassfiber.

 Ønsket mitt er å finne en hel bredder i en fasong  jeg liker og rett bredde. Det ser ikke ut til at det finnes verken i glassfiber eller plast. Nå sjekker jeg ut hva det vil koste å få laget nye former som bygger på Bestop sine breddere, men i den bredden jeg ønsker. Jeg sjekker pris på Island, i USA og i Polen..
Å få laget former koster 30-40k i Norge, men håpet er at det skal være vesentlig billigere i det store utland. Jeg kan vel ikke håpe på  at det er så mange andre som har bruk for formene...

Dersom man får laget nye former kan det muligens være en tanke å se litt på tipset til Renegade om å utvide hjulbuen litt bak?
« Siste redigering: Lø.,13,Desember,2008,00,40 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Skjermbreddere
« Svar #14 på: Lø.,13,Desember,2008,00,40 »
Dersom man får laget nye former kan det muligens være en tanke å se litt på tipset til Renegade om å utvide hjulbuen litt bak?

Jeg har lagd noen former i sin tid, det er ikke spes. vanskelig, meeen det tar ganske lang tid.
Har du en garasje m/varme, hvor det til tider kan lukte "litt" og være "noe" støvete, så er det et greit vinterprosjekt.

Bredderne bak er relativt enkle, de foran er litt værre.
Jeg ville nok ha kjøpt et sett av den biligste sorten, splittet de på langs og lagt inn et stykke i midten.

Forsterket / kledd de med tynn glassfiber duk og epoxy, solide avstivinger på undersiden.
Slipt, grunnet & lakkert dette.

Så kommer sparkle, slipe, grunne, slipe, grunne, slipe, vokse, polere, vokse, polere osv osv.

Når det ser bra ut kan en støpe formene.  Og til sist støpe selve bredderne.


Når det gjelder utvidelse av hjulahusa bak, så er det mye å ta av i bakkant, men foran bak døråpningen er det ikke så mye å ta av.  Her kommer hjulhuset tett på.  Så skal en ta mye, så må en utvide hjulhusa mest bakover, hvilket betyr at en må flytte bakakselen bakover.  Hvilket igjen gjør at en en kan komme i konflikt med den traversen for tanken + tanken...

Skal ikke være lett det her...