Skrevet av Emne: AMC 258 tenning /forgasser instilling  (Lest 2745 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
AMC 258 tenning /forgasser instilling
« på: Ma., 4,Desember,2006,10,15 »
Jeg er "ny" med cj7, kjøpte et godt (opp)brukt cj7 81 modell for 2 år siden og kart sagt over denne perioden plukket den fra hverandre og satt den sammen.

i helgen fikk jeg startet bilen for første gang  , motoren er en standard 258 motor(produsert i 1980) med ny carter en-port gasser (gassern var kjøpt ny av tidligere eier, men ikke riktig stilt) , manuell girkasse (T5).

Bilen starter og går (også på tomgang), men noe sort røyk, og jeg hører at den ikke er 100% riktig timing.
Er det noen som kan anbefale nen som kjenmner disse motorene og kan ta slik timingjobb ? Helst i området Romerike/Oslo/Drammen -  neste fase er å vise bilen til EU-kontroll.
81' CJ7 Renegade 4.2

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: AMC 258 tenning /forgasser instilling
« Svar #1 på: Ma., 4,Desember,2006,21,59 »
Har ikke peiling på Carter, men timing er ganske enkelt å stille selv.

Kjøpte en billig timingpistol på Biltema, tok noe hvitmaling på timingmerkene og med varm motor:
- tok vekk vakuumslange til fordeler'n og tettet den med en treflis
- huka tenningspistolen til strøm og sylinder 1 (lengst fram)
- Satte motor på anbefalt tomgang (i mitt tilfelle 550 RPM for en 258 med automat, 1985 mod.)
- Lyste på timingmerkene, og dreide fordeler fram og tilbake til passende fortenning var innstilt (i mitt tilfelle 8-10 grader Before Top dead Centre ved 550 RPM)
- Skrudde fast fordeler igjen,og satte tilbake vakuumslangen

- Tar vel til sammen fem minutter antar jeg

Skal finnes en lapp under panseret originalt som viser anbefalt tomgangsturtall etc, er vel sannsynligvis borte.

 Her er en liste over varianter av tomgangsturtall og timing:

http://www.jeepz.com/forum/showthread.php?t=16927


Når det gjelder gasser'n er vel det eneste en kan stille på tomgangen og blandingsforholdet, har lest om det i Haynes en gang, men aldri gjort så mye med det selv.


Medlem 005

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: AMC 258 tenning /forgasser instilling
« Svar #2 på: Ti., 5,Desember,2006,10,13 »
Det andre du kan gjøre med en forgasser er å RENSE den med sånn fin, farlig å innånde forgasserrens.   Det kan gjøre UNDERVERKER !!! på en gamal, grå sliter.    Mye crud som samles i bånn av gamle gassere, særlig slike som står stille i perioder.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget arve

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: AMC 258 tenning /forgasser instilling
« Svar #3 på: Ti., 9,Januar,2007,18,29 »
Hei!
Du kan sette tenningen til 10 grader uten vacum,så kan du skru co skruene helt i bunn,så skrur du de 1 1/2 omdr ut da har du grunninstiling,prøv så og fin juster med en 1/4 omdr til du hører att motoren går fint :)
cherokee chief 1980 mod
M/T 15x12 clasic weels
M/T 36x15.5x15
6" fjærsett fra Rusty
AMC 401
Jeep Laredo 1981 mod
Amc-401.727 automat a/c
Cherokee Chief 1981
Amc 360 727 Automat

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Sv: AMC 258 tenning /forgasser instilling
« Svar #4 på: Fr.,23,Mars,2007,14,12 »
Hei

Takk for gode råd, har fått en mer riktig justering på motor - hvis det ikke blir vått/salt på veien, så får jeg prøvd bilen på søndag.
81' CJ7 Renegade 4.2