Skrevet av Emne: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...  (Lest 12036 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« på: Fr.,25,Juli,2008,12,20 »
... osv osv... Kjært barn har mange navn.

Hei folkes!

Er det noen her som har noe sånt? Eller har laget en henger? Eller planlegger å lage en?

Jeg er ikke på jakt etter websiter eller bilder, for det er det nok av 'der ute', men jeg skulle gjerne visst litt mer om hva som er lov og ikke lov her i landet.

Planen er å lage noe ála den på bildet:



Det ideelle er da selvfølgelig å sveise hele greia fra bunn av. Bruke noen solide bladfjærer og store dekk. Da får jeg i alle fall høyde nok. Men er det lov? Er det mulig å få registrert en 'hjemmelaget' henger her på berget?

Eller blir alternativet å kjøpe et campingvogn-vrak og bruke det som utgangspunkt?
Hva gjelder i så fall av regler hvis jeg bruker ei gammal vogn? Trenger jeg et nytt vognkort? Er det dyrt? Vekt? osv osv

Og til slutt; Hvis jeg ender opp med å bruke ei gammal vogn, og IKKE har lov til å sveise på en ny aksel med bladfjærer, er det da noen av dere som har peilig på hvordan jeg skal få satt på større dekk? Jeg vil eldre tro campingvogner har en aksel med fire bolter. Siden jeg kjører en ZJ, kunne jeg tenke meg å satt på noen større hjul enn orginalt, men hvordan skal jeg få tilpasset det til en orginal campingvognaksel??

Tips, tanker og ideer mottas med takk! :-)

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #1 på: Fr.,25,Juli,2008,12,26 »
Du vil garantert ha et lettere prosjekt for godkjenning dersom du begynner å bygge på et avdanket campingvogn-understell med OK vognkort og rammenr. 100% hjemmebygget ramme må du ha styrkeberegnet o.l.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #2 på: Lø.,26,Juli,2008,00,22 »
Jeg ville tro alle tilhengere vi kjenner til i norge, som har vanlig påløpsbrems og 4-bolter på felgen, er uaktuelt å benytte.
En veldig fin mulighet er å bruke en ex-militær henger til dette formålet. Fordelen er at de har nesten ubegrenset bæreevne (solid bygd og tåler utroolig mye), du får de med hydraulisk påløpsbrems, og de er som oftest mye høyere enn vanlige campingvogner som vi kjenner til.
Se på f.eks M101 eller M116. De tidligste er uten brems, mens de senere versjonene (A2, A3 osv) har gjerne brems.
Sjekk denne siden http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_m101_trailer.php

Dessuten er hengerne med nato-kule, noe som gjør de veldig aktuelle i terrenget pga ringen snurrer rundt og beveger seg mye bedre etter bilen enn vanlig tradisjonett "ferie-kule". Boltsirkelen på hengerne er ofte også lik det kjøretøyet de var ment å henge etter, noe som gjør at du kun trenger ett reservehjul, og kan ved total krise ta ett ifra hengern. Dessuten er hengerne utrolig enkle og lage f.eks dobbelt så brede skjermbreddere til, for å dekke eventuelle gromdekk (lik de du har på bilen). du kan også enkelt heve hengern med SPOA, lengre sjakler,eller spacere mellom fjærene og akslen for å få den høyden du trenger med tanke på klaring til gromdekka  ;D
Og best av alt, du får en henger som er veteran, med god lovlig lasteevne (rundt 750 kg) også ser de utroolig tøffe ut etter jeep  ;D

Det finnes allerede bantam og polynorm hengere i jeepmiljøet som blir brukt til dette formålet. Problemet er at selv om henger tåler 1500 kg, og mer enn det, så er de kun godkjent for 250 kg lasteevne. Og det kan bli i minste laget når du skal ha 2 jerry kanner med bensin, vannkanner, verktøy, reservedeler, jekk, lokk, store dekk, og teltet ditt. Dessuten er disse hengerne vesentlig mindre enn M101 og M116. M101 og M116 hengerne ble først laget for åhenge etter M37 og M715, men har blitt modifisert opp igjennom tidene til også å henge etter andre biler med andre boltsirkler, til sist nå Humwee.
Ved å bruke en slik henger som utgangspunkt så har du utroolig mye ferdig, og du kan tidlig begynne å bygge det du selv vil ha på den. Dessuten tåler de en skikkelig trøkk også.

But thats just my two cents!!
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget trylab

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #3 på: Lø.,26,Juli,2008,21,03 »
Ett alternativ for selvbygg er BPW.Logg deg inn på bpw.de, downloads og workshop manuals. Der er en mengde for DIY prosjektet ditt. Også halvferdige bygg og 5 bolts hjul. Dette får du godkjent i Norge. Hofstads er norsk importør, heleid av bpw og holder til i Tromsø og Oslo. Kan tenke meg at det kan være lurt å lufte prosjektet ditt med dem, så får du i allefall en pris og innsikt i hvor realistisk det er.
Alternativt er selvsagt det som er nevt før med de begrensninger som følger med, blant annet lastevekten og hastigheten du kan kjøre med henger uten brems.
Har selv akkurat kjøpt meg 3 stk. Plynorm/Bantam hengere. Planen med henger nr.1 er en kopi av en combicamp jeg har stående - bare litt mindre, en offroad combicamp. Henger nr.2 skal jeg sette over ett hevetak jeg har fra en VW camper, må selvsagt kortes i bredde og lendge, men kan brukes som seng oppslått, eller bare som tak over hengeren. Henger nr.3, bruker jeg som den er, bare modifiser med annen farge, hjul og breddere - eller så selger jeg den.
Alternativt kjøpe ett understell fra bpw m/brems, og større nyttelast og registrere den som bpw henger.
Mulighetene er uendelig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #4 på: Lø.,26,Juli,2008,21,17 »
Og for de som ikke veit det, Bantam og Polynorm er ikke det samme, selv om de ser like ut for ett utrent øye. Polynorm er en rimelig kopi av Bantam. Men begge er kvarting, altså 250 kg lasteevne og ca 500 kg totalvekt. Hastighet er derfor ett problem, siden alle polynorm hengerne ble levert uten brems. Faktisk så kan Bantam fåes med hydrauliske bremser(tror jeg). Mener Pekka kjører rundt med en slik, tror det er Bantam. Men hengerne med brems er sjeldne, og det driver prisen ytterligere opp.
En polynorm henger får du slengt etter deg for mellom 3 og 5 tusen kroner avhengig av stand. Original Bantam hengere pleier å koste ifra det dobbelte til det tre dobbelte hvis de er i god stand. De er nemlig ettertraktet i militære veterankjøretøyers foreninger.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #5 på: Ma.,28,Juli,2008,09,10 »
Hi folks!!!

Takk! Her var det mye nyttig! Og mer føde for en gryende plan :-) 

Det ville vært morsomt om de som har laget eller planlegger å lage noe tilsvarende, opprettet en tråd så vi alle kan følge prosjektet.

Selv er jeg snart på flyttetur hjem fra Serbia om et par måneder, så det blir nok ikke noe mer enn planlegging foreløpig, men hvem vet??

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #6 på: Fr.,29,August,2008,09,59 »
Jeg ville tro alle tilhengere vi kjenner til i norge, som har vanlig påløpsbrems og 4-bolter på felgen, er uaktuelt å benytte.
Atle kjører med en lettere modifisert Gaupen henger med taktelt og det ser da ut til å funke.
Boltmønsteret er 4X100 og det er standard VAG, så 15 toms felger er ikke noe problem. Litt bodylift så får du på 31" dekk.
Det er ikke sikkert at løsningen er verdens beste, men den virker.
Jeg vurderer en liknende patent selv.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #7 på: Fr.,29,August,2008,22,44 »
Den setningen ble vel tatt litt ut av sammen hengen vel  ;D
Alt er mulig. jeg har til og med tilhengern til gressklipperen min etter min bil noen ganger. Men det gjør den ikke spesielt egnet for det  ;D
Jeg begrunnet nå utsagnet mitt med mange punkter. Har man ikke noe behov for å dekke inn de punktene jeg nevnte, så kan man jo velge akkurat det man vil. En gaupen henger funker nok helt sikkert greit nok.
Men hvis du skal anskaffe en brukt henger å starte fra scratch med, så kan nok tredal henger også være ganske aktuell, siden det er en av de få som har spiralfjærer som standard, og ikke de gamle morkne torsjonsfjærene.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Off-road trailer / camping trailer / tent trailer...
« Svar #8 på: Lø.,30,August,2008,21,50 »
En vanlig henger egner seg godt til vegkjøring. Off-road bruk er helt uaktuelt i Norge. Vi har pr dags dato ingen offroad traseer i Norge som gjør det aktuelt å dra med seg en henger gjennom "skauen" i dagesvis. Det er mest aktuelt å kjøre langs vei til en camp, og så hjem. Jeg vurderer å sette taktelt på  en henger fordi jeg ikke ser sjarmen i å ligge i telt på bakken lenger. Siden jeg har en liten Gaupenhenger kan jeg lett montere et taktelt ala det flere i klubben har, når jeg har bruk for det. Ellers vil hengeren brukes som vanlig. Da slipper jeg å ha en dedikert henger som brukes noen få helger i året og lagres på et sted jeg ikke har resten av året.
Det er sikkert tøffest og mest politisk korrekt å få tak i en bantamhenger med brems, men det gir jeg altså F... i.
Spiraler eller tosjonsfjæring? Jeg skal ha på et telt som veier 50 kg og sannsynligvis 30 kg annet utstyr. Dette er langt under godkjent nyttelast, så det tror jeg at jeg ikke gidder å forholde meg til.
Det blir sikkert noen avdankede dekk i str 31" eller rundt der, "just for the looks".
Snart er det vår, da får vi se ......
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark