Skrevet av Emne: OM CB-RADIO  (Lest 3712 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
OM CB-RADIO
« på: Ma.,19,Januar,2009,00,12 »
På tide jeg legger inn noe her:-)

Forøvlig er jeg en av de som har, siden jeg var liten gutt, hat radioprating i derre utstyret som hobby og jatta med folk over hele værden. Det sier også litt om rekkevidden ved spesielle forhold og riktig utstyr. For mange er og ikke minst har dette vert en stor lidenskap uten at det har hatt noe med biltreff å gjøre i det heletatt. De fleste av disse entusiastene, inkludert meg selv, har hatt dette utsyre hjemme med store 5-6 meters antenner på taket eller i nærmeste tre.(var veldig populært på 80 og 90tallet). Akkurat som vi bygger og mekker på Jeepene våre har det å bygge antenner og "mekke" på radioene vært stort for "oss radioentusiaster". Desverre er dette en dødende hobby. Når jeg skrur på radioen min nå er det, mot flere hundre i oslooråded, bare en knytneve igjen. Dette gjør også at tilgangen på utstyret er dorligere enn for 10-15 år siden. men det finnes noen som selger det i dag i Norge men de har veldig begrenset utvalg og det koster en del. Beste jeg vet om nå er denne lille sjappa i danmark som jeg nevnte over.
Her kunne jeg som entusiast og x-radioamatør sikker skrevet en laaaaaaang avhandling om radiosamband med inviterer heller til å spørre om det er noe dere lurer på i forbindelse med dette. Jeg tror jeg kan svare på det meste og kan jeg ikke det så synes jeg det fremdeles er gøy så jeg vil sikkert gjøre hva jeg kan for å finne det ut.

Uansett mener jeg at CB-Radio er det beste å bruke i bilene!!! og håper vi altid vil fortsette med det. Det er Lisensfritt, har GOOOD rekkevidde og du får masse fint utstyr om man handler rette steder. Selv om vi bruker hovedsakelig kanal 16 så har vi altids 39 andre til rådighet. Det er også mulig å sette på det vi i miljøet kaller en "bestemor" eller "brenner". Dette er en forsterker som forsterker sendesignalet ditt. dette er egentlig ikke lov å bruke men man snakker ikke høyt om det om man har det. Disse fås i foskjellige styrker og som en tommelfingerregel sier vi at 10 ganeg sendeeffekten dobler rekkeviden. 4 watt er det de fleste radioene sender med og er det som er lovlig men man får brennere med flere hundre watt forsterkning. Men det er viktig at du har en antenne som tåler det og at den se riktig swr-tunet ellers ryker utgangen på bernneren ganske fort.
LYKKE TILL TIL ALLE RADIOBRUKERE!!! Hilsen en som er VELDIG glad dette utstyret fremdeles har et bruksområde!!
« Siste redigering: Sø.,20,September,2009,21,57 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: OM CB-RADIO
« Svar #1 på: Sø.,25,Januar,2009,22,24 »
Jeg drev også mye med det før i tiden.. Hadde en President Jackson som var modifisert til max effekt 50W. Prøvde meg også med et PA trinn på 1KW, men det ble bare tull med telefon og tv hos naboene så det sluttet jeg fort med.  Det lengste jeg har hatt kontakt og fått kort fra var en norsk ekspedisjon i/på Dronning Mauds land.  Ellers hadde jeg veldig gode forhold mot Sør England i flere år, men mest spennende er vel når skippen en skjelden gang går nordover i Norge.

Når jeg blir ferdig med bilen var jeg tenkt å prøve å få tak i en ny Jackson. Selv om det er få man kan prate med så er det greit å ha på treff eller når man kjører tur sammen med likesinnede.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: OM CB-RADIO
« Svar #2 på: Ma.,26,Januar,2009,10,56 »
Helt Enig med deg. Det blir etter hvert radio både hjemme og i bilene mine også igjen. Har en del venner med på dette også. Har selv hat div. radioer. Startet med forskjellige 40 kanalere, så ble det en Uniden 2830 (100w). Nå en Yasu amatørkasse med trinnløs 0,5-30Mhz 100w. men den er for stor til å ha i bilen. også for knotete å stille inn når man kjører.
Lånte en gang en 3KW rørbrenner som jeg tok med på hytta, men agregatet klarte ikk full effekt så jeg tror vi kom opp i rundt 2 kw. det var uhyre morro helt til antenna brant opp. Har hatt mange slike langkontater rundt om jeg også og de skippforholdene du nevner fikk jeg ta del i selv. Nå er disse skippforholdene avhengig av atmosferiske forhold(solflekker/nordlys fungerer som speil oppe i atmosferen og kaster signalene ned et mer eller mindre tilfeldig sted) som går i 7 års sykluser opp og ned. Er ikke helt sikker på hvordan det er nå men tror vi nermer oss en topp igjen. Men oppdager du at det er nordlys en kveld så skru på radioen, da er det ganske sikkert masse aktivitet.
Skaff deg radio igjen!!!! Det har miljøer godt av og strålende komuikasjonsapparat på treff!!

Dette vet du sikkert alt om men sikkert morsomt for Jeepere med dise apperatene i bilene å lese om hva de er opprinnelig er bukt til.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget pain

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
  • 2.5" heving + 31"x10.5" dekk. kommer langt med det
Re: OM CB-RADIO
« Svar #3 på: On.,10,Juni,2009,17,56 »
hvor mye bør en legge i en sånn radio og hva vill dere anbefale i dag.. hadde noe smått før men det har blitt kastet og nå vill jeg ha nytt igjen som jeg kan ha i bilen sammen med bestemoren sin.
Himmelen er eneste begrensning, resten handler bare om sporvalg...

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: OM CB-RADIO
« Svar #4 på: On., 8,Juli,2009,11,38 »
De fleste der koster under 1000 kroner. noe mer en det trenger du ikke lege i en radio til dette bruket da alle cb-radioer har omtrent samme spesifikasjoner. Legg heller 5-600 kr i en god mobilantenne. (ikke magnetfot) Jeg selv har den radioen som heter Maycom EM27 og er veldig fornøyd med den til den prisen. Den har masse funksjoner, godt display og du kan velge en del ting fra knapper på mikrofonen samt at den ikke tar rare plassen. Avhengig av hvor du plasserer radioen kan det være lurt med en ekstern høytaler montert på dæsjen så du får lyden midt i fleisen. Har du en bilstereo med AUX inngang kan du kople radioens lydutgang til den.
Husk at ved kjøp i utlandet tilkommer 25%mva og frakt men her får du hvertfall det du trenger.
Lykke till.
« Siste redigering: Sø.,20,September,2009,21,59 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)