Skrevet av Emne: Drammens havn 7. juli  (Lest 9161 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #15 på: Sø.,13,Juli,2008,11,12 »
Nå er det 3 stk. import CJ til salgs uten skilter i Norge. Tror nok de mange uten ingående kunnskap om regelverket er litt skeptiske. Det å kjøpe en bil som ikke er godkjent kan fort slå begge veier....
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #16 på: Sø.,13,Juli,2008,13,29 »
Fatter ikke hvorfor folk ikke spør først..
Vi burde muligens laget en tråd som lå fast på fremsiden?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget hpf1979

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #17 på: Sø.,13,Juli,2008,19,42 »
Jasså, så det var kanskje der lokket til servo-reservoaret forsvant?  ;)
Det satt nemlig på da bilen ble sendt fra USA, men manglet da jeg skulle hente bilen..

Forøvrig etter hva som har blitt sagt her burde det ikke være så vanskelig å få den godkjent, og har sett bilder av mange andre Jeep'er som er enda mer customized enn denne, som også er godkjente i Norge.

En annen ting; er det ikke litt spesielt å trekke slutninger om mine intensjoner uten noe som helst grunnlag for dette?

Uansett, veldig morsomt at det ligger bilder av bilen og at den diskuteres før i det hele tatt jeg har fått hentet den fra Drammen havn..  :D

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #18 på: Sø.,13,Juli,2008,20,18 »
Hei og velkommen hit!

Ser ut som en flott Jeep du har tatt hjem.

Grunnen til at den blir lagt merke til og at mange er opptatt av den er at dette ikke så vanlig Jeep i Norge. Og at det i tiden som kommer helt sikkert er flere som kommer til å importere denne modellen.

Tror mange blir glade om du deler dine erfaringer med å få norske skilter på den.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #19 på: Sø.,13,Juli,2008,22,19 »
Jasså, så det var kanskje der lokket til servo-reservoaret forsvant?  ;)
Det satt nemlig på da bilen ble sendt fra USA, men manglet da jeg skulle hente bilen..

Forøvrig etter hva som har blitt sagt her burde det ikke være så vanskelig å få den godkjent, og har sett bilder av mange andre Jeep'er som er enda mer customized enn denne, som også er godkjente i Norge.

En annen ting; er det ikke litt spesielt å trekke slutninger om mine intensjoner uten noe som helst grunnlag for dette?

Uansett, veldig morsomt at det ligger bilder av bilen og at den diskuteres før i det hele tatt jeg har fått hentet den fra Drammen havn..  :D



Så *DU* tillater deg å komme fykende inn her, i ditt *FØRSTE* innlegg, uten å oppgi noe som helst personalia i profilen din, som du forøvrig opprettet i dag osv., *DU* tillater deg å komme med mer enn hentydinger om at bror og jeg var *INNI* bilen din !!??!!!!

Jeg kunne vært mer enn villig til å dele med deg den erfaringen jeg sitter inne med ang. registrering av US biler (det var en grunn til at bror og jeg var på Drammen havn...), men etter ditt 1.e innlegg her, så tror jeg ikke det er veldig aktuelt.

Når det er sagt, så håper jeg inderlig at du får ordnet det greit på VaV og at 7ær'n blir tatt godt vare på.
Såvidt jeg kunne se, så så den nemelig veldig fin ut !!!

Lykke til !
« Siste redigering: Sø.,13,Juli,2008,22,34 av renegade »

Utlogget hpf1979

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #20 på: Ma.,14,Juli,2008,23,21 »
He he.. Det var vel en spøk  ;) Prøver ikke å lage dårlig stemning her akkurat..
Jeg syntes bare det var besynderlig at bilen diskuteres med bilder og alt før jeg i det hele tatt har fått henta den sjæl.. Den ankom havna søndag kveld og var allerede lagt ut på nett mandagen, men det er jo som det blir sagt her, CJ'ene er spesielle biler og ikke vanlige i Norge, så det er vel derfor.
Antyder ikke at noen her har rappa reservoar-lokket, det kan vel ha falt ut underveis.. Hadde bare lyst til å slenge inn en kommentar siden det var bilen min som ble diskutert her.

Jeg kan godt legge ut info om hvordan det går med godkjenning av bilen. Det blir spennende å se utviklingen der..

Forresten, noen som har noen tips til hvordan jeg kan få fiksa vindusvisker-armen (den som går inni frontruta) som går fra venstre til høyre vindusvisker (den er knukket av i festet på høyre visker)?



Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #21 på: Ti.,15,Juli,2008,09,27 »
Forresten, noen som har noen tips til hvordan jeg kan få fiksa vindusvisker-armen (den som går inni frontruta) som går fra venstre til høyre vindusvisker (den er knukket av i festet på høyre visker)?
Kjøpte hele visker mekanismen hos Tor / 4x4 Supply.

Velkommen.
P.S. Må ikke selge CJ`n når den først er over dammen...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #22 på: On.,16,Juli,2008,02,54 »
Av en eller annen grunn har ¨vi¨ forkjærlighet for folk som importerer og bruker utstyret selv....

Du vet at tilfeldighetene rår og ¨by coincidence¨ befant kamerafører seg i Drammen.
 
¨I´m a sucker for Jeep photos you know¨

og takker for muligheten til å avduke en tilvekst.

Du bør fremdeles bytte paknig i bakluka...

Ellers ville jeg rett og slett bytte hele vindusviskerskiten.

men jeg ville også bytte frontruteramma  :-)


?  Vil vel si at det fremdeles bør være aktuelt med en ¨Grava-tur¨,
 i alle fall om du planlegger å beholde doningen?


Lyst til å kikke under panseret vet du.....


Til opplysning: Det skal befinne seg i overkant av 200 CJ-7 i Norge, og de er tett overvåket....



 
Medlem 005

Utlogget hpf1979

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #23 på: Sø., 5,Oktober,2008,20,12 »
En liten oppdatering på hva som skjer med CJ'en jeg importerte tidligere i sommer:

Nå har det gått en tid og Jeep'en står fortsatt uten skilter i garasjen og venter på å bli brukt.. Slo fra meg tanken på å selge den, og skal heller forsøke å få den registrert.

Etter visning hos Statens Vegvesen i Tønsberg fikk jeg en lang liste over saklige (og usaklige) "feil" ved bilen. Den må settes i original stand (ref. regel om biler fra 1971 og nyere)

* Dekk og felger hadde ikke originale dimensjoner
+ Har fått papirer fra Amcar som beviser at dekkene er innenfor tillatt avvik.

* Speilene gir ikke etter når man skyver på dem
+ Dette er bare tull fra BT's side mener jeg, husker speilene ga etter på en '95 Wrangler jeg hadde, men de skal ikke gi etter på en '77 CJ7.

* Eksos-anlegg ikke originalt
+ Dette er forståelig, det var montert Heddman Hedders uten lydpotter. Har bestilt originale manifolder, eksos-deler, katalysatorer, og finner noen billige lydpotter et sted. Løses så snart delene kommer fra USA. Men mangler bolter til manifoldene- noen som vet dimensjoner på disse?

* LED-lykter bak ikke akseptert
+ Originale lykter kjøpt og montert

* Heving ikke godkjent
- BDS 2" heving montert, ikke TUV-godkjent. Håper vegvesen i Drammen ser gjennom fingrene med dette. Har kontaktet BDS i USA for å få "godkjennings"-papirer fra dem.. Får se hvordan det går.

* Fjern/nærlys ikke funksjonell
+ Bare tull, denne fungerer. Mistenker at Vegvesen i Tønsberg ikke hadde kunnskap om trykk-knapp-pedalen for å veksle mellom fjern og nær-lys. Det skal da nevnes at jeg ikke var tilstede da bilen ble "sjekket" av de "profesjonelle" hos Statens Vegvesen i Tønsberg.

* Motorens originalitet må dokumenteres
+ Papirer fra Amcar bekrefter 304 originalt på denne bilen i forhold til VIN-nr.

* Sprekk i bremseslange
+ Som jeg ikke kan finne noe sted

* Vindusvisker/spyler fikk feil fordi det ikke var fyllt på spylevæske
+ Banalt mener jeg.

Og andre småting jeg har glemt i farten..

Det virket som om de skulle pirke på _absolutt_ alt, slik at det skulle bli så vanskelig som overhodet mulig for meg å få denne bilen godkjent.
Er de ansatte i Statens Vegvesen misunnelige fordi de ikke har slike biler selv? Skal de bare gjøre seg vanskelige med vilje og vise at "dette er min arena, her bestemmer jeg"? - Burde jeg hatt med en flaske Whiskey som smøring? ;-)
Utrolig at det skal være så vanskelig, dette er jo en bil som har gått i over 30 år i USA. Det er jo ikke snakk om å bruke den som en bruksbil heller- det er ikke mulig engang med dagens bensinpriser. Det er mer en lekebil i mine øyne enn et transportmiddel.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #24 på: Sø., 5,Oktober,2008,21,20 »
Hei,

Har inntrykk, etter det jeg har hørt, at Drammen et bedre sted, de har erfaring. Det er også tatt in flere CJ-7er som ¨har gått igjennom¨ i Drammen. Andre som har mer erfaring hva de fokuserte på enn meg .

Speilene skal vel gi etter, de kan brette seg bakover (greit i skogen). Speilene du har er jo enten originalspeil eller konstruert på samme måten og vil gi etter om de treffes så det virker litt rart. Løsne litt på skruene som holder speilarmene, så er vel den saken løst.

Tviler på om fjærene fra BDS er Tuv godkjente.
På den annen side er det sannsynligvis ikke stort problem å skaffe originalfjærer, ligger nok noen sett rundt omkring.

Fjern/nær: Enkelt å bytte til Bosch eller Hella innsatser, med innebygget H4 og  parklys. Veldig mange har gjort det, originalene er vel sealed beam uten assymmetri etc, så antar at det kreves uansett?

Manifold bolter: Tipper at Bjørn Bergskaug har boltene på lager, vet ikke dimensjonen dessverre.

Litt jobbing til, så er denpå veien :-)
Medlem 005

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #25 på: Sø., 5,Oktober,2008,22,13 »
Nå er det egentlig ikke noe poeng i å skaffe papirer på fjærene uansett, du vil ikke få lov til å bruke noe annet enn orginal fjæring, TÜV eller ikke.. Jeg har liggende ett sett med orginale fjærer om du skulle trenge.

Blir det samme med dekk/felger, de skal ikke kunne godta annet enn det som var orginalt på bilen fra fabrikk.

På en annen side er jo det en kar på østlandet som importerer Eclipser og får de godkjent med senkesett og annet selv om han tar de inn på §1.15 Mao forskjellig praksis rundt om..

 
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #26 på: Sø., 5,Oktober,2008,23,36 »
Dette er helt utrolig, reis til Drammen så får du nok godkjent jeepen der.

AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget hpf1979

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #27 på: Ma., 6,Oktober,2008,08,00 »
Takk for svar alle sammen.

Etter å ha bygget ferdig originalt eksos-anlegg blir det en tur til Drammen. Kan holde dere oppdatert på utviklingen!
Jeg tror også at Statens Vegvesen i Drøbak kan være en mulighet; har selv spotta en uoriginal Jeep CJ5 med BD-skilter og trekker derfor den konklusjonen ;-)

Hadde akkurat en prat med Bjørn Bergskaug som var veldig hyggelig og behjelpelig :D Tar turen innom ham en dag og får tak i deler og bolt-dimensjoner.
« Siste redigering: Ma., 6,Oktober,2008,12,21 av hpf1979 »

Utlogget hpf1979

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #28 på: Ma.,24,November,2008,09,07 »
Har nå fått bygget eksos-anlegg med originale manifolder, katalysator, og lydpotte fra Biltema. Høres ganske bra ut faktisk, men det stinker litt råtne egg innimellom (ekte gammal katalysator).

En ting jeg lurte på, er det mulig å montere en katalysator feil vei? Er det en vei ut og en vei inn?

En annen ting jeg lurte på som kanskje noen kan svare på:
Bilen bruker sykt mye bensin (Brukte én tank (60liter?) på strekningen Tønsberg - Oslo. Dette blir jo nesten 1liter pr. km?!?
Er dette en justering på forgassern? Jeg har aldri gjort noe justeringer på forgasser før, er dette enkelt? Har edelbrock forgasser på 304 AMC motor..

Takker igjen for gode svar her i forumet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Drammens havn 7. juli
« Svar #29 på: Ma.,24,November,2008,09,19 »
Du trenger egentlig ikke katalysator på biler før 1989. Men når den først er kommet der er det ikke sikkert den utgjør noe problem, bortsett fra lukt. :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten