Skrevet av Emne: BrorHund YJ  (Lest 19256 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #15 på: Fr.,16,Mai,2008,13,34 »
Sitat
Base (also referred to as "S" & "SE" at different points in the model run; first few years the back seat and rear bumperettes were optional, some years the 6cyl engine was an option, other years only the 4cyl was available in the "Base" model)
Laredo (Chrome grille, bumpers, and trim, hard top and hard full doors, tinted windows, faux leather interior, body color fender flares and alloy wheels)
Islander (which included "Sunset" Islander graphics and body colored wheel flares)
Sport (which featured "sport" graphics and, beginning in 1991, a 4.0 L 242 CID inline-6 cylinder engine)
Sahara (which came standard with most available options, including body color fender flares and alloy wheels)
Renegade (which ran until 1994, and featured a similar option package as Sahara, but added premium wheels, deluxe interior group as well as oversized "Renegade" wheel flares and body cladding)
Rio Grande (Available in champagne gold, moss green and white, with a Pueblo themed interior trim package, this trim was only available in 1995 and was added to spice up the base model Wrangler 'S' hence this trim was only available with the 4-cylinder models)

Betyr dette at min var "Base". Eneste tegnet jeg har er vel de tre "dekor"stripene som gikk langs siden av balja før jeg fjernet de, og Wrangler sticker på panseret. Noen som vet hva denne modellen het?

Motor: 4.2 L AMC 258 I6.
Er alle 4.2 literene AMC 258, hvordan kan man se dette?
Og transferen er da NP231 eller? Tegn?

Specsa er hentet fra Wikipedia og bragt hit i håp om noen tillegsopplysninger/fakta angående min bil.. Jeg VET faktisk ikke for sikkert at de delene som sto på bilen fra fabrikk fortsatt står på.. (f.eks. Cartergasseren som jeg går rundt å tror er en Cartergasser fordi den ikke ligner på Weberen). Eneste jeg har funnet ut er sikkerhet om at det er Peugeot kassa som står på takket være Novac linken jeg mottok tidligere.


88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHund YJ
« Svar #16 på: Fr.,16,Mai,2008,15,42 »
Sitat
Base (also referred to as "S" & "SE" at different points in the model run; first few years the back seat and rear bumperettes were optional, some years the 6cyl engine was an option, other years only the 4cyl was available in the "Base" model)
Laredo (Chrome grille, bumpers, and trim, hard top and hard full doors, tinted windows, faux leather interior, body color fender flares and alloy wheels)
Islander (which included "Sunset" Islander graphics and body colored wheel flares)
Sport (which featured "sport" graphics and, beginning in 1991, a 4.0 L 242 CID inline-6 cylinder engine)
Sahara (which came standard with most available options, including body color fender flares and alloy wheels)
Renegade (which ran until 1994, and featured a similar option package as Sahara, but added premium wheels, deluxe interior group as well as oversized "Renegade" wheel flares and body cladding)
Rio Grande (Available in champagne gold, moss green and white, with a Pueblo themed interior trim package, this trim was only available in 1995 and was added to spice up the base model Wrangler 'S' hence this trim was only available with the 4-cylinder models)

Betyr dette at min var "Base". Eneste tegnet jeg har er vel de tre "dekor"stripene som gikk langs siden av balja før jeg fjernet de, og Wrangler sticker på panseret. Noen som vet hva denne modellen het?

Motor: 4.2 L AMC 258 I6.
Er alle 4.2 literene AMC 258, hvordan kan man se dette?
Og transferen er da NP231 eller? Tegn?

Specsa er hentet fra Wikipedia og bragt hit i håp om noen tillegsopplysninger/fakta angående min bil.. Jeg VET faktisk ikke for sikkert at de delene som sto på bilen fra fabrikk fortsatt står på.. (f.eks. Cartergasseren som jeg går rundt å tror er en Cartergasser fordi den ikke ligner på Weberen). Eneste jeg har funnet ut er sikkerhet om at det er Peugeot kassa som står på takket være Novac linken jeg mottok tidligere.

Ronny, hvor er du ?
Jeg er ikke så stiv i "YJ'sk" ...
Men noe kan jeg vel svare på:

Alle 258'er i CJ/YJ er AMC motorer (vel, de har aner tilbake til før AMC tiden, men det er en annen sak)
Hvordan du ser det ? Nei, har du en jævlig lang høvelbenk med 6 stempler og forgasser under panseret, så er det nok en 258...
Spøk til side:
Det skal stå støpt inn i blokka noen identifikasjonsmerker, bokstaver, tall.  Jeg husker ikke i farta hvor de er plassert, men det finner du ved litt googling.

Transfer'n er en 231 (med mindre tildigere eier har gjort noe heeeeelt mystisk).  Hvis du krabber under med en lommelykt og titter på baksiden av transfer'n, på venstre side.  Der skal du finne en liten rød/blank metalltag.  Der står det du vil vite...

Når det gjelder carter forgasseren, så er det igjen kun snakk om litt googling:
http://www.offroaders.com/tech/jeep/engine-carter.htm

Det er en grunn til at det innført en ny gren i det olympiske programmet:
Hvor langt kan du kaste en Carter...

Det finnes mange løsninger, men Weber byttet er vel blant de mest vanlige.
(Hadde du hatt elektronikk bakgrunn, så finnes det flere injection løsninger en kan bruke...)

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #17 på: Fr.,16,Mai,2008,16,06 »
Sitat
Ronny, hvor er du ?
Jeg er ikke så stiv i "YJ'sk" ...

Dette var da svar i massevis! Takk! Greit å vite hva man eier synes jeg..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #18 på: Ma.,19,Mai,2008,11,04 »


Jeep vs. Defender i Eyeballing på nasjonaldagen.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #19 på: To., 5,Juni,2008,00,45 »
Bjørn Bergskaug er et godt menneske! Var hos han i dag for å fikse litt småtterier, og er helt overveldet over hans kunnskap og info. Helt villt hva han sitter på av info. Fikk komme inn og bla litt i fotoalbuemene hans der han har samlet bilder av så godt som alle Jeeper som ruller på norske veier. Også hadde han ikke bilde av min, men da var kona allerede ute og tok bilde av bilen. Snakker om engasjement!
Fikk kjøpt litt smått. Bensinfilteret som et verksted jeg spurte for et par måneder siden skulle ha to uker på å levere ble funnet og montert på snaue 15 min totalt. Og jeg var treig på monteringen. Dynamoreima ble byttet i håp om å utsette innkjøp av ny dynamo for å få has på litt ladetrøbbel, men tror nok jeg må spare litt før vinteren setter inn. Må nok føye til Optima og en poweralternator av noe slag på ønskelisten..
Dørlåssylindere byttet.
Og så det forbanna hazzelet med lydhorn, fjernlys-stag og staget til startreléet. Plukket det delvis av ute hos Bjørn, og fikk byttet Cam canselling cam som var knukket, men det viste seg at greia manglet jord på baksiden også, så enda ikke noe tuting på meg. Også får jeg ikke skrudd av bilen for tiden uten litt ekstra mas, da den elendige spaken ved tenningslåsen ikke gjør jobben sin skikkelig. Og den lille svarte plastdingsen som skal dytte fjernlysstaget som ikke er lang nok.. Jaja, litt på vei ihvertfall, med å lokalisere feilene. Tenkte å plukke fra hverandre mer i morgen, men må se hvor tiden blir av.
Store dekk drømmen lar seg vente på. Dere får si fra dersom noen trenger arkitekttegninger i bytte mot noe felger eller peng! Student pluss Jeep er jo litt ekstra morsomt, for da kan man drømme mens man sparer.
Å ja, også har jeg fått inn setetrekk fra Bestop og midtkonsoll, alt i Black Denim, så nå begynner jeg å bli fornøyd med interiøret.

88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #20 på: Fr.,11,Juli,2008,13,33 »
På tide å oppdatere her litt.
I dag fikk jeg EU godkjent bilen!!! Glad, for nå kan jeg endelig begynne å bygge. Var hele tiden planen å få EU i boks, for da har jeg to år på meg med godkjenningsmølla. Men får se om det går, kom nemlig over noen billige felger jeg ville ha, og kjøpte de, men uten TUV papirer. Når alt er ferdig har jeg da kun TUV på BL, og da virker det vanskelig/umulig med godkjenning. Får se hva det blir til.
Felgene er i hus, dekkene ligger et annet sted, men i min eie, BL har fortsatt BG Nor, og eneste vi venter på er Bushwacker-pengene som snart tikker inn på konto. Gleder meg!

Hjalp Kjart her på forumet med Lockplate-compressor tool, så mao hvis noen andre trenger, så har jeg det her i Oslo.
Bergskaug ga meg også en to timers lektyre om Cartergasser og vakumsystem. Nå beggynner kunnskapen å falle på plass. Deilig.

Og, ja. Også må jeg jo fortelle om tidenes billigste "verkstedsregning". Tre stykk toer feil på EU kontrollen kostet meg kr 100,- å rette opp i. 45,- ganger to til nye blinklyspærer i orange utførelse, og kr 10,- til et klips! Sånnt kan man leve med! Digger Jeep!

88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: BrorHund YJ
« Svar #21 på: Sø.,27,Juli,2008,19,10 »
Hvordan lakk brukte du på hardtop'en?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #22 på: Sø.,27,Juli,2008,21,34 »
Hardtoppen ble lakket med grunning og matt svart spraylakk for plast, kjøpt på biltema. Tok hele med sprayboks. Blir nok bedre dersom man har tilgang på eller kjøper seg billakksprøyte. Kjøpte en dyse som sprayer bredere enn den som sitter på, og resultatet ble "helt ok", men ikke topp. Skal dessuten gå over med et lag til når tiden kommer til det. Resultatet synes jeg også blir best dersom man stiller hardtoppen på høykant. Jeg lakket den liggende, og lærte av det..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #23 på: Ma.,25,August,2008,16,48 »
Endelig! Nå driver´n og vokser!!!
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #24 på: Ma.,25,August,2008,19,06 »
33" montert:



Så mye stikker en 15x8" felg med ET -19 utenfor en original skjermbredder:



Et eller annet sted over dammen ligger skjermbredderene. Kommer forhåpentligvis i løpet av uka. Gleder meg, men er glad allerede. BL neste!
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #25 på: On.,27,August,2008,17,34 »
Vært ute i dag og begynnt på body festene før bodylift-delen av prosjektet går ordentlig i gang. Skal si man skjønner frustrasjonen til folk med knekte bolter, og bolter som er urikkelige etc. Fikk løsnet tre stykker, mens resten satt bom fast. Dynket alle i wd-40, og får håpe det går seg til. Blir vel til at jeg dynker de ca hver dag frem til jeg får kommet meg opp og kjøpt Bodyliften. Kommer til å gå for 2".
Fikk også mail fra fraktselskapet, som bekreftet skjermbredderene på vei. Deilig.

Eller så hadde jeg plutselig mistet den ene mutteren til stabstag-festet på ene siden foran, og fikk kjøpt meg ny og montert den. Men det var litt av en jobb! Måtte ut med "hælvettes kon skrue faen" (ref. en eller annen her på forumet) for å finne riktig muttersize, og måtte bruke avdrager motsatt vei for å presse den inn igjen. Er ikke tvil om at quick-dissconnects må kjøpes inn. Noen som har tips om hvilke som er best?
Og dere som ikke har quickdiss, hva gjør dere egentlig ute i skogen? Jeg brukte gode 30 min på å få presset alt på plass igjen, og det var kun på en side.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Sv: BrorHund YJ
« Svar #26 på: On.,27,August,2008,23,29 »
Artig tråd du har startet her, venter spent på bilder og referat etter BL montering...Kikket litt på bilen din forrige søndag da jeg gikk forbi den inne i Oslo, blir tøff..  8)
« Siste redigering: On.,27,August,2008,23,41 av Heepeejeep »
CJ7

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #27 på: Fr.,29,August,2008,01,13 »
Takk takk. Ordet blir er riktig valgt, er ikke helt fornøyd enda. Ting tar tid, og deler lar vente på seg. Fikk telefon fra min USA kompis, som jeg har hatt som pitstop mellom ebay og Norge. Etter en uke på tur (han sendte skjermene fra seg på lørdag), ringte det i dag på døra hans, og der sto en UPS-aktig fyr, med en pakke under armen. Pakken var for stor for postsystemet!?! Er det mulig? Så kompis måtte pakke om bredderene, og sende de på nytt. Derfor snakker vi minst en ny uke ventetid før dekkene er dekket av plast. Kjipt det, men sånnt skjer tydeligvis. Håper nå ting går i orden, og det ringer på riktig dør neste gang. Er i mellomtiden skeptisk til i det hele tatt å bruke bilen, siden dekkene stikker så mye utenfor skjermene. Her har vel kanskje Birkelandjeep erfaring...? Har ikke lyst å bli stoppet unødvendig av de blåkledde onklene.

Skal selvfølgelig legge ut bilder av fortsettelsen!

Ingen tips på quick-disconnects?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #28 på: On., 3,September,2008,22,56 »
Sloss fortsatt med boltene til bodyfestene. Nå har jeg fått løsnet et par til, men det er fortsatt en liten gjeng som sitter bom fast. Jeg tror jeg også må kjøpe meg pipe som passer nøyaktig på boltene. Hittil har jeg kun brukt 16mm nøkkel, som er litt for stor.

Noen som vet hvilken størrelse som er nøyaktig riktig, som jeg trenger på pipa? Regner med det er tommer, noe jeg ikke eier enda... Mellom 15 og 16mm, men i inches?

Har ellers løsnet klart alle boltene som fester stigtrinn og skjermbreddere, så nå er jeg rimelig klar til pakken i posten for å si det mildt..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: BrorHund YJ
« Svar #29 på: To., 4,September,2008,09,10 »
Du må bare dynke boltene i rystløser av et eller annet slag (CRC f.eks). La det stå over natta, dynk mer, la stå, osv... Hadde noe av samme problemet på min bil, men de løsner etterhvert med litt tålmodighet. Du får kjøpt tomme piper på Biltema. Har ikke testet dem selv ennå, men tenkte å kjøpe der. Ellers blir det Würth.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt