Skrevet av Emne: BrorHund YJ  (Lest 19517 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
BrorHund YJ
« på: Ti.,13,Mai,2008,13,35 »
Jeg har alltid ønsket meg Jeep Wrangler. Alltid siklet på disse bilene, men aldri klart å skaffe meg en. Prisnivået på bilene holder seg greit, så jeg ble nødt til å selge begge bilene jeg hadde for å få tak i min første Jeep! Superstoked som jeg var kjøpte jeg en sliten YJ fra en fyr på vestlandet for under halvparten av prisen av hva bilene ligger på. Annonsen lå ute ca tre timer før bilen var solgt. Og gjett om jeg var glad!!! Min egen wrangler.
Bilen så slik ut i annonsen:



1990 4.2liter YJ. (viste seg å være feil.., Bjørn Bergskaug fant ut at dette var en 88 modell som hadde stått på et lager fra 88 til 90, derav førstegangsregistrert i 1990)
Derfor:
1988 4.2 liter YJ
Peugeot AB10/5 kasse (ikke egnet for offroad i følge novac..)
Transferen vet jeg ikke nummeret på enda..

Da jeg hentet den i Haugesund hadde fyren allerede fått på 2,5 OME og noe chromespeil. Stappa tre stykk 33" BFG inn i bilen sammen med en sliten softtop, et par halvdører uten upperdoors, og et elendig stereoanlegg uten spiller. Dette lukter potensiale!!
De to siste 33" måtte strappes på taket, og slik kjørte jeg lykkelig over fjellet tilbake til tigerstaden:



Men i annonsen sto det noe krøll med forgasseren. Og det stemte. 26 grader feiljustert tenning, hull i frontrøret på eksosen, tom katalysator, og plugger uten tenning gjorde sitt på bensinforbruket over fjellet. Men jeg var alikevel lykkelig YJ eier!
Bilen ble kastet inn på verksted for å få nytt eksosanlegg, samt storservice og div justeringer. Nå var den endelig brukbar! Tror det var mangel på kunnskap som putta bilen på verkstedet den gangen, for mens den stod der og ventet på ny eksos fra statene leste jeg vel ca alle trådene her på forumet, samt pløya verkstedboka. Så kunnskapen kommer sigende. Er allikevel betryggende at flere av "de erfarene" menneskene her inne også i sin tid har postet uvitende tråder de selv svarer selvsikkert på nå..

Tilbake til bilen. Jeg hadde en stor to do liste. Første punkt på lista var: Denne MÅ bli svart.
Og siden pengene ikke er de sterkeste for en arkitektstudent ble jeg nødt til å gjøre dette selv.. Startet med hardtoppen, og da var det i gang:



Inni måtte det også gjøres sitt. Endte med å lakke hele dashbordet, rive ut setene, rive ut teppet (som fikk sin død på gårdsplassen da jeg fant ut hvor elendig stand de var i. Legg merke til all muselorten under..), lakket hele balja, fikk inn nytt anlegg, nytt ratt og lagde nytt teppe foran. Setene måtte desverre settes inn igjen, da nye seter fortsatt står på ønskelisten. Resultatene ble allikevel gode:

















Utenpå ble bilen svart matt. Synes matt var en kul versjon av farge på denne bilen. Dekkene som stod på var 31" BGF, og må gjøre jobben inntil jeg får meg felger og skjermbreddere til 33". De ble allikevel ok med litt tireshine og ny hvit dekkmaling. Per dags dato ser bilen slik ut, og jeg er enda mer fornøyd enn da jeg hentet den!!!:




To do lista er lang men fin:
33" på bil krever felger, Bushwackers og 2" BL.
Nye seter black denim.
Midtkonsoll i black denim.
Ny klutch, ihvertfall utløserlager (faens lager).
Nye lykter (den ene har fått sprekk).
Mere servicedeler, som kryss og slikt.

Dette er vel årets plan..

Videre er det også ønske om:
Nye fangere, med noe shackels og greier.
Winch.
Ny soft top.
Halvdører med upper windows.
Dreve om så det passer seg bedre med 33".
++++++

Benytter også anledningen til å takke for alle svar jeg har fått på spørsmålene jeg har kommet med. Blir vel sikkert flere av de også...
« Siste redigering: Ti.,13,Mai,2008,13,42 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: BrorHund YJ
« Svar #1 på: Ti.,13,Mai,2008,15,20 »
Detta blir bra, alltid fint å se noen som legger govilja til å ordner noe bra til det bedre   ;D

Minner om kjøring på Svindal  ;D ;D

Stå på  ;)
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #2 på: Ti.,13,Mai,2008,15,41 »
Takk takk. Kommer også flere bilder etter hvert.

Driver nå å prøver å rydde opp i softtoppen som fulgte med bilen. Men det ser ut til å mangle litt hardware. Måtte sy litt også.. Fikk tatt av hardtoppen for første gang i går, men må også hoste opp et sted å lagre den. Dessuten er det litt tynt å ikke ha på hardtopp eller softtopp når bilen står utendørs. Det løser seg alltid, sakte men sikkert.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: BrorHund YJ
« Svar #3 på: Ti.,13,Mai,2008,23,26 »
Takk takk. Kommer også flere bilder etter hvert.
Driver nå å prøver å rydde opp i softtoppen som fulgte med bilen. Men det ser ut til å mangle litt hardware. Måtte sy litt også..
Dette blir bra! Så YJ`n din for en stund siden utenfor verkstedet til Sverre Cars, samt møtte deg i byen her i forige uke.
Tøft med mat sort Jeep a  8) Bare lurer på hvorden det blir seende ute etter en runde i Matsen myra...
Bare ring, så blir vi enige om kalesjen..
« Siste redigering: Ti.,13,Mai,2008,23,29 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: BrorHund YJ
« Svar #4 på: Ti.,13,Mai,2008,23,36 »
Hei Brorhund

Velkommen i klubben!!
Tøff jeep du har fått deg. Gratulerer!!

Hadde en laaang diskusjon i helga om matt svart lakk på Jeep.
Århundrets farge etter mitt syn, men heeelt borte i natta
å ha om du ønsker å ha den med deg i gjørma  ::). Men jeg gir meg ikke
helt enda, skal sjekke ut i øst og vest før jeg legger ideen på hylla.


Beundringsverdig at du har satt deg så inn i Jeep  mens den har stått
på verksted. Du har blitt bitt av basillen, og den basillen gjør vi minst
mulig for å bli kvitt.

Fett å høre at nok en arkitekt har tatt veien inn i JCN.
Går vel på AHO du da siden du bor i Oslo?
Jeg gikk ut i 2003.

Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: BrorHund YJ
« Svar #5 på: Ti.,13,Mai,2008,23,44 »
Ser du skriver at du bør dreve om for at 33" skal passe bedre.
Speedodrev mener du eller utveksling i aksler?
Er du på leit etter lavere utveksling, bygget jeg om mine
akslinger i fjor fra 307 til 373.
De er til salgs til høsten ettersom jeg har kjøpt meg ny for og bakaksel med 410 giring til
mitt åtter prosjekt.

Pakka med utveksling og jobben som gjøres koster uansett 10.000.-
Akslingene er derfor med på kjøpet dersom du er interessert.

Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #6 på: On.,14,Mai,2008,00,17 »
[/quote]Tøft med mat sort Jeep a  8) Bare lurer på hvorden det blir seende ute etter en runde i Matsen myra...
[/quote]
Hadde en laaang diskusjon i helga om matt svart lakk på Jeep.
Århundrets farge etter mitt syn, men heeelt borte i natta
å ha om du ønsker å ha den med deg i gjørma  ::)

Fett å høre at nok en arkitekt har tatt veien inn i JCN.
Går vel på AHO du da siden du bor i Oslo?
Jeg gikk ut i 2003.
[/quote]


Hehe. Matt blir fort skitten ja! Det kan jeg skrive under på. Men da blir den fort ren også. Når man bruker så mye tid på bilen sin som Jeep eiere ser ut til å gjøre, er det ikke mye av tiden som trengs for å gå med på bilvask. Jeg vasker den ca en gang i uka, og det holder møkka unna. Har ikke dyppet den ordentlig i gjørme enda, så er litt spent selv. Lekte meg i en småskitten bekk i helgen, men det gikk vekk uten problemer under vaskekosten. Kjør på Wrangler, velg matt! Et annet synspunkt er jo om en Jeep skal se shiny ut eller ikke. Jeg mener bilen ser rimelig rå ut hvis den ruller på 33" eller større og har gjørme over hele siden!

Jeg går på AHO ja. Tror jeg så bilen din (Kathrine) utenfor der for en stund siden. Må ha vært før den ble demontert. Har fulgt med på prosjektet ditt, det blir rimelig rått etter hvert! Er vel ikke så mange wranglere med YJ dash og CJ front innom arkitekthøgskolen heller, de andre i bransjen kjører jo på elektrisitet..

Mente selvfølgelig utveksling, og brukttilbudet er ikke helt borte. Men det er nok av ting å ta av på listen, og som student er det pengene som råder. Er stygt redd jeg må plombere 5 giret frem til neste år. Vi får se..
I første omgang er det softtop som må fikses, ihvertfall dersom været holder. Tror jeg får ringe Petter og kjøpe han sin brukte. I dag fant jeg ut at det mangler noe hardware bak i hjørnene, samt foran ved frontruta. Når den i tillegg er i dårlig fatning og feil farge er ikke avgjørelsene så vanskelig. Men må ha råd til is på 17 også...


« Siste redigering: On.,14,Mai,2008,00,22 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHund YJ
« Svar #7 på: On.,14,Mai,2008,07,55 »
Tror jeg får ringe Petter og kjøpe han sin brukte. I dag fant jeg ut at det mangler noe hardware bak i hjørnene, samt foran ved frontruta. Når den i tillegg er i dårlig fatning og feil farge er ikke avgjørelsene så vanskelig. Men må ha råd til is på 17 også...

Hvis det er en Bestop du har, så er jeg rimelig sikker på at du kan få kjøpt de skinnene løse.  Hvis selve duken er dårlig, da hjelper det jo forsåvidt ingenting...

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: BrorHund YJ
« Svar #8 på: On.,14,Mai,2008,19,30 »
Arkitektgreia "sort høyhalsa og Citroen" har aldri vært min greie, så
sånn sett er jeg glad for å fremstå som avviker som i bransjen  ;)

Når det gjelder gadgets så ta en ting av gangen, selvsagt!
Alt handler om prioritering....


- Skal sensurere 6. semester den 17. og 18 juni. Du får komme bort å
hilse om du ser meg.


Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: BrorHund YJ
« Svar #9 på: On.,14,Mai,2008,22,22 »
Når jeg så på bildene kom jeg til å tenke på at jeg ville ha skrudd av veltebøylen og undersøkt om det er noe rust under (snakker av egen erfaring...).
Vet ikke hvordan din YJ er på dette området, men skader aldri å være føre var.

Ellers, som alltid med en 4,2l: Weber is your friend.

Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: BrorHund YJ
« Svar #10 på: On.,14,Mai,2008,22,30 »
Tenkte også på seter:
Om de er møkkete gjorde brorsan vei i vellinga med å høytrykkspyle sine "recaro lookalikes"  som han hadde kjøpt veldig billig. De måtte riktignok tørke i noen dager etterpå, men...

Ellers er Bestop setetrekk ikke så dårlige, de blir rimelig stramme og kan være et budsjettalternativ til nye seter.
Medlem 005

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHund YJ
« Svar #11 på: On.,14,Mai,2008,23,44 »
Tenkte også på seter:
Om de er møkkete gjorde brorsan vei i vellinga med å høytrykkspyle sine "recaro lookalikes"  som han hadde kjøpt veldig billig. De måtte riktignok tørke i noen dager etterpå, men...

Ellers er Bestop setetrekk ikke så dårlige, de blir rimelig stramme og kan være et budsjettalternativ til nye seter.

Som brorsan sier:
Tok ut setene, gikk løs på de med zalo og stiv børste.  Børstet til jeg ikke orket mer.  Så frem med høytrykken & spylte til det bare kom rent vann ut av setene.  Så brukte jeg en slik våt & tørr støvsuger til å suge ut så mye vann som mulig.
Setene måtte stå til tørk en 3-4 dager synes jeg å huske, men rene *det* ble de.

Tror dog ikke jeg ville ha gjort dette på seter som har noe elektrisk i seg...

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: BrorHund YJ
« Svar #12 på: On.,14,Mai,2008,23,49 »
Vi gjør dette fra tid til annen på jobb..

Fyller de med bilsåpe fra trykk-kanne og spyler de med steam til det slutter å boble.
Deretter står de noen dager i ventilasjonsrommet til de er tørre. Aldri hatt problem med at varmeseter ol ikke virker etterpå..

På Nivaen hadde jeg recaro med diverse motorer og noe luftgreie, de overlevde samme behandlingen..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #13 på: To.,15,Mai,2008,09,25 »
Sitat
Ellers er Bestop setetrekk ikke så dårlige, de blir rimelig stramme og kan være et budsjettalternativ til nye seter.

Har allerede lagt setediskusjonen død da jeg bestillte dette på tirsdag. 160$ for "nye seter" og ny midtkonsoll synes jeg var ok. Får se hvor fornøyd jeg blir, hadde egentlig tenkt på disse setene med nakkestøtte (selger dem bl.a. på BG nor), men de koster litt. Ca 5000,- for begge setene. Uansett, penger spart er mer penger på annet!! Får se til neste år..

Sitat
- Skal sensurere 6. semester den 17. og 18 juni. Du får komme bort å
hilse om du ser meg.

Blir 8´ern ferdig til da? Tror nemlig ikke jeg kjenner deg igjen uten at du sitter i bilen. Aner ikke hvordan du (eller dere andre) ser ut... Men jeg hilser selvfølgelig på dersom jeg ser deg! Skal forresten på ferie fra 15 når jeg tenker meg om.

Til renegade, Frode og 85cj: Takk for tips allikevel!!!

Ps:
Sitat
Weber is your friend.

I know! Men nyjustert Carter fungerer faktisk helt greit! Så vi gir den en vinter...
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: BrorHund YJ
« Svar #14 på: To.,15,Mai,2008,14,07 »
Wrangleren er ferdig til Renatreff 6-8 juni.


-Vi sees når vi sees.


Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360