Skrevet av Emne: Fagelunds YJ  (Lest 7946 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Fagelunds YJ
« på: Lø., 3,Mai,2008,22,41 »
Hei!
Da er det vel på tide å lage en egen tråd her på forumet!
Kan jo starte med en liten presentasjon:

Ble jeep-eier i juni 2007, en 1991 mod YJ med 2,5l og femtrinns manuelkasse. Den er fin i lakken,men rimelig orginal bortsett fra hjulene og rattet. Hadde noe voldsomt med døgang, dette ble fikset rimelig kjapt med en ny snekke. Kjøpte den av en i drammen som hadde hatt den ett halvt år, før det tror jeg den rullet i bergen, den ble importert i 2001. Jeg driver som tømrer og har ikke skrudd mye bil før, men jeg lærer veldig fort og gleder meg til å fresje opp wrangleren!! ;D
Har allerede fått masse hjelp og råd her på forumet og må takke dere for det!!!!

Det som er gjort, og det som skal gjøres:

Første som ble gjort var å montere 2,5" hevesett fra procomp, deretter ble det kjøpt inn felger og dekk. 10x15" mickey thompson classic11 felger fra InterContact og 33x12,5x15" mud terrain hos sharif. ble ikke så dyrt som jeg hadde fryktet, 17 lapper for fem komplette hjul???
2" bodylift ble også handlet inn hos BG. 8)

Nå i påsken var det det ble sving på sakene. Bodyliftet ble montert og skjermene er breddet ut. Gjort med sylofon(hard isopor) og epoxy.Ble helt greit ;D Fikk også tatt rusten bak skjermene samtidig(det var ikke mye) :)

Nå driver jeg å drever om bilen. Skal montere 4.88 utveksling. Dette er noe jeg fikk tips om her, og er glad for det (TAKK).Fikk og god hjelp hos 4x4 supply til å finne ut hva jeg trengte av deler. Ellers hadde jeg vel kjørt rundt i tredjegir uten å vite bedre ::) Ble jo en ekstra post på budsjettet som ikke var forventet da!!! :-\

Har også bestilt div snacks fra usa, som crome deler, bakfanger med reservehjulsholder ol.
Bilder blir lagt ut fortløpende etterhvert!! ;D
medl nr 797

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #1 på: Ma.,12,Mai,2008,22,25 »
Denne helga vil jeg si meg fornøyd med meg selv. Har fått byttet utveksling på begge akslingene :P, enderlig ferdig med det. Ble litt kronglete når jeg ikke har alt av spes.verktøyet men klarte meg med et skrallesett, noen fastnøkler og en diger polygriptang ;D

Har også fjernet frontruta får å fjerne rust, bytte rute og bytte til krome hengsler. Det var ikke noe pent syn som ventet da jeg brettet ned ruta, plata som sitter bak dachbordet som høytalerne sitter i var rimelig gjennomrusta. Blir nok til at jeg lager en ny av en alu.plate.

Har mange bilder liggende, men jeg klarer ikke å få lagt de ut ??? har fått lagt inn ett par på test forumet men det vil ikke funke her. :'(
Jobber med saken!!
medl nr 797

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #2 på: Ma.,12,Mai,2008,22,33 »
Det med bilder er bare sånn :)

Legg bildene inn på www.offroadbilder.no eller en lignende side og link dem hit..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #3 på: Lø.,17,Mai,2008,19,07 »
medl nr 797

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #4 på: Lø.,17,Mai,2008,19,26 »
Skal vi se om det går nå da :P

Her er noen bilder av godbilen fra jeg kjøpte den og til nå:

Juli 2007


På med 2,5" hevesett og vips


Etter å ha satt på  nye felger og dekk hos shariff


Påsken i år ble brukt til bodylift og bredding, nå begynner det å ligne på noe!! ;D




Så var det utvekslingene som stod for tur :P
De ble tatt over en langhelg. Brukte en god dag på hver aksling med min uerfarenhet, men nå er det gjort


medl nr 797

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #5 på: Lø.,17,Mai,2008,19,51 »
Yes!!! enderlig gikk det ;D

Neste på lista er å bytte ruta, pga sprekk, og i samme slengen ta rusta rundt ramma og bytte til rustfrie stålhensler.
Men da jeg tok ned frontruta, openbarte det seg mye rust. :-\ Så som jeg har lest utallige ganger før på forumet "det ene tar med seg det andre, og så baller det seg på" :-X
Nå er dashbordet demontert og bak plata blir laget ny. Blir nok av alu. eller rustfritt stål






Forresten, er det noen som har noe å annbefale når det gjelder type olje på diffene? Hvor mye skal på?
Biltema har kommet med en ny nå, http://www.biltema.no , art nr. 362739. Er den noe og satse på?
medl nr 797

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #6 på: Lø.,17,Mai,2008,20,02 »
Hei :)

Blir en flott Jeep dette!!

Hva heter de platene du har laget skjermbredderene av? Hvordan tilpasset du de? Brukte du en på hver skjerm? Og hvordan var det å male platene? 
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #7 på: On.,21,Mai,2008,20,27 »
Skjermbredderne er laget av styrofonplater, vanlige markplater du får på byggevaren i tykkelse 50,80,100,150,200mm.
Jeg brukte 80mm, men tilpasset bredden på hver enkel skjerm ved å lodde opp fra dekket. Det varierte litt!
Skar de til med stikksag og håndsag etter skjermene og pussa de med sandpapir for finishen ;D Jeg malte de ikke men la på west system epoxy med sort filler og litt tykkningsfiller. Først ett lag så pusse det gjevnt og så ett tynt lag til som ble gjevnet utover ned pensel ;)

Ble tårlig greit, men epoxyen seg litt noen steder 8)
medl nr 797

renegade

  • Gjest
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #8 på: On.,21,Mai,2008,20,44 »
Skjermbredderne er laget av styrofonplater, vanlige markplater du får på byggevaren i tykkelse 50,80,100,150,200mm.
Jeg brukte 80mm, men tilpasset bredden på hver enkel skjerm ved å lodde opp fra dekket. Det varierte litt!
Skar de til med stikksag og håndsag etter skjermene og pussa de med sandpapir for finishen ;D Jeg malte de ikke men la på west system epoxy med sort filler og litt tykkningsfiller. Først ett lag så pusse det gjevnt og så ett tynt lag til som ble gjevnet utover ned pensel ;)

Ble tårlig greit, men epoxyen seg litt noen steder 8)

Og skulle du ha gjort det extra gildt, så hadde du lagt på noen glassfiber remser også.  Men da måtte du ha slipt / sparklet / slipt / sparklet / grunnet / lakket etterpå...

Blir jo fint det her !

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #9 på: On.,21,Mai,2008,21,36 »
God damn!

Styrofoam som skjermbredere.  :D
Normalt bygger jeg modeller av dette materialet, så dette var noe nytt.

Min erfaring med dette materialet er at det er mykt og ikke tåler noen vesentlig berøring.
Får håpe epoxyen gjør en god jobb.  :)







« Siste redigering: On.,21,Mai,2008,21,46 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #10 på: On.,21,Mai,2008,23,16 »
Er det 10" felger? Hva er innpresset på de? Og de skjermbredderne er de 6 eller 7"? (før ekstrabredding)
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #11 på: Lø.,24,Mai,2008,10,46 »
[
Sitat
God damn!

Styrofoam som skjermbredere. 
Normalt bygger jeg modeller av dette materialet, så dette var noe nytt.

Min erfaring med dette materialet er at det er mykt og ikke tåler noen vesentlig berøring.
Får håpe epoxyen gjør en god jobb. 



Disse platene brukes som isolasjon under bakken og under grunnmuren til hus(husa står på slike plater), så de er steinharde. Hakke sjans til å stikke fingeren gjennom, så det blir ikke noe problem ;)
Materialet dere bruker til modellbygging er litt annerledes, mye mykere og har vel også papir på begge sider.
Men det er klart at epoxyen beskytter platene litt!!


Sitat
Er det 10" felger? Hva er innpresset på de? Og de skjermbredderne er de 6 eller 7"? (før ekstrabredding

Ja, det er 10x15" felger. Skjermbredderne er 6" før ekstrabredding ;D
medl nr 797

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #12 på: On., 2,Juli,2008,20,10 »
Endelig er jeg ferdig med bakplata til dashen :) Det var litt jobb men ble ikke så værst, satte i nye høytalere samtidig med en liten ny vri!! ;D





plata er laget av rustfritt stål. det er en god grunn til at høytalerne orginalt er innebygd, j trangt, måtte modde de nye litt får å få plass!! ::)

Nå er det frontruta som står igjen, den var så ihjelrustet at jeg ga den opp og har bestilt ny fra 4wd. Kun 800nok + frakt, mye rimeligere enn de timene jeg ville brukt på å fjærne rusten!
medl nr 797

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #13 på: On., 2,Juli,2008,20,12 »
Og ja, så har jeg fått satt på ny bakfanger med reservehjulsholder, ble snasent ;D
medl nr 797

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Fagelunds YJ
« Svar #14 på: Ti.,22,Juli,2008,21,32 »
Sånn! Nå har jeg endelig fått senket skidplata ;D
Synes egentlig det ble litt mye, men gjorde det for å følge monteringsveiledningen til hevesettet til punkt og prikke :P

Har også fått montert litt annet snacks, så nå er det ikke lenge før jeg skal ut og prøvekjøre 8) Får tilbake frontruta i løpet av uka og da!!!


Også har jeg laget bremselys ;D


Det blir morro og få den ut av garasjen, må finne på noe lurt, sette på små hjul eller noe sånt. Fordi jeg heisa bilen inne i garasjen og nå er den for høy til å komme ut porten ::)
Men men det går vel det og!! ;D
medl nr 797