Skrevet av Emne: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...  (Lest 4196 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« på: Ma., 7,April,2008,20,37 »


Vi skulle egentlig være tre JCN medlemmer og en Jeep-wanabee på turen, men pga diverse uheldige omstendigheter endte det opp med at det ble jeg og Kristian som reiste.

Vi lånte ARB-kompressor fra en Suzuki.  Monterte den og justerte litt bremser et par dager før vi satte avgårde på fredag formiddag. Vi kjørte via Sogndal og over Hemsedalsfjellet. Tre ferger, en tunnel(175,-) og en tank med bensin gikk med før vi var fremme etter ca 5 timer.

Vi kom til Gol og fikk sjekket inn rett før årsmøtet. Typisk årsmøte så ble det langt mer diskusjoner enn sjefen har beregnet, så siste sakene på møtet måtte forseres litt kjappere enn ønsket for å nå middagen.
Etter en bedre middag satte vi oss samlet nede og snakket Jeep noen timer før vi gikk relativt tidlig til sengs. Vi startet neste dag med frokost og deretter førermøte kl 09.45 Åsmund (hotellsjefen med utpreget motorinteresse) orienterte litt om opplegget han hadde laget for oss før vi kom oss i bilene og kjørte oppover mot skisenteret. Veien vi skulle kjøre opp til løypene var nok noe mer snødekt enn han var klar over. Han satte fast Transporteren to ganger før han gav opp og tok i bruk ATV.
Været var nydelig og vi koste oss med kjøring i de delene av løypene vi hadde til rådighet frem til sosial grilling til lunsj. Etter lunsj kjørte vi mer, noen utfordret snøen mer enn andre. Stein kjørte av et dekk til stor underholdning for oss andre.

Ca kl 16 stengte resten av løypene for skiløpere og vi hadde hele anlegget for oss selv. Vi måtte desverre konstatere at slik føret var så var det Comanderen som gutta fra Amcar hadde med og Grand Cherokee'en til Fighter som fungerte best. V8 og store dekk var ingen fordel..

Vi hadde få uhell med bilene, Knut sprengte en radiatorslange, en XJ ødela ekspansjonstanken og Arnstein kjørte bensintom..

Vi rakk akkurat litt after-Jeep på en pub før vi dusjet og gikk til middag. De fleste av oss kjente at vi hadde vert ute hele dagen og var trøtte. Vi to som kom fra Sunnmøre måtte kaste inn håndkleet rundt midnatt og gikk på rommet. Etter en god natt søvn stilte vi opp til frokost samtidig med Stein som hadde holdt ut lenge og brukt mye penger på driks og alkohol..  ::)

Dagen etter var planen safari, men pga den lange veien hjem og et løfte om å legge barna den dagen kjørte vi hjem når de andre dro ut i terrenget. :'(

Vi kommer sikkert med flere deltakere neste år, for vi koste oss skikkelig og traff mye hyggelige mennesker..
« Siste redigering: On., 9,April,2008,22,39 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #1 på: Ma., 7,April,2008,22,59 »
En riktig så kjekk tur dette. Neste år bør vi kunne stille med minst 3 biler. Bare begynn å planlegg, gutter!
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #2 på: On., 9,April,2008,07,09 »
Godt skrevet. Det gleder meg at det finnes så skriveføre mennesker blandt medlemmene våre. Det er fint å se på bilder, men et reisebrev er best.

Red
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #3 på: On., 9,April,2008,16,54 »
 :)Frode, jeg tror dette var ett hint fra vår eminente redaktør, om at slike bidrag mottas med stor takk :)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #4 på: On., 9,April,2008,22,08 »
Hehe.. Jo, kan vel ikke si annet enn takk :)

Kunne jo krydret litt med bilder, men poenget var egentlig bare å vise at den  lille avdelingen i Møre & Romsdal også er med på fellesaktivitetene ;D
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #5 på: Lø.,19,April,2008,00,31 »
Hei, Frode.
Takk for sist. Det var min første gang på Gol med Jeep, og definitift ikke siste. Dette gav mersmak. Er mektig imponert over entusiasmen, kunnskapen, velviljen og hjelpsomheten til Jeepgjengen. Og alle hadde med seg en motordel eller to, verktøy og stasj. Dette var fun. Er også imponert over hvor fremkommelig en standard ZJ 94 modell med standard vinterdekk uten pigg er. Hadde litt sommerfugler i magen første turen opp, men de fløy fort vekk. Ingen ulempe med V-åtter heller. ;D Gøy faktoren sto i høysetet sammen med det sosiale. En innertier den helgen. See you.  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #6 på: Lø.,19,April,2008,18,18 »
Er også imponert over hvor fremkommelig en standard ZJ 94 modell med standard vinterdekk uten pigg er.
Det var mange som imonerte meg under kjøringa i bakken på Gol. Selv erfarte Frode og jeg at en 2.5L motor nok var den begrensende faktoren, ikke 31" All Terrain dekkene.  :)
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Gol-safari 2008, et lite reisebrev...
« Svar #7 på: Lø.,19,April,2008,18,48 »
Sitat
Det var mange som imonerte meg under kjøringa i bakken på Gol. Selv erfarte Frode og jeg at en 2.5L motor nok var den begrensende faktoren, ikke 31" All Terrain dekkene. 

Motor / giring er nøkkelord her!! 36" på 2.5l og HYPER lavserie er heller ingen god kombinasjon.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!